Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #1 Skrevet 14. juni 2013 Barn som er i barnehagen 8-9 timer hver dag når foreldre er hjemme i permisjon, bare har fri, begge foreldre er hjemme Pga. Nytt barn osv! Snakker dere om det? Blir dere irriterte eller syns dere det er helt ok? Bare nysgjerrig tenker siden det er så mye snakk om underbebanning og sykdom blant ansatte i barnehagen for tiden ... Anonymous poster hash: d7ac6...a11
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #2 Skrevet 14. juni 2013 Hei! Jeg jobber som ped.leder. Jeg har snakket mye med de andre på avdelingen om at slike tanker/meninger får vi holde for oss selv. Det er ikke vår jobb å bry oss med hvordan foreldre legger opp sin dag. Jobben vår er å sørge for at barna har det bra når de er i barnehagen, uansett hvor lange dager de har eller hva mor/far driver med mens de er der. Men når det er sagt er vi jo bare mennesker og det er klart vi gjør oss noen tanker om andre innimellom. Men det trenger ikke bli en "snakkis" blandt de ansatte for det Anonymous poster hash: 81967...df4
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #3 Skrevet 14. juni 2013 Jeg har jobbet i barnehage tidligere. Jeg leverte selv storebror i bhg når jeg var hjemme i permisjon med minstemann, så hvorfor i alle dager skulle jeg tenke noe negativt om noen som gjør det samme? Tvert i mot synes jeg det er helt idiotisk at voksne folk skal dømme andre for slike valg. Hvis man har en enkel baby som sover mye og tåler å vente, så skjønner jeg godt at de vil ha eldre søsken hjemme samtidig. Men det vet jo andre fint lite om - så hvorfor danne seg en mening om dette i det hele tatt? Dette er en privatsak. Anonymous poster hash: cb065...ffa
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #4 Skrevet 14. juni 2013 Kommer vel helt ann på situasjonen. Er jo normalt at de går i bhg om en av foreldrene er hjemme i permisjon. Men kan se at det kanskje blir litt snakk viss begge foreldrene er hjemme og ungen er i bhg fra tidlig til sent, hver dag hver uke. Spesielt viss de klager på at de får så lite tid med ungene sine... Anonymous poster hash: 3b36f...3b2
wilmus Skrevet 14. juni 2013 #5 Skrevet 14. juni 2013 Må si jeg reagerte da storebror på to ble levert i barnehagen og hadde FULLE dager hele jula mens mor OG far var hjemme med minstemann...Dette ble snakket litt om, skal innrømme det. Men dette var jo foreldreparet fra helvete og da..
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #6 Skrevet 14. juni 2013 Jeg tenker mitt. Jeg skjønner jo at barnet skal i barnehagen . Er nok mye bedre for barnet der enn hjemme med en opptatt mamma med baby. Men skulle jo tro at barnet kan bli levert sent og hentet tidlig. Ikke fulle lage dager hver dag. Og noen fridager syns jeg barnet burde få Anonymous poster hash: 14da1...518
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #7 Skrevet 14. juni 2013 Jeg kan virkelig ikke fatte at dere som jobber i barnehage kan reagere på dette. Vi betaler faktisk for å ha barna våre i barnehagen. Det er ikke et gratis tilbud på linje med skole. Hva foreldere velger å gjøre kan da umulig ha noe å si for dere? Dere jobber i barnehage, da vil det si at dere er avhengig av å ha barn der. Anonymous poster hash: 4b411...8b8
Major HotLips Houlihan Skrevet 14. juni 2013 #8 Skrevet 14. juni 2013 Prinsipielt så har jeg ingen mening om akkurat dette. Foreldrene betaler for en plass og er i sin fulle rett til å bruke den. Når det er sagt så ser jeg jo an barnet. Hvis barnet er trøtt, sliten, uopplagt, trist osv og jeg vet at foreldrene er hjemme så hadde jeg kanskje oppfordret de til å ta litt fri og ha litt kvalitetstid sammen med barnet
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #9 Skrevet 14. juni 2013 Det har ikke vi noe med sålenge barnet har det bra og vi ikke ser noen grunn til beskymring! Om mor og far er hjemme med et spebarn i en uke eller to før far begynner på jobb igjen så har vi full forståelse for det! Personlig ville jeg ha hatt det gamleste barnet i bhg, mn korte dager Barna har som regel godt av å være i bhg, sosialisering. Og mor og far har godt av å knytte et bånd med babyen. babyen har godt av at det er stilt Alle parter vinner på det Anonymous poster hash: 253b1...df7
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #10 Skrevet 14. juni 2013 Må si jeg reagerte da storebror på to ble levert i barnehagen og hadde FULLE dager hele jula mens mor OG far var hjemme med minstemann...Dette ble snakket litt om, skal innrømme det. Men dette var jo foreldreparet fra helvete og da.. Men har det ikke falt deg inn at dette barnet da antagelig hadde det mye bedre i bhg enn hjemme, siden du beskriver foreldrene som du gjør? Anonymous poster hash: f4d07...4ec
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #11 Skrevet 14. juni 2013 Proffesjonelt mener jeg at familien må velge det som passer dem best. I mitt stille sinn syns jeg det er litt rar prioritering og syns litt synd på barnet. Selv velger jeg at eldste har kortere dager og mye fri selv om det er veldig hektisk til tider. Elsker å være med begge barna mine ! Anonymous poster hash: 18d97...74c
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #12 Skrevet 14. juni 2013 Det har ikke vi noe med sålenge barnet har det bra og vi ikke ser noen grunn til beskymring! Om mor og far er hjemme med et spebarn i en uke eller to før far begynner på jobb igjen så har vi full forståelse for det! Personlig ville jeg ha hatt det gamleste barnet i bhg, mn korte dager Barna har som regel godt av å være i bhg, sosialisering. Og mor og far har godt av å knytte et bånd med babyen. babyen har godt av at det er stilt Alle parter vinner på det Anonymous poster hash: 253b1...df7 Du må ha deg ett skrivekurs. Gamleste sier ikke min datter på 5 en gang Anonymous poster hash: 14da1...518
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #13 Skrevet 14. juni 2013 Det har ikke vi noe med sålenge barnet har det bra og vi ikke ser noen grunn til beskymring! Om mor og far er hjemme med et spebarn i en uke eller to før far begynner på jobb igjen så har vi full forståelse for det! Personlig ville jeg ha hatt det gamleste barnet i bhg, mn korte dager Barna har som regel godt av å være i bhg, sosialisering. Og mor og far har godt av å knytte et bånd med babyen. babyen har godt av at det er stilt Alle parter vinner på det Anonymous poster hash: 253b1...df7 Gamleste barnet???? Anonymous poster hash: b98c9...2e3
Zalosalutt Skrevet 14. juni 2013 #14 Skrevet 14. juni 2013 Herregud, det er vel opp til hver og en! Kanskje eldste barnet har det bedre i barnehagen enn hjemme med mor og en liten baby? Min på 3 hadde blitt temmelig vanskelig om han skulle vært hjemme her med oss hele dagen.. Det er sjeldent han har " korte" dager, for han elsker frokosten i barnehagen og vil sjeldent hjem når jeg kommer rundt kl 15. Det funker bedre om jeg kommer rundt halv fire og selv da må jeg overtale, kirke og lokke for å få ham med meg hjem Om jeg hadde hatt bil og mulighet til å besøke familie i hverdagen hadde jeg nok tatt noen fridager som vi tre hadde kost oss med, men å bare gå hjemme og tråkke synes jeg ikke er givende for et urolig og rastløst barn.. Håper virkelig ikke de ansatte i " min" barnehage tenker slik, vet om fler i det yrket som virkelig ikke burde vært der..
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #15 Skrevet 14. juni 2013 Jeg reagerer litt på mye mange av dere skriver. Det at man betaler for plassen betyr vel ikke at man må benytte absolutt alle timene hver eneste dag. Jo, du kan gjøre det og du velger det selv, men det er i alle fall ikke for barnets beste. Jeg har hatt barn i barnehagen hvor mor var hjemme, far hjemme seks uker og borte to. Dette barnet kom hver morgen kl. 07.00 og ble hentet få minutter før stengetid hver eneste dag. I tillegg skulle barnet sove minst mulig i barnehagen siden det da la seg så greit kl. 18.00. Det resulterte i at barnet var trøtt halve dagen, noe som førte til mye gråt og konflikter. Ja, foreldrene bestemmer, men jeg tenker mitt, og sier faktisk også fra til foreldrene dersom deres valg fører til at barna deres ikke har det bra. Anonymous poster hash: 470f2...996
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #16 Skrevet 14. juni 2013 Personlig liker jeg å tilbringe mye tid med ungene mine. De har alltid fri når jeg har fri. Men når det er sagt så er det MITT valg hvor lange dager de måtte ha uansett om jeg er hjemme eller på jobb. Det forventer jeg at barnehagen har et profesjonelt forhold til. Noe jeg tror barnehagen min har. Den er super med et fantastisk personale!!! :-) Anonymous poster hash: 3a07f...9f1
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #17 Skrevet 14. juni 2013 Må si jeg reagerte da storebror på to ble levert i barnehagen og hadde FULLE dager hele jula mens mor OG far var hjemme med minstemann...Dette ble snakket litt om, skal innrømme det. Men dette var jo foreldreparet fra helvete og da.. Men har det ikke falt deg inn at dette barnet da antagelig hadde det mye bedre i bhg enn hjemme, siden du beskriver foreldrene som du gjør? Anonymous poster hash: f4d07...4ec Enig ! Anonymous poster hash: 5e641...047
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #18 Skrevet 14. juni 2013 Herregud, det er vel opp til hver og en! Kanskje eldste barnet har det bedre i barnehagen enn hjemme med mor og en liten baby? Min på 3 hadde blitt temmelig vanskelig om han skulle vært hjemme her med oss hele dagen.. Det er sjeldent han har " korte" dager, for han elsker frokosten i barnehagen og vil sjeldent hjem når jeg kommer rundt kl 15. Det funker bedre om jeg kommer rundt halv fire og selv da må jeg overtale, kirke og lokke for å få ham med meg hjem Om jeg hadde hatt bil og mulighet til å besøke familie i hverdagen hadde jeg nok tatt noen fridager som vi tre hadde kost oss med, men å bare gå hjemme og tråkke synes jeg ikke er givende for et urolig og rastløst barn.. Håper virkelig ikke de ansatte i " min" barnehage tenker slik, vet om fler i det yrket som virkelig ikke burde vært der.. H spurte hva vi tenker og da må vi jo få lov til å svare på det da. Dette er ikke noe jeg sier høyt til foreldrene men tankene mine kan ingen styre. Har tatt opp med ei mor en gang om hun hadde mulighet til å hente litt tidligere noen ganger fordi vi merket at barnet var veldig sår når det gjaldt den nye situasjonen ( dette var et barn som var lenge i barnhagen). Jeg syns det er rar prioritering, men tar ikke det opp med mindre man merker at barnet sliter litt. Anonymous poster hash: 18d97...74c
wilmus Skrevet 17. juni 2013 #19 Skrevet 17. juni 2013 Må si jeg reagerte da storebror på to ble levert i barnehagen og hadde FULLE dager hele jula mens mor OG far var hjemme med minstemann...Dette ble snakket litt om, skal innrømme det. Men dette var jo foreldreparet fra helvete og da.. Men har det ikke falt deg inn at dette barnet da antagelig hadde det mye bedre i bhg enn hjemme, siden du beskriver foreldrene som du gjør? Anonymous poster hash: f4d07...4ec Enig ! Anonymous poster hash: 5e641...047 Jeg forstår at noen barn har det bedre i barnehagen enn hjemme med mor og baby hver dag. Men dette barnet hadde fulle dager hver enste dag, var i barnehagen selv om han var så forskjøla at han omtrent ikke fikk puste, ble stadig levert med omgansyke og feber. Jeg tenker som så at når far tar juleferie, er det for å kose seg hjemme med HELE familien, ikke sende det ene barnet i full dag i barnehage...? Han var der hele åpningstiden, alle de dagene det var åpent, og han var det eneste barnet nesten halve tiden. Han kjedet seg dønn ihjæl. Det spiller jo ingen rolle for oss som jobber der, vi må jo være der uansett, men det var ikke spessielt gøy for denne gutten når han kommer halv 8 og resten kommer 10, de andre blir hentet kl to og han må bli til ti på fem.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #20 Skrevet 17. juni 2013 Må si jeg reagerte da storebror på to ble levert i barnehagen og hadde FULLE dager hele jula mens mor OG far var hjemme med minstemann...Dette ble snakket litt om, skal innrømme det. Men dette var jo foreldreparet fra helvete og da.. Men har det ikke falt deg inn at dette barnet da antagelig hadde det mye bedre i bhg enn hjemme, siden du beskriver foreldrene som du gjør? Anonymous poster hash: f4d07...4ec Enig ! Anonymous poster hash: 5e641...047 Jeg forstår at noen barn har det bedre i barnehagen enn hjemme med mor og baby hver dag. Men dette barnet hadde fulle dager hver enste dag, var i barnehagen selv om han var så forskjøla at han omtrent ikke fikk puste, ble stadig levert med omgansyke og feber. Jeg tenker som så at når far tar juleferie, er det for å kose seg hjemme med HELE familien, ikke sende det ene barnet i full dag i barnehage...? Han var der hele åpningstiden, alle de dagene det var åpent, og han var det eneste barnet nesten halve tiden. Han kjedet seg dønn ihjæl. Det spiller jo ingen rolle for oss som jobber der, vi må jo være der uansett, men det var ikke spessielt gøy for denne gutten når han kommer halv 8 og resten kommer 10, de andre blir hentet kl to og han må bli til ti på fem. Stakkars stakkars gutt, de foreldrene hørtes ikke helt god ut. Tok dere det opp med de? Anonymous poster hash: 14da1...518
wilmus Skrevet 17. juni 2013 #21 Skrevet 17. juni 2013 De spurte selv om når de andre barna ble levert og hentet. Dette svarte vi ærlig på. Vi kan ikke pålegge dem verken å levere senere eller hente tidligere, han har jo som andre har påpekt "rett på" plassen.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #22 Skrevet 17. juni 2013 Vi snakker ikke dritt om foreldrene, det er helt uhørt der jeg jobber. Så lenge foreldrenes valg og handlinger ikke går ut over barnet, legger vi oss ikke opp i privatlivet. Vi ser om barnet trives og har det godt, det er vi derimot veldig opptatt av. Ser vi at barnet lider av foreldrenes valg, vurderer vi om vi må ta det opp med foreldrene. Anonymous poster hash: 4f941...a53
Ibris89 Skrevet 17. juni 2013 #23 Skrevet 17. juni 2013 (endret) Jeg er enig i at foreldrene har full rett til å ha barna i barnehagen så mye de vil og så lenge de vil.. En ting er at man kan ha lange dager på jobb, være aleneforelder og slike ting. Men vi reagerer litt på hvor lite tid enkelte foreldre ønsker å ha med barna sine, spesielt når de har permisjon og har muligheten til å ha barna hjemme. Det er jo en flott mulighet til å bruke tid med og bli kjent med barna sine i en utviklingsfasen hvor dette er helt sentralt. Da mener jeg ikke at de ikke skal utnytte barnehageplassen, men hva med å gi barnet kortere dager eller fri en gang i mellom? Vi har barn som kommer fra barnehagen åpner og til barnehagen stenger. Det vil si 9,5 time, 2 timer mer enn de voksnes arbeidsdag. Det er mange timer for ett lite barn. Det blir slitent, og rekker vel ikke alltid å ha så mye tid med foreldrene sine før det sovner i senga si.. Det har f.eks vært situasjoner hvor mødre har hentet barna sine sent og sagt til barnet hvor hyggelig det har vært å være på stranda hele dagen.. Er det greit å tenke sitt da? Når det er sagt, legger vi oss ikke opp i foreldrenes privatliv med mindre vi mener det for barnets beste. Ikke har vi drittslenging av foreldrene heller, men jeg vet at flere tenker sitt om det at barn har lange dager.. Og det skal også sies at det er forskjellige meninger blant foreldre også, noen er gode til å gi barna korte dager dersom de har mulighet for det:) Endret 17. juni 2013 av Ibris89
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #24 Skrevet 18. juni 2013 Da jeg jobbet i barnehage for flere år siden og husker spesielt godt en liten jente som begynte fulltid da hun var bare ni måneder gammel (dette var før det ble vanlig med barn som nettopp har fyllt ett år i barnehagene, så hun var nok den minste som noen gang var blitt tatt inn). Storebror på to år gikk i en annen avdeling - også fulle dager (de var gjerne blandt de siste som ble hentet), og begge foreldrene var på det tidspunktet arbeidsledige og gikk for det meste hjemme. Moren fortalte også gjerne historier (foran barna) om hvordan hun egentlig ikke ville ha flere enn ett barn, og flere ganger hadde forsøkt å fremkalle abort mens hun var gravid med jenta - f.eks ved å bære veldig tungt. Foreldrene virket egentlig som hyggelige mennesker, men jeg er ikke overbevist om at de skulle hatt barn. Senere har de fått minst ett barn til som jeg vet om. Anywho...vi snakket aldri stygt om disse foreldrene, hverken mellom oss eller foran barna, men det kan vel hende vi sendte hverandre et meningsfylt blikk innimellom sammen med et hevet øyebryn. Anonymous poster hash: 6893e...dd0
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 18. juni 2013 #25 Skrevet 18. juni 2013 mange som glemmer at permisjon ikke er ferie, men betalt fri man har istedet for jobben. Hva er vitsen med å ta barnet ut av barnehagen og ha ham hjemme og kjede seg når alle vennene hans er i barnehagen? Første tiden går jo så å si til konstant amming og bæring, samtidig som mor kanskje trenger å sove på dagen hvis babyen e våken halve natta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå