Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #1 Skrevet 14. juni 2013 Har tidligere lagt sønnen min ca 19.00 til 19.30, men denne uken har det vært en del ting (bursdagsselskap, avslutning, besøk osv) som har gjort at leggetiden har blitt utsatt. Han har lagt seg ca 21.00-21.30 og sovnet i løpet av 20-30 minutter (som vanlig). Han har sovet like mange timer som ellers, men han virker mye mer uthvilt og har vært i mye bedre humør. Strålende fornøyd nesten hele tiden. Kan jo være pga alt det gøye vi har gjort også, men det virker i allefall ikke som det har hatt noen negativ effekt på ham. Og jeg merker at jeg selv trives mye bedre med å stå opp 8 enn 6. Er det greit å fortsette med denne leggetiden, eller er det opplest og vedtatt at 19.00 er det optimale for alle barn uansett? (Jeg jobber ikke, så han kan sove til han våkner av seg selv om morgenen.) Anonymous poster hash: 62ce9...932
Cat_Woman Skrevet 14. juni 2013 #2 Skrevet 14. juni 2013 Ser ikke problemet så lenge dere kan sove lenge om morgenen! Vår legger seg også mellom 20:30 og 21, og sover til han våkner av seg selv, ofte omtrent 12 timer. Han er 15 måneder da, og er hjemme med pappan for tida, så dette må endres på når han begynner i barnehagen til høsten.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #3 Skrevet 14. juni 2013 Det lot jeg mitt første barn gjøre. 21 til 08 eller 09. Hadde ikke bhg og tidligjobb da, så det gikk fint Null problem hele barndommen Anonymous poster hash: 98878...6ce
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #4 Skrevet 14. juni 2013 Så lenge det passer inn i deres hverdag og dere trives med det så gjør dere det. Jeg har hatt ett barn som ikke la seg tidlig på kvelden, hun slet med søvnen npr hun var baby. Eller hun slet ikke men mor slet, for hun trengte såvidt noe søvn i døgnet. Men så endret det seg heldigvis og hun sovnet mellom ni og ti på kvelden. Og sov til åtte gjerne. Da sov hun ikke noe på dagen lenger. For oss var det løsningen. Lillemor sovnet rundt ni når hun var rundt to år og sov til ni gjerne. For oss passet det greit, for det var ikke så ofte jeg begynte på jobb tidligere. Så det gikk greit i forhold til å legere i barnehagen. Anonymous poster hash: e4528...1d0
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #5 Skrevet 14. juni 2013 Tusen takk for svar! Har liksom fått følelsen av at det ikke er helt godtatt å legge dem så sent, men kan liksom heller ikke skjønne at det skal være et problem så lenge han får like mye søvn. Men da prøver vi det en stund til og ser om det fortsetter å fungere like bra. Anonymous poster hash: 62ce9...932
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #6 Skrevet 14. juni 2013 Egentlig ikke. Vår barnelege sa at den viktigste søvnen var den en fikk før kl 2400. Anonymous poster hash: d90ba...684
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #7 Skrevet 14. juni 2013 Vi legger ofte tulla vår kl 21. De fleste dagene er hun i seng kl 20. Eneste forskjellen er at hun sover til 08-08.30, i stedet for 07-07.30. Så lenge barnet for nok søvn, er vel det det viktigste? Anonymous poster hash: 4ce0c...62b
TPK Skrevet 14. juni 2013 #8 Skrevet 14. juni 2013 Det er IKKE "vedtatt" at alle må legge seg kl 19! Det kommer jo an på hvor mye de sover totalt i døgnet. Hvis han sover til 8-9 ser jeg ikke problemet. Men må han opp kl 7 bør han jo kanskje sove rundt kl 19... Har du mulighet til å la ham sove inn synes jeg det er bare bra! Personlig har jeg ett A- og ett B-menneske! Det må jo være den verste kombinasjonen... Yngstemann vil helst stå opp kl 5, mens eldste godt kunne sovet til 9... Det byr på problemer når de deler rom!
C.L.H85 Skrevet 14. juni 2013 #9 Skrevet 14. juni 2013 Er vel ikke noe stress så lenge 2 åringen får nok søvn? Min legger seg kl 18.30-19, men vi må stå opp kl 06.30-07.00, så da trenger hun å legge seg tidligere. Er det helg er vi ikke like strikse, men jeg synes for hennes del at det ikke er noe vits i å være oppe senere enn 20.30... Som regel ber hun om å få sove i 19 tiden uansett.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #10 Skrevet 14. juni 2013 Min 2 åring sovner ikke før kl 23.00. Men så våkner han heller ikke før kl 11.00. Jeg er hjemmeværende så det går greit. Men til høsten begynner han i barnehage og da blir det legging mellom 19.00-20.00 Anonymous poster hash: ff8be...e39
kaklemor Skrevet 15. juni 2013 #11 Skrevet 15. juni 2013 Her sovner toåringen mellom seks og halv sju, og sover til sju-åtte. Lillebror sovner 8 og sover til seks.
May the force be with you Skrevet 15. juni 2013 #12 Skrevet 15. juni 2013 Junior på 2 år her legger seg stort sett mellom 20.30 og 21.00:) han sover da gjerne til 09 på morgenen:) ser ikke noen problemer i det, han er hjemme enda og skal ikke i bhg. Før neste år:) ..men fikk faktisk en kommentar fra ei kassadame her, da junior var med meg å handlet kl.18.30 en dag.. "burde ikke du være i seng nå" sa hun til junior,OMG!
C.L.H85 Skrevet 15. juni 2013 #13 Skrevet 15. juni 2013 Junior på 2 år her legger seg stort sett mellom 20.30 og 21.00:) han sover da gjerne til 09 på morgenen:) ser ikke noen problemer i det, han er hjemme enda og skal ikke i bhg. Før neste år:) ..men fikk faktisk en kommentar fra ei kassadame her, da junior var med meg å handlet kl.18.30 en dag.. "burde ikke du være i seng nå" sa hun til junior,OMG! Det har hendt jeg har tenkt sånn som hun kassadama også... Men som samboeren min sa er det jo ikke sikkert at alle må opp kl 6 om morgenen heller Så lenge barna får den søvnen de skal ha er det jo ikke noe problem! Måtte reorganisere tenkemåten min litt da, he he Det er fort gjort å være forutinntatt gitt. Det høres så deilig ut å kunne ha litt seine kvelder og late morgener.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #14 Skrevet 15. juni 2013 Min 2 åring sovner ikke før kl 23.00. Men så våkner han heller ikke før kl 11.00. Jeg er hjemmeværende så det går greit. Men til høsten begynner han i barnehage og da blir det legging mellom 19.00-20.00 Anonymous poster hash: ff8be...e39 Beklager, men det er rett og slett idiotisk å legge en 2åring kl 23 om kvelden. Anonymous poster hash: 81f73...f6f
MammantilNurket Skrevet 15. juni 2013 #15 Skrevet 15. juni 2013 Spennende tråd, dette her, men jeg lurer på dette: 1) Dersom man er hjemme med barnet og la dem legge seg senere og sove lenger - hvordan endrer man da døgnrytmen før skolestart? 2) Dersom den "viktige" søvnen finner sted før midnatt - vil ikke barn som vokser opp i middelhavslandene påvirkes i svært negativ retning med tanke på søvn? I disse landene tar man jo med barna ut sent til middag osv. Vil siestaen veie opp? 3) Er det ikke litt deilig å putte smårollingene til sengs tidlig slik at man får alenetid/voksentid på kveldene?
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #16 Skrevet 15. juni 2013 Her sovner to åringer våres mellom 19.00 og 19.30 men da våkner han mellom 05.00 og 05.30 men han går i bhg og jeg står tidlig opp. Derfor våkner han tidlig. Anonymous poster hash: fcbd8...744
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #17 Skrevet 15. juni 2013 Spennende tråd, dette her, men jeg lurer på dette: 1) Dersom man er hjemme med barnet og la dem legge seg senere og sove lenger - hvordan endrer man da døgnrytmen før skolestart? 2) Dersom den "viktige" søvnen finner sted før midnatt - vil ikke barn som vokser opp i middelhavslandene påvirkes i svært negativ retning med tanke på søvn? I disse landene tar man jo med barna ut sent til middag osv. Vil siestaen veie opp? 3) Er det ikke litt deilig å putte smårollingene til sengs tidlig slik at man får alenetid/voksentid på kveldene? 1) Vist du skal endre søvnrytme før skolestart hadde jeg begynt en ukes tid før skolestart med legge h*n til normal klokkeslett. 2) har ingen erfaring med det ....... 3) Her legger begge to seg mellom 19 og 19.30 de er 3 og 5år og trenger mye søvn. Pluss at vi får kvalitiets tid på kvelden. Alle trenger det. Det og snu døgnet på hodet og sove til langt på dag er ikke sunt for noen - bare trøtte voksne. Må man opp så må mann opp!!! Anonymous poster hash: fcbd8...744
soleia Skrevet 15. juni 2013 #18 Skrevet 15. juni 2013 (endret) Spennende tråd, dette her, men jeg lurer på dette: 1) Dersom man er hjemme med barnet og la dem legge seg senere og sove lenger - hvordan endrer man da døgnrytmen før skolestart? 2) Dersom den "viktige" søvnen finner sted før midnatt - vil ikke barn som vokser opp i middelhavslandene påvirkes i svært negativ retning med tanke på søvn? I disse landene tar man jo med barna ut sent til middag osv. Vil siestaen veie opp? 3) Er det ikke litt deilig å putte smårollingene til sengs tidlig slik at man får alenetid/voksentid på kveldene? No sommarstid har det hendt fleire gonger her i huset og at 2 åringen ikkje er i seng før kl 21, mot normalt kl 19.30 - 20. Men her treng dei ikkje å stå opp så tidleg om morgonen. Tanta mi, som var heimeverande, la ikkje ungane sine før kl 22, fordi ho ville sove litt frampå om morgonen, men det har likevel gått dei fint i livet 1 Har ikkje personleg erfaring med born opp i skule alder, men det går seg jo ganske fort til når klokka vert stillt ein time to gonger i året, så trur nok det skal gå bra å omstille seg litt til skulestart og. 3 Det er forsåvidt deilig å ha åleinetid om kvelden, men av og til er det hemmande å måtte heim tidleg frå familiebesøk ol fordi poden skal vere i seng til kl 19. Det er og kjekt å sove litt lengre enn til kl 05 - 06 tida dersom ein ikkje må opp. Ikkje alle barn har behov for 12 timar nattesøvn, min eldste har berre hatt behov for 10 timar, og 05 er tidleg! Endret 15. juni 2013 av soleia
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #19 Skrevet 15. juni 2013 Beklager, men jeg må si det er helt idiotisk og ha barna oppe til langt på kveld bare fordi foreldrene selv vil sove lenge. Det er det dummeste jeg har hørt. Har man barn så man jaggu stå opp enten man går i søvne eller ikke. Da er det snakk om late foreldre. Kan ikke huske sist jeg sov til kl. 08.00 Her står vi opp sammen alle fire, og legger oss tidlig slik at vi er utkvilte når ungene våkner. ) Anonymous poster hash: fcbd8...744
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #20 Skrevet 15. juni 2013 Hender det blir i seneste laget her også, men sånn til vanlig er 21 og senere for sent for alle våre barn. De sover nemlig ikke igjen på morningen noen gang og da blir rett og slett natten for kort. De våkner senest 7 uansett... Anonymous poster hash: 35628...012
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #21 Skrevet 15. juni 2013 Beklager, men jeg må si det er helt idiotisk og ha barna oppe til langt på kveld bare fordi foreldrene selv vil sove lenge. Det er det dummeste jeg har hørt. Har man barn så man jaggu stå opp enten man går i søvne eller ikke. Da er det snakk om late foreldre. Kan ikke huske sist jeg sov til kl. 08.00 Her står vi opp sammen alle fire, og legger oss tidlig slik at vi er utkvilte når ungene våkner. ) Anonymous poster hash: fcbd8...744 Hvorfor er det idiotisk? Er det skadelig for ham å sove fra 22.00 til 08.00 i stedet for 19.00 til 05.00? Har det noe å si for ham hva klokka er? Det er jo derfor jeg spør, fordi jeg vil jo ikke sove lenge om morgenen på bekostning av ham, men hvis han sover like godt, så kan det vel ikke gjøre noe? Anonymous poster hash: 62ce9...932
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #22 Skrevet 15. juni 2013 Beklager, men jeg må si det er helt idiotisk og ha barna oppe til langt på kveld bare fordi foreldrene selv vil sove lenge. Det er det dummeste jeg har hørt. Har man barn så man jaggu stå opp enten man går i søvne eller ikke. Da er det snakk om late foreldre. Kan ikke huske sist jeg sov til kl. 08.00 Her står vi opp sammen alle fire, og legger oss tidlig slik at vi er utkvilte når ungene våkner. ) Anonymous poster hash: fcbd8...744 Hvorfor er det idiotisk? Er det skadelig for ham å sove fra 22.00 til 08.00 i stedet for 19.00 til 05.00? Har det noe å si for ham hva klokka er? Det er jo derfor jeg spør, fordi jeg vil jo ikke sove lenge om morgenen på bekostning av ham, men hvis han sover like godt, så kan det vel ikke gjøre noe? Anonymous poster hash: 62ce9...932 Barn under 3 år skal ikke legges senere enn 7. Alle søvneksperter sier det samme. Du kan ta å google Karin Naphaug, og lese hennes mening. Søvnekspert. Anonymous poster hash: 81f73...f6f
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2013 #23 Skrevet 15. juni 2013 Beklager, men jeg må si det er helt idiotisk og ha barna oppe til langt på kveld bare fordi foreldrene selv vil sove lenge. Det er det dummeste jeg har hørt. Har man barn så man jaggu stå opp enten man går i søvne eller ikke. Da er det snakk om late foreldre. Kan ikke huske sist jeg sov til kl. 08.00 Her står vi opp sammen alle fire, og legger oss tidlig slik at vi er utkvilte når ungene våkner. ) Anonymous poster hash: fcbd8...744 Hvorfor er det idiotisk? Er det skadelig for ham å sove fra 22.00 til 08.00 i stedet for 19.00 til 05.00? Har det noe å si for ham hva klokka er? Det er jo derfor jeg spør, fordi jeg vil jo ikke sove lenge om morgenen på bekostning av ham, men hvis han sover like godt, så kan det vel ikke gjøre noe? Anonymous poster hash: 62ce9...932 Barn under 3 år skal ikke legges senere enn 7. Alle søvneksperter sier det samme. Du kan ta å google Karin Naphaug, og lese hennes mening. Søvnekspert. Anonymous poster hash: 81f73...f6f Dummeste jeg har hørt! Hva med alle barna som bor i middelhavslandene da? Der er det helt normalt at barna er oppe til 21-22. De lider ingen nød av det. Så lenge barna får den søvnen de trenger Så spiller det vel ingen rolle om de legger seg kl 18.30 eller 21.00! Anonymous poster hash: 23d12...882
Tigerpote Skrevet 15. juni 2013 #24 Skrevet 15. juni 2013 Mine barn legger seg et sted mellom kl 1830-2000 til vanlig, men er det noe spesielt kan klokken bli både 21 og 2130. Barna er trøtte til vanlig leggetid, og jeg setter pris på voksentid på kvelden, så kommer ikke til å innføre sen legging før de er store nok. Mine er snart 1 og snart 4 år gamle.
Tigerpote Skrevet 15. juni 2013 #25 Skrevet 15. juni 2013 Men glemte å svare på spørsmålet ditt, andre får gjøre hva de synes er riktig :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå