Gå til innhold

Nygravid og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid, ca 5 uker, og forrige helg var jeg på langweekend tur der det var alkohol hele helgen. Var jo da ca 4 uker på vei. Nå er jeg så nervøs for at den lille i magen har blitt skadet etter den helgen.

Noen som vet om det er veldig farlig?

Anonymous poster hash: c0ecb...898

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo frem til uke 12 at organene blir dannet, så bra er det ikke, men så lenge det bare var en gang tviler jeg på at skaden er så stor. Forstår ikke at folk som prøver å bli gravide ikke holder seg borte fra alkohol i prøveperioden jeg da. 

Anonymous poster hash: fa17c...bea
Skrevet

Tror det skal gå bra. Søstera mi drakk når henr var langt på vei, men fordi hun ikke viste at hun ar det. Og ungen er helt fin :) prøv og slapp av og ikke tenk på det :) snakk med legen når du skal dit :)

Anonymous poster hash: e3dfb...54f

Skrevet

Det er jo frem til uke 12 at organene blir dannet, så bra er det ikke, men så lenge det bare var en gang tviler jeg på at skaden er så stor. Forstår ikke at folk som prøver å bli gravide ikke holder seg borte fra alkohol i prøveperioden jeg da.

Du vet at ikke alle prøver

Hi, du er ikke den første, ei heller den siste. Dette går bra :)

Anonymous poster hash: b6536...3b3

Skrevet

Det går helt fint.

Skrevet

Dette er nok ikke en planlagt graviditet, så tenkte ikke tanken på at jeg skulle være gravid på turen.

Takk for svar alle sammen!

HI

Skrevet

Det er en grunn til at man anbefaler totalavhold. Man vet ikke hva som er skadelig mengde alkohol for fosteret. Hvis man har hatt ubeskyttet samleie, så holder man seg unna røyk og alkohol. Hvis ikke er man ikke voksen nok til å ta ansvaret for et barn.

Anonymous poster hash: 73004...398

Skrevet

Jeg var i samme situasjon da jeg var nygravid - drakk vin i ferien, rett før jeg ante at jeg var gravid. Delte min bekymring for dette med eldre venninne som hadde nesten voksne barn. Hun bare lo godt og sa at det var første "barnebekymring" i en lang lang rekke i årene framover, hehe. Lite du får gjort med det, så like greit å droppe bekymringen. For min del gikk det helt fint, og det gjør det sikkert for deg og. 

Skrevet

Det er en grunn til at man anbefaler totalavhold. Man vet ikke hva som er skadelig mengde alkohol for fosteret. Hvis man har hatt ubeskyttet samleie, så holder man seg unna røyk og alkohol. Hvis ikke er man ikke voksen nok til å ta ansvaret for et barn. Anonymous poster hash: 73004...398

Som sagt så var ikke dette en planlagt graviditet, ei heller uten prevansjon. Holdt meg ikke unna alkohol på ferien i tilfelle jeg skulle blitt gravid på prevansjon.

HI

Skrevet

Det er en grunn til at man anbefaler totalavhold. Man vet ikke hva som er skadelig mengde alkohol for fosteret. Hvis man har hatt ubeskyttet samleie, så holder man seg unna røyk og alkohol. Hvis ikke er man ikke voksen nok til å ta ansvaret for et barn.

Ta deg ei bolle!

Skrevet

Haha, jeg dør!

Da er det jaggu ikke mange her i verden som er voksne nok til å ta ansvaret for barn!

Mener du virkelig at alle mellom 18 og 50 år skal holde seg helt unna alkohol fordi de kanskje kan bli gravide?

HI: Jeg kan aldri tenke meg at dette har noe å si for ditt svangerskap, og skulle det ha gjort utslag, så vil nok kroppen ordne opp av seg selv (ikke for å skremme eller noe, regner med at du vet dette selv)

Jeg har to uplanlagte og en planlagt. Har drukket før jeg oppdaget at jeg var gravid med alle tre. Hadde testet negativt med den planlagte og tok et par glass vin før jeg skjønte at jeg måtte teste igjen en uke etter ikm...

Har snakket med leger, gynekologer og jordmødre om dette, og alle sier at dette er helt vanlig, og så lenge du ikke drikker mer, så går det stort sett helt fint. 

Gratulerer forresten :)

Anonymous poster hash: 75d32...cf9

Skrevet

Det er en grunn til at man anbefaler totalavhold. Man vet ikke hva som er skadelig mengde alkohol for fosteret. Hvis man har hatt ubeskyttet samleie, så holder man seg unna røyk og alkohol. Hvis ikke er man ikke voksen nok til å ta ansvaret for et barn. Anonymous poster hash: 73004...398

Som sagt så var ikke dette en planlagt graviditet, ei heller uten prevansjon. Holdt meg ikke unna alkohol på ferien i tilfelle jeg skulle blitt gravid på prevansjon.

HI

Slapp av, HI, det går sikkert fint. Det samme skjedde med meg og ungen er helt fin. Gratulerer med en liten på vei :)

Anonymous poster hash: 5d64d...050

Skrevet

skjedde det ssmme her og. men det har gått helt fint :-D legen sa til meg at det var ganske normalt :-D

Skrevet

Skjedd samme her, var på skikkelig halloween fest kvelden før jeg testet :)

Har ei frisk pie som er snart 2 år :D

Skrevet

Jeg drakk alkohol totalt fire ganger fra jeg ble gravid frem til jeg fant ut av det i ca uke 8. Har termin i disse tider, og ungen virker heeelt fin. Jeg gav besjed på ultralyd da jeg fikk spørsmål om det, og jordmoren sin kommentar var enkelt og greit at "ja, da skjønner du at det KAN ha konsekvenser?" og de gjorde jeg jo. 

De vet vel ikke nøyaktig når i svangerskapet det er mest skadelig, men hvor mange tror du ikke det er som har tatt seg en liten dram før de var klar over mageboeren? Slapp helt av du, men informer lege/jordmor og si gjerne fra om det bekymrer deg, så vil de nok berolige deg de også :)

Anonymous poster hash: dfac4...27a
Skrevet

Jeg og, legen sa at det går nesten alltid bra. Og så tidlig så går det enten bra, eller ikke i det hele tatt.

Bare slapp av, ikke stress med noe du ikke kan gjøre noe med.

Jeg er og gravid på prevensjon,mange blir det.

Hvis man tror man er voksen av å holde unna alkohol og røyk fordi man har hatt sex, ja..... Tenker heller at man er aldri så lite nevrotisk kanskje ;)

Anonymous poster hash: 096c4...38f

Skrevet

Trodde ikke ungen var festet til mors blodomløp så tidlig som uke 4 jeg?

Uansett, samme skjedde her denne gangen- uplanlagt gravid..

Flere ganger med alkoholinntak også, etter studiesamlinger med godt lag og påske.. fant ut jeg var gravid 5 uker på vei.. 

Både lege og gyn sa det gikk bra, og alt ser fint ut.

Anonymous poster hash: 27446...58e
Skrevet

Bra er det nok ikke, og selvsagt frarådet. Men jeg har selv oppdaget at jeg var gravid hhv 4 og 5 uker på vei, og drakk mye ukene før (ferie). Begge mine små er helt friske og fine :-)

Skrevet

litt i drøyeste laget!!

Anonymous poster hash: 6a521...c24

Skrevet

Jeg opplevde det samme i mitt siste svangerskap. Ble helt uplanlagt gravid,og drakk dessverre både vin og konjakk før jeg fant det ut i uke 5. Jeg ble livredd, og brukte mye tid på å Google "alkohol og fosterskader", med det resultat at jeg til slutt var kvalm av bekymring og helt sikker på å få et barn m misdannelser og/eller atferdsforstyrrelser.

I dag er sønnen min på 4 år et fullstendig velskapt, vakkert og intelligent lite barn:-)

Så uroe deg ikke, det går nok helst bra!

Anonymous poster hash: 698ac...d5b

Skrevet

Mener å ha lest at vi ikke deler våre inntak med fosteret før etter uke 6 eller noe sånt, men at alkohol pga av kroppslige reaksjoner øker sjansen for abort, men vil tro aborten ville skjedd relativt fort etterpå hvis alkoholen hadde hatt noen virkning, så det er nok bare å slappe av ;)

Skrevet

Det er maaaange med deg som har hatt seg en fest før de visste om spiren ;)

Skrevet

Åh det er mange som har hygget seg med både alkohol og røyk de første ukene av et svangerskap, rett og slett fordi de ikke har visst noe om graviditeten.

Det går så bra så :)

Skrevet

Du vet at ikke alle prøver

Hi, du er ikke den første, ei heller den siste. Dette går bra :)

Og mange prøver i årevis og det er jo litt kjedelig og holde seg unna alt hele tiden.

Anonymous poster hash: 53c7b...9ab

Skrevet

Ingen felles blodomløp i uke 4 så dette går fint. Gratulerer så mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...