Gå til innhold

Tar alle gravide glukose belastning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke tatt glukose belastning da jeg gikk gravid med sønnen min. Det var for 6 år siden.. Jeg var mye tynnere da, vet ikke om det har noe å gjøre med det. Men nå sier fastlegen min at jeg må ta den (det er en annen fastlege). Lurer på om det er fordi hun synes at jeg er for tjukk nå. Hun nevner hver gang at jeg må bevege på meg og spise sunt og la være å spise ting som kan gjøre meg feit (litt irriterende, for jeg er ikke overvektig, men føler meg sånn hver gang jeg er der).

Så jeg lurer på om dere har alle tatt det også? er det noe de begynte å gjøre nylig? eller tar de bare av "tjukke mammaer"?

Anonymous poster hash: b78fb...c71
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke tatt glukose belastning da jeg gikk gravid med sønnen min. Det var for 6 år siden.. Jeg var mye tynnere da, vet ikke om det har noe å gjøre med det. Men nå sier fastlegen min at jeg må ta den (det er en annen fastlege). Lurer på om det er fordi hun synes at jeg er for tjukk nå. Hun nevner hver gang at jeg må bevege på meg og spise sunt og la være å spise ting som kan gjøre meg feit (litt irriterende, for jeg er ikke overvektig, men føler meg sånn hver gang jeg er der).

Så jeg lurer på om dere har alle tatt det også? er det noe de begynte å gjøre nylig? eller tar de bare av "tjukke mammaer"?

Glukosebelastning* 

Skrevet

Jeg tok det med første, men det var siden jeg var veldig overvektig.

Var det i andre svangerskap også, men da mente de at det ikke var nødvendig.

Anonymous poster hash: 3a696...b84
Skrevet

Jeg er i uke 34 og har ikke hørt noe om det. Jeg er ikke tjukk, men har så og si levd på sukkertøy og godteri store deler av svangerskapet. Legen vet om det, og det eneste hun var bekymret for var at jeg skulle få hull i tennene.....

Skrevet

Nei, ikke alle tar det. Men en del risikogrupper er anbefalt en glukosebelastning, blant annet alle med BMI over 27 ved svangerskapsstart.

Anonymous poster hash: 17a83...e59
Skrevet

Nei, ikke alle tar det. Men en del risikogrupper er anbefalt en glukosebelastning, blant annet alle med BMI over 27 ved svangerskapsstart.

Anonymous poster hash: 17a83...e59

Ok. da er jeg i denne risikogruppen... Takk for svaret  ;)

Skrevet

Må og ta viss urinen viser positiv for sukker, uavhengig av vekt.

Anonymous poster hash: 9d5b5...694

Skrevet

Jeg skulle egentlig ta det, siden min mor har diabetes, men bmi min var normal. Jeg ville ikke ta det, var heller ingenting som tilsvarte at jeg måtte, hadde selvfølgelig gjordt det om noen prøver hadde vist tegn på det.

Anonymous poster hash: f1fa4...f45

Skrevet

Alle med BMI over 27 bør ta den, eller hvis man har mye diabetes i slekta. Testen er frivillig, men jeg anbefaler at man tar den i tilfelle man faktisk har svangerskapsdiabetes, det kan være farlig for barnet. Ei jeg kjenner ble ikke informert om denne testen og hun hadde svangerskapsdiabetes, sønnen i magen døde. Skal ta den selv. Urinprøver leverer alle gravide for å sjekke glukosen og andre ting.

Skrevet

Etter "boka" skal alle med BMI over 27 ta det. Jeg tippa over den da jeg var gravid begge gangene, men kun med nummer to jeg tok glukosebelastning, pga spor av sukker i urinen, ikke pga vekten alene.

Skrevet

Jeg skulle egentlig ta det, siden min mor har diabetes, men bmi min var normal. Jeg ville ikke ta det, var heller ingenting som tilsvarte at jeg måtte, hadde selvfølgelig gjordt det om noen prøver hadde vist tegn på det.

Anonymous poster hash: f1fa4...f45

Jeg måler blodsukkeret en gang i uken nå (låner svigermor sitt blodsukkerapparat, hun har flere) og det er fint, men jeg må ta testen allikevel. Fordi jeg er nysgjerrig og har mulighet til det. Jeg er kun i faresonen pga BMI, ingen i slekta mi på begge sider har diabetes. Da din mor har diabetes hadde jeg bedt om å få ta testen om jeg var deg, du er jo i faresonen kun pga det.

Skrevet

Jeg har ikke tatt, men nå er ikke BMI'en min i nærheten av 27 engang nå på slutten av svangerskapet. Har dog spist en del sukker i svangerkapet, litt brus, is eller smågodt minst 2-3 ganger i uka  :ph34r:

Anonymous poster hash: 8dcf1...dd4
Skrevet (endret)

Jeg hadde for høy BMI og måtte ta belastningen. Var ekstremt glad for at jeg ikke slet med kvalme og oppkast, for det er det værste jeg noen gang har drukket. Men det er en trygghet for mor og barnet i magen å ta den da :)

Endret av girl_1011
Skrevet

Jeg gjorde det, hele 3 ganger faktisk. For min del hadde ikke BMI noe å si, jeg veide 52 kg. på det meste som gravid, til og med 15 dager over termin da fødselen ble satt igang

Anonymous poster hash: 5bc61...3c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...