Gå til innhold

Dere med flaskebarn??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har flaske barn,hvordan vasker dere flaskene etter hver gang de blir brukt?

Koker dere de etter hver gang?

Her legger jeg de i varmt vann med zalo i oppvask kummen og lar de ligge litt også skurer jeg de med flaskekost og mer zalo etterpå.. 

Har jeg dårlig tid,så fyller jeg flaska med zalo og glo varmt vann og rister godt og bruker kost og setter de til tørk.. 

Må man koke de etter hver gang eller??

Anonymous poster hash: 6dada...90e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs jo helt hvor gammelt barnet ditt er, men jeg kokte flaskene etter hver gang frem til 4 mnd i hvert fall. Etter den tid kjørte jeg dem i oppvaskmaskina på 65 graders langprogram.

Anonymous poster hash: d3779...fa0
Skrevet

Har ei på 15 mnd, så eg steriliserar ikkje. Eg skyller flaskene i kaldt vatn etter bruk, og når alle er oppbrukt vaskar eg i såpevatn med flaskebørste. Skyller godt og let dei lufttørke.

Skrevet

Skyller de etter bruk og vasker alle flaskene en gang om dagen med zalo før jeg kjører de i mikroen i sterilisator.

Skrevet

Junior her er 3 mnd 

HI

Skrevet

Junior her er 3 mnd 

HI

Da ville jeg skylt flaskene i kaldt vann, deretter kjapp skylling i zalo og varmt vann og så kokt dem. Det enkleste er å ha mange flasker, så det holder med 1 runde hver dag :) Koking av flasker er jo null problem også tørker de jo så raskt etterpå!

Skrevet

Du bør koke hver gang ja, i alle fall til babyen din er noen måneder eldre. Og særlig når du ikke bruker oppvaskmaskin.

Jeg skyller flaska med kaldt vann etter bruk og setter den i oppvaskmaskinen. Så kjøres oppvaskmaskinen i løpet av dagen (da har det blitt flere flasker enn den ene...). Når oppvaskmaskinen er ferdig, setter vi flaskene i microbølgeovn-sterilisator i 6 minutter. Der står de mens vannkokeren koker vann til flaskene og vi tømmer resten av oppvaskmaskinen. Så fyller vi vann på flaskene og setter dem i kjøleskapet. Har flasker så det holder for minst ett døgn.

På denne måten er det lite jobb å ha flaskebarn. Anbefaler i alle fall å kjøpe en elektrisk sterilisator eller sterilisator for microovn, det er gull verdt og så mye enklere enn å koke i kjele. Koster noen hundrelapper og det er det verdt.

Anonymous poster hash: 04b11...211
Skrevet

Jeg pleier og koke alle flaskene enten hver kveld eller annenhver kveld da,så de blir jo kokt. det jeg lurte på var bare om jeg burde koke de etter hver gang de blir brukt. Synes det høres tungvint ut og koke opp vann for kun en flaske hver tredje time :)

HI

Skrevet

Jeg pleier og koke alle flaskene enten hver kveld eller annenhver kveld da,så de blir jo kokt. det jeg lurte på var bare om jeg burde koke de etter hver gang de blir brukt. Synes det høres tungvint ut og koke opp vann for kun en flaske hver tredje time :)

HI

Skjønner ikke helt hva du mener..? Det vi sier over her er jo at du bør koke de etter hver gang de blir brukt ja, men at du kan la de ligge i varmt zalovann til du har brukt alle flaskene. Så kan du koke alle flaskene samtidig vet du :P Deretter koker du jo opp vann og fyller på alle flaskene. Sim-sala-bim!

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Jeg har hatt ca 8 flasker i omløp til enhver tid.

(i starten spiser de ca hver 3. time også blir det jo færre etterhvert)

Hver kveld vasket jeg alle flaskene som var brukt det siste døgnet i zalo, også satte jeg det i en sterilisator (fås kjøpt på f.eks barnas hus) og om du har flaskebarn så anbefales det absolutt!.

Når den var ferdig kokte jeg opp vann som jeg fylte på de rene flaskene og satte klar i kjøleskapet til det neste døgnet.

Så målte jeg opp mme-pulver og fylte på små beholdere (urinprøveglass fra apoteket fungerer veldig bra!) nok til mat for et døgn.

Så når barnet ble sultent var det bare å hente flaska i kjøleskapet, varme 45 sek. i mikroen og tømme i pulver.

Man må rett og slett lage seg noen ordninger som sparer en for tid og arbeid, hvis ikke får du ikke gjort stort annet enn å vaske og mate ;)

Skrevet

Jeg skylder de i kaldt vann og så koker jeg de på kvelden. Det hender jeg tar de i oppvaskmaskinen også. Gutten min er snart et år og sånn har jeg gjot det fra dag 1. Han får aldri flaske som ikke er helt ren.

Anonymous poster hash: f72cc...29b
Skrevet

Nå har jeg ikke flaskbarn lenger, men slik gjorde jeg det: Skyller med kaldt vann, så vaske med varmt såpevann, skylle av såpa, deretter i flaskesterilisatoren. Når barnet er over seks mnd, tror jeg det er, kan du vaske flaskene (men ikke smokkene) i oppvaskmaskinen. Smokkene bør fremdeles vaskes for hånd og steriliseres. 

Du skal alltid vaske (og til barn under seks mnd også sterilisere flaskene) mellom hver gang de brukes. Lar du dem ligge lenge i oppvaskvann er det utmerket grobunn for bakterier når vannet får kjølt seg ned litt. 

Jeg har selv jobbet endel med mathygiene, og er egentlig ganske sjokkert over hvor mangelfullt mange tydeligvis håndterer hygienen rundt flaskemating. Og over hvor lite jeg opplevde at helsesøster kunne om det da jeg selv satt der med et flaskebarn (ikke meningen, jeg trodde jo ammingen skulle gå bra med andremann også!) og spurte om råd. 

Anonymous poster hash: 62f9e...bf3
Skrevet

HI

Nei, du trenger ikke koke flasker hver tredje time, men du bør skylle av flasken i kaldt vann med en gang den er brukt, så den ikke blir stående med melkerester i lang tid. Jeg pleide å sterilisere flasker ca en gang i døgnet, men jeg skylte av dem med en gang og vasket gjerne flaskene (for hånd) et par-tre ganger i løpet av dagen avhengig av hvor mange flasker som gikk. 

Anonymous poster hash: 62f9e...bf3

Skrevet

Skyller i varmt vann etter bruk, vasker de med varmt vann og zalo hver kveld og koker de i en stor gryte. Har 12 flasker i omløp, men bruker ikke så mange lenger. Hun er fire måneder :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...