Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #1 Skrevet 15. juni 2013 For 6 år siden døde en god venninne av kreft. Hun etterlot seg mann og to barn. Da hun lå på sykehuset og visste hun ville dø sa hun at det eneste hun angret på var at hun hadde brukt så mye tid på husarbeid mens ungene var våkne, for å få voksentid på kvelden. Hun ville heller ha brukt tiden på å leke med ungene, og brette klær da de sov.. Jeg hadde ikke barn den gangen, men nå med tre små er det vanskelig å ikke gjøre noe husarbeid mens de er våkne. Men hver gang jeg gjør det tenker jeg med frykt på det venninnen min sa, og blir nesten panisk. Tenker på det HVER dag, nesten hele tiden.. Hva tenker dere om det? Anonymous poster hash: 46ac1...cf1
NormaJean Skrevet 15. juni 2013 #2 Skrevet 15. juni 2013 At du har hengt deg veldig opp i det hun sa. Istede for å ta det som en regel som du MÅ leve etter (som det virker for meg) Så tenk heller at det er noe man kan ta til ettertanke og forsøke å fordele tiden slik at du har tid til barna samtidig som de ikke lider noen nød av at mor gjør andre ting enn å være underholdningsmaskin i deres våkentid! Prøv å få litt balanse, så får du det sikkert litt bedre også!
Mor Løvehjerte Skrevet 15. juni 2013 #3 Skrevet 15. juni 2013 Jeg tenker at det må finnes en middelvei. Unger har godt av å se hvordan et hushold driftes. Kanskje til og med få hjelpe til med ting de mestrer ut fra alder og modenhet (vesla på 4 år er en kløpper på å brette kluter her i huset f.eks.). Det betyr ikke at vi voksne ikke skal leke med ungene. Husker ikke hvem som sa det, men det var et klokt menneske som sa at hvis foreldre hver dag tok seg tid til å leke 10 minutter med ungene, hvor de fikk bestemme innholdet i leken, ville dette gi grunnlag for en god relasjon.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #4 Skrevet 15. juni 2013 Tror barna har godt av at foreldrene ikke er med dem hele tiden. Så kan du heller passe på at den tiden dere har sammen er fin. ca 15 min lek med barnet daglig er veldig bra. Var på et kurs i barns oppvekst. Foredragsholderen sa at man bør leke 10 min med barnet hver dag. Man trenger heller ikke leke mer. Tror nok barna heller trenger en opplagt og glad mor enn underholdning 24/7 Anonymous poster hash: 17aee...db4
Trimsi Skrevet 15. juni 2013 #5 Skrevet 15. juni 2013 Venninnen din kom jo med kloke ord, men du må prøve å fri deg fra "dårlig samvittighet" følelser, det er verken du eller barna dine tjent med. Viktig at barna opplever at dere jobber med huslige ting, det er også en viktig del av liv og læring. Full fokus på barna hele tiden er å gjøre barna en bjørnetjeneste. Del opp noe av husarbeid på ettermiddag og andre ting på kvelden. Hold av en "full fokus" halvtime med barna der dere gjør noe sammen. Prøv å ha god tid til måltider og snakk og hygg dere sammen, og litt god tid til leggestund. Alle trenger litt egentid når barna er i seng, ikke ha dårlig samvittighet for det
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #6 Skrevet 15. juni 2013 Takk for mange gode svar. Jeg prøver p finne en balanse, men sliter virkelig med samvittigheten når jeg skal gjøre annet enn å lage mat. Må jobbe med det som dere sier, kanskje jeg til om med trenger noen å snakke med om nettopp det som skjedde. Var jo en veldig nær venninne, lurer på om det er savnet av henne og redselen for å havne i samme situasjon som gjør det... Kloke ord var det, men de har virkelig satt seg godt fast;( Anonymous poster hash: 46ac1...cf1
Gjest yrild Skrevet 15. juni 2013 #7 Skrevet 15. juni 2013 At jeg gjør sånn som venninnen din skulle ønske hun hadde gjort og det irriterer mannen min ;-) En gylden middelvei er det beste tror jeg. Barn har godt av å se alt det vi gjør av praktiske ting (og hjelpe til!)i tillegg til de har godt av at vi virkelig er der med dem.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #8 Skrevet 15. juni 2013 Det spørs om du vil angre på dødsleiet på at du brukte så mye tid på meningsløs og manisk tenking i stedet for å tilbringe tid med ungene dine ... Anonymous poster hash: d8cab...96d
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #9 Skrevet 15. juni 2013 Knonstruktivt og gjennomtenkt svar. Gratulerer, du får herved prisen for dagens minst empatiske person. Det spørs om du vil angre på dødsleiet på at du brukte så mye tid på meningsløs og manisk tenking i stedet for å tilbringe tid med ungene dine ... Anonymous poster hash: d8cab...96d Anonymous poster hash: 46ac1...cf1
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #10 Skrevet 15. juni 2013 Dette var hennes syn på sitt eget liv, ikke på andre sitt liv, man må leve livet slitt slik det fremstår, sett av en og annen dag i uka hvor du tar husarb. på kvelden, og bruker all tid med ungene, se om det hjelper deg å komme over hva hun sa.. For husk, enda om du bretter klær, så vier du nok oppmerksomhet på ungene også, man kan gjøre to ting samtidig.. Anonymous poster hash: ac45c...8b6
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #11 Skrevet 15. juni 2013 Jeg har tenkt mye på dette. Jeg velger å gjøre husarbeid sammen med ungene. Jeg ønsker at de skal se hva som skal til for at et hushold skal gå rundt, og de må være med å hjelpe til. På den måten tilbringer vi tid sammen, og de lærer noe samtidig. Jeg velger også at de må leke alene iblant. Ikke fordi jeg ikke ønsker selskapet, men fordi de trenger å kunne kose seg i sitt eget selskap, og leke sammen uten voksenstyring. Mitt valg er bevisst, fordi jeg ønsker unger som ikke trenger underholdning til enhver tid og som deltar i arbeidet i hjemmet. Vi har masse kosetid også, og den tiden har jeg fullt fokus på ungene. Jeg tror du må tenke gjennom hva du ønsker at ungene dine skal lære og huske, og ¨så må du ta ditt eget valg i forhold til det... Anonymous poster hash: e38b7...c7d
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #12 Skrevet 15. juni 2013 Ikke heng det opp i de ordene, om jeg hadde ligget på dødsleie så hadde jeg heller tenkt at jeg prøvde så godt jeg kunne å være den beste mammaen og alle vet at husarbeid må gjøres og mange ganger mens barna er tilstede, og at det faktisk er helt OK med voksentid på kvelden nettopp for å innhente seg inn og kanskje i lengden bli en enda bedre mamma. Anonymous poster hash: db282...d7a
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #13 Skrevet 15. juni 2013 Ikke heng det opp i de ordene, om jeg hadde ligget på dødsleie så hadde jeg heller tenkt at jeg prøvde så godt jeg kunne å være den beste mammaen og alle vet at husarbeid må gjøres og mange ganger mens barna er tilstede, og at det faktisk er helt OK med voksentid på kvelden nettopp for å innhente seg inn og kanskje i lengden bli en enda bedre mamma. Anonymous poster hash: db282...d7a Tror du virkelig at det å ligge på dødsleiet er noe en kan tenke seg til? At en klarer tenke klart etter f.eks lang tids sykdom hvor en allerede har mistet mye tid med barna? Utrolig teit svar fra deg. Anonymous poster hash: c7b9e...07e
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #14 Skrevet 15. juni 2013 Skal jobbe mer med det. Mannen blir jo muggen når jeg står på vaskerommet hele kvelden, så jeg må nok bli flinkere til å få med meg barna på huslige ting. Skulle ønske jeg kunne fortalt venninnen min at hun var en fantastisk mor, for det var hun virkelig. Tror ikke jeg fikk sagt det ordentlig til henne... Huff, ble litt lei meg nå.. Må inn å kysse ungene en ekstra gang selv om de sover. Heldige meg som har tre barn og helsa i orden. Ha en fin kveld alle HI Anonymous poster hash: 46ac1...cf1
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #15 Skrevet 15. juni 2013 Ikke heng det opp i de ordene, om jeg hadde ligget på dødsleie så hadde jeg heller tenkt at jeg prøvde så godt jeg kunne å være den beste mammaen og alle vet at husarbeid må gjøres og mange ganger mens barna er tilstede, og at det faktisk er helt OK med voksentid på kvelden nettopp for å innhente seg inn og kanskje i lengden bli en enda bedre mamma. Anonymous poster hash: db282...d7a Tror du virkelig at det å ligge på dødsleiet er noe en kan tenke seg til? At en klarer tenke klart etter f.eks lang tids sykdom hvor en allerede har mistet mye tid med barna? Utrolig teit svar fra deg. Anonymous poster hash: c7b9e...07e Ja det tror jeg. Man må akseptere livet man har levd. Greit man kan ønske seg ting, men tror man får mer fred i sjelen av å akseptere! Anonymous poster hash: db282...d7a
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #16 Skrevet 15. juni 2013 At det er noe som sitter igjen forstår jeg, men du og ungene har ikke godt av du ikke gjør ting i huset når de er våkene. De trenger å se at de voksne har ting dere må gjøre, de må se de naturlige tingene for å selv se at ting ikke ordner seg uten at noen gjør ett slag. (For i barns øyne gjøres ingen ting mens de sover) Og barn har godt av å hjelpe til, at du har mye du må gjøre og du sliter med samvittigheten ovenfor barna er helt naturlig, men ta de med. Om de ikke tørker støv så bra, eller er like effektive i ryddingen er de med deg og dere kan prate og skravle, eller høre på høy musikk mens dere tørker støv og danser til musikken. Dette er også tid sammen med barna og du kommer nær de på en annen måte enn om dere sitterr på gulvet og leker. Men viktig å ta deg tid sammen med barna også, la huset se bombet ut innimellom og rydd når ungene er i seng. Balansen for at dere skal ha det bra sammen er viktig. Angre vil en nok alltid gjøre på ett eller annet, men vi kan heller ikke leve om vår siste dag er her. Anonymous poster hash: 5f73d...6bf
LittLykkelig Skrevet 15. juni 2013 #17 Skrevet 15. juni 2013 Bruker å reflektere litt hver dag over hvor heldig jeg er og om jeg har brukt dagen bra. Har prøvd å ikke angre på noe når jeg legger meg. Her har jeg en fin lang stund på sengekanten med sønnen med sang, bok og samtale. Denne lille tjueminutteren er en fin måte å avslutte dagen min og hans på, og jeg vet at han legger seg med en følelse av å være sett, hørt og elsket
Trimsi Skrevet 15. juni 2013 #18 Skrevet 15. juni 2013 Ikke heng det opp i de ordene, om jeg hadde ligget på dødsleie så hadde jeg heller tenkt at jeg prøvde så godt jeg kunne å være den beste mammaen og alle vet at husarbeid må gjøres og mange ganger mens barna er tilstede, og at det faktisk er helt OK med voksentid på kvelden nettopp for å innhente seg inn og kanskje i lengden bli en enda bedre mamma. Anonymous poster hash: db282...d7a Tror du virkelig at det å ligge på dødsleiet er noe en kan tenke seg til? At en klarer tenke klart etter f.eks lang tids sykdom hvor en allerede har mistet mye tid med barna? Utrolig teit svar fra deg. Anonymous poster hash: c7b9e...07e Jeg synes det var et fint og sympatisk svar, og jo, mange som ligger på dødsleiet har perioder der de er veldig klare. Du har kanskje ikke sittet med så mange på deres dødsleie? Da synes jeg det du kommer med er utrolig teit!
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #19 Skrevet 15. juni 2013 Prøv å tenk på at din venninnes ord ikke var ment for å gjøre det vanskelig for deg! Hvis hun visste hvor mye du sliter med hennes ord, ville hun kanskje ikke sagt det på den måten. Hvis du skal gjøre alt husarbeid etter at barna har lagt seg for kvelden, så oppnår du mange "bivirkninger"... Forholdet mellom deg og mannen blir mer anstrengt, og dere trenger tid sammen for å nære de gode følelsene dere har for hverandre. Hvis ikke risikerer dere at barna blir skillsmissebarn - og det er vel ikke meningen. En annen ting er at barna ikke vil vite at man må gjøre husarbeid - de opplever jo aldri å se at ting trenger å gjøres og at de gjøres. Hvilket forhold vil de få til husarbeid i fremtiden? Og hva med når barna blir større og legger seg senere, skal du/dere da også utsette husarbeid til barna har lagt seg? Jeg ville ikke ha tolket din venninnes ord helt bokstavlig om jeg var deg. Jeg tror hun mente at om hun kunne gjort det om igjen så ville hun tilbrakt mer tid sammen med barna - hvor lek kanskje utgjorde en større del enn den hadde gjort i hennes liv. Men mer tid sammen med barna kan like gjerne bety at du involverer barna i det du gjør. Få dem til å hjelpe deg til å sortere klær som skal vaskes etter farge. Rene klær kan barna prøve å finne matchende sokker av. De kan få sin egen lille vannkanne til å vanne blomster. Du kan la dem få bruke tørrmoppen - se hvor mange hybelkaniner de greier å fange.... osv. Om dere han hage kan du f.eks. sette barna til å plukke snegler mens du luker bed - eller motsatt På denne måten bruker du tid sammen med barna. Og så kan du sette av tid hver dag til å leke med dem også. Da oppnår du mange ting på en gang. Du får gjort husarbeidet, barna ser hva som må gjøres i heimen, barna får tid sammen med deg både i arbeid og lek, du og mannen får alenetid når ungene har lagt seg. Hvis du ikke greier å snu tankegangen din så ville jeg faktisk ha oppsøkt hjelp for det - for det virker som om dette styrer livet ditt i en negativ retning. Det er jeg sikker på at din venninne ikke ønsket for deg! Anonymous poster hash: 53d3e...ce4
Jippipippi Skrevet 15. juni 2013 #20 Skrevet 15. juni 2013 Man kan ikke leve livet som om man skal dø i morgen! Det hadde blitt stress det! Min mening!
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #21 Skrevet 15. juni 2013 bare en liten følelse som kom her... når du tenker på de ordene hun sa til deg, skal du vite at hun er med deg... poenget var vel at hun skulle ønske hun hadde hatt enda lenger tid på jorden... men nå har hun funnet fred, og hun er nær deg hver dag, og hun er også tilstede hos familien sin... jeg er sikker på at du kan føle henne der, til tider... vit at hun er der, det er ikke bare noe du inbiller deg... Anonymous poster hash: fbd86...893
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #22 Skrevet 15. juni 2013 bare en liten følelse som kom her... når du tenker på de ordene hun sa til deg, skal du vite at hun er med deg... poenget var vel at hun skulle ønske hun hadde hatt enda lenger tid på jorden... men nå har hun funnet fred, og hun er nær deg hver dag, og hun er også tilstede hos familien sin... jeg er sikker på at du kan føle henne der, til tider... vit at hun er der, det er ikke bare noe du inbiller deg... Anonymous poster hash: fbd86...893 Takk for fint og omsorgsfullt svar.. Det varmet veldig:) HI Anonymous poster hash: 46ac1...cf1
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #23 Skrevet 15. juni 2013 Prøv å tenk på at din venninnes ord ikke var ment for å gjøre det vanskelig for deg! Hvis hun visste hvor mye du sliter med hennes ord, ville hun kanskje ikke sagt det på den måten. Hvis du skal gjøre alt husarbeid etter at barna har lagt seg for kvelden, så oppnår du mange "bivirkninger"... Forholdet mellom deg og mannen blir mer anstrengt, og dere trenger tid sammen for å nære de gode følelsene dere har for hverandre. Hvis ikke risikerer dere at barna blir skillsmissebarn - og det er vel ikke meningen. En annen ting er at barna ikke vil vite at man må gjøre husarbeid - de opplever jo aldri å se at ting trenger å gjøres og at de gjøres. Hvilket forhold vil de få til husarbeid i fremtiden? Og hva med når barna blir større og legger seg senere, skal du/dere da også utsette husarbeid til barna har lagt seg? Jeg ville ikke ha tolket din venninnes ord helt bokstavlig om jeg var deg. Jeg tror hun mente at om hun kunne gjort det om igjen så ville hun tilbrakt mer tid sammen med barna - hvor lek kanskje utgjorde en større del enn den hadde gjort i hennes liv. Men mer tid sammen med barna kan like gjerne bety at du involverer barna i det du gjør. Få dem til å hjelpe deg til å sortere klær som skal vaskes etter farge. Rene klær kan barna prøve å finne matchende sokker av. De kan få sin egen lille vannkanne til å vanne blomster. Du kan la dem få bruke tørrmoppen - se hvor mange hybelkaniner de greier å fange.... osv. Om dere han hage kan du f.eks. sette barna til å plukke snegler mens du luker bed - eller motsatt På denne måten bruker du tid sammen med barna. Og så kan du sette av tid hver dag til å leke med dem også. Da oppnår du mange ting på en gang. Du får gjort husarbeidet, barna ser hva som må gjøres i heimen, barna får tid sammen med deg både i arbeid og lek, du og mannen får alenetid når ungene har lagt seg. Hvis du ikke greier å snu tankegangen din så ville jeg faktisk ha oppsøkt hjelp for det - for det virker som om dette styrer livet ditt i en negativ retning. Det er jeg sikker på at din venninne ikke ønsket for deg! Anonymous poster hash: 53d3e...ce4 Takk for gode tips og fine tanker;) HI Anonymous poster hash: 46ac1...cf1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå