Gå til innhold

Har ikke læreren lov til å informere foreldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakket nylig med en lærer i småskolen som fortalte at hun ikke hadde lov til å fortelle foreldrene hvordan barna lå ann faglig i forhold til andre. Hun kunne bare si noe om barnet var i en spessiel risikogruppe. Undervisningen er for eksempel nivådelt, men hun har ikke lov til å fortelle foreldrene om barnet er i den beste, den midterste eller den dårligste gruppen. Det førte også til at det hendte foreldre var bekymret for faglige ting og at dette var noe skolen også så og tok tak i, men det var ikke lov til å fortelle foreldrene om dette.

Er det virklig slik at foreldrene ikke kan få vite hvordan brna ligger ann faglig så lenge det er innenfor "normalen"?

Anonymous poster hash: babf6...ef5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få informasjon om ditt eget barns mestring, bl a via kartlegginger som kun har bekymringsgrense.

I matematikk kan du også få Mer presis oversikt om skolen benytter såkalte M-prøver.

Det du ikke har krav på å vite er andres barns resultater, via f eks sammenligninger.

Det kan virke som de holder tilbake mer i ditt tilfelle enn jeg har opplevd på mine arbeidsplasser, selv de minste elevene skjønner jo fort hvilken gruppe de er i selv..

Anonymous poster hash: 5f86b...b54

Skrevet

Er selv lærer, og synes du får veldig sparsomt med informasjon her. Selvfølgelig har ikke læreren lov til å sammenlikne med andre elever, dvs enkeltelever. Men på klasse og trinn-nivå mener jeg da man har lov til å informere foreldrene? Eller har det kommet nye regler? Er nemlig noen år siden jeg var Kontaktlærer. Hvis man feks nivådeler klassen etter leseferdighet når man gir lekser, kan jeg ikke skjønne annet enn at foreldrene har krav på å vite hvilket nivå barnet deres ligger på.

Kartleggingsprøver og andre prøver har jo som nevnt bl.a bekymringsgrenser, så der får man jo uansett vite hvordan barnet ligger an. Men ikke i forhold til andre elever. Er jo ikke behov for det.

Anonymous poster hash: b12b1...af5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...