nimmelim Skrevet 18. juni 2013 #1 Skrevet 18. juni 2013 Skal ha til min lille gutt på 2 år... Tenkte kunne være kjekt å ha istedenfor vogn av og til og på turer. Snill og grei så han liker jo vogn men samtidig elsker å bli bært... Synd jeg ikke tenkte på dette før ferie men... Synspunkter?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #2 Skrevet 18. juni 2013 Ville aldri innført bæresele i 2-årsalderen nei! "Liker å bli bært" er nå en ting, men når de er så store bør du virkelig ikke gjøre det til en vane. Han trenger å bruke beina sine og du må tenke på ryggen din. Kroppskontakt og nærhet kan du vel gi han på andre måter enn å bære rundt på han. Anonymous poster hash: edcdd...322
nimmelim Skrevet 18. juni 2013 Forfatter #3 Skrevet 18. juni 2013 Takk for svar ! Har tenkt en del på det nemlig.. Om jeg kanskje gjør han bortskjemt feks med en slik ....
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #4 Skrevet 18. juni 2013 Jeg vil heller si at bæresele er enklere enn bæremeis, så er i utgangspunktet positiv. Jeg har ikke prøvd ergo, men har bært 4-åring på ryggen i bæresjal når vi skulle forte oss i slaps og jeg trillet vogn. Mye bedre for rygg og nakke å bære med bæretøy enn armene. Vil ikke tro han vil mer opp i bæretøy enn vogn (dersom det er alternativet), men det er bare gjetning... Anonymous poster hash: 9a168...73c
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #5 Skrevet 18. juni 2013 Vi har manduca. Den er veldig god! Brukte den masse til eldste og nå til yngste. Alle ergonomiske bæreseler er bra. Men det er viktig å finne en som passer deg! De sitter litt ulikt på så kan være lurt å prøve før du kjøper. Ser absolutt ikke noe problem med å kjøpe en til 2åringen din. Vi bruker vår i stedetfor bæremeis. Anonymous poster hash: bc1de...5d5
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #6 Skrevet 18. juni 2013 Hvor mye går du da? Kjøpte en Beco Butterfly da min eldste var to år og den var gull verdt. Hun var flink å gå, men av og til var det greit å kunne ta en litt lengre tur og ulendt terreng, og da var det flott å ha bæretøy. Mye bedre enn bæremeis. Senere har jeg brukt den til yngre barn, og selv om de vennes til å bli båret, er det ingen problem å få dem til å bruke beina når vi skal gå litt kortere turer på 1-3 kilometer. Skal vi lenger enn det, tar det ofte litt for lang tid når en 2-åring skal gå. Så jeg vil si det kommer an på hvorfor du vil ha den, og om du har råd. Til min eldste brukte jeg bæretøy fra 2-4 år, til min mellomste fra 0-3 år men bare på lengre turer. Anonymous poster hash: 4a614...7c7
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #7 Skrevet 18. juni 2013 Jeg synes det er en ypperlig idé med bæresele til en toåring! Det er så mye lettere å ha med en bæresele på tur enn en vogn hvis man skal på ferie, kanskje spesielt for barn som helst går selv, men som ikke klarer å gå like langt som en voksen og må enten bæres eller sitte litt i vogn innimellom. Vi dro med toåringen til syden her om dagen, og jeg var sååååå glad jeg slapp å drasse med vogn på flyet, slik som "alle" de andre med barn på samme alder gjorde. Ikke spesialbagasje og styr, bare et sjal i sekken. Superenkelt! Dessuten kan du komme deg ut på fjellet, i skogen, alle de stedene man ikke kan ta med vogn! Det er et flott alternativ til bæremeis, mye mer fleksibelt. Ergo er en god sele med godt rykte. Et annet alternativ er Manduca. Til en toåring kan du også gjerne vurdere en sele i toddler-størrelse, som f.eks. Tula toddler, der er panelet større, slik at det går høyere opp på rygg/nakke og gir bedre støtte. Selv jeg er veldig fornøyd med Go'Klompen, de sys på bestilling og fås i tre størrelser, den største er toddler-XL og den er MYE større enn Manduca og Ergo. Den kan vi også bruke til fireåringen vår uten problemer. Bæresele er topp, kos deg med bæringen! Det handler ikke om å gjøre barnet "bortskjemt", det er bare tull! Det er koselig, naturlig, og et praktisk hjelpemiddel i hverdagen! Aner ikke hva jeg skulle gjort uten bæring! Anonymous poster hash: 2170a...555
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #8 Skrevet 18. juni 2013 Ville aldri innført bæresele i 2-årsalderen nei! "Liker å bli bært" er nå en ting, men når de er så store bør du virkelig ikke gjøre det til en vane. Han trenger å bruke beina sine og du må tenke på ryggen din. Kroppskontakt og nærhet kan du vel gi han på andre måter enn å bære rundt på han. Anonymous poster hash: edcdd...322 Beklager, men dette her er bare tull. Bæring er en flott måte å gi kroppskontakt og nærhet på, og du får en veldig god kontakt med barnet underveis i turen når du bærer. Jeg bærer toåringen min på ryggen, og turene våre blir mye mer interaktive enn med vogn - han kommer opp i samme øyehøyde som meg, han ser det samme som meg, får mye mer oversikt, peker på alt mulig og skravler non-stop! Toåringer flest vil uansett gå mye, det er jo ikke snakk om å bære barnet 12 timer per dag her. De vil jo ned og utforske verden selv, men innimellom kan det være greit å hvile beina litt og kose seg på ryggen til mamma eller pappa. Og med godt ergonomisk bæretøy og en normalt frisk rygg er det overhode ikke problematisk å bære en toåring på ryggen, faktisk er det ypperlig trening for rygg og kjernemuskulatur. Anonymous poster hash: 2170a...555
nimmelim Skrevet 18. juni 2013 Forfatter #9 Skrevet 18. juni 2013 Takker for mange svar! Nå er jeg ikke like i tvil. Jeg var nettopp i syden og hadde bare vogn og vi gikk mye. Helt håpløst! Så nå er jeg litt etterpåklok. Har et eldre barn som elsker å gå i skog og mark men aldri får gjort det helt, for han klarer ikke like mye. Jeg er for liten til å bære en bæremeis og tenkte dette kunne være en god ide. Har ikke vært borti disse før ,men sett litt på den ergo da, og syns den så veldig god ut. Og praktisk. Med veldig god støtte til både hofter osv. Jeg er som sagt liten,(158)så tenkte den kunne passe. Gutten er ikke stor han heller så dere mener ikke det er bortkastet, og at det er dumt å la han begynne med det nå? Det er som sagt bare på turer, og raske turer til byen for å slippe vogn...
nimmelim Skrevet 18. juni 2013 Forfatter #10 Skrevet 18. juni 2013 Som sagt er han ikke så veldig lang av seg, så det kan godt hende at ergo kan passe han en god stund, hvordan er det hvis han sovner i den, mtp hodet hans?
BettyBoob Skrevet 18. juni 2013 #11 Skrevet 18. juni 2013 Jeg bruker Ergo til min på 15 mnd, og har brukt den MYE! noen ganger er det så mye enklere enn å styre med vogna, og han er mer fornøyd i selen på ryggen enn i vogna. Anbefales på det sterkeste!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #12 Skrevet 18. juni 2013 Vi hadde babybjørn og senere bæremeis til nr 1 fordi vi visste ikke om noe annet. Ungen likte dem ikke og vi fikk vondt i rygg, nakke, skuldrer. Når nr 2 var 7 mnd kjøpte vi ergo og angrer ikke et sekund! Brukte den selvsagt mye til nr 2 men skulle vi på skogs- eller fjelltur hendte det at eldste satt i den også. Vi får til mye lengre turer når vi har med ergon fordi barna veksler mellom å gå/hvile. Og det er ikke tungt å bære en forholdvis stor unge slik som det blir i meis. Lett og praktisk å ha med til sammenligning fra vogn. <supert på ferie! Jeg vil helt klart anbefale ergo, og hvis det ikke skulle være en hit er det ikke vanskelig å få solgt den:) Anonymous poster hash: ec95f...85d
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #13 Skrevet 18. juni 2013 Som sagt er han ikke så veldig lang av seg, så det kan godt hende at ergo kan passe han en god stund, hvordan er det hvis han sovner i den, mtp hodet hans? Ergo har en sovehette som kan brukes til å støtte opp hodet hans med når han sovner. Jeg synes absolutt ikke det er for sent, som svart tidligere i tråden. MEN det er mange fake-ergoer ute og går, så vær forsiktig når du kjøper, spesielt på Finn, eBay og lignende! Å kjøpe fra autoriserte norske forhandlere er helt problemfritt, men kjøper du brukt, så pass på at du ikke kjøper en billig og potensielt farlig Ergo-kina-kopi! Anonymous poster hash: 2170a...555
Førstemann Skrevet 18. juni 2013 #14 Skrevet 18. juni 2013 Ergoen er fantastisk! Har brukt min til begge to, og bært til de var ca 3 år. Og begge mine har vært store barn. At barnet blir bortskjemt er bare tull
nimmelim Skrevet 18. juni 2013 Forfatter #15 Skrevet 18. juni 2013 Takk takk! Flott at dere nevner ang falske osv. Hvordan ser jeg det hvis det evt er fra finn ? Be om evt kvittering ? Gleder meg til å kunne prøve ... Aldri vært særlig ini bære verden annet enn når han var liten. Aldri med eldste. Det er tungt å bære på armen hele tiden. Han søker helst meg også nemlig....
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #16 Skrevet 18. juni 2013 Be om kvittering, evt få vite hvor de har kjøpt den (kommer jo an på hvor mye du stoler på selger, om du kjenner dem e.l.). Det går an å finne ut vha bilder også om en Ergo sannsynligvis er fake, men jeg vet ikke helt hvordan man gjør det, jeg har aldri satt meg inn i detaljene siden jeg ikke bærer i Ergo selv. Anonymous poster hash: 2170a...555
nimmelim Skrevet 18. juni 2013 Forfatter #17 Skrevet 18. juni 2013 Har sjekket den kontra de på nett og den er helt helt lik å se til iallfall!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #18 Skrevet 18. juni 2013 De som er Fake ser helt lik ut på bilde, det er vanskelig å se selv for forhandlerne ut i fra bilder. Ofte brukes forhandler-bilder av ekte Ergo og så sender de deg en fake. Be iså fall om et nytt bilde av sånn eller sånn, så du ser at de tar bilde selv og ikke bruker et gammelt. Og sjekk prisen Ny sele som selges billigere en hva butikkene selger dem til = fake. Veiledende pris er fra 899 i Norge, dyrere for noen modeller. Finner du en selger på Finn som du et usikkert på så meld i fra til Finn, de er på vakt og har stoppet mange selgere den siste tiden Anonymous poster hash: 39135...9c2
Hun med alle ungene Skrevet 18. juni 2013 #19 Skrevet 18. juni 2013 Anbefales! Jeg elsker virkelig min! Min (lille) fireåring sitter fortsatt i den..fungerer supert i køer eller i store folkemengder ! Hun har litt problemer med å stå stille
nimmelim Skrevet 18. juni 2013 Forfatter #20 Skrevet 18. juni 2013 Mange gode tips her! Skal absolutt holde øynene åpne!! Men hvis jeg drar og ser på den før salg, hva skal jeg holde et øye med? Den er ikke brukt.
Appelsinpiken Skrevet 18. juni 2013 #21 Skrevet 18. juni 2013 Lilleprinsen har ergo stoweaway på tilbud nå er en reisesele som tar liten plass sammenlagt.
ianda Skrevet 18. juni 2013 #23 Skrevet 18. juni 2013 Fikk anbefalt manduke istedenfor ergo. Den har glidlås så man kan forlenge panelet, integrert spedbarnsinlegg (greit om man får flere unger) og stroppene kan krysses på ryggen ved magebæring. Magebæring er nok ikke så aktuelt med en to åring, men på små er det supert.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #24 Skrevet 19. juni 2013 Manduca har integrert spedbarnsinnlegg ja men det gir ikke barnet en så god sittestilling så til de minste er det bedre med elastisk sjal, meitai, slynge eller ergo sitt innlegg Anonymous poster hash: 39135...9c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå