Gå til innhold

4,5 år, opphengt i utseende.. Normalt?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og bare slik at det er sagt tror jeg ikke at det er meg som har påført henne disse nykkene, håper ikke det!

Hun er som sagt 4,5 år og kan finne på å si at man ikke kan være stygg i barnehagen, må være fin. Har hun på seg kjole kan hun fint si: Nå kommer alle til å synes jeg ser fin ut! ( Og ja, hun er jo såklart nydelig) Hun vet hvilke farger hun liker, og hvertfall hvilke farger som er stygg og dette kan hun fort påpeke til andre om de har feil farge på klærne. Hun har også i det siste funnet på å si hvem som er tjukk og ikke... For eksempel var vi hjemme hos bestemor og bestefar for to uker siden og da måtte hun jo fortelle bestefar at han hadde så tykk mage! Han har litt mage, men er ikke tjukk..Så jo at bestefar ble litt såret selv om han tok det med et smil. Jeg prøver å fortelle henne at man ikke sier hva som er stygt, eller om hun synes andre er tykk, for da kan de bli lei seg.. Men det går visst ikke inn. 

Anonymous poster hash: 101d0...67c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min fire år gamle gutt har også skjønt nå hva det vil si å være tykk. Tror det er noe de ikke ser rett og slett, før de når en viss alder. Han har også sagt: " åjj den mannen var tykk!!" Men fikk da streng beskjed om at sånn sier vi bare ikke! Så om vi ser noen som er veldig store så sier han ingenting.

Når det gjelder farger er også gutten min ganske så bevisst. Men det er mest på guttefarger og jentefarger. Rosa f.eks. går han absolutt ikke med! Så tror det er noe som bare hører med den alderen.

Men om jenta de går rundt til andre å sier at de har stygge klær pga fagen bør du jo prate med henne. Det er ikke greit uansett hvem det er til. Forklar henne at folk liker forskjellige farger og at man selv bestemmer over egne klær, uten at noen skal si noe som helst om det? :-)

Skrevet

Slik var det i barnehagen til min datter da hun og en del andre jenter var på den alderen.

Barnehagen tok det opp med barne der og satt "rett" fokus, vi som foreldre ble informert og det gav seg etter et par mnd.

Hun elsker selvfølgelig fortsatt p være fin, men sier ikke noe om hvordan andre går kledd.

Anonymous poster hash: 6901b...3f9

Skrevet

Min jente på 4,5 er også opphengt i hva hun selv har på seg og at hun selv skal være fin, men hun kommenterer ikke andre enda. Storesøster gjorde det noen få ganger, men skjønte fort at det ikke var ok og at alle har forskjellig smak, så det ga seg fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...