Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #1 Skrevet 17. juni 2013 Vurderer hormonspiral og lurer på noe fra dere som har erfaring med denne. Er det fastlegen som setter den inn? Legger man på seg? Har lett for å legge på meg.. Humørsvigninger? Har lett for å havne i depresive perioder.. Er det vondt å sette den inn? Hva koster den + sette den inn?? På forhånd takk for alle svar, hilsen pysa! Anonymous poster hash: 1fbd3...624
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #2 Skrevet 17. juni 2013 Jeg satte den inn hos ei veninne som er gynekolog. Du kan evt få legen din til å henvise deg til gyn pol. Jeg la ikke på meg noe, veldig lav dose hormoner. Du legger evt på deg fordi du spiser mer ubevisst. Alle gynekologene i fertil alder som jeg jobber med har det. Noen kan blø litt, jeg blødde til å fra i 3 mnd, deretter ingen blødning på 4 år. Herlig. Ingen påvirkning på humøret mitt. Tror det koster ca 1400. Anonymous poster hash: ac16c...e5c
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #3 Skrevet 17. juni 2013 Og forresten. Ta paracet og ibux på forhånd. Du får litt menskramper etterpå. Anonymous poster hash: ac16c...e5c
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #4 Skrevet 17. juni 2013 Legen som satte den inn til meg, kostet ca 1400kr pluss legetime. Har ikke lagt på meg verken nå eller sist jeg hadde den. Var ikke vondt akkurat når den ble satt inn, men menssmerter i ettertid, blødde i 2 mnd måneder nesten sammenhengende (har gått to mnd nå, og har ikke blødd på 3 dager). Merker jeg er mer sårbar med spiralen, sist jeg hadde den var jeg veldig nedfor, ble veldig depressiv da, og slet veldig, så har nå sagt til samboer at ser han jeg begynner å bli slik, så si fra, så tar jeg den ut Anonymous poster hash: 09af2...c7b
3 er nok! Skrevet 17. juni 2013 #5 Skrevet 17. juni 2013 Satt den inn hos gynekolog, me. Kjenner flere som har satt den inn hos fastlege. Ja, det gjorde vondt, men det var håndterbart. Ingen vektoppgang eller hunørsvingninger. Kjøpte spiralen på apoteket og den kostet 1200 kroner
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #6 Skrevet 17. juni 2013 Satte den inn 6 uker etter fødsel, så det gjorde ikke vondt (regner med det var litt mer "åpent" enn vanlig). Kom vel på ca 16-1700 kr for spiral+time hos gynekolog. Han sa det beste er å få satt den inn hos en lege som har mulighet til innvendig UL så de kan sjekke at den sitter helt som den skal, og da er den sikrere enn sterilisering. Blør bittelitt 2-3 dager i mnd. og blir mye mindre påvirket enn av p-piller (hadde 0 sexlyst på pillen). Merker ingenting på vekta, men jeg legger uansett ikke lett på meg. Da jeg først startet på p-piller gikk jeg opp 5 kg. Jeg veier det samme nå, men kroppsfasongen er selvfølgelig litt annerledes etter 20 år og to barn Anonymous poster hash: cf8fb...4a2
Gjest Thunder Road Skrevet 17. juni 2013 #7 Skrevet 17. juni 2013 Fastlegen satte den inn, etter at heg hadde hentet den ut på apoteket (fikk resept av fastlegen). Jeg besvimte da jeg satte den inn, så jeg syntes det var vondt ja Hadde menssmerter noen dager etterpå. Blødde nesten konstant i to år før jeg fjernet den. Men la ikke på meg av den. Kan trygt si det ikke var noe for meg! Men andre har helt andre opplevelser med den, så det kan hende det går fin-fint for deg
Håper<3 Skrevet 17. juni 2013 #8 Skrevet 17. juni 2013 Ville heller ha valgt kobberspiral hvis jeg var deg. Du nevner både at du har lett for å legge på deg og at du sliter med humørsvingninger, hvis du velger en prevensjon uten hormoner kan ikke noe av dette forverres av spiralen. Kobberspiral koster også 500 kr mot 1200 kr for hormonspiral.Ville også anbefale å få satt den inn hos gynekolog. Gynekologen bruker innvendig ultralyd før innsetting for å være 100% sikker på at ikke noe er galt eller du er gravid, og igjen etter innsetting for å se at den sitter der den skal. Dette er noe fastlegen ikke har mulighet til å gjøre.Og om det gjør vondt... Jeg syns det gjorde litt vondt akkurat når det ble satt inn, men ikke noe verre en type mensen smerter. Etterpå var alt som normalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå