Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #1 Skrevet 15. juni 2013 Hvem er det man kan ta kontakt med for å kunne ta tak i kostholdet når det gjelder overvektige barn? Privat eller offentlig (tenker da ikke på helsesøster). Ernæringsfysiologer f.eks. eller kostholdsveiledere som kan bistå med rådgivning, spørsmål, oppfølging osv? Andre yrkesgrupper? Hvor kommer jeg i kontakt med dem evt? Anonymous poster hash: 3a430...656
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #2 Skrevet 15. juni 2013 Hvis du ikke vil gå om helsestasjonen eller helsesøster på skolen (hva heter det foresten om det er en mann som har jobben) er vell fastlegen et lurt sted å begynne? Anonymous poster hash: 86c23...d06
valkyrien Skrevet 15. juni 2013 #3 Skrevet 15. juni 2013 Du kan få henvisning til ernæringsfysiolog hos fastlegen.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #4 Skrevet 15. juni 2013 Hvis du ikke vil gå om helsestasjonen eller helsesøster på skolen (hva heter det foresten om det er en mann som har jobben) er vell fastlegen et lurt sted å begynne? Anonymous poster hash: 86c23...d06 Jeg har ikke noen problem med å la det gå igjennom helsestasjonen, tenkte bare at jeg ikke ønsket svar som "ta kontakt med helsesøster". Men jeg ønsker bare å vite hva jeg skal be om, enten det er på helsestasjon eller hos legen. Barnet har ikke startet på skolen enda. Anonymous poster hash: 3a430...656
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #5 Skrevet 15. juni 2013 Du kan få henvisning til ernæringsfysiolog hos fastlegen. Har uansett tenkt til å bestille time hos fastlege, så da skal jeg spørre etter det der samtidig Har du noen erfaring om hvordan det fungerer når man er henvist til ernæringsfysiolog? Anonymous poster hash: 3a430...656
valkyrien Skrevet 15. juni 2013 #6 Skrevet 15. juni 2013 Du kan få henvisning til ernæringsfysiolog hos fastlegen. Har uansett tenkt til å bestille time hos fastlege, så da skal jeg spørre etter det der samtidig Har du noen erfaring om hvordan det fungerer når man er henvist til ernæringsfysiolog? Anonymous poster hash: 3a430...656 Bare for meg selv, ikke for barn, men det er vel omtrent samme gangen i det. Fikk innkalling til ernæringsfysiolog på sykehuset. Der gikk vi igjennom hva jeg spiste/hvor mye jeg spiste. Man får informasjon om hva man bør gjøre, diettforslag, setter opp oppfølgingstime. Regner med at legen din vil ta en del prøver når dere er der, sjekke stoffskifte osv. Nå sier du ikke noe om hvor gammelt barnet er, men husk på at problemer i forhold til mat ofte er psykologisk betinget.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #7 Skrevet 15. juni 2013 Jeg hadde sjekket med hs først. Kanskje har de i din kommune ett godt opplegg? Eller så er det fastlege og henvisning til ernæringsfysiolog. Husk at selv om bare ett barn i familien er overvektig, så kan det være at hele familien må legge om for å hjelpe barnet. De pleier ikke å gå for vektreduksjon på barn, men at man søker å holde vekten stille. Så vil veksten i lengden gjøre jobben. Bra du tar tak i problemet! Var på avslutning i barnehagen her om dagen. 2 av 14 av de barna som skulle over i grunnskolen var ordentlig overvektige. Den ene var vel omtrent "bare" overvektig, mens den andre ville jeg karakterisere som lidende av alvorlig fedme. Det er trist å se at det allerede er i den alderen. Anonymous poster hash: 5820e...325
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #8 Skrevet 15. juni 2013 Ja jeg ønsker virkelig å ta tak i dette. Vi gjør det som trengs for at vekten skal stabilisere seg. HI Anonymous poster hash: 3a430...656
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #9 Skrevet 15. juni 2013 Barnet er forresten ikke så gammelt, men vektøkningen er bekymringsverdig. Jeg har hatt på følelsen veldig lenge at dette er noe vi må ta tak i, at dette er noe som ikke vil gå over av seg selv, mens alle rundt oss inkludert helsestasjon har avfeid det hele tiden. Føler nå det er tid for å ta tak før det går over styr. HI Anonymous poster hash: 3a430...656
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #10 Skrevet 15. juni 2013 Og tusen takk for svar forresten Anonymous poster hash: 3a430...656
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #11 Skrevet 15. juni 2013 Hvis du ikke vil gå om helsestasjonen eller helsesøster på skolen (hva heter det foresten om det er en mann som har jobben) er vell fastlegen et lurt sted å begynne? Anonymous poster hash: 86c23...d06 Det heter fortsatt helsesøster om det er en mann. Akkurat som med Jordmor. Det er en beskyttet jobbtittel. Anonymous poster hash: c5d74...073
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå