Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #1 Skrevet 18. juni 2013 Vi prøver å spise grønnsaker (som regel poteter + fryst grønnsaksblanding ettersom det holder seg mye bedre når vi bare er to) så ofte som mulig, men vi må begge innrømme at kokte grønnsaker begynner å bli fryktelig kjedelig. Noen ganger kan vi finne på å steke de i pannen, og av og til har vi de i ildfast form med ost over. Der stopper også kreativiteten, hehe! Er det noen som har gode forslag til måter man kan tilberede grønnsaker på så det ikke blir så fryktelig kjedelig? Anonymous poster hash: 40571...706
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #2 Skrevet 18. juni 2013 Det er vel bare en måte igjen - grille. Anonymous poster hash: 3431d...079
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #3 Skrevet 18. juni 2013 Vi liker godt middelhavsgrønnsaker som vi steker i ovn med olivenolje, oliven, krydder, fetaost osv. Vi henter også oppskrifter fra f.eks veganmisjonen som har gode oppskrifter med mye grønnsaker. Anonymous poster hash: 1c34d...145
smurfis Skrevet 18. juni 2013 #4 Skrevet 18. juni 2013 Ovnsbakte rotgrønnsaker med litt flytende honning, olivenolje, salt..pepper og noen urter. Deilig. Men ikke stek på så høy varme at honningen svir seg da, det er ikke godt:) Eller lage pureer. Ertepuree er nydelig (google oppskrifter), blomkålpure med parmesan, nam! Lag en grateng med brokkoli, gulrøtter, erter og kjøtt eller fisk om du vil. Pensle staver av søtpotet med olje, salt og pepper og stek de som chips, eller bak den og bare spis med skje, nydelig:)
Gjest sug lut Skrevet 18. juni 2013 #5 Skrevet 18. juni 2013 Kokte gulrøtter blir dødsgode med litt smør og noen dråper lime. Ertepuré: en pakke selskapserter i kokende vann, la det koke opp igjen, hell av nesten alt vannet, tilsett en halv terning hønsebuljong og mos med stavmikser. Rotemos: et par-tre poteter, en halv kålrot, tre-fire gulrøtter og en stor søtpotet kokes møre i terninger - slå av kokevannet og mos med en smørklatt, en skvulp melk, salt og pepper. Kan varieres med purre, hvitløk, etc.
Himmel og hav Skrevet 19. juni 2013 #6 Skrevet 19. juni 2013 Råkost er jo godt: Riv gulrot, eple og en bit kålrabi, klem over saft fra en appelsin og hiv i noen rosiner om det er søndag Grønnsakstuing er også godt. f.eks gulrot- og sukkerertstuing til nypoteter og stekt fisk. Men det aller beste på denne tiden av året er jo nypoteter, ferske grønnsaker som nykål og blomkål, dampe dem lett, og spise dem med meierismør og spekeskinke til! Det er sommermat, det
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #7 Skrevet 19. juni 2013 Rå grønnsaker. Raspet gulrot, kålrabi, knutekål (liker denne bedre enn kålrabi, litt mildere i smaken og ungene elsker å spise den rå. Men ikke like ofte å finne i butikken) kål i tynne strimler osv. Enten sammen eller hver for seg. Vi liker en blanding av raspet gulrot, agurk (kutter den i små staver som oftes, men kan raspes den også men lurt å rape over endel kjøkkenpapir siden det blir endel overflødig vann. Da trekkes vannet raskt vekk) brokkolitoppe og blomkåltopper i små biter. Denne blandes som en salat, har vi sukkererter har vi dette i også. Selv ungen som ikke liker brokkoli spiser denne. Gønnsaker kan kuttes i staver. Kutter du mer enn du skal ha til middag har du til dip senere på dagen, eller som dene kan knaske på utover dagen. Stuing. Kok de grønnsakene du vil ha møre, hell av vannet og ha i en smørklatt. Jeg bruker bare stavmikseren til å mose og har i melk når jeg moser slik at jeg enkelt ser hvor mye jeg må ha i. Lar det koke litt før det serveres. Blir den for tynn har jeg i litt maizenna jevner. Aner ikke hva det heter, men vi har grønnsaker i hvit saus. Lager hvit saus, men tykkere enn vanlig. Salt, pepper og revet muskat haes i etter smak. Når denne er ferdig har vi i de grønnsakene vi vil som da er ferrdige kokte. En kan bruke litt av kokevannet til å lage sausen også. Har vi sukkererter pleier vi ikke å koke de først, de ligger bare litt lenger i sausen slik at de blir varme, vil jo ha de sprø. Gulrøtter i skiver. Brokkoli, blomkål, gulrøtter osv kan en ha i. Alt etter hva en liker. Veldig godt til grillmat syns vi, mat som det ikke er like mye saus til og ofte om det er sauser som ungene ikke er så glade i. Wokede, kokte, stekte og i form. Vi prøver å ha mange forskjellige grønnsaker til middag siden vi liker forskjellig og for at det ikke skal bli så kjedelig. Ungene er de som prøver ut nye ting også, aldri billig å ha de med i grønnsaksdisken men de finner stadig nye ting å prøve. Sist var det grillpaprika som måtte kjøpes. Det endte med at de spiser den rå, grilla stns de ikke var så godt. Men har funnet de med hver sin pakke i sofakroken mens de ser på tv. Vi planter masse sukkererter i hagen hvert år, ungene spiser veldig mye men må plante masse for at jeg har noe jeg kan fryse ned. Kuttes de i biter, legges i kokende vann og siles av med en gang under rennende kaldt vann kan det fryses ned i posjonsposer. Brukes i maten som om den er fersk. Den blir sprø som fersk, men må brukes i mat. Ikke like godt å spise den rå. Er de på tilbud i butikken kan det være greit å kjøpe mange for å fryse ned. Veldig greit å forvelle og fryse ned. Litt variasjon fra de vanlige grønnsakene også. Bruker friske erter fra Eldorado, disse syns jeg er best uten at de koster skjorta. Vi kjøper helst grønnsaker som tåler å ligge kjøleskapet litt, siden vi ikke er glad i fryste grønnsaker (jeg syns de blir kokt ulikt. ) gulrot, blomkål, kålrabi, knutekål, løk, kål, spiss paprika er noe som holder seg lenge og som kan brukes til det meste. Ungene får også med seg grønnsaker i matboksen hver dag, slik at det brukes mer enn til bare middag. Har ungene besøk av venner kutter jeg opp grønnsaker og setter ut til de. Gulrøtter i staver, kålrot/knutekål i staver, agurk i staver, spiss paprika i staver går ned på høykant. Ungene får i seg mer egrønnsaker enn bare til middag også. Og gulrøtter og kålrabi er billig, så noe en kan gi masse av. Vannkastanjer er gode når de wokes eller stekes i ovnen. Greit å ha i skalet, bambus, bambusskudd, minimais er grei boksmat å ha i skapet. Går ikke ofte ut på dato. Mais og ananas har vi også i skapet. Ungene elsker mais. Vi plukker mais og legger i fryseren. Disse koker vi eller steker vi som tilbehør utover høst og vinter. Noen kutter vi opp i biter slik at det går litt kjappere å koke eller steke. Og enklere å kutte de opp når de er rå enn når de er ferdig tilberedt. Litt mer spennende grønnsaker har vi innimellom, og vi forsøker litt forskjellige måter å tilberede de på. For om vi ikke liker de på den ene måten kan det hende vi liker de på en annen måte. Stekte tomater skal vist være godt (jeg tåler ikke tomater så jeg aner ikke) så vi hadde stekte tomater som var marinert på jobb for litt siden, de var vist veldig gode. Stekt i ovnen og penslet med marinade først og en gang mens de stekte. Dette var vanlige tomater, men vil tro en kan bruke små og ha de i en form også. Stekt paprika er også godt. Om du bare har den slik, marinerer den eller har fyll i den er smak og behag. Asparges med bacon rundt som blir stekt i stekepannen er noe ungene elsker. De er ikke like glad i vanlig asparges, men de små liker de. Har gjerne fire sammen som jeg snurrer bacon rundt. Stilken på brokkolien bruker jeg, den smaker som mild asparges. Kutter den opp, men denne trenger lengre koking enn toppen så denne kokes eller stekes litt lengre enn gulrøtter i samme str. Gjør slik med blomkål også. Anonymous poster hash: f9130...f3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå