Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #1 Skrevet 19. juni 2013 ....på arveregler? Gamle mor ble nødt til å flytte i omsorgsbolig, hva gjør vi med huset hennes? Lønner det seg å selge snarest? Hva skjer hvis hun må på sykehjem eller dør? Anonymous poster hash: 81cfd...38e
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #2 Skrevet 19. juni 2013 Så lenge hun lever har det ikke noe med arveregler å gjøre. Om hun er åndsfrisk bestemmer hun selv, om hun er dement e.l. kan hun umyndiggjøres og få verge som da avgjør hva som skal skje med huset. Om det lønner seg å selge snarest kommer mest an på boligmarkedet det ligger i. Om hun kommer på sykehjem er ståa den samme som ved omsorgsbolig. Om hun dør, arver de som har arverett - vanligvis barn og eventuell ektefelle. Anonymous poster hash: 66bf1...ffc
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #3 Skrevet 19. juni 2013 Jeg har ikke peiling, men innbiller meg at der er noe med at dersom huset selges nå krever sykehjemmet mer betaling for plassen/boligen? At betalingen der er behovsprøvd... Anonymous poster hash: cad2e...324
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #4 Skrevet 19. juni 2013 Så lenge hun lever har det ikke noe med arveregler å gjøre. Om hun er åndsfrisk bestemmer hun selv, om hun er dement e.l. kan hun umyndiggjøres og få verge som da avgjør hva som skal skje med huset. Om det lønner seg å selge snarest kommer mest an på boligmarkedet det ligger i. Om hun kommer på sykehjem er ståa den samme som ved omsorgsbolig. Om hun dør, arver de som har arverett - vanligvis barn og eventuell ektefelle. Anonymous poster hash: 66bf1...ffc Grunnen til at jeg spør er at jeg har hørt at det lønner seg at hun overdrar huset til meg og min bror mens hun fortsatt lever. Var noe med å få mindre arveavgift..? Anonymous poster hash: 81cfd...38e
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #5 Skrevet 19. juni 2013 Sjekk først og fremst kommunens regler ifht husutgifter og betaling av sykehjemsplass. Som regel er det en del fradrag for å kunne dekke husutgifter ihvertfall de første 6 mnd. Det er så opp til din mor å velge hvordan hun vil gjøre det. Selge, beholde osv. Er hun i uskiftet bo, blir jo situasjonen litt annerledes, men så lenge hun eier boligen, så er det hun som har alle avgjørelser med mindre hun er umyndiggjort. Anonymous poster hash: d1c19...7f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå