Gå til innhold

Er vi for redde for døden

Anbefalte innlegg

Skrevet

når vi gir svært dårlige pasienter på sykehjem pillecoctailer og mater tre til fire ganger i døgnet med skje?

Det er jo galskap! vi må spørre hva de selv ønsker!

Jeg vet det ikke blir gjort, har selv jobbet på sykehjem i årevis og syns det er en utbredt og grotesk praksis.

Anonymous poster hash: 3f52f...7b9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. Generelt foregår det altfor mye overbehandling på norske sykehjem (dette er det forsket på).

Som regel er det pårørende som pusher på og legen lar seg overkjøre. Sykepleiere og hjelpepleiere må bare utføre tiltakene bestemt av legen.

Mange pårørende tør ikke "gi slipp", selv om pasienten har ene fot i graven.

Skrevet

jeg forstår at pårørende ikke vil gi slipp. men jeg vill heller dø ung enn å dø som en gammel grønnsak (beklager ordvalget men,) tenk hvor forferdelig det må være å ikke klare å styre kroppen selv, men du har fortsatt dine tanker og føleser, men du får ikke gjort noe med det,, du kan være i STORE smerter uten å kunne gi beskjed. osv... 

det blir litt som med husdyr, de blir tilslutt så syke at det er bedre å bare la de dø, fremfor å leve i store smerter, vet at dyr og mennesker ikke går ann  å sammenligne på den måten egentlig, men hvorfor viser vi mer mennesklig empati for syke dyr enn mennesker? 

Gjest sug lut
Skrevet

jeg forstår at pårørende ikke vil gi slipp. men jeg vill heller dø ung enn å dø som en gammel grønnsak

Jeg tror ikke du noen gang har vært i en situasjon hvor det å dø var like sannsynlig som å leve, når du sier dette. Jeg gjetter at du heller aldri har vært nær noen som døde ung.

Skrevet

jeg har mange venner som døde ung, å jeg har vært nær døden et par ganger selv,, så jeg vet hva jeg mener,, har til og med hatt en periode jeg ikke klarte å kontrolere kroppen selv, måtte ha hjelp til alt,, å nei jeg vil ikke oppleve det igjen, derfor vil jeg heller dø ung med kontrol over kroppen enn gammel uten kontroll.. 

Skrevet

Men så har du dem som synes livet er både godt å verdig til tross for at de må mates å ha hjelp til det meste. Mange ganger er det kanskje vi som står på sidelinjen som definerer andres liv som uverdige. Hvor godt en pleietrengende har det kommer nok veldig an på hvilken pleie dem får og hvor mye respekt og verdighet dem blir møtt med.

Skrevet

jada. jeg bare mente at jeg ville heller hatt det sånn, å siden jeg har et så sterkt "ønske" om det så har jeg litt problemer med å forstå folk som vil gå på medisiner resten av livet, men vet jo at folk har andre behov osv.. men jeg ble behandlet med veldig lite respekt og verdighet når jeg var veldig syk da, så er godt mulig det bare er derfor jeg tror det er bedre, er ikke godt å si, 

det er vanskelig å se positive sider med noe du sammenligner som negativt og fælt. :) 

å til slutt, sa bare min mening som kommer av mine opplevelser, mente ikke at noen skulle bli fornærmet eller noe sånt, så beklager hvis noen ble/blir fornærmet av det jeg skrev , 

Gjest amandine
Skrevet

For min egen del vet jeg at jeg ikke ønsker gjenoppliving hvis det skulle komme til et punkt hvor jeg vil være avhengig av hjelp til basale funksjoner resten av livet. Jeg vil ikke ligge i respirator hvis det ikke er ment for en kort periode i en liten overgang. Jeg vil ikke holdes i live på den måten, da vil jeg få slippe. Samtidig jobber jeg med mennesker som er avhengige av hjelp til ett og alt, til og med pust, mennesker som aldri er et sekund alene, og som får bistand 24 timer i døgnet. Og selv om man ikke engang har mulighet for verbalt å uttrykke seg ser jeg mennesker som har en enorm livsvilje og glede, og som ønsker å leve for enhver pris. I mange tilfeller hadde det faktisk vært en lettelse for pårørende å slippe dem, tror jeg, men det er ingen gitt å definere hva som er rammene for et verdig liv for andre.

Det er klart at for mange i institusjon er det hårfin balansegang det dreier seg om, og mange institusjoner evner ikke å yte nok, men det er en helt annen diskusjon.

Skrevet

Synes det var grusomt å se min søster på slutten (kreft) Hun var så dårlig at hun trakk pusten 6 ganger i minuttet, kunne ikke snakke, ikke engang blunke. 

Får jeg dødsdommen og er så dårlig, hadde jeg heller villet kunne velge selv om jeg ville avsluttet livet mitt...

Anonymous poster hash: a4629...6c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...