Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #1 Skrevet 15. juni 2013 Jeg er gravid for første gang. Syntes all informasjonen er litt forvirrende. . Men hvis jeg har forstått rett så : 1. Legen min sender avgårde skjema om fødeplass, også skal jeg få brev i posten om dette fra sykehuset? 2. Jeg må selv kontakte jordmor i kommunen min? Legen sier at dette høres i uke 12? 3. Jordmor tar ultralyd av meg? Har ei venninne som sier jeg får innkallelse fra sykehuset til ultralyd. Men hva skal jeg da gjøre hos jordmor hvis ikke hun tar ultralyd? Er 11 uker på vei. Anonymous poster hash: a5964...c6c
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #2 Skrevet 15. juni 2013 3. Nei. Du kan velge å gå til Jordmor om det er en ledig å ta kontrollene der i stede for hos legen. Noen gravide liker å snakke med Jordmoren om alt mulig. Noe legen ikke har tid til. Anonymous poster hash: b2446...a15
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #3 Skrevet 15. juni 2013 I byen jeg bor, er det kun et sykehus, så kan ikke gangen i å søke fødested dessverre. Her tar ikke jordmor ultralyd. Det vil si, det er en jordmor som gjør det, men ikke den du går til kontroll til. Hos jordmor får du høre hjertelyd hver gang, du tar med urinprøve og får den sjekket, og hun måler blodtrykket ditt. Så kan du snakke med henne om eventuelle bekymringer eller tanker. Anonymous poster hash: db376...33b
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #4 Skrevet 15. juni 2013 Ultralyd får du på sykehuset en gang mellom uke 17 og 20 som regel. Jordmor tar en kontroll isteden for lege, mange føler det er lettere å snakke med jordmor om diverse svangerskapsplager, hun er jo eksperten på svangerskap. Hun er også ekspert på fødsel, så å snakke litt med henne om hva slags tanker og følelser man har rundt fødsel, stille spørsmål osv er greit. Hun har som regel bedre tid enn legen. Hun sjekker også urinen og lytter til barnets hjerte, kjenner etterhvert hvordan barnet ligger osv. Jeg har gått annenhver kontroll hos lege og jordmor, veldig fornøyd med det. Dette med fødested vet jeg ingenting om, for her jeg bor er det bare ett alternativ. Anonymous poster hash: 1806a...6e4
DaTuMa Skrevet 15. juni 2013 #5 Skrevet 15. juni 2013 Jeg er gravid for første gang. Syntes all informasjonen er litt forvirrende. . Men hvis jeg har forstått rett så : 1. Legen min sender avgårde skjema om fødeplass, også skal jeg få brev i posten om dette fra sykehuset? Ja 2. Jeg må selv kontakte jordmor i kommunen min? Legen sier at dette høres i uke 12? Ja 3. Jordmor tar ultralyd av meg? Har ei venninne som sier jeg får innkallelse fra sykehuset til ultralyd. Men hva skal jeg da gjøre hos jordmor hvis ikke hun tar ultralyd? Det er jordmor på sykehuset som tar ultralyd av deg. Ikke den vanlige jordmoren du går til. De fleste går annenhver gang til lege og jordmor. Men dette velger du selv. Er 11 uker på vei. Anonymous poster hash: a5964...c6c
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #6 Skrevet 15. juni 2013 Så jeg tar ultralyd på sykehuset, også hører jeg på hjertelyd, tar urinprøve og blodtrykk hos jordmor? Hvor mange ultralyder pleier man vanligvis å få? Så de ultralydene er det legen som ordner med når han sender avgårde sine papirer? Også tar jeg selv kontakt med jordmor? Ble dette rett Hi Anonymous poster hash: a5964...c6c
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #7 Skrevet 15. juni 2013 Så jeg tar ultralyd på sykehuset, også hører jeg på hjertelyd, tar urinprøve og blodtrykk hos jordmor? Hvor mange ultralyder pleier man vanligvis å få? Så de ultralydene er det legen som ordner med når han sender avgårde sine papirer? Også tar jeg selv kontakt med jordmor? Ble dette rett Hi Anonymous poster hash: a5964...c6c Det er en ultralyd mellom ca uke 18-21. Vil du ha flere må du bestille og betale for dette selv. Anonymous poster hash: b2446...a15
Sunshine87 Skrevet 15. juni 2013 #8 Skrevet 15. juni 2013 Pleier bare å få 1 ultralyd. Noen er heldige som har leger som har ultralydsutstyr på kontoret, men det er vel unntakene Legen sender inn papier og du får innkallelse til ultralyd i posten. Legen min spurte om jeg ønskte å møte jordmor i tillegg til henne, og gav meg da kontaktinformasjon til jordmor. Jeg måtte selv ringe og avtale time. Hvis du bor i en av storbyene, er det lurt å gjøre det snart. jeg ringte i uke 9, og fikk ikke time før i uke 24 (men dette fordi jeg ikke har noen komplikasjoner, og derfor ikke blir prioritert før der). Håper det var til noen hjelp
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #9 Skrevet 15. juni 2013 Pleier bare å få 1 ultralyd. Noen er heldige som har leger som har ultralydsutstyr på kontoret, men det er vel unntakene Legen sender inn papier og du får innkallelse til ultralyd i posten. Legen min spurte om jeg ønskte å møte jordmor i tillegg til henne, og gav meg da kontaktinformasjon til jordmor. Jeg måtte selv ringe og avtale time. Hvis du bor i en av storbyene, er det lurt å gjøre det snart. jeg ringte i uke 9, og fikk ikke time før i uke 24 (men dette fordi jeg ikke har noen komplikasjoner, og derfor ikke blir prioritert før der). Håper det var til noen hjelp Tusen takk. Da tror jeg at jeg har fått med meg det viktigste :-) skal ta kontakt med jordmor på mandag jeg, ser jeg kanskje er litt seint ute. Men til tross for at jeg kanskje får samtale med jordmor seint, får jeg time til ultralyd som vanlig, rundt uke 16 da :-) Tusen takk alle sammen Hi Anonymous poster hash: a5964...c6c
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #10 Skrevet 15. juni 2013 Pleier bare å få 1 ultralyd. Noen er heldige som har leger som har ultralydsutstyr på kontoret, men det er vel unntakene Legen sender inn papier og du får innkallelse til ultralyd i posten. Legen min spurte om jeg ønskte å møte jordmor i tillegg til henne, og gav meg da kontaktinformasjon til jordmor. Jeg måtte selv ringe og avtale time. Hvis du bor i en av storbyene, er det lurt å gjøre det snart. jeg ringte i uke 9, og fikk ikke time før i uke 24 (men dette fordi jeg ikke har noen komplikasjoner, og derfor ikke blir prioritert før der). Håper det var til noen hjelp Tusen takk. Da tror jeg at jeg har fått med meg det viktigste :-) skal ta kontakt med jordmor på mandag jeg, ser jeg kanskje er litt seint ute. Men til tross for at jeg kanskje får samtale med jordmor seint, får jeg time til ultralyd som vanlig, rundt uke 16 da :-) Tusen takk alle sammen Hi Anonymous poster hash: a5964...c6c Nei ikke rundt uke 16. Leste du noe av det folk skrev? Anonymous poster hash: b2446...a15
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #11 Skrevet 15. juni 2013 Det er ikke vanlig å få ultralyd så tidlig som i uke 16, de fleste får mellom uke 18 og 21 en gang. Jeg har valgt å ta en ultralyd på privatklinikk rundt uke 13/14, fordi jeg bare MÅTTE vite om alt så bra ut der inne... Anonymous poster hash: 1806a...6e4
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #12 Skrevet 15. juni 2013 Her er det slik: - Legen bestiller både ul og fødeplass ved første sv kontroll. - du får brev med innkalling til ul og info om fødested - du tar selv kontakt med jm via helsestasjon - man får time hos jm først etter ordinær ul. - du får en ordinær ul hvis alt er normalt. Den er som regel mellom uke 18 og 20 og tas av en jordmor. (Ikke på helsestasjonen) Anonymous poster hash: c73a8...a06
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #13 Skrevet 15. juni 2013 Bare i Oslo man må bestille fødeplass slik jeg har forstått det. Du er litt seint ute til å bestille jordmor. Dersom du bor i en stor by er det mangel på kommunale jordmødre. Jeg kontaktet jordmor i uke 8, fikk da time, men venninna mi kontaktet i uke 12, og hun fikk ikke. Bor i Trondheim. Ikke en selvfølge å få jordmor dessverre:( Anonymous poster hash: bfb92...e40
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #14 Skrevet 15. juni 2013 Jeg er gravid for første gang. Syntes all informasjonen er litt forvirrende. . Men hvis jeg har forstått rett så : 1. Legen min sender avgårde skjema om fødeplass, også skal jeg få brev i posten om dette fra sykehuset? 2. Jeg må selv kontakte jordmor i kommunen min? Legen sier at dette høres i uke 12? 3. Jordmor tar ultralyd av meg? Har ei venninne som sier jeg får innkallelse fra sykehuset til ultralyd. Men hva skal jeg da gjøre hos jordmor hvis ikke hun tar ultralyd? Er 11 uker på vei. Anonymous poster hash: a5964...c6c Bor du i Oslo-området så er du litt sent ute, men du får selvsagt fødeplass uansett, bare ikke nødvendigvis den som er nærmest deg. Kontakt legen først, hvis du ikke har gjort det allerede. Han/hun sender inn papirene til fødestedet, så får du innkalling til den ene ultralyden som er dekket av det offentlige. Trolig får du denne litt sent siden du nok ikke får sendt inn papirene før uke 13-14? Jordmor kan du gå til om du ønsker det. Sannsynligvis får du ikke kontroll hos henne (han) før etter sommeren siden det er ferieavvikling. Noen leger og jordmødre har ultralydapparat på kontoret sitt, men det er stort sett ikke det normale. De sjekker urin, blod(hb) vekt, magens vekst, blodtrykk osv osv på kontroll. Viktig at du får tatt de første prøvene snart, så du er i gang. Ser du sier at "legen sier" så da har du kanskje vært på første kontroll allerede, anbefaler å få han/hun til å forklare for deg om du er usikker. Anonymous poster hash: d1454...391
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå