Gå til innhold

Dere "erfarne" sydenfolk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal reise til Tyrkia, for første gang til varmere strøk med familien. Vi har tre barn fra 2-8 år. Det jeg egentlig lurer på er hvordan dere gjør det på stranda. Altså, er det kun solsenger som gjelder, eller går det også an å bare ligge på håndkler, eventuelt slike luftmadrasser. Og går det an å ha med et lite "telt" slik at iallefall minstemann kan ligge litt inni der? (sydenjomfru)  Tenker selfølgelig å ha med parasoll utenom, eventuelt bruke noen solsenger og da følger det vel parasoll med? Gi meg gjerne noen smarte tips her! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ligge på stranda også. Og gjerne ta med telt.
Sjølv foretrekker eg basseng-området, spesielt om der er barnebasseng. Men gjør alltid begge deler iløpet av oppholdet.
Men absolutt ikkje nødvendig å "kjøpe" solsenger til heile familien kvar dag. Dere oppdager vel fort om dere synes det er behagelig eller ubehagelig å ligge på stranda.

Ta med bleier om minsten bruker det. Synes bleier er dyrt i utlandet.

Skrevet

Vi er 5 stk: 2 voksne, barn på 1, 7, 10år. Pleier ha 3 solsenger på stranden.

Anonymous poster hash: 40456...1d1

Skrevet

Vi synes det er bedre med solsenger. Rett og slett for og slippe all den sanda som limer seg fast til kroppen når man ligger på bakken. Ellers er bassengområdet populært for barna. Der har du litt bedre oversikt også:)

Skrevet

Solseng med parasoll er tingen. Da får ungene pause fra sola, det trenger de i Tyrkia. Husk å ta pauser fra sola og varmen; spis lunsj under tak, ta en pause midt på dagen, gi masse å drikke. Unger spiser ikke så mye i varmen, så kjør på med juice og potetgull, ungene trenger å få i seg salt også.

Anonymous poster hash: d3143...83e
Skrevet

Vi har alltid solsenger, men det holder gjerne med 2 (kanskje 3) da barna jo ikke er i ro så lenge av gangen. Jeg pleier også å ha med meg en sånn myk kjølebag (tar liten plass i kofferten) så fryser vi en stor vannflaske i fryseren på hotellet, og bruker den som kjøleelement/kaldt drikkevann og har rikelig med kald drikke tilgjengelig hele tiden.

Skrevet

Tusen takk for svar! Og tipset om å fryse ei flaske med vann for å bruke som kjøleelement var kjempe lurt! Det har jeg ikke tenkt på. :P

Blir nok til at vi bruker noen solsenger ja, er ikke veldig stor fan av sand overalt... Men må jo få med seg noen dager på stranda også! Tenkte å ta en god lunsj pause midt på dagen, for å få en liten pause fra sola, og håper ungene får i seg noe mat i varmen.

Dere som har vært i Tyrkia før, jeg har hørt at alt må prutes på, men gjelder det også om det står prislapper på ting? Jeg haaaater pruting....

Skrevet

Tusen takk for svar! Og tipset om å fryse ei flaske med vann for å bruke som kjøleelement var kjempe lurt! Det har jeg ikke tenkt på. :P

Blir nok til at vi bruker noen solsenger ja, er ikke veldig stor fan av sand overalt... Men må jo få med seg noen dager på stranda også! Tenkte å ta en god lunsj pause midt på dagen, for å få en liten pause fra sola, og håper ungene får i seg noe mat i varmen.

Dere som har vært i Tyrkia før, jeg har hørt at alt må prutes på, men gjelder det også om det står prislapper på ting? Jeg haaaater pruting....

Husk sko/flip-flops i sanda, den kan bli brennende varm.
Skrevet

I bazaren skal alt prutes på også selv om der er prismerke på.

I de alm. Butikkene, kan du prøve og prute, men er det feks. Original Nike, er prisen fast.

Sandet er kjempevarm!!

De har pampers bleier dernede. Vi bruker Huggies, de er kjempe gode. Betalte ca 90 kr for 72 i baby størrelse.

Våtservietterne dernede er sterkt parfumerede.

Der ligger apoteker på hvert gatehjørne. De selger seba med. Solkrem og selvfølgelig medisin -og de er flinke!!

Hvor skal dere?

Skrevet

I bazaren skal alt prutes på også selv om der er prismerke på.

I de alm. Butikkene, kan du prøve og prute, men er det feks. Original Nike, er prisen fast.

Sandet er kjempevarm!!

De har pampers bleier dernede. Vi bruker Huggies, de er kjempe gode. Betalte ca 90 kr for 72 i baby størrelse.

Våtservietterne dernede er sterkt parfumerede.

Der ligger apoteker på hvert gatehjørne. De selger seba med. Solkrem og selvfølgelig medisin -og de er flinke!!

Hvor skal dere?

Vi skal til Side, eller i nærheten der en plass.  Tusen takk for tips! Jeg gruer meg litt, kjenner jeg. :P

Skrevet

Vi bodde nettopp på prime family utenfor Side!!

Veldig varmt, ta pause fra12-14,sola er sterk, brukte faktor 50 på ungene! Såg så mange brente kropper der nede:(

Kjøp badesko til barna for å ha på bassengområdet, det er såpeglatt der!

Der vi bodde var det telt over barnebassenget og over solsengene på stranden,det var gull:)

Vi hadde med bleier og våtservietter.

Unger spiser ingenting i varmen, de levde på popcorn,is og vann..

Ha med leverpostei,skinkeost, det var gull her i gården, fant knekkebrød og det åt de masse av:)

Anonymous poster hash: a2f58...c5f

Skrevet

Vi har reist mange ganger med barn, og det smarteste vi har gjort er å ta med vogn til de to minste (3 og 5 år nå). Selv om 5-åringen sluttet for lenge siden, var hun ganske sliten på kvelden. Vi gjorde dette for at vi skulle komme oss litt ut på kveldene, og teste ut nye plasser og spise, så kunne 5-åringen heller slappe av og evt sove i vogna om hun var sliten. Hadde fort blitt kjedelig å sitte inne fra klokken 18-19.00  hver kveld. Men vi liker å dra litt ut å sjekke hva som skjer, trenger overhode ikke bety at dere liker det :)

På stranden har vi hatt to solsenger med parasoll, det har vært nok. Blir lite soling med 3 små som skal ha tilsyn nært vannet ;) Sanden er sinnsykt varm (og flisene også om det er lagt i bassengområdet på hotellet), så badesko kan være kjekkt å ha for å ikke brenne seg på beina. Mellomste fikk et stort brannsår, så bare pass på i den varmeste tiden. 

Bare IKKE ligg på luftmadrasser, har flere ganger erfart at de smelter og blir ødelagt når de legges på sanden :P 
Håndklær funker fint, og UV-telt er genialt hvis dere ikke har parasoll. 

Anonymous poster hash: 4f83a...a22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...