Anonym bruker Skrevet 16. juni 2013 #1 Skrevet 16. juni 2013 Noen som har erfraring med Gastric Sleeve? Skal ta operasjon, men vet ikke om jeg skal velge Gastric Sleeve eller GBP....Ellers er det vel kanskje slik at det er kirurgen som tar det valget.... Anonymous poster hash: 0e441...1a3
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2013 #2 Skrevet 16. juni 2013 Anbefaler deg å ikke gjøre det, jeg har nå bestemt meg for å gå ned i vekt, jeg har kuttet ut brus, godteri, småspising, og raske karbohydrater, jeg spiser ikke poteter ris eller pasta, men jeg koser meg på lørdager med god mat og litt godis, men det er alt, det har bare gått to uker, men jeg føler meg allerede mye lettere! Anonymous poster hash: 6f691...0a8
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2013 #3 Skrevet 16. juni 2013 Noen som har erfraring med Gastric Sleeve? Skal ta operasjon, men vet ikke om jeg skal velge Gastric Sleeve eller GBP....Ellers er det vel kanskje slik at det er kirurgen som tar det valget.... Anonymous poster hash: 0e441...1a3 En bekjent tok GBP for ca 1 1/2 år siden. Han var kjempefornøyd i ca 4 mnd. Kiloene raste av. Etter det har han vært ut og inn på sykehus hele tiden med ulike komplikasjoner og følgesykdomer. Nå har også vekten begynt å øke igjen. Jeg tror ikke han vil anbefale det til andre. Anonymous poster hash: b4d9f...e49
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2013 #4 Skrevet 16. juni 2013 Jeg tok sleeve i desember 12 og har tatt av 28kg uten å gjøre noe annet enn å spise 6 måltider pr dag og drikke 2 liter. Ingen komplikasjoner eller ubehag. Anbefaler sleeve:) Anonymous poster hash: feb51...0ac
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2013 #5 Skrevet 16. juni 2013 Jeg tok sleeve i desember 12 og har tatt av 28kg uten å gjøre noe annet enn å spise 6 måltider pr dag og drikke 2 liter. Ingen komplikasjoner eller ubehag. Anbefaler sleeve:) Anonymous poster hash: feb51...0ac
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2013 #6 Skrevet 16. juni 2013 Spørsmålet er ikke om jeg skal ta operasjonen eller ikke, det har jeg allerede bestemt meg for å gjøre, og legen har sendt henvisning for meg. Spørsmålet er hvilken av operasjonene jeg skal velge. Gastric Sleeve virker mer skånsom, men jeg lurer på om den er like effektiv... Har skjønt det slik at man kanskje bruker lenger tid på å gå ned...? Anonymous poster hash: 0e441...1a3
Love my kidz Skrevet 16. juni 2013 #7 Skrevet 16. juni 2013 Spørsmålet er ikke om jeg skal ta operasjonen eller ikke, det har jeg allerede bestemt meg for å gjøre, og legen har sendt henvisning for meg. Spørsmålet er hvilken av operasjonene jeg skal velge. Gastric Sleeve virker mer skånsom, men jeg lurer på om den er like effektiv... Har skjønt det slik at man kanskje bruker lenger tid på å gå ned...? Anonymous poster hash: 0e441...1a3 Hei, jeg er sleeveoperert og er veldig glad for at det ble den metoden. Hos meg var det psykologen på sykehuset som sa at det var best at jeg tok den, fordi han mente at pga min psykiske bakgrunn tilsa at jeg ikke ville takle eventuelle plager en bypass kan gi. Det stemmer at med sleeve slipper du plager, de store i allefall. Det ENESTE problemet jeg har er at jeg mister en del hår. Men det sier de vil stabilisere seg etterhvert, så det bekymrer meg ingenting. Jeg ble operert 6.mars. Gikk på en to ukers kur i forkant der jeg tok av mellom 5 og 6 kg. Gikk ned ca 2 kg i uka de første ukene etter operasjonen, nå er det ca en kilo i uka. Det sies at man kan gå mindre ned på sleeve enn bypass ja, men jeg har til nå gått ned like mye som de andre i gruppa mi som er bypassoperert. Jeg har valgt å trene en del jeg da, godt mulig at det hjelper på en god del. Jeg har så mye energi at jeg bare MÅ røre på meg nemlig Det som jeg føler jeg må fortelle deg som personalet på sykhuset ikke vil si så mye om, er at ved sleeve blir det en god del større smerter etter operasjonen enn ved bypass. De med bypass var oppe og gikk en time etter opr, jeg trengte nesten ett døgn på meg før jeg klarte det. Gikk krokete i nesten to uker og måtte på legevakta og be om resept på sterkere smertestillende. Jeg fikk paralgin stikkpiller, og det hjalp godt. Og det gikk over etter en uke, litt over det. Etter tre uker kom formen veldig, da var det påske og jeg ble med på pølseturer i skogen. Fra da av var ALT greit, jeg var flink til å spise og drikke det som er minimum og etterhvert kom fordøyelsen bedre i gang også. Slet nemlig med treg mage noen uker. Jeg brukte flytende duphalac fra apoteket. Det er ikke direkte avføringsmiddel, kun ekstra smøring og godkjent å bruke for oss med minimager Jeg har et stort nettverk med opererte, og de aller fleste med bypass har det bra, men noen innrømmer mer og mer diverse plager. Ingen med sleeve melder plager. En bekjent av en bekjent sier hun klarer dårlig å svelge pasta og ris. Det merker jeg ingenting av. Jeg tygger imidlertid ALL mat veldig godt, selv nå så lenge etter operasjonen. Det er en god vane ALLE bør ha, operert eller ikke . Vi med sleeve har mage som et sugerør i starten, derfor må vi gå lengre på flytende etter operasjonen og være veldig forsiktig med biter en god stund. Jeg sier igjen... så lenge man tygger maten godt er det ikke noe problem. Jeg har på 16 uker gått ned 27 kg. Jeg har igjen ca 15-20 kg å gå ned. Godt mulig at jeg kommer til et platå snart, men jeg har stor tro på at jeg klarer målet mitt før julen kommer i allefall. Det som hjelper ved platå, er å drikke litt ekstra med vann, pluss røre litt ekstra på seg. Og så må man hele tiden passe på å spise NOK mat. Har hørt om noen som faktisk går litt opp hvis de spiser for lite. Jeg ligger på ca 1000-1200 kcal om dagen. Jeg er ikke i tvil om at jeg har fått den beste metoden på sikt, da jeg faktisk kan unne meg et kakestykke i selskaper uten å dumpe, eller må la være ribbe til jul osv. Jeg ønsker deg masse lykke til med valg av metode, fra meg får du de beste anbefalingene på sleeve Bare spør meg hvis du lurer på noe mer.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2013 #8 Skrevet 16. juni 2013 I forbindelse med henvisning til operasjon hadde jeg en konsultasjon hos gastroenterolog og luftet dette med sleeve vs. bypass, han sa at dette ikke er noe jeg får velge når det dekkes av det offentlige. De fleste blir operert med gbp fordi det gir størst varig vekttap. Jeg har lest og lest og lest om operasjonene, virkning, komplikasjoner, fornøyde opererte, misfornøyde opererte, mennesker som lovpriser den dagen de ble operert og mennesker som forbanner den samme dagen. Utrolig vanskelig... Tror det lå en artikkel om dette på aftenposten.no i går også... Anonymous poster hash: a7533...cdb
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2013 #9 Skrevet 16. juni 2013 Tusen takk for informative svar! Hvis det faktisk er slik at jeg ikke får bestemme selv hvilken operasjon jeg vil ta, så er det vel antagelig ikke noe jeg trenger å gå og gruble på... Selv heller jeg mest mot sleeveoperasjon ut i fra det jeg har lest og hørt... Det er ikke så viktig for meg å bli helt syltynn, men at jeg går ned så mye at det ikke lenger begrenser meg i livet mitt, og at jeg ikke lenger er helsefarlig overvektig. HI Anonymous poster hash: 0e441...1a3
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2013 #10 Skrevet 16. juni 2013 Jeg tok sleeve, brukte kun smertestillende i tre dager, så det med smerter og gbp tror jeg er veldig individuelt. Og det er jo positivt at man ikke raser ned altfor mye i full fart for da henger huden mer med. Hårtap får alle som går ned fort, uansett operasjon, men d gir seg og kommer igjen. Fordelen med sleeve er at man kan spise helt som alle andre og ikke behøver å tenke fett og sukker... bare spise og kose seg uten dumping og leve livet som før, bare i mye mindre porsjoner:) ville absolutt valgt denne op om jeg fikk velge:) Anonymous poster hash: feb51...0ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå