Gå til innhold

Om boliglån...hva tror dere???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tjener ca.450 000 i året, mannen min 270 000, men han har ikke fast jobb (det har jeg). I tillegg har jeg studielån på 180 000 samt et forbrukslån på 50 000 8som er ferdig betalt i juli 2014. Vi har ikke bil, og vi har to barn.

Mine foreldre kan være kausjonister itillegg til at vi har 100 000 i egenkapital.

Synes det er flaut å ha denne forbruksgjelden så jeg vegrer meg for å ta kontakt med banken for å spørre om lån. Bryr de seg om sånt?? Er det noen her som har peilig på om vi i det hele tatt har noen sjanse å få lån noen sted...

Også synes jeg det er pinlig overfor mine foreldre å ha denne forbruksgjelden, så jeg vil ikke at de skal vite om den. Kan de være kausjonister uten å få vite om gjelden.

Herlighet, nå høres jeg helt dum og pingle ut, men men....

Anonymous poster hash: 628f8...ab6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, banken vil nok se negativt på at du har forbrukslån da det sier mye om ens økonomiske sans. Jeg ville uansett tatt kontakt med banken og hørt om det er noen mulighet for å få noe lån hos dem for å betale hele forbrukslånet med en gang, for jo lenger du lar lånet løpe, jo dyrere blir det. Forbrukslån blir jo bare dyrere og dyrere for hver måned, så det beste er hvis du får nedbetalt det med en gang, er jo heldigvis bare snakk om 50,000 kroner.

Jeg tror nok ikke dere vil få spesielt høyt boliglån, kanskje rundt 1,5-1,8 med egenkapital og kausjonister.

Anonymous poster hash: 70f6d...0f6
Skrevet

Vi står i samme situasjon. Bare vi kan slette ned all kreditt gjeld vi har når vi selger hus.

Vi skal flytte nå vi og.

Jeg har 290.000 kr i året. mannen har 340.000. + bt.

vi har to biler. og banken sier at 1.2-1.5 kan vi låne. avhenger litt av hvor mye vi selv selger for og

hva vi finner som vi vil ha.

Anonymous poster hash: 3ad46...d2b
Skrevet

Hvis dere har 100 000 i egenkapaital (bundet eller tilgjengelig) så ville jeg ha brukt disse til å bli kvitt forbruksgjelden med en gang og uansett framtidsplaner. At dine foreldre sier ja til å være kausjonister er nærmest galskap etter min mening. De står da ansvarlig for et lån de ikke har noen kontroll over. Da hadde jeg heller bedt de tatt opp et lån selv (feks med sikkerhet i dems bolig) og gitt et lån til dere som dere kan bruke som egenkapital. Avdrag og rente kan dere sikkert bli enige om.

Lykke til.

Skrevet

Bruk penger av deres egenkapital på å slette ned kreditt gjeld. da kommer dere lengre enn nå.

Men banker gir ikke lån heller uten at begge har fast jobb.

Anonymous poster hash: 3ad46...d2b
Skrevet

Men vil ikke banken ta hensyn til at vi har 10 000 i husleie nå, samt betaler nesten 5000 ned på gjeld (som er ferdig om et år) OG sparer 5000 i mnd utenom. Og da har vi det greit økonomisk. Egenkapitalen er låst i bsu. Og forbruksgjelden var fra en periode mannen min ikke hadde jobb...

Jaja, kanskje vi bare må vente et år til, men føler vi kaster penger ut vinduet ( og det gjør vi jo)... :-(

Skrevet

Prøv ulike banker. Noen vil antakelig se negativt på det, men de fleste vil ikke hensynta det om dere ikke har latt de gå til inkasso. Forbruksgjeld i seg selv er ikke negativt om dere har en god forklaring og har holdt dere til en nedbetalingsplan. 

Om du er redd for å ikke få lån, eller få for lite lån pga lav inntekt, men mener at dere kommer til å betjene det, bør du sett opp et budsjett. Sett opp alle inntekter og utgifter med et evt lån, og sett opp et worst case scenario om renten stiger. Du bør greie 6-7% uten problemer. Dere bør også greie en måned eller to med vesentlig høyere enn det ved å redusere forbruket. Greier du å synliggjøre dette får dere nok lån til slutt :)

Lykke til!

Skrevet

Oddsen for at forbruksgjelden er 0 om 1 år er vel heler liten.

Og ja foreldrene dine vil bli gjort klar over gjelden deres.ville gjort som de andre her sier bruk av egenkapitalen og betal ned gjelden nå før dere begynner og søke om lån

Skrevet

Og ja foreldrene dine vil bli gjort klar over gjelden deres.ville gjort som de andre her sier bruk av egenkapitalen og betal ned gjelden nå før dere begynner og søke om lån

ehhh, og hvorfor er den oddsen liten?? Vi har nedbetalingsplan som vi følger til punkt og prikke. Dette er gammel gjeld som har vært større, dvs vi bruker ikke lånte penger den dag i dag, kun betaler ned. 

Voldsomt så negativ du var da...

HI

Skrevet

ehhh, og hvorfor er den oddsen liten?? Vi har nedbetalingsplan som vi følger til punkt og prikke. Dette er gammel gjeld som har vært større, dvs vi bruker ikke lånte penger den dag i dag, kun betaler ned. 

Voldsomt så negativ du var da...

HI

Har du fått rådgivning? Du sparer 5000 kroner i mnd. istedenfor å nedbetale gjeld på forbrukslån? Dere bør putte inn så mye som mulig hver eneste måned på dette lånet. Hilsen en som jobber med dette.

Skrevet

Forbrukslånet er jo ikke svimlende stort og så lenge dere har betalt ned på det som dere skal er det positivt for dere.

Det som er negativt er at din samboer ikke har fast jobb.

Eneste du kan gjøre er faktisk å ringe banken og snakke med dem. ;)

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 0889a...7ef

Skrevet

Snakk med dnb, de er mye "greiere"

Vi hadde møte med de, og alt gikk bra

Jeg har ikke fast jobb, vi har ett forbrukslån på 90000, egenkapital er på 140000. Og vi har 2 biler og 2 barn.

Samlet inntekt så har vi ca 700000. Og vi fikk tilbud om ett lån på 1.2, men valgte å takke nei, da vi heller prøver igjen neste år. Da er gjelden borte og jeg har fått fast jobb

Hvorfor vi takka nei, er pga vi må ha litt mer i lån for å kunne få en stor nok bolig;-)

Anonymous poster hash: 6ca08...48a

Skrevet

Har en venninne som nylig fikk 2 millioner i lån alene (egenkapital på 300, så hun kan kjøpe for 2.3 hos dnb). Inntekt på 550, studielån på 350. Hadde hun derimot hatt barn og annen gjeld, hadde hun ikke fått i nærheten.

Skrevet

Du skriver at dere betaler ned 5000,- kr pr mnd på forbrukslånet, i tillegg sparer dere 5000,- kr i mnd.

Hvorfor betaler dere ikke isteden ned forbrukslånet med 10 000,- i mnd? Renten på et forbrukslåns er jo gjerne veldig mye høyere enn hva dere får på en sparekonto.

Jeg ville jobbet ekstra for å bli kvitt hele forbrukslånet før jeg tok en tur i banken.

Dere må også være ærlige med foreldrene deres om dette. De risikerer faktisk å miste sitt eget hus hvis dere misligholder et lån de er kausjonister for.

Anonymous poster hash: 146a1...ba9
Skrevet

Ikke vær redd for å ta kontakt med banken, 50.000 kr i forbruksgjeld er ikke så mye at rådgiveren vil steile av den grunn. Men hvis dere har de 100.000,- i egenkapital ville jeg nedbetalt forbruksgjelden med en gang. Det er skyhøy rente og det teller mer positivt å ikke ha usikret gjeld.

Hls bankrådgiver

Anonymous poster hash: 6bbc5...6b5

Skrevet

Men hun skriver at egenkapitalen er bundet på en BSU konto.

Anonymous poster hash: 146a1...ba9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...