Gå til innhold

Baby 3 mnd.. Treig mage.. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på litt over 3 mmd får mme og er sånn plaget med treig mage. Måten vi merker det på er at det går en stund siden forrige avføring og så begynner han gradvis å spise mindre og mindre.. Og presse mer og mer.. Helt til vi til slutt må hjelpe han litt. Da kommer det somregel i store mengder.

Vi har malt i flaskene og har økt mengden mer og mer.. Til slutt nådde vi en mengde som gjorde at han greide å bæsje selv en gang i døgnet. Men dette gikk over.

Nå synes jeg ikke vi kan øke maltmengden noe mere, samtidig som jeg synes det er kjedlig å gi han søt melk hele tiden.

Noen som har gode tips? Hvor mye malt bruker dere?

Han er vel litt liten til sviskemos/juice enda.. Men hvor mye gav dere av dette for å få effekt? Skal han drikke sviskejuicen rein eller utblandet?

Og har det noe å si at han er født 1 mnd før tiden? Må vi vente enda lengre før han kan få svisker da?

Sorry langt innlegg, men setter pris på svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette ville jeg tatt opp med hs, men min mening er at det er bedre å gi malt enn at ungen skal plages med magevondt..

Anonymous poster hash: b42a0...ea5

Gjest Skofantomet
Skrevet

Malt har aldri fungert på mine. Først når de ble 4 mnd og jeg endelig kunne bruke sviskemos kom det seg.

Men de har jo noen dråper en putter i melken på apoteket? :)

Skrevet

Stakar liten, da :(

Jeg var på "ammekurs" hos JM i går (Med dukke og en liten plastpupp, faktisk - kostelig).

Hun snakket såvidt om barn som fikk mme og treg mage, faktisk. Hun anbefalte sviskesaft fra 4 mnd., samt et bad, massasje og fysisk aktivitet (!). Hun nevnte også noe som het laktulose (??) som man fikk på apotek, men at man skulle snakke m/ JM, HS el.lege først.

Skrevet

Spør HS om du kan bruke litt laktulose.

Skrevet

Her gir jeg 2 ml lactulose hver dag og svidkemos. Eneste som får henne til å bæsje ordentlig hver dag.

Hvis du velger å gi lactulose så ikke bland den i flasken, det gir dårligere effekt.

Skrevet

Eneste som har fungert her er hjemmelaget sviskemos. Dekker sviskene med vann og koker til de er myke (ca 20 min kanskje, aldri tatt tiden) Moser de med stavmikser sammen med kokevannet til passe konsistens.

Siden det er anbefalt fra 4 mnd ville jeg hørt med helsesøster først.

Anonymous poster hash: 5ee08...ca0
Skrevet (endret)

Takk for mange gode tips. Fikk snakka litt med helsesøster da jeg var innom for fysio nå nettopp. Hun mente jeg skulle fortsette med malt i de mengder jeg gjør nå og i tillegg prøve meg frem med litt sviskesaft på skje. Hun mente det gikk greit siden han er 14 uker.. så skulle jeg øke sviskesaften og gå ned på maltmengden når det fikk effekt. Jeg vil jo såklart heller gi mere malt enn at han skal ha vondt i magen.. Men litt redd han får vondt i magen av det også.. Har lest om noen som får det.

Om dette ikke har effekt, skal jeg nevne laktulose for henne når vi skal inn om to uker.

Dere som lager sviskesaft selv.. Hvordan gjør dere det? Og funker den bedre enn den man kjøper?

Og dere som gir mos.. Hvor mye bruker dere, og hvor mye begynte dere med båt dere skulle prøve dere frem? Jada.. Jeg maser i vei :)

Vi masserer og "sykler og tøyer, men virker ikke som det har den helt store effekten. Og kjedlg når han knapt spiser når det er "fullt" der inne og han ikke får ut noe.

Kom gjerne med flere forslag :)

Endret av HeltLykkelig ♥♥

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...