Gå til innhold

Endrer barnet deres dialekt under lek?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor er dere fra?

Her i Bergen er det så mange som endrer til Østlandsk når de leker

Anonymous poster hash: 2e87c...373

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i Telemark, og jentene her snakker en salig blanding av svensk og nordlending:) De er heftig preget av Ronja Røverdatter og Elias..

Anonymous poster hash: dca9a...168
Skrevet

Jeg bor i Telemark, og jentene her snakker en salig blanding av svensk og nordlending:) De er heftig preget av Ronja Røverdatter og Elias..

He He så gøy :-)

Anonymous poster hash: 2e87c...373

Skrevet

Ja, det gjør de. Det gjorde jeg også som barn. Bor i Nord-Norge, men Barbie & co pratet selvsagt østlandsk :) (Og det gjør visst Ben 10 & co også, skal jeg tro min sønn) :)

Skrevet

Veldig ofte ja, i hvert fall hun på 5. Ikke han på 7 lenger da. Vi er trøndere

Anonymous poster hash: f5ce3...159
Skrevet

Ikke mine, men familie på Vestlandet la jeg merke til at det var østlandsk.

Anonymous poster hash: 20592...c5f

Skrevet

Vi slo over i østlandsk når vi leikte i alle fall fram til skulealder. Nordvestlandet.

Skrevet

Noen ganger blir de sørlendinger, andre ganger østlendinger. Vi bor på vestlandet.

Anonymous poster hash: 7fd08...f4f
Skrevet

En blanding av østlandsk og trøndersk, høres ut som om hun er fra Brønnøysund :D

Bor i Finnmark

Anonymous poster hash: e2c8c...1cc
Skrevet

Jeg er fra Trøndelag, og vi pleide å snakke bokmål når vi lekte. Vil ikke kalle det østlandsk, for det var vel bokmål med trøndersleng, hehe :)

Bor på østlandet nå, og har aldri hørt barn som har endret dialekt i lek her. Når jeg forteller folk her at man snakker bokmål i lek andre steder så synes de at det er veldig rart :)

Har vel kanskje å gjøre med at filmer og tv-serier, og bøker selvfølgelig, stort sett er på bokmål, og man er vant til at rollespill utføres på bokmål? Var i hvert fall den mest naturlige ting i verden :)

Anonymous poster hash: 42331...158

Skrevet

Ja. Vi bor i Trøndelag. Under lek snakker han "Oslo-dialekt". Jeg gjorde det samme da jeg var barn, husker jeg. 

Anonymous poster hash: d8f72...9a4
Skrevet

Østlandsk nord-norsk. "Jeg kjemer" = "Jeg kommer" og  sånt.... Bor i Nordland

Anonymous poster hash: da471...2b8
Skrevet

Bor i Tromsø og her legger vi om til bokmål i lek. Det er faktisk ganske fascinerende at barna har eget lekespråk for å signalisere hva som er lek. Når de går ut av leken snakker de i fortid ("så gikk du hit") mens i leken snakker de i nåtid. Dagens lille faginput fra førskolelæreren :P

Skrevet

Vi bor på vestlandet og ungene snakker ofte bokmål når de leker. Det gjorde vi også :)

Skrevet

Vi snakket alltid østlandsk i lek da vi var små. Er fra Sunnmøre.

Anonymous poster hash: e6827...7b1
Skrevet

Klarer ikke å dy meg... 

Man SNAKKER ikke bokmål! 
Om dere snakker om østlandsk, så snakker de altså da østlandsDIALEKT etc. 

... Vi bor også på Vestlandet, og siden skarre-r'en ikke forsvinner, høres det ut som om ungene er fra ca. Grimstad. 

Skrevet

Vi rullet på r-ene under lek, selv om vi skarret til vanlig.. Det gjorde alle i gaten hos oss!

Skrevet

Hehe, jeg snakket oslodialekt når jeg lekte som barn. Tydeligvis gjør mine barn også det. Til og med i barnehagen :) 

Fra Finnmark. 

Anonymous poster hash: d12a6...a99
Skrevet

Klarer ikke å dy meg...

Man SNAKKER ikke bokmål!

... Vi bor også på Vestlandet, og siden skarre-r'en ikke forsvinner, høres det ut som om ungene er fra ca. Grimstad.

Jeg er uenig. Synes ikke man kan kalle det å snakke østlandsk (hvilken dialekt da forresten?? Østlandet er stort!), når man snakket slik man gjør når man leser bokmål med trøndertonefall. Dialekt er ikke bare ord, det er også tonefall. Ingen av de barna jeg har hørt som snakker bokmål har hørtes ut som noen fra østlandet. De bruker alle ordene fra bokmål, på lik linje som enkelte dialekter på østlandet gjør, men uttaler det med et helt annet tonefall.

Skrevet

Klarer ikke å dy meg...

Man SNAKKER ikke bokmål!

Jeg er uenig. Synes ikke man kan kalle det å snakke østlandsk (hvilken dialekt da forresten?? Østlandet er stort!), når man snakket slik man gjør når man leser bokmål med trøndertonefall. Dialekt er ikke bare ord, det er også tonefall. Ingen av de barna jeg har hørt som snakker bokmål har hørtes ut som noen fra østlandet. De bruker alle ordene fra bokmål, på lik linje som enkelte dialekter på østlandet gjør, men uttaler det med et helt annet tonefall.

Skrev østlandsk fordi det var snakk om det her. 

Men jeg burde vel skrevet eksakte dialekter, selv om ungene som snakker østlandsk lager en miks. 

Uansett hva du sier, så er det ingen som snakker bokmål - eller nynorsk. 

De to er skriftspråk. 

Og sånn for ordens skyld, så bruker jeg omtrent like mange bokmålsord i min tale som en fra Oslo også - selv om jeg er fra Bergen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...