Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #1 Skrevet 15. juni 2013 Vi har jo gode helsetilbud og -ordninger i Norge, men på enkelte ting svikter de.. Veit ei som fikk en syk unge da hun var i permisjon med minste. Minste var rundt 4 mnd og eldste som ble syk måtte innlegges på sykehus, tror tilogmed de var der i jula. Mor hadde jo liten eller ingen mulighet til å ta seg av begge eller nyte permisjonstida med minste. Men hun får ikke igjen (permisjons)tida hun brukte på sykehus fordi hun var i permisjon. Antakelig for at hun var så heldig å samboer/far til barna sammen med seg... Synes det er synd at hun ikke får noe igjen for det. Har dere opplevd "feil" i systemet? Anonymous poster hash: 21b70...ec4
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #2 Skrevet 15. juni 2013 Det du beskriver er da helt riktig. Permisjonstiden er ikke til for at mor skal kose seg, og barnet ble jo åpenbart ivaretatt. Får da være grenser for hva det offentlige skal betale for. Jeg har vært mye i kontakt med helsevesenet, men ikke opplevd noe spesielt "tullete" utover en og annen utrivelig enkeltperson - men det er jo å forvente hos enhver instans. Anonymous poster hash: ec294...aae
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #3 Skrevet 15. juni 2013 Har opplevd så mye at jeg ikke en gang orker å begynne å ramse opp. Alt fra "tullete", til uansvarlig til direkte idioti. Har opplevd positive ting også, men altså dessverre altfor mye annet. Anonymous poster hash: 81d6d...ab4
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #4 Skrevet 15. juni 2013 Har opplevd så mye at jeg ikke en gang orker å begynne å ramse opp. Alt fra "tullete", til uansvarlig til direkte idioti. Har opplevd positive ting også, men altså dessverre altfor mye annet. Anonymous poster hash: 81d6d...ab4 Og er det ikke da fantastisk flott at det er frivillig å benytte seg av helsevesenet :-) Anonymous poster hash: 29197...e3b
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #5 Skrevet 15. juni 2013 Her vil jeg gjerne være anonym for en gangs skyld... I kommunen min måtte gamlingene på gamlehjemmet ha ordinasjon fra lege for å få et kokt egg til frokost (pga økonomi) Latterlig!! Jeg var student på føden, og fikk være med på en fødsel. Jordmoren måtte sy etterpå, og forklarte pasienten "at det kun var noe innvendig småtteri". På vaktrommet forklarte hun kollegene sine om "den stakkars jenta som så ut som et krater nedentil". Har flere eksempler på pasienter som har vært kasteball i systemet. Ingen institisjoner vil ha dem.... Dessuten finnes det store "hull" i systemet. Det finnes ikke egnede tilbud til unge, pleietrengende. Vet om folk helt ned i 20- års alderen som må bo på sykehjem. Anonymous poster hash: 62a2b...bd7
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #6 Skrevet 15. juni 2013 Dette hendte ikke meg. For en stund siden var det en kvinne i Bergen som fikk trillinger og samtidig ble mannen alvorlig syk og innlagt på sykehuset. Den stakkars kvinnen var helt alene med tre små nyfødte og da hun hadde søkt om ekstra hjelp fra kommunen fikk hun avslag! Jeg måpte bare da jeg las den saken i avisen! Anonymous poster hash: 257c5...0e7
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #7 Skrevet 15. juni 2013 Som du sier, vi har et sosialt system her i Norge som fungerer bra, men på noen områder svikter det. Det du beskriver er ikke en stor svikt etter min mening. For min del var jeg så syk at jeg ikke kunne ta meg av barnet mitt mer enn noen timer av gangen (mannen min la alt til rette før han dro på jobb - jobbet kortere dager og jobbet hjemmefra på kvelden mens han tok seg av barnet som også hadde kolikk). Jeg fikk 1 mnd utvidet perm. Hadde imidlertid hjelp fra kommunen 1 dag i uka frem til barnet var 7 mnd da. Så det fungerte! Anonymous poster hash: 5a79a...de8
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #8 Skrevet 15. juni 2013 Sykehuset har da ingenting med å innvilge utsettelse av permisjon, det er det nav som har.. Nav må forholde seg til et regelverk som politikerne har bestemt og iflg de reglene kan mor kun få utsettelse om hun er syk (så syk at hun ikke kan ta seg av barnet) eller dersom barnet hun er i permisjon med blir så syk at hun kan få pleiepenger for det eller barnet er innlagt. At mor har andre barn som evt. blir syke dekkes ikke av regelverket, men jeg vil anta at pappaen i dette tilfellet fikk pleiepenger og mor hadde jo faktisk en ytelse fra nav allerede - nemlig foreldrepenger... Om du skal bli irritert og sint så bli nå ihvertfall sint på den rette etaten/personene... Det vil alltid være noen som faller litt utenom regelverket, tenk bare på de som akkurat ikke har opparbeidet foreldrepenger, eller som har jobbet en dag for lite til å få sykepenger, eller som tjener for lite til å betjene lånene sine men som likevel ikke vil få sosialstønad.... Anonymous poster hash: d7edc...74a
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #9 Skrevet 15. juni 2013 Har bare positive opplevelse med helevesnet:) Har ett barn som er psykisk utviklingshemmet. Og de jeg legene, psykologene og sosionomene jeg har vært i kontakt med har bare vært helt fantastiske. Men NAV derimot er bare helt på tryne, men det vet jo de fleste av oss.. Anonymous poster hash: 7402a...146
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #10 Skrevet 15. juni 2013 Har opplevd så mye at jeg ikke en gang orker å begynne å ramse opp. Alt fra "tullete", til uansvarlig til direkte idioti. Har opplevd positive ting også, men altså dessverre altfor mye annet. Anonymous poster hash: 81d6d...ab4 Og er det ikke da fantastisk flott at det er frivillig å benytte seg av helsevesenet :-) Anonymous poster hash: 29197...e3b Det du sier der er viser bare hvor lite du faktisk vet - eller hvor mye du ikke ønsker å vite! Det minner meg om en del "strutsepolitikk" og en del arroganse... Det er ikke mye hyggelig å forholde seg til alt det som ikke fungerer i systemet. For til tross for at vi i utgangspunktet har et system som er fantastisk, så er det også et faktum at det er altfor mye som ikke fungerer. Skal gi noen få eksempler selv om jeg sa jeg ikke orket.... - Kommune som nektet å tilkalle lege til døende pasienter som det likevel ikke var noe mer å gjøre for. Hvorfor? De sparte både nytt legebesøk (den gang 750 kr pr visitt utenom den ordinære visitten på kommunal rehab.avdeling) og de slapp å kalle inn personell som skulle sitte hos den døende. Hvordan jeg vet dette? Ansvarlig avd.sykepleier innrømmet det selv... - Kommune som ikke tillot sine sykehjemsbeboere som spiste for sakte å spise brødskive, de måtte pent ta til takke med grøt, for da trengte de ikke å tygge - det tok nemlig for lang tid. Samme kommune la ofte sine sykehjemsbeboere ved vaktskiftet kl 15 fordi de da ikke trengte så mange på kveldsvakt... Samme kommune hadde også en intern underforstått ordning hvor man ikke meldte videre om demente hjemmeboende som begynte å bli pleietrengende... for det ville jo bety at det ble synlig hvor mange sykehjemsplasser de manglet samt at de da kunne la være å la de hjemmeboende få så mye hjemmesykepleie som de egentlig trengte. Man kunne jo bare bruke som argument at den meget demente "nektet" hjelp (at den demente for flere år siden hadde mistet evnen til å vurdere egen helsetilstand og også var en sikkerhetsrisiko for hele borettslaget mtp brann spilte ingen rolle). - Eller hva med kommunen som var innom en person daglig for pleie, som visste at personen lå i kliss våt seng pga tiss, men ikke gjorde noe med det fordi personen selv ikke søkte om hjelp til ny seng og hjelpemidler for å unngå at slikt skjedde i fremtiden? - De tre nevnte kommunene var tre forskjellige i ulike deler av landet. - Ortoped som gikk til operasjon etter tre døgn uten søvn.... og det gikk selvfølgelig ikke bra... - Etter å ha brukt mye tid på å lære opp turnusene sine i noe som sykehuset mente var avgjørende for en stor pasientgruppes rehabilitering samt for å redusere risikoen for lungebetennelser.... så skulle det kuttes i budsjett, og da fikk turnusene beskjed av de som hadde lært dem opp om at "dette gjør vi ikke lenger" (fra en dag til den andre). Når turnusene lurte på hvordan man faglig kan forsvare å kutte noe som har vist å redusere antall liggedøgn samt redusere risiko for å bli reinnlagt pga komplikasjoner, så fikk de ikke noe svar annet enn "slik gjør vi det fra nå av". Selv om det forelå tall på hvor mange liggedøgn man sparte totalt sett så valgte ledelsen å kutte i dette enkle og billige tiltaket. Det kom visst fra forskjellige budjett det tiltaket og hvem som betalte for antall flere liggedøgn og senkomplikasjoner.... - Så var det hun som trengte enkel hjelp hjemme for å greie å trene seg opp og tilbake i jobb etter skade. Fikk avslag fra nav med begrunnelse om at "hadde du hatt en mann så kunne vi ikke forventet at han skulle gjøre husarbeid, så da hadde du fått støtte - men siden du er alene så trenger du ikke noe, for da har du jo bare deg selv å ta vare på". Den navansatte mente at det var kvinnens oppgave å gjøre alt husarbeid, mannen måtte selvfølgelig slippe unna - selv om det hadde vært en frisk mann som hadde hatt overskudd til å gjøre det. - Så kan man jo se på ordningen med refusjon av fysioterapitjenester. Ordningen pr i dag fungerer ikke og skaper altfor lange ventelister. Vet om en kommune hvor det er 11 måneder ventetid på fysioterapibehandling... dvs at folk bruker hele nesten sykemeldingsåret bare på å vente på behandling... Med en liten endring i systemet kunne dette vært helt unngått. Når folk har vært ute av jobb i et år så er sjansene for at de kommer tilbake minimale... - Ser stadig feilmedisinering hvor leger ikke tar tak i til dels alvorlige bivirkninger. Dette er bare en liten smakebit på ting jeg har vært vitne til eller har opplevd selv.... Anonymous poster hash: 81d6d...ab4
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 15. juni 2013 #11 Skrevet 15. juni 2013 Har bare positive opplevelser jeg:) de jeg har møtt på har vært hyggelige, og de vet hva de holder på med. Men så klart, det finnes folk innenfor alle yrker som kanskje ikke burde jobbet der og som gjør feil. Alle gjør feil, men det kan få større konsenkvenser for en når f.eks en lege gjør feil enn kasadamen på Kiwi.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #12 Skrevet 15. juni 2013 Har opplevd så mye at jeg ikke en gang orker å begynne å ramse opp. Alt fra "tullete", til uansvarlig til direkte idioti. Har opplevd positive ting også, men altså dessverre altfor mye annet. Anonymous poster hash: 81d6d...ab4 Og er det ikke da fantastisk flott at det er frivillig å benytte seg av helsevesenet :-) Anonymous poster hash: 29197...e3b Det du sier der er viser bare hvor lite du faktisk vet - eller hvor mye du ikke ønsker å vite! Det minner meg om en del "strutsepolitikk" og en del arroganse... Det er ikke mye hyggelig å forholde seg til alt det som ikke fungerer i systemet. For til tross for at vi i utgangspunktet har et system som er fantastisk, så er det også et faktum at det er altfor mye som ikke fungerer. Skal gi noen få eksempler selv om jeg sa jeg ikke orket.... - Kommune som nektet å tilkalle lege til døende pasienter som det likevel ikke var noe mer å gjøre for. Hvorfor? De sparte både nytt legebesøk (den gang 750 kr pr visitt utenom den ordinære visitten på kommunal rehab.avdeling) og de slapp å kalle inn personell som skulle sitte hos den døende. Hvordan jeg vet dette? Ansvarlig avd.sykepleier innrømmet det selv... - Kommune som ikke tillot sine sykehjemsbeboere som spiste for sakte å spise brødskive, de måtte pent ta til takke med grøt, for da trengte de ikke å tygge - det tok nemlig for lang tid. Samme kommune la ofte sine sykehjemsbeboere ved vaktskiftet kl 15 fordi de da ikke trengte så mange på kveldsvakt... Samme kommune hadde også en intern underforstått ordning hvor man ikke meldte videre om demente hjemmeboende som begynte å bli pleietrengende... for det ville jo bety at det ble synlig hvor mange sykehjemsplasser de manglet samt at de da kunne la være å la de hjemmeboende få så mye hjemmesykepleie som de egentlig trengte. Man kunne jo bare bruke som argument at den meget demente "nektet" hjelp (at den demente for flere år siden hadde mistet evnen til å vurdere egen helsetilstand og også var en sikkerhetsrisiko for hele borettslaget mtp brann spilte ingen rolle). - Eller hva med kommunen som var innom en person daglig for pleie, som visste at personen lå i kliss våt seng pga tiss, men ikke gjorde noe med det fordi personen selv ikke søkte om hjelp til ny seng og hjelpemidler for å unngå at slikt skjedde i fremtiden? - De tre nevnte kommunene var tre forskjellige i ulike deler av landet. - Ortoped som gikk til operasjon etter tre døgn uten søvn.... og det gikk selvfølgelig ikke bra... - Etter å ha brukt mye tid på å lære opp turnusene sine i noe som sykehuset mente var avgjørende for en stor pasientgruppes rehabilitering samt for å redusere risikoen for lungebetennelser.... så skulle det kuttes i budsjett, og da fikk turnusene beskjed av de som hadde lært dem opp om at "dette gjør vi ikke lenger" (fra en dag til den andre). Når turnusene lurte på hvordan man faglig kan forsvare å kutte noe som har vist å redusere antall liggedøgn samt redusere risiko for å bli reinnlagt pga komplikasjoner, så fikk de ikke noe svar annet enn "slik gjør vi det fra nå av". Selv om det forelå tall på hvor mange liggedøgn man sparte totalt sett så valgte ledelsen å kutte i dette enkle og billige tiltaket. Det kom visst fra forskjellige budjett det tiltaket og hvem som betalte for antall flere liggedøgn og senkomplikasjoner.... - Så var det hun som trengte enkel hjelp hjemme for å greie å trene seg opp og tilbake i jobb etter skade. Fikk avslag fra nav med begrunnelse om at "hadde du hatt en mann så kunne vi ikke forventet at han skulle gjøre husarbeid, så da hadde du fått støtte - men siden du er alene så trenger du ikke noe, for da har du jo bare deg selv å ta vare på". Den navansatte mente at det var kvinnens oppgave å gjøre alt husarbeid, mannen måtte selvfølgelig slippe unna - selv om det hadde vært en frisk mann som hadde hatt overskudd til å gjøre det. - Så kan man jo se på ordningen med refusjon av fysioterapitjenester. Ordningen pr i dag fungerer ikke og skaper altfor lange ventelister. Vet om en kommune hvor det er 11 måneder ventetid på fysioterapibehandling... dvs at folk bruker hele nesten sykemeldingsåret bare på å vente på behandling... Med en liten endring i systemet kunne dette vært helt unngått. Når folk har vært ute av jobb i et år så er sjansene for at de kommer tilbake minimale... - Ser stadig feilmedisinering hvor leger ikke tar tak i til dels alvorlige bivirkninger. Dette er bare en liten smakebit på ting jeg har vært vitne til eller har opplevd selv.... Anonymous poster hash: 81d6d...ab4 Du vet at turnus er en arbeidsplan håper jeg? Og at ingen Arbeidsplan tar vare på pasienter??? Anonymous poster hash: 29197...e3b
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #13 Skrevet 15. juni 2013 Har opplevd så mye at jeg ikke en gang orker å begynne å ramse opp. Alt fra "tullete", til uansvarlig til direkte idioti. Har opplevd positive ting også, men altså dessverre altfor mye annet. Anonymous poster hash: 81d6d...ab4 Og er det ikke da fantastisk flott at det er frivillig å benytte seg av helsevesenet :-) Anonymous poster hash: 29197...e3b Det du sier der er viser bare hvor lite du faktisk vet - eller hvor mye du ikke ønsker å vite!Det minner meg om en del "strutsepolitikk" og en del arroganse... Det er ikke mye hyggelig å forholde seg til alt det som ikke fungerer i systemet. For til tross for at vi i utgangspunktet har et system som er fantastisk, så er det også et faktum at det er altfor mye som ikke fungerer. Skal gi noen få eksempler selv om jeg sa jeg ikke orket.... - Kommune som nektet å tilkalle lege til døende pasienter som det likevel ikke var noe mer å gjøre for. Hvorfor? De sparte både nytt legebesøk (den gang 750 kr pr visitt utenom den ordinære visitten på kommunal rehab.avdeling) og de slapp å kalle inn personell som skulle sitte hos den døende. Hvordan jeg vet dette? Ansvarlig avd.sykepleier innrømmet det selv... - Kommune som ikke tillot sine sykehjemsbeboere som spiste for sakte å spise brødskive, de måtte pent ta til takke med grøt, for da trengte de ikke å tygge - det tok nemlig for lang tid. Samme kommune la ofte sine sykehjemsbeboere ved vaktskiftet kl 15 fordi de da ikke trengte så mange på kveldsvakt... Samme kommune hadde også en intern underforstått ordning hvor man ikke meldte videre om demente hjemmeboende som begynte å bli pleietrengende... for det ville jo bety at det ble synlig hvor mange sykehjemsplasser de manglet samt at de da kunne la være å la de hjemmeboende få så mye hjemmesykepleie som de egentlig trengte. Man kunne jo bare bruke som argument at den meget demente "nektet" hjelp (at den demente for flere år siden hadde mistet evnen til å vurdere egen helsetilstand og også var en sikkerhetsrisiko for hele borettslaget mtp brann spilte ingen rolle). - Eller hva med kommunen som var innom en person daglig for pleie, som visste at personen lå i kliss våt seng pga tiss, men ikke gjorde noe med det fordi personen selv ikke søkte om hjelp til ny seng og hjelpemidler for å unngå at slikt skjedde i fremtiden? - De tre nevnte kommunene var tre forskjellige i ulike deler av landet. - Ortoped som gikk til operasjon etter tre døgn uten søvn.... og det gikk selvfølgelig ikke bra... - Etter å ha brukt mye tid på å lære opp turnusene sine i noe som sykehuset mente var avgjørende for en stor pasientgruppes rehabilitering samt for å redusere risikoen for lungebetennelser.... så skulle det kuttes i budsjett, og da fikk turnusene beskjed av de som hadde lært dem opp om at "dette gjør vi ikke lenger" (fra en dag til den andre). Når turnusene lurte på hvordan man faglig kan forsvare å kutte noe som har vist å redusere antall liggedøgn samt redusere risiko for å bli reinnlagt pga komplikasjoner, så fikk de ikke noe svar annet enn "slik gjør vi det fra nå av". Selv om det forelå tall på hvor mange liggedøgn man sparte totalt sett så valgte ledelsen å kutte i dette enkle og billige tiltaket. Det kom visst fra forskjellige budjett det tiltaket og hvem som betalte for antall flere liggedøgn og senkomplikasjoner.... - Så var det hun som trengte enkel hjelp hjemme for å greie å trene seg opp og tilbake i jobb etter skade. Fikk avslag fra nav med begrunnelse om at "hadde du hatt en mann så kunne vi ikke forventet at han skulle gjøre husarbeid, så da hadde du fått støtte - men siden du er alene så trenger du ikke noe, for da har du jo bare deg selv å ta vare på". Den navansatte mente at det var kvinnens oppgave å gjøre alt husarbeid, mannen måtte selvfølgelig slippe unna - selv om det hadde vært en frisk mann som hadde hatt overskudd til å gjøre det. - Så kan man jo se på ordningen med refusjon av fysioterapitjenester. Ordningen pr i dag fungerer ikke og skaper altfor lange ventelister. Vet om en kommune hvor det er 11 måneder ventetid på fysioterapibehandling... dvs at folk bruker hele nesten sykemeldingsåret bare på å vente på behandling... Med en liten endring i systemet kunne dette vært helt unngått. Når folk har vært ute av jobb i et år så er sjansene for at de kommer tilbake minimale... - Ser stadig feilmedisinering hvor leger ikke tar tak i til dels alvorlige bivirkninger. Dette er bare en liten smakebit på ting jeg har vært vitne til eller har opplevd selv.... Anonymous poster hash: 81d6d...ab4 Du vet at turnus er en arbeidsplan håper jeg? Og at ingen Arbeidsplan tar vare på pasienter??? Anonymous poster hash: 29197...e3b Og det meste av det du forteller om handler om politikk og bevilgninger og ikke helsevesenet? Anonymous poster hash: 29197...e3b
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #14 Skrevet 15. juni 2013 Har opplevd så mye at jeg ikke en gang orker å begynne å ramse opp. Alt fra "tullete", til uansvarlig til direkte idioti. Har opplevd positive ting også, men altså dessverre altfor mye annet. Anonymous poster hash: 81d6d...ab4 Og er det ikke da fantastisk flott at det er frivillig å benytte seg av helsevesenet :-) Anonymous poster hash: 29197...e3b Det du sier der er viser bare hvor lite du faktisk vet - eller hvor mye du ikke ønsker å vite! Det minner meg om en del "strutsepolitikk" og en del arroganse... Det er ikke mye hyggelig å forholde seg til alt det som ikke fungerer i systemet. For til tross for at vi i utgangspunktet har et system som er fantastisk, så er det også et faktum at det er altfor mye som ikke fungerer. Skal gi noen få eksempler selv om jeg sa jeg ikke orket.... - Kommune som nektet å tilkalle lege til døende pasienter som det likevel ikke var noe mer å gjøre for. Hvorfor? De sparte både nytt legebesøk (den gang 750 kr pr visitt utenom den ordinære visitten på kommunal rehab.avdeling) og de slapp å kalle inn personell som skulle sitte hos den døende. Hvordan jeg vet dette? Ansvarlig avd.sykepleier innrømmet det selv... - Kommune som ikke tillot sine sykehjemsbeboere som spiste for sakte å spise brødskive, de måtte pent ta til takke med grøt, for da trengte de ikke å tygge - det tok nemlig for lang tid. Samme kommune la ofte sine sykehjemsbeboere ved vaktskiftet kl 15 fordi de da ikke trengte så mange på kveldsvakt... Samme kommune hadde også en intern underforstått ordning hvor man ikke meldte videre om demente hjemmeboende som begynte å bli pleietrengende... for det ville jo bety at det ble synlig hvor mange sykehjemsplasser de manglet samt at de da kunne la være å la de hjemmeboende få så mye hjemmesykepleie som de egentlig trengte. Man kunne jo bare bruke som argument at den meget demente "nektet" hjelp (at den demente for flere år siden hadde mistet evnen til å vurdere egen helsetilstand og også var en sikkerhetsrisiko for hele borettslaget mtp brann spilte ingen rolle). - Eller hva med kommunen som var innom en person daglig for pleie, som visste at personen lå i kliss våt seng pga tiss, men ikke gjorde noe med det fordi personen selv ikke søkte om hjelp til ny seng og hjelpemidler for å unngå at slikt skjedde i fremtiden? - De tre nevnte kommunene var tre forskjellige i ulike deler av landet. - Ortoped som gikk til operasjon etter tre døgn uten søvn.... og det gikk selvfølgelig ikke bra... - Etter å ha brukt mye tid på å lære opp turnusene sine i noe som sykehuset mente var avgjørende for en stor pasientgruppes rehabilitering samt for å redusere risikoen for lungebetennelser.... så skulle det kuttes i budsjett, og da fikk turnusene beskjed av de som hadde lært dem opp om at "dette gjør vi ikke lenger" (fra en dag til den andre). Når turnusene lurte på hvordan man faglig kan forsvare å kutte noe som har vist å redusere antall liggedøgn samt redusere risiko for å bli reinnlagt pga komplikasjoner, så fikk de ikke noe svar annet enn "slik gjør vi det fra nå av". Selv om det forelå tall på hvor mange liggedøgn man sparte totalt sett så valgte ledelsen å kutte i dette enkle og billige tiltaket. Det kom visst fra forskjellige budjett det tiltaket og hvem som betalte for antall flere liggedøgn og senkomplikasjoner.... - Så var det hun som trengte enkel hjelp hjemme for å greie å trene seg opp og tilbake i jobb etter skade. Fikk avslag fra nav med begrunnelse om at "hadde du hatt en mann så kunne vi ikke forventet at han skulle gjøre husarbeid, så da hadde du fått støtte - men siden du er alene så trenger du ikke noe, for da har du jo bare deg selv å ta vare på". Den navansatte mente at det var kvinnens oppgave å gjøre alt husarbeid, mannen måtte selvfølgelig slippe unna - selv om det hadde vært en frisk mann som hadde hatt overskudd til å gjøre det. - Så kan man jo se på ordningen med refusjon av fysioterapitjenester. Ordningen pr i dag fungerer ikke og skaper altfor lange ventelister. Vet om en kommune hvor det er 11 måneder ventetid på fysioterapibehandling... dvs at folk bruker hele nesten sykemeldingsåret bare på å vente på behandling... Med en liten endring i systemet kunne dette vært helt unngått. Når folk har vært ute av jobb i et år så er sjansene for at de kommer tilbake minimale... - Ser stadig feilmedisinering hvor leger ikke tar tak i til dels alvorlige bivirkninger. Dette er bare en liten smakebit på ting jeg har vært vitne til eller har opplevd selv.... Anonymous poster hash: 81d6d...ab4 Du vet at turnus er en arbeidsplan håper jeg? Og at ingen Arbeidsplan tar vare på pasienter??? Anonymous poster hash: 29197...e3b Forstår at du ikke har forstått at turnus også betyr er en del av leger og fysioterapeuters turnustjeneste. I turnustjenesten gjør de som regel en fullverdig jobb innen sine respektive yrker. Og ang. ditt neste svar.... det er helt umulig å se på helsevesenet som en isolert del fra bevilgninger og politikk. At systemet ikke fungerer er likevel en systemfeil, uansett hvem i det utvidede systemet som har "ansvar". Flere av de tingene jeg nevner er de ansvarlige pliktig å melde videre til sine overordnede, noe som ikke er blitt gjort i altfor mange tilfeller - fordi de overordnede lokalt har styrt praksisen dit den var da. Slike ting kan på ingen måte forsvares - det strider også mot helsepersonelloven - at det ikke tas videre. Uten at det tas videre høyt nok i systemet vil heller ikke politikere bli oppmerksom på sviktene lavere i systemet. Men, jeg gidder ikke argumentere mer med deg, føler du bare kverrulerer. Ha en fin kveld videre! Anonymous poster hash: 81d6d...ab4
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #15 Skrevet 15. juni 2013 Har opplevd så mye at jeg ikke en gang orker å begynne å ramse opp. Alt fra "tullete", til uansvarlig til direkte idioti. Har opplevd positive ting også, men altså dessverre altfor mye annet. Anonymous poster hash: 81d6d...ab4 Og er det ikke da fantastisk flott at det er frivillig å benytte seg av helsevesenet :-) Anonymous poster hash: 29197...e3b Det du sier der er viser bare hvor lite du faktisk vet - eller hvor mye du ikke ønsker å vite!Det minner meg om en del "strutsepolitikk" og en del arroganse... Det er ikke mye hyggelig å forholde seg til alt det som ikke fungerer i systemet. For til tross for at vi i utgangspunktet har et system som er fantastisk, så er det også et faktum at det er altfor mye som ikke fungerer. Skal gi noen få eksempler selv om jeg sa jeg ikke orket.... - Kommune som nektet å tilkalle lege til døende pasienter som det likevel ikke var noe mer å gjøre for. Hvorfor? De sparte både nytt legebesøk (den gang 750 kr pr visitt utenom den ordinære visitten på kommunal rehab.avdeling) og de slapp å kalle inn personell som skulle sitte hos den døende. Hvordan jeg vet dette? Ansvarlig avd.sykepleier innrømmet det selv... - Kommune som ikke tillot sine sykehjemsbeboere som spiste for sakte å spise brødskive, de måtte pent ta til takke med grøt, for da trengte de ikke å tygge - det tok nemlig for lang tid. Samme kommune la ofte sine sykehjemsbeboere ved vaktskiftet kl 15 fordi de da ikke trengte så mange på kveldsvakt... Samme kommune hadde også en intern underforstått ordning hvor man ikke meldte videre om demente hjemmeboende som begynte å bli pleietrengende... for det ville jo bety at det ble synlig hvor mange sykehjemsplasser de manglet samt at de da kunne la være å la de hjemmeboende få så mye hjemmesykepleie som de egentlig trengte. Man kunne jo bare bruke som argument at den meget demente "nektet" hjelp (at den demente for flere år siden hadde mistet evnen til å vurdere egen helsetilstand og også var en sikkerhetsrisiko for hele borettslaget mtp brann spilte ingen rolle). - Eller hva med kommunen som var innom en person daglig for pleie, som visste at personen lå i kliss våt seng pga tiss, men ikke gjorde noe med det fordi personen selv ikke søkte om hjelp til ny seng og hjelpemidler for å unngå at slikt skjedde i fremtiden? - De tre nevnte kommunene var tre forskjellige i ulike deler av landet. - Ortoped som gikk til operasjon etter tre døgn uten søvn.... og det gikk selvfølgelig ikke bra... - Etter å ha brukt mye tid på å lære opp turnusene sine i noe som sykehuset mente var avgjørende for en stor pasientgruppes rehabilitering samt for å redusere risikoen for lungebetennelser.... så skulle det kuttes i budsjett, og da fikk turnusene beskjed av de som hadde lært dem opp om at "dette gjør vi ikke lenger" (fra en dag til den andre). Når turnusene lurte på hvordan man faglig kan forsvare å kutte noe som har vist å redusere antall liggedøgn samt redusere risiko for å bli reinnlagt pga komplikasjoner, så fikk de ikke noe svar annet enn "slik gjør vi det fra nå av". Selv om det forelå tall på hvor mange liggedøgn man sparte totalt sett så valgte ledelsen å kutte i dette enkle og billige tiltaket. Det kom visst fra forskjellige budjett det tiltaket og hvem som betalte for antall flere liggedøgn og senkomplikasjoner.... - Så var det hun som trengte enkel hjelp hjemme for å greie å trene seg opp og tilbake i jobb etter skade. Fikk avslag fra nav med begrunnelse om at "hadde du hatt en mann så kunne vi ikke forventet at han skulle gjøre husarbeid, så da hadde du fått støtte - men siden du er alene så trenger du ikke noe, for da har du jo bare deg selv å ta vare på". Den navansatte mente at det var kvinnens oppgave å gjøre alt husarbeid, mannen måtte selvfølgelig slippe unna - selv om det hadde vært en frisk mann som hadde hatt overskudd til å gjøre det. - Så kan man jo se på ordningen med refusjon av fysioterapitjenester. Ordningen pr i dag fungerer ikke og skaper altfor lange ventelister. Vet om en kommune hvor det er 11 måneder ventetid på fysioterapibehandling... dvs at folk bruker hele nesten sykemeldingsåret bare på å vente på behandling... Med en liten endring i systemet kunne dette vært helt unngått. Når folk har vært ute av jobb i et år så er sjansene for at de kommer tilbake minimale... - Ser stadig feilmedisinering hvor leger ikke tar tak i til dels alvorlige bivirkninger. Dette er bare en liten smakebit på ting jeg har vært vitne til eller har opplevd selv.... Anonymous poster hash: 81d6d...ab4 Du vet at turnus er en arbeidsplan håper jeg? Og at ingen Arbeidsplan tar vare på pasienter??? Anonymous poster hash: 29197...e3b Forstår at du ikke har forstått at turnus også betyr er en del av leger og fysioterapeuters turnustjeneste. I turnustjenesten gjør de som regel en fullverdig jobb innen sine respektive yrker. Og ang. ditt neste svar.... det er helt umulig å se på helsevesenet som en isolert del fra bevilgninger og politikk. At systemet ikke fungerer er likevel en systemfeil, uansett hvem i det utvidede systemet som har "ansvar". Flere av de tingene jeg nevner er de ansvarlige pliktig å melde videre til sine overordnede, noe som ikke er blitt gjort i altfor mange tilfeller - fordi de overordnede lokalt har styrt praksisen dit den var da. Slike ting kan på ingen måte forsvares - det strider også mot helsepersonelloven - at det ikke tas videre. Uten at det tas videre høyt nok i systemet vil heller ikke politikere bli oppmerksom på sviktene lavere i systemet. Men, jeg gidder ikke argumentere mer med deg, føler du bare kverrulerer. Ha en fin kveld videre! Anonymous poster hash: 81d6d...ab4 Men de omtales da ikke som turnusen men som turnuslege, turnusjordmor osv. Og det går faktisk ikke alltid an å få gjort ting bedre. Noen ganger er det faktisk ikke nok folk på jobb pga at vi ikke har lov å leie inn pga økonomi. Der jeg jobber er vi to anestesispl på jobb. Vi får kun bedøvet en pasient om gangen siden vi jobber under akuttmedisin og må ha en person i beredskap tilfelle traume, amb utrykning, katastrofesecio, tonsblødning osv. Vi skulle gjerne vært en til på jobb for å kunne serve 2 opr stuer samtidig så folk hadde sluppet å vente,men det får vi faktisk ikke lov til pga økonomi. Ikke noe vi har bestemt. Sier ikke at det ikke skjer feil, men vi prøver faktisk å gjøre det beste. Så lenge det er mennesker som utfører arbeid vil det alltid skje feil dessverre. Anonymous poster hash: 29197...e3b
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #16 Skrevet 15. juni 2013 I kommunen min måtte gamlingene på gamlehjemmet ha ordinasjon fra lege for å få et kokt egg til frokost (pga økonomi) Latterlig!! Anonymous poster hash: 62a2b...bd7 Huff, så tragisk Helt ufattelig at vi ikke kan trimme fett andre steder enn fra helsesektor og eldreomsorg! Anonymous poster hash: 01aec...6de
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2013 #17 Skrevet 16. juni 2013 Ja, har noen horrible erfaringer, men det er knyttet til enkeltpersoner. Men har og vært borti leger og sykepleiere hvor jeg er så takknemlige for at de valgte det yrket. Har man vært noen runder med helsevesenet kommer man borti litt av hvert. Men mitt barn har fått et veldig positivt inntrykk av sykehus. Det sier jo litt om hvordan de møter barn, og det er kjempeviktig. Anonymous poster hash: b766d...625
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2013 #18 Skrevet 16. juni 2013 Tror det er ganske stor forskjell mellom unge og sterke som bare er syk en begrenset stund og gamle mennesker som er konstant pleietrengende og helt avhengig av hjelp, uten håp at de blir bedre igjen. Husker mannens bestemor. Hun var over 80 år og bodde for seg selv, så ble hun plutselig pleietrengde. Ble først innlagt på sykehus, etter behandlingen der var hun ikke i stand å bo hjemme lengre og måtte på sykehjem. Hyggelige ansatte og ganske nytt sykehjem, så det så ikke ille ut egentlig. Så var vi på besøk og den gamle damen som alltid har vært veldig stolt og opptatt av å se bra ut, var nystellt, men grunnen til det gjorde meg trist. Hun hadde visst måttet på do og trengte hjelp til det, hun ringte og ringte, hun hadde visst hørt at de ansatte hadde en liten feiring, i hvert fall ingen reaksjon på en halv time og til slutt klarte hun ikke holde seg lengre og bæsjet ut sengen som en baby (hennes egne ord). Når det kom en ansatte ble det gjort rent og allting, men problemet ligger et annet sted: Bestemoren turte ikke klage på at hun måtte vente fordi hun sa hun var redd å bli behandlet dårlig etterpå. Redd! I norsk helsevesen går det greit så lenge man har krefter nok å klage og kreve sin rett, eller i det minste familie som kan gjøre det for en. Er man for svak til å det eller alene kan man bare håpe å treffe dyktig personell. Anonymous poster hash: ef91f...681
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå