Gå til innhold

Kan jeg be om at føden legger meg inn...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 35 uker på vei, og har i over 3 mnd slitt me ekstrem søvnmangel pga urolige bein. Det har gradvis blikk verre og verre, Og siste ukene har jeg hatt perioder med 1-2 timer søvn over 3 døgn!

Jeg har vært i kontakt med lege og jordmor om dette i litt over 1 mnd nå,pluss fødselslege siste 3 ukene, og i går føden også. Har prøvd alt av råd og medisiner men absolutt ingenting hjelper.

Nå har jeg begynt på tredje døgnet uten søvn, og har ikke mer å gi.. Er fullstendig utslitt, deprimert, har angst, osv...

Vurderer å ringe føden og si at nå må de bare legge meg inn, og få hjulpet meg med B få sove litt...

hva tror dere; noen vits i?

Anonymous poster hash: da6f4...d68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du trenger hjelp med å få sove i allefall!! det er ikke lenge til du føder, å du må ha sovd mer en ca 30 min daglig for å komme deg gjennom det, du burde i allefall ringe de å høre hva de vil annbefale, er vell ikke bra for ungen med så lite søvn på mammen heller, 

håper du får den hjelpen du trenger. :) 

Skrevet

Jeg vet ikke om de legger deg inn selv om du ber om det men verdt ett forsøk. Ellers hadde jeg bedt om innsovning/sovemedisin for gravide slik at du får sovet litt. Du kan ikke gå sånn. Må ha noen krefter til å føde også etterhvert!

Anonymous poster hash: ec358...877
Skrevet

Ring legen din og be om noe å sove på. Tror nok ingen får lov til å ta opp sengeplasser på et sykehus for noe de kan behandles for hjemme. Ring de allikevel for råd dersom legen din ikke er hjelpsom.

Skrevet

Det eneste som er skummelt med å få noe på å sove hjemme, er at man kan sove så tungt at man ikke kjenner selv om noe er på gang/noe galt skulle skje. Og dette sier jeg ikke for å skremme. Min mor fikk noe å sove på (men på sykehuset) og ikke legene en gang sjekket hva som var på gang. Plutselig satte fødselen i gang, uten at mamma kjente det selv og babyen ble født 10 uker for tidlig med mange komplikasjoner :(

Anonymous poster hash: cb33b...dc1
Skrevet

Problemet er at jeg har allerede fått flere forskjellige medisiner, men ingenting hjelper.... Har fått antihistaminer, sobril, paralgin forte, og nå senest Vallergan. Eneste som skjer er at jeg blir enda trøttere, mens kriblingen i beina blir verre!

Derfor jeg lurer på om det går an å bli innlagt, nå som ting har gått så langt.... Jeg kan ikke leve slik i tre, fire uker til...

HI

Skrevet

Du kan absolutt be om det, men det er jo ikke sikkert de sier ja. Jeg fikk tilbud om å bli innlagt for å få hjelp med søvn om jeg ønsket det, men ville heller være medisinert hjemme. Det var ikke noe de kunne gi meg der som de ikke kunne gi meg hjemme, men jeg kunne få høyere doser i og med at det ble mer jevnlig kontroll.

Anonymous poster hash: 53dc8...fa0
Skrevet

De fleste høygravide sover dårlig av en eller annen grunn, slik er det bare. Jeg tror du har hengt deg litt for mye opp i dette og derfor ikke får sove. Slapp av og tenk på noe annet, kroppen din lar deg ikke gå våken lenger enn du har godt av hvis du ikke trasser det fram selv.

Anonymous poster hash: 4a1d9...eb3
Skrevet

Ja, du kan ringe føden og be om å få bli lagt inn. Er helt sikker på at dersom de har kapasitet, så vil de finne plass til deg. Det er jo ikke bra for noen at du går rundt sånn. Har selv bedt om å bli lagt inn på føden pga. div. problemer, og jeg fikk innvilget det ønsket. Det er fullt mulig. Masse lykke til ♡

Anonymous poster hash: 94ea5...297

Skrevet

De fleste høygravide sover dårlig av en eller annen grunn, slik er det bare. Jeg tror du har hengt deg litt for mye opp i dette og derfor ikke får sove. Slapp av og tenk på noe annet, kroppen din lar deg ikke gå våken lenger enn du har godt av hvis du ikke trasser det fram selv.

Nå er dette mitt tredje svangerskap, og jeg vet alt om plagene som følger med for de fleste høygravide....

Men jeg har hatt søvnproblemer i over tre mnd som sagt, og det bunner i et ekstremt tilfelle av restless leg syndrome..... Jeg har holdt ut så godt jeg kan frem til nå, men det er ikke de fleste høygravide som går i flere døgn uten ett eneste minutt søvn.... Så dette er ikke normalt. Og det hjelper ikke å bare si at jeg må ta det med ro og ikke henge meg så opp i det - for jeg skal love deg at hadde du gått gjennom det jeg gjør nå, så hadde du også vært på randen av nervøst sammenbrudd!

RLS er en nevrologisk lidelse som dessverre rammer 1av 5 gravide, i større eller mindre grad - og alle som har eller har hatt dette, vet at det ikke går an å bare "legge fra seg problemet og slutte å henge seg så mye opp i det"...

HI

Skrevet

De fleste høygravide sover dårlig av en eller annen grunn, slik er det bare. Jeg tror du har hengt deg litt for mye opp i dette og derfor ikke får sove. Slapp av og tenk på noe annet, kroppen din lar deg ikke gå våken lenger enn du har godt av hvis du ikke trasser det fram selv.

Nå er dette mitt tredje svangerskap, og jeg vet alt om plagene som følger med for de fleste høygravide....

Men jeg har hatt søvnproblemer i over tre mnd som sagt, og det bunner i et ekstremt tilfelle av restless leg syndrome..... Jeg har holdt ut så godt jeg kan frem til nå, men det er ikke de fleste høygravide som går i flere døgn uten ett eneste minutt søvn.... Så dette er ikke normalt. Og det hjelper ikke å bare si at jeg må ta det med ro og ikke henge meg så opp i det - for jeg skal love deg at hadde du gått gjennom det jeg gjør nå, så hadde du også vært på randen av nervøst sammenbrudd!

RLS er en nevrologisk lidelse som dessverre rammer 1av 5 gravide, i større eller mindre grad - og alle som har eller har hatt dette, vet at det ikke går an å bare "legge fra seg problemet og slutte å henge seg så mye opp i det"...

HI

Jeg har spydd siden uke 6 (er nå i uke37). Så jeg vet alt om å ikke sove. Man sover ikke så mye når man må opp å spy hele tiden. I tillegg har jeg bekkenløsning så jeg greier ikke ligge godt, så får ikke mye søvn, og har ikke sovet godt siden november.

Du har bare urolige ben. Du greier nok sove skal du se hvis du bare prøver. Tror ikke du blir lagt inn for det. Jeg har ikke blitt lagt inn for mine plager selv om jeg raste ned i vekt og ikke fikk i meg mat og drikke over lengre perioder. Søvn da var jo fraværende.

Og så mener du at de skal legge inn deg for urolige ben? Du er jo snart ferdig med svangerskapet også nå.

Skrevet

Jamen, hva skal føden gjøre for deg? Du sier du har prøvd ulike medikamenter uten hell. Da er det vel ikke stort å gjøre utenom å legge deg i narkose?

I følge min egen erfaring så tror jeg Ole Lukkøye glemmer ut de som ligger på sykehus uansett. Det er lettere å få sove hjemme ;)

Skrevet

Klart at det ikke er normalt å sove så lite! Jeg hadde prøvd å få en henvisning eller ta kontakt med sykehuset. Du kommer til å være helt utslitt når du kommer til fødselen, og det er nå ikke rette tiden å være utslitt på!

God bedring, og håper det ordner seg for deg! :) zzz :)

Anonymous poster hash: 9046f...962

Skrevet

HI

Enig med du. Men jeg slet også skikkelig i første svangerskap, og jeg løp opp og ned i trapper hele natten, tøyde og bøyde, og strakk på dem i liggende og stående stilling. Trodde jeg skulle bli gal. Det gikk til slutt over i kramper, som gjorde at jeg våknet av mine egne hyl.

For å unngå dette i neste svangerskap, så spiste jeg magnesium og kalcium, en egen blanding til gravide kvinner med rastløse bein eller leggkramper, kjøpt på helsekost, og jeg tøyde leggmuskler til jeg ble blå i trynet. Når jeg la meg, la jeg meg ned og spente hele kroppen alt jeg bare klarte i 5 sekunder * 10, og jobbet med å få til en innsovingsteknikk som kun varte 5 sekunder. Og slik fikk jeg faktisk sovet i 2-3 timer i strekk. Jeg gjorde samme øvelsene etter at jeg hadde vært oppe på do, drukket mer vann, løpt i trapper og tatt "opp-på-tå" øvelser noen ganger. Og fikk slik sovet 2-3 timer til.

Sikkert skikkelig kronglete forklart, og nå må eg løpe og ta meg av oppvåknet ettåring. Jeg aner jo ikke om dette kan være noe som kan hjelpe deg, men det hjalp i alle fall meg masse. :)

Anonymous poster hash: 2a716...7a8

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

De fleste høygravide sover dårlig av en eller annen grunn, slik er det bare. Jeg tror du har hengt deg litt for mye opp i dette og derfor ikke får sove. Slapp av og tenk på noe annet, kroppen din lar deg ikke gå våken lenger enn du har godt av hvis du ikke trasser det fram selv.

For et arrogant og uvitende svar gitt...

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

HI

Jeg har spydd siden uke 6 (er nå i uke37). Så jeg vet alt om å ikke sove. Man sover ikke så mye når man må opp å spy hele tiden. I tillegg har jeg bekkenløsning så jeg greier ikke ligge godt, så får ikke mye søvn, og har ikke sovet godt siden november.

Du har bare urolige ben. Du greier nok sove skal du se hvis du bare prøver. Tror ikke du blir lagt inn for det. Jeg har ikke blitt lagt inn for mine plager selv om jeg raste ned i vekt og ikke fikk i meg mat og drikke over lengre perioder. Søvn da var jo fraværende.

Og så mener du at de skal legge inn deg for urolige ben? Du er jo snart ferdig med svangerskapet også nå.

Du er sikkert en av dem som mener at man kan bli kvitt alvorlig angst eller ME hvis man bare tar seg sammen. Visste ikke at IQ på under 50 var opptakskrav når det gjaldt å gi råd til andre.

Skrevet

Dette må være det dummeste jeg har lest på lenge, ærlig talt! Huff!!!

Ts, ring føden å hør! Håper de tar deg på alvor, du har min dypeste medfølelse..

Skrevet

Helt tydelig at du for det første mangler på empati, men at du samtidig har null kunnskap rundt hva RLS faktisk er.

Du kan takke gudene for at du "bare" har gravideplagene som holder deg våken på nettene, og ikke samtidig har en nevrologisk tilstand det er tett på umulig å beskrive hvordan er for noen som ikke har opplevd det. Jeg ville tatt uansett gravidproblem i bytte mot RLS.

Til HI: Om du finner noen som vil legge deg inn og dope deg ned, kan du høre om de kan skaffe meg en seng også? :)

Jeg har hatt RLS i ca 10 år, og det blir ulevelig under graviditet.. Det som tidligere i graviditeten va "kun" på natten er nå også på dagtid. Jeg kan ikke sitte uten at det starter. Jeg er nå på randen av sammenbrudd av å aldri få slapper av, aldri få sove sjikkelig, og å måtte gjøre husarbeid for å få ro i beina.

Jeg dusjer mellom 3-8 ganger på natten da vannet roer det i en periode..kan det hjelpe litt? Kjøpte også en massasjekrem som kjøler ned og lindrer urolige bein en liten stund. Ellers så funket magnesium i starten, men nå vinner beina over alt!

Snakk med legen, hør om de har noe annet du kan få? Jeg føler så uendelig med deg!!! Er du plaget utenom graviditet også?

Skrevet

HI

Enig med du. Men jeg slet også skikkelig i første svangerskap, og jeg løp opp og ned i trapper hele natten, tøyde og bøyde, og strakk på dem i liggende og stående stilling. Trodde jeg skulle bli gal. Det gikk til slutt over i kramper, som gjorde at jeg våknet av mine egne hyl.

For å unngå dette i neste svangerskap, så spiste jeg magnesium og kalcium, en egen blanding til gravide kvinner med rastløse bein eller leggkramper, kjøpt på helsekost, og jeg tøyde leggmuskler til jeg ble blå i trynet. Når jeg la meg, la jeg meg ned og spente hele kroppen alt jeg bare klarte i 5 sekunder * 10, og jobbet med å få til en innsovingsteknikk som kun varte 5 sekunder. Og slik fikk jeg faktisk sovet i 2-3 timer i strekk. Jeg gjorde samme øvelsene etter at jeg hadde vært oppe på do, drukket mer vann, løpt i trapper og tatt "opp-på-tå" øvelser noen ganger. Og fikk slik sovet 2-3 timer til.

Sikkert skikkelig kronglete forklart, og nå må eg løpe og ta meg av oppvåknet ettåring. Jeg aner jo ikke om dette kan være noe som kan hjelpe deg, men det hjalp i alle fall meg masse. :)

Anonymous poster hash: 2a716...7a8

Takk for tips, men jeg har nok prøvd alt som går an, inkludert det du nevner. Ikke å springe i trapper da, for jeg har bekkenløsning både foran og bak ;-)

HI

Skrevet

Dette må være det dummeste jeg har lest på lenge, ærlig talt! Huff!!!

Ts, ring føden å hør! Håper de tar deg på alvor, du har min dypeste medfølelse..

Takk for det.... :-)

HI

Skrevet

Helt tydelig at du for det første mangler på empati, men at du samtidig har null kunnskap rundt hva RLS faktisk er.

Du kan takke gudene for at du "bare" har gravideplagene som holder deg våken på nettene, og ikke samtidig har en nevrologisk tilstand det er tett på umulig å beskrive hvordan er for noen som ikke har opplevd det. Jeg ville tatt uansett gravidproblem i bytte mot RLS.

Til HI: Om du finner noen som vil legge deg inn og dope deg ned, kan du høre om de kan skaffe meg en seng også? :)

Jeg har hatt RLS i ca 10 år, og det blir ulevelig under graviditet.. Det som tidligere i graviditeten va "kun" på natten er nå også på dagtid. Jeg kan ikke sitte uten at det starter. Jeg er nå på randen av sammenbrudd av å aldri få slapper av, aldri få sove sjikkelig, og å måtte gjøre husarbeid for å få ro i beina.

Jeg dusjer mellom 3-8 ganger på natten da vannet roer det i en periode..kan det hjelpe litt? Kjøpte også en massasjekrem som kjøler ned og lindrer urolige bein en liten stund. Ellers så funket magnesium i starten, men nå vinner beina over alt!

Snakk med legen, hør om de har noe annet du kan få? Jeg føler så uendelig med deg!!! Er du plaget utenom graviditet også?

Uff, stakkar deg som har dette til vanlig også! Det hadde jeg ikke holdt ut.... Har kun fått det når jeg er gravid, og denne gangen har vært den verste.

Dusjer faktisk flere ganger om natten, bare for å slappe av litt - men så snart jeg prøver å legge meg ned igjen, så setter det i gang.... Har fått det i armene også denne gangen, det har har jeg ikke opplevd før.... Tør ikke kjøre bil heller lenger, for også da kribler det i beina, og jeg er redd jeg skal måtte riste på foten så jeg havner i en ulykke....

For et liv ;-)

Men du som har det til vanlig også, har du fått prøve den medisinen, tror det er parkinsons medisin, som du kan ta utenom svangerskapet? Har lest at den har hjulpet mange som har sykdommen til vanlig....

Og ja, jeg skal si fra om jeg finner noen som kan legge oss inn :-)

Skrevet

Uff, stakkar deg som har dette til vanlig også! Det hadde jeg ikke holdt ut.... Har kun fått det når jeg er gravid, og denne gangen har vært den verste.

Dusjer faktisk flere ganger om natten, bare for å slappe av litt - men så snart jeg prøver å legge meg ned igjen, så setter det i gang.... Har fått det i armene også denne gangen, det har har jeg ikke opplevd før.... Tør ikke kjøre bil heller lenger, for også da kribler det i beina, og jeg er redd jeg skal måtte riste på foten så jeg havner i en ulykke....

For et liv ;-)

Men du som har det til vanlig også, har du fått prøve den medisinen, tror det er parkinsons medisin, som du kan ta utenom svangerskapet? Har lest at den har hjulpet mange som har sykdommen til vanlig....

Og ja, jeg skal si fra om jeg finner noen som kan legge oss inn :-)

Hilsen HI forresten

Skrevet

Jamen, hva skal føden gjøre for deg? Du sier du har prøvd ulike medikamenter uten hell. Da er det vel ikke stort å gjøre utenom å legge deg i narkose?

I følge min egen erfaring så tror jeg Ole Lukkøye glemmer ut de som ligger på sykehus uansett. Det er lettere å få sove hjemme ;)

På sykehuset kan de kanskje gi meg noe muskelavslappende, som de til vanlig ikke vil gi ut til "hjemmebruk", og samtidig kan de overvåke at barnet har det bra under behandlingen.

HI

Skrevet

Ser det var ei som anbefalte magnesium her.... Magnesium skal man vel helst ikke ta om man er høygravid? Magnesium-sulfat gis for å stoppe premature rier. Man vil vel helst ikke stanse rier så nær fødsel.

Tviler sterkt på at du får en innleggelse pga beina dine. 

Med mindre det er for igangsetting eller keisersnitt. 

Anonymous poster hash: a69d1...745
Skrevet

De fleste høygravide sover dårlig av en eller annen grunn, slik er det bare. Jeg tror du har hengt deg litt for mye opp i dette og derfor ikke får sove. Slapp av og tenk på noe annet, kroppen din lar deg ikke gå våken lenger enn du har godt av hvis du ikke trasser det fram selv.Anonymous poster hash: 4a1d9...eb3

Nå er dette mitt tredje svangerskap, og jeg vet alt om plagene som følger med for de fleste høygravide....Men jeg har hatt søvnproblemer i over tre mnd som sagt, og det bunner i et ekstremt tilfelle av restless leg syndrome..... Jeg har holdt ut så godt jeg kan frem til nå, men det er ikke de fleste høygravide som går i flere døgn uten ett eneste minutt søvn.... Så dette er ikke normalt. Og det hjelper ikke å bare si at jeg må ta det med ro og ikke henge meg så opp i det - for jeg skal love deg at hadde du gått gjennom det jeg gjør nå, så hadde du også vært på randen av nervøst sammenbrudd!RLS er en nevrologisk lidelse som dessverre rammer 1av 5 gravide, i større eller mindre grad - og alle som har eller har hatt dette, vet at det ikke går an å bare "legge fra seg problemet og slutte å henge seg så mye opp i det"...HIAnonymous poster hash: da6f4...d68

Jeg har spydd siden uke 6 (er nå i uke37). Så jeg vet alt om å ikke sove. Man sover ikke så mye når man må opp å spy hele tiden. I tillegg har jeg bekkenløsning så jeg greier ikke ligge godt, så får ikke mye søvn, og har ikke sovet godt siden november. Du har bare urolige ben. Du greier nok sove skal du se hvis du bare prøver. Tror ikke du blir lagt inn for det. Jeg har ikke blitt lagt inn for mine plager selv om jeg raste ned i vekt og ikke fikk i meg mat og drikke over lengre perioder. Søvn da var jo fraværende. Og så mener du at de skal legge inn deg for urolige ben? Du er jo snart ferdig med svangerskapet også nå. Anonymous poster hash: 4a1d9...eb3

Men da kan jo du "bare" slutte å kaste opp da? Er vel ikke vits i å gjøre det når du vet at du trenger vasken og maten? Det klare du vel, bør hverfall prøve!

Anonymous poster hash: db127...c93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...