Gå til innhold

Er smoothie virkelig fetende for en baby????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd hvor HI fikk mye pes for at hun gav baby en smoothie av litt bær og banan hver dag.

Er det virkelig så ille å gi ca 100 gram frukt (slik i beger feks, eller klemmepose) hver dag???

Jeg har da gitt det til min fra ca 6 mnd i god tro om at frukt også for baby er en del av et sunt kosthold. Men har jeg helt feil her, og burde kun gi det en gang i mellom?

Anonymous poster hash: a4d87...f63
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi(7 mnd) får et halvt fruktbeger til grøten om morgenen og evt en smoothie senere på dagen som mellommåltid :) Kan hende det ikke er "sunt", men helsesøster sa vår måltidsplan(innhold og hvor ofte) var bra :P hehe

Gjest sussie77
Skrevet

Min sønn fikk dette som baby hver dag, og han var absolutt ikke tykk. Heller litt for tynn etterhvert. Tror ikke det er noe farlig. 

Gjest yrild
Skrevet

Tull og fjas. Lavkarbo er for tjukkinger ikke for babyer eller barn som skal vokse seg store og sterke :-)

Et ballansert kosthold er det viktigste for oss alle, men barn trenger mer sunne karbohydrater enn voksne for at de skal vokse seg store og sterke :-) frukt, grønt og grove kornprodukter er tipp topp!

Hvis du titter rundt deg på de overvektige barna du ser i skolealder så er det ikke frukt de gafler i seg på veien fra skolen...

Gjest sussie77
Skrevet

Tull og fjas. Lavkarbo er for tjukkinger ikke for babyer eller barn som skal vokse seg store og sterke :-)

Et ballansert kosthold er det viktigste for oss alle, men barn trenger mer sunne karbohydrater enn voksne for at de skal vokse seg store og sterke :-) frukt, grønt og grove kornprodukter er tipp topp!

Hvis du titter rundt deg på de overvektige barna du ser i skolealder så er det ikke frukt de gafler i seg på veien fra skolen...

Nemlig! 

Skrevet

Nemlig!

Nettopp!!

Anonymous poster hash: 69cc4...9b6

Skrevet

Det jeg reagerer på er å gi det som et eget måltid da alle vet at man skal spise protein til alle måltider for å holde seg mett.

Skrevet

Det jeg reagerer på er å gi det som et eget måltid da alle vet at man skal spise protein til alle måltider for å holde seg mett.

Vet alle det?

Anonymous poster hash: 06bb7...38b

Skrevet

Jeg skjønner ikke at det overhodet er mulig å reagere på at foreldre gir barna sine frukt! Har folk blitt helt koko!?

Skrevet

At det er fetende er det siste som ville bekymret meg, men jeg synes man skal begrense fruktinntak noe pga alle karbohydratene. Ikke fordi jeg er red overvekt, men fordi mange får dårlig konsentrasjon, mindre energi etc av store mengder karbo. Når det er sagt spiser vi en smoothie hver dag vi, stort sett av jordbær, appelsin, spinat og banan, men banan er jo den mest "fetende" frukt som finnes ;)

Anonymous poster hash: d7da2...b5a

Skrevet

Man bør ikke overdrive frukt. Dårlig for både blodsukker og tenner. Men litt frukt hver dag er sunt :) Alt med måte.

Anonymous poster hash: e571d...a3e
Skrevet

Man bør ikke overdrive frukt. Dårlig for både blodsukker og tenner. Men litt frukt hver dag er sunt :) Alt med måte.

Anonymous poster hash: e571d...a3e

Ja, det er jo greit nok. Men nå spurte jeg om 1 smoothi pr dag. JEG mener nå det bør være et greit mellommåltid. Men det var jo sterke reaksjoner på det i den tråden jeg tenkte på. At det nærmest skulle ses på som godteri... Blir helt sjokka av enkelte her inne.

Anonymous poster hash: a4d87...f63

Skrevet

Smoothie og smoothie trenger ikke være det samme...

Det viktigste, som en over nevnte, er at man også får i seg riktig proteiner og fett. Fett er spesielt viktig for babyer og barn i utvikling. De trenger litt karbohydrater, men ikke mye.

Så lag f.eks. en smoothie med avokado og litt banan. Når barnet blir litt eldre kan du male nøtter eller mandler først, tilsette egg og litt cocosa samt litt bær. Evt bruke Biola naturell i også.

Det er egentlig bare fantasien som setter en stopper.

Bare karbohydrater vil gi en blodsukkerstigning som igjen vil gi blodsukkerfall når insulinet virker. Dermed får barnets kropp en unødvendig belastning ift ustabilt blodsukker, noe som ikke er heldig ift vekst og utvikling, konsentrasjon, ro, betennelser, immunvorsvar osv.

Men det er enkelt å gjøre smoothie til et fullverdig måltid - som samtidig smaker like godt.

Smoothie bare av frukt og bær bør regnes som dessert, ikke som et eget måltid.

Anonymous poster hash: 080af...9e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...