Gå til innhold

Sunn snacks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva serverer dere som "snacks" på hverdager til barna?

Har en på 5 år som ikke liker rå grønnsaker, men kokte går ned på høykant. Han er veldig glad i frukt, så det skjærer jeg opp. Men begynner å gå litt lei.

Så trenger litt tips til sunn snacks i hverdagen.

Tips mottas med stor takk.

Anonymous poster hash: 0b030...70b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmålet er vel då om det er nødvendig med snacks. Kan han kanskje ete eit knekkebrød med pålegg i staden? Eller ein kavring eller to?

Skrevet

Lag egen chips! Rødbete-chips, for eksempel! Jeg har prøvd litt, men ikke fått det til enda. Kan også lage chips av tynne gulrotskiver og selvfølgelig poteter. Jeg har prøvd å steke i olje i stekepanna, og jeg har prøvd å fritere i olje i panna. I stekepanna ble de lett svidd, men sprø og god. Fritert ble de litt myke, men hadde de litt i stekeovnen etterpå. Blir sprø og nydelig god, synes jeg. Finnes oppskrifter på nettet. Har ikke prøvd gulrot- og potetchips enda. 

Bakte grønnsaker smaker visst bedre enn kokte. Og så som tilbehør kan du lage puré. Gulrotpuré med en skje smør i = nydelig.

Prøv nye grønnsaker. Kjøp "regnbuen", dvs grønnsaker i alle mulige slags farger! Jenta mi er visst veldig glad i spinat, jeg hadde det i en salat en gang og det gikk ned på høykant. Smaker ikke så mye og er veldig sunt!

Anonymous poster hash: 75ae8...cf7
Skrevet

Spørsmålet er vel då om det er nødvendig med snacks. Kan han kanskje ete eit knekkebrød med pålegg i staden? Eller ein kavring eller to?

Kavring er vel ikke så sunt..?

Skrevet

Joda, han spiser jo det også, selvfølgelig, ikke kavring, men knekkebrød. Men det var da ikke spørsmål om mat, men snacks. Og jeg mener SUNN snacks, ikke kaker og boller.

Som jeg skrev, så er han glad i frukt, men tenkte på om der var noen med tips her. Det er heller ikke snakk om hver dag.

Vi lager smoothie av og til også. Så det burde kanskje stått "sunne mellommåltid/ kveldsmåltid" alternativer.

Skrevet

#3 her igjen.

Og så kan du lage egen yoghurt uten sukker. Ser nå på reklame på tv at de endelig har yogurt naturell i småbeger i butikken. Du har i banan- eller eplebiter, f.eks. og har sunn yoghurt med kun naturlig sukker.

Havregrøt med bananskiver istedet for sukker bruker jeg til mine, de elsker det.

Skrevet

Hva er så usunt med kavringer? Er ikke det en slags brød?

Hva med disse knekkebrødene med smøreost eller muslibarene fra Wasa?

Skyr

Gresk yoghurt med diverse smaker

Hjemmelaget is av yoghurt eller saft

Smoothie

Anonymous poster hash: f4252...dc0
Skrevet

HI her

Takker for tips.

Da skal chips prøvelages - til helga. Orker ikke styre nå.

Men å kjøpe "andre" grønnsaker å dele opp og lage litt dip kanskje ja.

Yoghurt med frukt er jo kjempegodt, det spiser jo jeg selv, tenkte ikke på det.

Takker for mye tips her. Plutselig begynte hjernen å fungere igjen. Har gått i "gammel tralt" her lenge.

Grunnen til at jeg ville ha litt snacks tips er til å servere ute når vi koser oss i hagen om ettermiddag/ kveld og han ikke har tid til å sitte og spise en hel skive, fordi han leker. Ville ha litt "til og fra mat".

Skrevet

Ja, og brød er da ikke sunt.

Anonymous poster hash: ab584...d96

Skrevet

Hva med disse knekkebrødene med smøreost eller muslibarene fra Wasa? 

Skyr

Gresk yoghurt med diverse smaker

Hjemmelaget is av yoghurt eller saft

Smoothie

Lager vi maten selv, så vet vi hva de inneholder. Kavringer kan inneholde mye søtt i tillegg til stivelse. Yoghurt med smak inneholder MYE sukker. Smoothie er sunt så lenge du unngår (særlig) sukker. Sleng i et rått egg og du har en smoothie med proteiner også.

Skrevet

Spørs vel på hvilken kavring, det. Sukkerkavring er tørka bolle, krisprolls er tørka fullkornsrundstykke. Ein kan lese på pakken kor stor andel grovt mjøl som er brukt, og kor stort fiberinnhaldet er. Og ikkje minst bør ein kjøpe usøta kavringar.
Skrevet

Joda, han spiser jo det også, selvfølgelig, ikke kavring, men knekkebrød. Men det var da ikke spørsmål om mat, men snacks. Og jeg mener SUNN snacks, ikke kaker og boller.

Som jeg skrev, så er han glad i frukt, men tenkte på om der var noen med tips her. Det er heller ikke snakk om hver dag.

Vi lager smoothie av og til også. Så det burde kanskje stått "sunne mellommåltid/ kveldsmåltid" alternativer.

Kva med å fryse smoothie til pinneis? Ein får isformer på europris til ein billig penge..

Skrevet

Spørs vel på hvilken kavring, det. Sukkerkavring er tørka bolle, krisprolls er tørka fullkornsrundstykke. Ein kan lese på pakken kor stor andel grovt mjøl som er brukt, og kor stort fiberinnhaldet er. Og ikkje minst bør ein kjøpe usøta kavringar.

Kripsrolls er vel Pågen, og de har vel ikke akkurat godt rykte på seg.. Brødene deres varer jo i flere mnd eller noe, jeg vet ikke, jeg kjøper de ikke. På hjemmesiden deres finner jeg denne på den "vanlige" usukrede den jeg ha sett i butikken.

Fullkorns hvetemel og hvetemel. Og palmeolje (er det ikke den som ikke er bra??)

Ingredients

Wholegrain cracked wheat (60%), wheat flour, vegetable fat (palm, rapeseed), yeast, salt.

Skrevet

Det kan vel ikkje kallast "snacks"sidan det er eit måltid, men her er grove vaflar populært, gjerne servert saman med smoothie. Eg brukar fibra fullkornsmjøl i staden for kveitemjøl, så det vert grovt og sunnt.

http://www.melk.no/oppskrifter/frokost-kvelds/melkeretter-groter/grove-vafler/

Andre gonger lagar eg berre bærsmoothie som mellommåltid.

Berre bær er jo og godt, eller saman med yoghurt, vaniljekesam eller på havregrauten.

Skrevet

Grove vafler er veldig godt og lettvint. Ta røra, vaffeljernet og en skøteledning ut, så steker du ute sammen med ungene! 

Hjemmelagede knekkebrød er også godt! Enten at du lager fra bunnen av, eller så kan du bruke Toro sin pose. Jeg prøvde den i går, og knekkebrødene ble akkurat så gode som de jeg lager fra bunnen av, dvs blander ingrediensene selv. 100% grov og så er det så enkelt!

Skrevet

Kripsrolls er vel Pågen, og de har vel ikke akkurat godt rykte på seg.. Brødene deres varer jo i flere mnd eller noe, jeg vet ikke, jeg kjøper de ikke. På hjemmesiden deres finner jeg denne på den "vanlige" usukrede den jeg ha sett i butikken.

Fullkorns hvetemel og hvetemel. Og palmeolje (er det ikke den som ikke er bra??) Ingredients

Wholegrain cracked wheat (60%), wheat flour, vegetable fat (palm, rapeseed), yeast, salt.

Får ikkje kopiert inn innhaldsliste (mobil), men dei er utan konservering. Type olje er ikkje oppgitt, men det meste av fettet er umetta, palmeolje har mest metta fettsyrer..

Men no var det ikkje krisprolls spesielt som var diskutert, men kun tatt fram som eit eksempel på grov kavring..

Skrevet

Fullkorns hvetemel og hvetemel. Og palmeolje (er det ikke den som ikke er bra??) Ingredients

Palmeolje er sunt! Men ikke miljøvennlig ;) viss forskjell - det er ikke farlig for kroppen :)

Skrevet

Kavring er vel ikke så sunt..?Anonymous poster hash: 75ae8...cf7
Kripsrolls er vel Pågen, og de har vel ikke akkurat godt rykte på seg.. Brødene deres varer jo i flere mnd eller noe, jeg vet ikke, jeg kjøper de ikke. På hjemmesiden deres finner jeg denne på den "vanlige" usukrede den jeg ha sett i butikken.Fullkorns hvetemel og hvetemel. Og palmeolje (er det ikke den som ikke er bra??) Ingredients

Palmeolje er sunt! Men ikke miljøvennlig ;) viss forskjell - det er ikke farlig for kroppen :)

Hvor i alle dager har du det fra at palmeolje er sunt? Det er feilinformasjon...

Skrevet

Kavring er vel ikke så sunt..?Anonymous poster hash: 75ae8...cf7
Kripsrolls er vel Pågen, og de har vel ikke akkurat godt rykte på seg.. Brødene deres varer jo i flere mnd eller noe, jeg vet ikke, jeg kjøper de ikke. På hjemmesiden deres finner jeg denne på den "vanlige" usukrede den jeg ha sett i butikken.Fullkorns hvetemel og hvetemel. Og palmeolje (er det ikke den som ikke er bra??) Ingredients

Hvor i alle dager har du det fra at palmeolje er sunt? Det er feilinformasjon...

Palmeolje er ikke usunt for kroppen med veldig dumt for miljøet! http://fitnessbloggen.no/ingen-grunn-til-a-styre-unna-palmeolje/ her er en artikkel med ett drøss av kilder.

Skrevet

Nåja, jeg kan til nød være enig i at ubehandlet, kaldpresset palmeolje inneholder mye bra fett også, men varmebehandlet og raffinert palmeolje har ingen helsegevinster..

Heldigvis står vi fritt til å fore barna våre med det vi tror er best, og jeg er bekymret for andelen palmetinsyre og styrer unna mat med palmeolje!

Et søk på Google gir så mange treff at jeg ikke gidder å legge ved linker engang...

Skrevet

Dette pleier mine å få (i tillegg til oppskåret frukt/grønnsaker:

Tyrkisk/gresk yoghurt med bær, frukt, nøtter og honning

Toro knekkebrødpose tilsatt masse nøtter og frø

Grove vafler

Nøtter av ulike slag (usaltet selvfølgelig)

Avokado

Anonymous poster hash: 43d02...3ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...