Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #1 Skrevet 18. juni 2013 Jeg har gått ut med permisjon nå i juni. Praksis på vår arbeidsplass er at vi ikke får lønn i juni, men feriepenger. På lønnslippen min står de at de har trukket meg for lønn for den perioden av juni jeg er i permisjon, dette er da trukket fra feriepengene. Blir det riktig? Skjønner det hvis det er i en mnd der jeg hadde fått ordinær mndlønn, men det får jeg jo ikke i juni. Har arbeidsgiver "snytt" meg for penger, eller er dette riktig? Anonymous poster hash: cf360...4b2
mamma_til_gutt Skrevet 18. juni 2013 #2 Skrevet 18. juni 2013 Jeg har gått ut med permisjon nå i juni. Praksis på vår arbeidsplass er at vi ikke får lønn i juni, men feriepenger. På lønnslippen min står de at de har trukket meg for lønn for den perioden av juni jeg er i permisjon, dette er da trukket fra feriepengene. Blir det riktig? Skjønner det hvis det er i en mnd der jeg hadde fått ordinær mndlønn, men det får jeg jo ikke i juni. Har arbeidsgiver "snytt" meg for penger, eller er dette riktig? Anonymous poster hash: cf360...4b2 Du skal vel antakelig ta ut den ferien i løpet av året? Eller? Om du skal det er det korrekt. Om du har avtalt å ikke ta ut ferie 2013, men få dobbelt betalt er det feil.
mamma_til_gutt Skrevet 18. juni 2013 #3 Skrevet 18. juni 2013 Det vanlige er å avbryte ferien noen uker med ferie, for så å starte permisjonen igjen.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #4 Skrevet 18. juni 2013 De har ikke trukket meg for ferie, men for vanlig månedslønn. Anonymous poster hash: df1b7...052
Berta_78 Skrevet 18. juni 2013 #5 Skrevet 18. juni 2013 De kan ikke trekke noe fra feriepengene. De er opptjent i fjor, og dine uansett hva som skjer.
mamma_til_gutt Skrevet 18. juni 2013 #6 Skrevet 18. juni 2013 Men det er sånn det fungerer med ferie. I juni får man ingen månedslønn, men feriepenger i stedet. Når man tar ut ferien får man lønn som vanlig..
mamma_til_gutt Skrevet 18. juni 2013 #7 Skrevet 18. juni 2013 Vent litt.. Kanskje jeg misforstår deg.. De mener ikke at du skal få lønn fra NAV da?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #8 Skrevet 18. juni 2013 Om du skal ta ut lovbestemt ferie i løpet av 2013 og jobben forskutterer foreldrepenger vil du få lønn under ferie og de har gjort det helt korrekt. Anonymous poster hash: 33ef0...973
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #9 Skrevet 18. juni 2013 Ja, det er jeg klar over. Jeg har fått feriepenger og blitt trukket for 4/26 dels mndlønn. I tillegg til dette har jeg blitt trukket for den delen av juni som jeg er i permisjon. Anonymous poster hash: df1b7...052
geitemarken Skrevet 18. juni 2013 #10 Skrevet 18. juni 2013 Det er ikke 5 ferieuka da? Feriepengene dekker jo 5 uker, og hvis du bare tar ut 4 uker blir du trukket den 5 slik at du får lønn når du en gang tar ut den 5 uka.
mamma_til_gutt Skrevet 18. juni 2013 #11 Skrevet 18. juni 2013 Jeg ville hørt med dem jeg altså.. Kanskje det er en misforståelse...
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #12 Skrevet 18. juni 2013 Det står klart og tydelig at jeg er trukket for de dagene i juni jeg er i permisjon. Og det skjønner jeg ikke, for jeg får jo ikke lønn for juni i det hele tatt. Men mulig jeg er litt kort her. Anonymous poster hash: df1b7...052
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #13 Skrevet 18. juni 2013 Dytt Anonymous poster hash: df1b7...052
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #14 Skrevet 18. juni 2013 Det står klart og tydelig at jeg er trukket for de dagene i juni jeg er i permisjon. Og det skjønner jeg ikke, for jeg får jo ikke lønn for juni i det hele tatt. Men mulig jeg er litt kort her. Anonymous poster hash: df1b7...052 Du får foreldrepenger for de dagene du er i permisjon og får da selvfølgelig ikke lønn. Ser helt rett ut. Anonymous poster hash: 97544...d2e
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #15 Skrevet 18. juni 2013 De trekker 5 uker ferie av ordinær lønn i juni, dvs en står i minus når feriepengene legges til. De har sikkert trukket deg i lønn for permisjonen av den vanlige månedslønna, slik at du står ytterligere i minus når feriepengene legges til. Du får jo igjen det de har trukket "ekstra" fra NAV. Anonymous poster hash: eea1e...0f0
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #16 Skrevet 18. juni 2013 Det står klart og tydelig at jeg er trukket for de dagene i juni jeg er i permisjon. Og det skjønner jeg ikke, for jeg får jo ikke lønn for juni i det hele tatt. Men mulig jeg er litt kort her. Anonymous poster hash: df1b7...052 Du får foreldrepenger for de dagene du er i permisjon og får da selvfølgelig ikke lønn.Ser helt rett ut. Anonymous poster hash: 97544...d2e Så hvis jeg ikke hadde hatt opparbeidet feriepenger fra i fjor hadde jeg måtte betale jobben penger da? Anonymous poster hash: df1b7...052
Gjest tilda med to små <3 Skrevet 18. juni 2013 #17 Skrevet 18. juni 2013 Du trekkes for de ukene ferie du har opparbeidet deg. (Hadde du ikke opparbeidet noe hadde du helker ikke blitt trekt noe, da hadde du måttet jobbe). Dersom du tar all ferien i juni stemmer det med at du da får feriepenger i stedet. Dersom du tar hele ellet deler av ferien før/etter juni får du jo vanlig mnd lønn når du er på ferie og blir trekt og får feriepenger i juni når du jobber/er i permisjon. Så enten har du brukt opp ferien din og fått vanlig lønn da, eller så skal du vel ha ferie for å forlenge permisjonen og da får du den vanlige lønnen da. Jeg synes det høres riktig ut jeg. Så lenge det går opp med 5 uker ferie og resten av året vanlig lønn så stemmer det.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #18 Skrevet 18. juni 2013 Da måtte du tatt ulønnet ferie. Anonymous poster hash: a0dce...ce5
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #19 Skrevet 18. juni 2013 Men det er ikke ferie jeg har blitt trekt for. Det er permisjonsdager som har blitt trekt fra feriepengene mine. Er det riktig at de kan gjøre det? Anonymous poster hash: df1b7...052
Guttemamma75 Skrevet 18. juni 2013 #20 Skrevet 18. juni 2013 (endret) Men det er ikke ferie jeg har blitt trekt for. Det er permisjonsdager som har blitt trekt fra feriepengene mine. Er det riktig at de kan gjøre det? Anonymous poster hash: df1b7...052 Om du ikke hadde vært i permisjon hadde du jo fått vanlig lønn - da ville de gjort akkurat de samme som de nå har gjort. De har trekt deg for ferien nå i juni sånn at når du senere tar ferie i f.eks september så får du vanlig lønn. Det er ingen praktisk forskjell på å være i jobb og ha lønn eller være i permisjon å få permisjonspenger. Totalen blir lik uansett, alternativet hadde vært å få fulle permisjonspenger pluss feriepenger nå i juni men da måtte du blitt trekt i lønn senere når du tar ut ferien.. For enkelhets skyld trekker de dermed for ferien for alle nå så er de "ferdig" med det... Du trekkes litt av feriepengene også fordi du har mer enn en mnd ferie, dermed trekker de for den 5. ferieuka... Skjønner? Endret 18. juni 2013 av Guttemamma75
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #21 Skrevet 18. juni 2013 Men det er ikke ferie jeg har blitt trekt for. Det er permisjonsdager som har blitt trekt fra feriepengene mine. Er det riktig at de kan gjøre det? Anonymous poster hash: df1b7...052 Om du ikke hadde vært i permisjon hadde du jo fått vanlig lønn - da ville de gjort akkurat de samme som de nå har gjort. De har trekt deg for ferien nå i juni sånn at når du senere tar ferie i f.eks september så får du vanlig lønn. Det er ingen praktisk forskjell på å være i jobb og ha lønn eller være i permisjon å få permisjonspenger. Totalen blir lik uansett, alternativet hadde vært å få fulle permisjonspenger pluss feriepenger nå i juni men da måtte du blitt trekt i lønn senere når du tar ut ferien.. For enkelhets skyld trekker de dermed for ferien for alle nå så er de "ferdig" med det... Du trekkes litt av feriepengene også fordi du har mer enn en mnd ferie, dermed trekker de for den 5. ferieuka... Skjønner? Ja, det skjønner jeg. Men.. De har trekt 5 uker ferie OG 1 uke permisjon. Så alt i alt har jeg blitt trukket for 6 uker av feriepengene mine. Anonymous poster hash: df1b7...052
Berta_78 Skrevet 18. juni 2013 #22 Skrevet 18. juni 2013 Spør dem hva de har gjort/tenkt! Vi her inne kan synse så mye vi vil.. Men som jeg skrev i sted er ikke feriepengene jobben sine, de er dine. Du har jobbet det inn gjennom fjoråret, og skal ha dem itbetalt i sin helhet helt uavhengig av permisjon eller evn oppsigelse. De har ikke rett til å trekke noe som helst fra feriepengene dine. Så om de har valgt å løse ferie/permisjon/lønn på en uvanlig måte, må de i alle fall diskutere det med deg.
trintra Skrevet 18. juni 2013 #23 Skrevet 18. juni 2013 Jeg er ikke enig i alle svarene her. Nesten det samme skjedde meg FØR jeg gikk ut i permisjon, jeg ble (feilaktig) trukket i feriepengene, noe de IKKE kunne gjøre, da dette er noe en OPPARBEIDER seg fra året før, og det har ingenting med dette året å gjøre, det er DINE opparbeidede penger! Vel, jeg måtte faktisk ta en god del runder med lønnskontoret - og tok til slutt kontakt med fagforeningen (Handel og kontor), hvor jeg fikk god hjelp, og hvor de med en gang så det var gjort feil. Be noen som har faktisk god greie på det om å sjekke det opp for deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå