Gå til innhold

Vurdering i småskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to småskolebarn. De har foreløpig aldri fått noen faglig vurdering. det eneste vi har fått er 2-5 linjer i forbindelse med elevsamtaler og da kun om lesing og regning. Når får de nor mer?

Anonymous poster hash: cbbc7...4d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 2. klassing har fått til jul og sommer hvert år. En skriftlig sak som både vi og han må undertegne på.

Anonymous poster hash: 64147...f9c

Skrevet

Lesing og regning.. Da har du jo fått vurdering.

Anonymous poster hash: 9f1d1...eac

Skrevet

Vi har foreldresamtaler to ganger i året. Der snakkes det om alt, de går kjapt gjennom papirene de må fylle ut om evalurering av baret. Hos oss går det veldig kjapt siden alt er helt greit og litt til. Så snakker de litt om det sosiale og spør litt hvordan det er hjemme. Hvordan skolehverdagen deres er og hvordan de opplever barnet.

Personlig har jeg ikke behov for så mye, men det er nok flere som trenger dette. Det er nok ikke alle som har så stor innsikt i hvordan barnet har det på skolen, og har nok ikke en så skravlete jente som snakker om det positive og negative med skolen. Det er nok også mange som ikke følger opp med lekser, så mange som kan få seg en overraskelse når de får vite hvordan det står til med kunnskapsnivået.

Slik har det vært med alle de fire ungene vi har på skolen.

Anonymous poster hash: aa937...1ca

Skrevet

Jeg har hatt en 2.klasse nå, og jeg har ikke vurdert de i fag utenom matte/regning og norsk/leseforståelse. Dvs det grunnleggende som du trenger for å kunne lære i andre fag. Jeg tenker det viktigste er at de deltar i alle fag. Selv om ikke deltakelse i seg selv er grunnlag for vurdering, så synes jeg det holder for småtrinn, ihvertfall 1. og 2. trinn. Så lenge de kan svare på enkle spørsmål og gjøre oppgavene de har fått, så er det greit, liksom.. Tipper jeg hadde hatt mange med lav kompetanse i f.eks. naturfag hvis jeg skulle vurdert alle sånn... 

Anonymous poster hash: ee4be...8f4
Skrevet

Jeg er lærer i Oslo og vi er pålagt skriftlig vurdering i ulike fag på hver trinn. Matte, norsk og naturfag +engelsk vurderte jeg 2.klassingene i nå til våren. I tillegg kan læreren velge å hamed muntlige fag slik som RLE hvis man vil og jeg gjorde det også. I skriftlig vurdering så står målene for perioden, om de er oppnådd, og hvordan barnet er vurdert (prøver,observasjon, o.l). Disse vises frem under samtale. I vurderingen skal også fremtidige individuelle mål stå klart. I tillegg gjøres det samme med det sosiale, mål og oppnåelse, hele pakka. Dette dokumentet skal underskrives av foreldre, elev og lærer. Det er ganske mye jobb som legges i det, og veldig greit å kunne gi ordentlig tilbakemelding til foreldre om barna deres. Dette dokumentet ligger på nett udi.no, skoleportalen o.l. Målene i hver fag kan variere litt ettersom hver skole og trinn lager litt ulike årsplan. I Oslo er det kanskje litt annerledes regler. Jeg vet at det ikke er pålagt skriftlig vurdering i alle skoler, men vet ikke hvilke byer det gjelder.

Anonymous poster hash: cd227...e58

Skrevet

Jeg er lærer i Oslo og vi er pålagt skriftlig vurdering i ulike fag på hver trinn. Matte, norsk og naturfag +engelsk vurderte jeg 2.klassingene i nå til våren. I tillegg kan læreren velge å hamed muntlige fag slik som RLE hvis man vil og jeg gjorde det også. I skriftlig vurdering så står målene for perioden, om de er oppnådd, og hvordan barnet er vurdert (prøver,observasjon, o.l). Disse vises frem under samtale. I vurderingen skal også fremtidige individuelle mål stå klart. I tillegg gjøres det samme med det sosiale, mål og oppnåelse, hele pakka. Dette dokumentet skal underskrives av foreldre, elev og lærer. Det er ganske mye jobb som legges i det, og veldig greit å kunne gi ordentlig tilbakemelding til foreldre om barna deres. Dette dokumentet ligger på nett udi.no, skoleportalen o.l. Målene i hver fag kan variere litt ettersom hver skole og trinn lager litt ulike årsplan. I Oslo er det kanskje litt annerledes regler. Jeg vet at det ikke er pålagt skriftlig vurdering i alle skoler, men vet ikke hvilke byer det gjelder.

Anonymous poster hash: cd227...e58

Den siste raporten vi fikk var i forbindelse med elevsamtalen som ble holdt i april. Den lød omtrent som følgende:

"X har blitt flinkere til å lese men må øve mye hjemme. Hun klarer matematikken bra. X sier at hun leker mest med Y og at hun liker seg på skolen og at hun helst ville hatt mer kunst og håndtverk."

Vi får ikke noe mer nå før sommeren. Det synes jeg er temlig tynt.

Skrevet

Det er synd, men det kommer helt an på hvor du bor. Osloskolen er veldig gode på utfyllende vurdering, andre fylker henger lenger etter, men det kommer der også. Jeg foreslår at du spør læreren til barna dine hvis du lurer på noe. Du har krav på å vite. :)

Anonymous poster hash: 69cd9...18c

Skrevet

Det er synd, men det kommer helt an på hvor du bor. Osloskolen er veldig gode på utfyllende vurdering, andre fylker henger lenger etter, men det kommer der også. Jeg foreslår at du spør læreren til barna dine hvis du lurer på noe. Du har krav på å vite. :)

Får gjøre det om jeg får tak i dem. De har bare 45 minutter i uka som de er tilgjenglige på telefonen, med mindre mandag er en fridag eller de er sye eller fraværende den dagen og spørsmål i meldingsboka blir sjelden besvart før etter en uke eller så. Kommunikasjon med foreldrene er en av sklens svakeste sider (håper jeg i det minste ettersom jeg ikke vet å mye om hva som foregår)

Skrevet

Får gjøre det om jeg får tak i dem. De har bare 45 minutter i uka som de er tilgjenglige på telefonen, med mindre mandag er en fridag eller de er sye eller fraværende den dagen og spørsmål i meldingsboka blir sjelden besvart før etter en uke eller så. Kommunikasjon med foreldrene er en av sklens svakeste sider (håper jeg i det minste ettersom jeg ikke vet å mye om hva som foregår)

Oj, så utrolig rart! Min mor er lærer på barneskolen, og hun jobber omtrent døgnet rundt hun, foreldre som ringer privat i helger og på kvelder, til og med kommer på besøk for å snakke om barnet sitt.

Hun er en meget populær lærer da ;) Og en veldig overarbeidet en...

Anonymous poster hash: 7e146...d29

Skrevet

VFL-skjemaene (vurdering for læring) som vi fyller ut i Osloskolen er omfattende. Hver elev skal ha et eget skjema i hvert fag.

Synes dette høres veldig rart ut og veldig vagt.

Anonymous poster hash: 780f9...506

Skrevet

Oj, så utrolig rart! Min mor er lærer på barneskolen, og hun jobber omtrent døgnet rundt hun, foreldre som ringer privat i helger og på kvelder, til og med kommer på besøk for å snakke om barnet sitt.

Hun er en meget populær lærer da ;) Og en veldig overarbeidet en...

Anonymous poster hash: 7e146...d29

Ut fra hva jeg kan se de gjør er det ingen fare for at mine barns lærere blir overarbeidet med det første.

Skrevet

Jeg er vel en av de (få?) som mener at de minste barna ikke trenger mer utfyllende vurdering i hvert enkelt fag. Da begynner det å ligne karakterer, som man som kjent ikke får før i ungdomsskolen. Selvfølgelig skal man som forelder få vite om det er noe som ikke stemmer, om barnet henger etter, om det er noe man må gjøre hjemme osv. Men med foreldresamtaler to ganger i året, bør slike ting komme frem i den samtalen. Hvis du ikke hører noe spesielt, så er sikkert alt greit. Er du usikker, så spør. Send en mail, skriv i meldingsboka, ring eller møt opp i den tiden som er satt av til slikt, så kan helt sikkert læreren svare på spørsmålene dine.

Anonymous poster hash: 92c76...a8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...