Gå til innhold

Amme "for mye"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg fått en baby for ikke lenge siden som legger på seg i racerfart, da jeg var på helsestasjonen i dag sa helsesøster at det egentlig var litt mye for en så liten kropp å gå opp så mye på en uke.. da jeg fikk forrige barn var det akkurat likt, jeg ammet henne antagelig litt for mye da jeg var førstegangs og usikker og tolket alle små tegn på sult, hun ble en liten bolle da hun var lita :P I tillegg gulpet hun ekstremt mye så det er sannsynligvis et tegn på at hun fikk mer enn nok selv om hun kanskje ikke hadde vondt av det. 

Nå er jeg litt redd for å gjøre det samme på nytt, men samtidig så er det så vanskelig å vite når babyen min er sulten og når det er andre ting han vil ha: nærhet, trøst, ny bleie osv. Føler at jeg prøver alt men så ender jeg opp med å amme likevel fordi han ikke virker tilfreds, og han spiser veldig ivrig og ganske så ofte i løpet av hele døgnet. 

Noen som har tips til meg, skal jeg fortsette som før å amme selv om det blir ofte når andre ting ikke hjelper mot uro/gråt? Det virker også som han har en del mageknip og jeg husker helsesøster sa til meg sist med forrige baby at det kunne være fordi hun fikk mat "hele tiden" at hun derfor våknet så mye dag og natt og slet litt med magen fordi fordøyelsen hele tiden måtte jobbe på en måte. 

Trodde jeg skulle være mer selvsikker med andremann men føler meg fortsatt litt i villrede angående dette..noen andre som har hatt det slik også? Jeg har rikelig med melk og en baby som mer enn gjerne spiser mye, Har jo alltid hørt at det ikke er noen fare med å gi for mye morsmelk og at de ikke har noe vondt av det, men blir usikker når det gjelder å gå opp så mye i vekt så fort + magevondten og gulpingen. 

hjelp? 

Anonymous poster hash: c445f...b2f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine barne har også vært storspiste og har fått pupp hver gang de ikke roet seg med ny bleie etc.

Mange synes nok jeg har ammet unødvendig mye, men jeg har to store, sunne barn som nesten aldri er syke. Kan jo være tilfeldig, men jeg har bare fulgt hjerte jeg.. Ikke stresset med tidspunkter eller lignende. Magevondt har de hatt og mye nattpupp det første året..

Men det har gått seg til :)

Gjør det du føler et rett, jeg brukte lang tid på å tolke mine barns signaler, men de har i det minste alltid hatt pupp og nærhet til mor!

Skrevet

Jeg synes det høres kjemperart ut når hun sier at du ammer for mye.

Jeg hadde bare fortsatt sånn du gjør. Jeg ammet også mine barn mye - så de ble ganske god eog runde. Men dette forsvinner jo igjen når de slutter å die. Har alltid hør at det er mye verre når babyer blir "tykke" av MME, og at når det er pga morsmelk er det ikke noe problem.

Hyppighet og mengde vil jo også reguleres av seg selv (og av babyen) etterhvert.

Anonymous poster hash: bfb94...14e
Skrevet

Da min var baby ammet jeg også veldig mye, han la fort på seg og det virket som han hadde mye vondt i magen.

Fikk kommentarer fra både svigermor og en barnelege om at det var for mye, så jeg prøvde å vente i tilfelle jeg mistolket signalene. Men da begynte han ganske fort å vri seg inn mot meg og lete rundt med munnen så det ikke var til å ta feil av, og da måtte selv svigermor gi seg. (Barnelegen var ikke til stede. :P) I tillegg ilskrek han om jeg da ikke lette frem puppen på sekundet, så jeg følte ikke jeg hadde noe valg...

Vet ikke om jeg gjorde rett eller galt, men i dag er han en sunn, slank, aktiv og litt over gjennomsnittet småspist 2-åring. Så jeg tror det gikk bra. :P

Anonymous poster hash: 28f7b...a17
Skrevet

Takk for svar begge to :) Jeg synes også det er litt rart og valgte sist å bare følge hjertet mitt og stole på at jeg skjønte når hun var sulten, husker jeg prøvde å drøye tiden mellom amming en periode men det førte bare til misfornøyd baby. 

Lexi min jente er også kjempesjeldent syk, kanskje det har noe for seg :) 

Får vel prøve å tenke at det hadde vært mye verre om de ikke ville spise og ikke hadde lagt på seg nok, men rart med det, føles som kritikk og at jeg ikke er god nok mor når helsesøster sier det på den måten. 

Mageknip er kanskje vanlig uansett hos de små? 

Anonymous poster hash: ce653...1f6
Skrevet

Trodde ikke det gikk an å amme "for mye", egentlig,,, Tror heller ikke det er farlig. Og at ungene er runde på morsmelk er jo bare sunt..? :)

Anonymous poster hash: b5116...379
Skrevet

Babyer skal få så mye morsmelk de vil ha/trenger. Roer ungen seg ikke ved annen trøst, men når de får pupp, så skal de få det, punktum.

Det er ikke noe som heter å få for mye morsmelk, babyer som kun får mm skal få ved behov, ferdig med det.

enkelte helsesøstre henger fast i gamle mønstre, de skal man ikke høre på. De oppdaterte vet derimot at man mater ved behov og at vekta til unger som får morsmelk går seg til. Er ungen ei bolle, så får hun bare være ei bolle da. Det forsvinner når hun blir større.

Anonymous poster hash: c50e9...83d
Skrevet

Hvor mye har hun lagt på seg på en uke siden det er så mye? Har også en fersk en som legger enormt mye på seg, men helsesøster er bare glad og fornøyd.

Anonymous poster hash: 0fc44...fb9

Skrevet

Jeg tror nok også at jeg ammet forrige mann for ofte - mye knip og trillrund baby. Skulle spise hele tida. Jeg tror de gjerne vil lindre mageknip m mer melk, og så er man kanskje i en ond sirkel. Jeg hadde også veldig mye melk, så han fikk nok mye av den melken som ikke metter så mye og mye luft i magen fordi han måtte forte seg å svelge unna.

Denne gangen, m nr 2, har jeg passet på å gi flere ganger fra samme bryst, sånn at de produserer mer i takt med 'etterspørselen'. Jeg har en pupp som alltid har det med å fylles sprengfull, og denne har jeg pumpet helt tom noen ganger, da nullstiller den seg liksom og blir ikke så sprengt.

Har en mye roligere baby denne gangen, vet ikke om det er derfor, unger er jo forskjellige også...

Skrevet

Men tror ikke det er noe farlig om de blir trillrunde, altså, det forsvinner jo av seg sjøl. Og godtå ha litt å gå på i tilfelle de blir sjuke og ikke vil spise eller kaster opp...

Skrevet

Tror vel ikke de kan få for mye mm egentlig, men er det mye knip og gulping kan man jo kanskje prøve å begrense hver ammeøkt med noen minutter? For det er jo ikke noe godt for baby med mye knip og gulping. Feite blir de ikke av mm, det utjevner seg når de blir eldre vil jeg tro.

Har også hørt at de gjerne får knip om de får for mye av den første tynne melka, så man skal være obs på å tømme et bryst helt før man bytter. Ellers kan jo babyen fort få bare den tynne melka fra begge bryst. Men var det tilfelle så hadde kanskje ikke babyen lagt på seg så fort heller...

Anonymous poster hash: 96df9...324

Skrevet

Ammer for mye? Man ammer vel en unge når han eller hun gir uttrykk for at det trengs mat. Er ikke barnet sultent så drikker det heller ikke morsmelk vil jeg tro? Hva foreslår helsesøster da, skal du sultefore ungen og la ungen skrike av sult for å slanke ungen?

Anonymous poster hash: 2f7ad...4d0
Skrevet

I motsetning til erstatning vet man aldri hvor mye babyen klarer å suge ut av puppen. Så du gjør det helt riktig, amm når babyen har behov. Ferdig med det.

Skrevet (endret)

Det går ikke an å amme for mye!

Mine har også vært skikkelig puppegale og blitt store tidlig, men det gjevnet seg ut når de begynte på fast føde igjen. Babyer blir ikke "feite" på morsmelk, amm så mye du og baby vil! :) bare sunt!!

Endret av Myrsnipa_med_en_av_hver_+?
Skrevet

Tror det er lurt å holde seg til måltider for at ikke du skal bli utslitt. F.eks. hver 3. time. MEN det er jo noe som heter økedøgn da.

Ikke noe problem så vidt jeg vet med babyer som vokser fort, så lenge det er på morsmelk, MEN som du sier - mye gulp - tegn på for mye mat. Hva med å amme litt - ta en liten rapepause/bleieskift og amme litt til. Kanskje det blir greiere da? (Det var trikset vi gjorde for å holde vår pre og dysmature våken under måltidet, men kanskje det fungerer for det du sliter med også?

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det du sier. Min første ammet jeg nesten hele tiden. Jeg visste jo ikke hvor mye hun fikk i seg, og når hun gråt, så kjente jeg på bleien, prøvde å få henne til å sove, sjekket temperaturen, bysset, og så tenkte jeg. Ja du er vel sulten da, selv om det bare er  en time siden sist?

Nr to bar jeg i slynge...

Anonymous poster hash: 59903...ead
Skrevet (endret)

To av mine barn hadde et par uker der de gikk opp 500-600g i uka.

Fikk aldri høre noe kritikk på det.

Hvor mye gikk barnet ditt opp?

Jeg ammet i trent hver 2. Time døgnet rundt i 2-3mndr før det roet seg.

Endret av Basill med yngler
Skrevet

Takk for mange svar og meninger! Helsesøster var ikke noe streng rundt dette egentlig, men foreslo at jeg prøvde å drøye tiden mellom måltidene, men det er ikke så lett når man har unger som er sultne NÅ. Han hadde lagt på seg litt over 400 gram på en uke (og var liten i utgangspunktet da han ble født). Så hun mente det var litt mye..

Jeg gir bare fra en pupp hver gang for jeg har tenkt på dette med mye formelk og vil heller at han skal få i seg mye av den fete melken for kanskje å kunne gå lenger uten å bli sulten + at det kanskje forebygger knip? Han er fornøyd med en pupp i gangen foreløpig men han er jo ikke mange ukene enda. Men jeg har veldig mye melk så har noen ganger pumpet ut litt på forhånd før jeg har gitt ham også for ellers setter han bare i halsen fordi spruten står.. 

Men i dag har det faktisk gått ca 2 og en halv - 3 timer mellom måltidene så det er vel ikke så ille heller. 

Jeg tenker som flestparten av dere at han får styre det selv og at man i utgangspunktet ikke kan amme for mye, så får han heller bli like rund som søsteren og helsesøster får si hva hun vil om det.. Setter pris på tilbakemeldingene! Men tar til meg rådene ovenfor og for å prøve å begrense mageknipen så skal jeg prøve å ikke amme for ofte eller mye, men er han sulten så er han sulten så da får han pupp da ;) 

HI

Skrevet

Forresten, jeg begynte å tenke på, kan det være en idè å introdusere smokk? Kanskje kan det være sugebehov og ikke matbehov alltid?? og at det kan løse noe? Er bare litt redd for at jeg da ikke skal skjønne når han egentlig vil ha mat, men da kommer han sikkert til å gråte når han får smokk fordi det ikke er "rett" ?? Føler meg som en førstegangsmamma igjen!! :P 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...