Gå til innhold

Revmatisme.. Utredning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vondt under hælene (ikke det å gå på foten, men verker konstant i hælene), opp mot knærne, rundt knærne og veldig vonde hofter (betennelse tror legen), samt vondt i skuldrene ved enkelte bevegelser.

Har også en mild skoliose. Men den gir vel bare symptomer i ryggen. Sikkert derfor jeg har mye hodepine og stiv nakke, hadde S form i nakken også (husker ikke navn).

Legen har nå tatt en blodprøve, senking. Jeg skal også til MR- undersøkelse. Men det er så lang ventetid. Kan svarene på blodprøven gi meg noen svar alene? Eller må den leses sammen med MR-undersøkelsen?

Lei av å føle meg så skrøpelig, ønsker bare å finne ut av kroppen min nå.. :-/ Tror legen vil utelukke leddgikt, men vil man ikke da ha vondt i de små leddene også?

Bare sitter her å tenker litt en fredagskveld.. Noen andre som har vært utredet for revmatisme av noe slag?

Anonymous poster hash: 48808...e4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvile ledd du har vondt i kommer an på hva slags revmatisme du har, noen angriper bare de store leddene (f.eks becheterews), mens andre angriper de små leddene. Det finnes utallige typer og hvilke type du evt har finner en revmatolog ut ved hjelp av bl.a mr, blodprøver, fysisk undersøkelse og samtale med deg om sykdomshistorien din. Det fastlegen kan se med en blodprøve er om du har en betennelse i kroppen akkurat nå, men det er sånn at ca 40% av de med en revmatisk diagnose har fine blodprøver, særlig tidlig i sykdomsforløpet. Det er ofte et langt lerret å bleke, særlig tidlig i sykdommen.

Selv har jeg fibromyalgi og antagelig becherews. Jeg har blodprøver som er positive i tillegg til stivhet i rygg og vonde hofter hele tiden, kne er litt på og av. Jeg har ingen forkalkninger i ryggen som vises på røntgen (enda), men siden pappa har denne sykdommen og jeg har flere symptomer tror legen at det bare er et spørsmål om tid..

Mye å lese på denne siden:

http://www.revmatiker.no/diagnoser

Det var forresten kiropraktor som mente jeg burde henvises til revmatolog, han kunne ikke hjelpe meg med det jeg slet med og sendte meg videre. Anbefaler å gå til en dyktig revmatolog eller naprapat for å høre deres mening, husk at de har 4-6 års utdanning på kun muskel, ledd og skjelett, de kan betydelig mer om dette en fastlegen som bare har noen kapitler om dette i løpet av sitt allmennlegestudie.

Anonymous poster hash: e0e07...5f4
Skrevet

Hvile ledd du har vondt i kommer an på hva slags revmatisme du har, noen angriper bare de store leddene (f.eks becheterews), mens andre angriper de små leddene. Det finnes utallige typer og hvilke type du evt har finner en revmatolog ut ved hjelp av bl.a mr, blodprøver, fysisk undersøkelse og samtale med deg om sykdomshistorien din. Det fastlegen kan se med en blodprøve er om du har en betennelse i kroppen akkurat nå, men det er sånn at ca 40% av de med en revmatisk diagnose har fine blodprøver, særlig tidlig i sykdomsforløpet. Det er ofte et langt lerret å bleke, særlig tidlig i sykdommen.

Selv har jeg fibromyalgi og antagelig becherews. Jeg har blodprøver som er positive i tillegg til stivhet i rygg og vonde hofter hele tiden, kne er litt på og av. Jeg har ingen forkalkninger i ryggen som vises på røntgen (enda), men siden pappa har denne sykdommen og jeg har flere symptomer tror legen at det bare er et spørsmål om tid..

Mye å lese på denne siden:

http://www.revmatiker.no/diagnoser

Det var forresten kiropraktor som mente jeg burde henvises til revmatolog, han kunne ikke hjelpe meg med det jeg slet med og sendte meg videre. Anbefaler å gå til en dyktig revmatolog eller naprapat for å høre deres mening, husk at de har 4-6 års utdanning på kun muskel, ledd og skjelett, de kan betydelig mer om dette en fastlegen som bare har noen kapitler om dette i løpet av sitt allmennlegestudie.

Anbefaler å gå til en dyktig kiropraktor eller naprapat, mente jeg (ikke revmatolog), de kan ofte si noe om du bør få en henvisning til revmatolog.

Skrevet

Takk så mye for svar.

Skal gå inn på den siden å lese litt. Har lest litt på bekhterev, har mye som stemmer men ikke alt.

Har vært hos mange behandlere da jeg har slitt med nakke og rygg siden tenårene. Men det er først det siste året at det andre har kommet snikende, å blitt der.

Så de har aldri henvist meg noen plass. Men nå tar legen tak å sender meg på MR. Vanlig røntgen av hofter viste ikke noe spesielt. Men det er vel ikke så vanlig heller.

Takk igjen for utfyllende svar!

HI

Anonymous poster hash: 48808...e4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...