Gå til innhold

Uenighet om etternavn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er samboere og vil begge ha etternavnet sist. Han mener det er normalt at barnet får farens etternavn sist, men jeg har nå sagt siden det ble navnet han valgte som skal brukes er det mitt etternavn som skal stå sist.

I dag prøvde han og true med at jeg må flytte hvis jeg står på mitt, men han ble litt paff da han fikk til svar at da fikk han ikke noe å si på barnets navn.

Anonymous poster hash: b6a59...f3f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med bindestrek i navnet da?

Anonymous poster hash: 046b1...73a
Skrevet

Truet med at du måtte flytte? Seriøst? Da hadde nok jeg pakket sammen og reist, får være måte på hvilke barnsligheter man skal finne seg i!

Det er vel ingen selvfølge (nå lenger) at barna får farens etternavn. Hvis dere ikke blir enig, og derfor ikke får sendt melding om navn innen 6 mnd, får barnet automatisk ditt etternavn. Det er ingen ideell løsning da, barnet må jo nesten få et fornavn. ;-)

Anonymous poster hash: fa583...8f4

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvis han truer med å flytte så er han jo fjern

Uansett, jeg er vant til at mors navn er først og far sitt sist

Skrevet

Dere kan jo trekke lodd

Anonymous poster hash: ff965...640
Skrevet

Loddtrekning.

(Det høres ikke fair ut at fordi hans forslag ble fornavnet skal ditt etternavn være sist, med mindre det var et premiss da dere bestemt fornavnet).

Jeg hadde nå uansett vurdert å flytte fra noen som truet med det i en slik diskusjon, men det blir en annen sak.

Anonymous poster hash: ff6b9...d0b
Skrevet

Hadde samme diskusjon med barnefar når elste skulle få etternavnet hans og eg meinte det klang finere med mitt til slutt men det ente med loddtrekning å hans ble sist. Nå når vi ikke lenger bor sammen bruker han bare forbokstaven i mitt etternavn å hele hans noe som gjør meg litt forbannet siden barna har begge etternavna å alltid har brukt begge.

Anonymous poster hash: 7b1bc...8dc

Skrevet

Siden det er vanligst med mannens valgte vi mitt.

Jeg synes det er et godt argument. Barna har hans som mellomnavn (hvis det ikke er bindestrek blir det mellovnavn). Jeg tenker at barna kan velge selv når de blir voksne.

Anonymous poster hash: 9bd38...fd3
Skrevet

Loddtrekning. 

(Har forøvrig aldri skjønt hvorfor det er så himla nøye hva ungene heter til etternavn)

Anonymous poster hash: 5822b...c8e
Skrevet (endret)

Her er også mannens vanligst... Så det ble mitt som hovednavn med bindestrek til hans navn... Men ikke alle som forstår at det første er hovednavnet.. Hvilket er vanligst hos dere? Dere kan jo også ta begge...

Endret av Fomle84
Gjest FinogFjong
Skrevet

...det virker som at dere har et solid forhold, og har lagt fundamentet for et langt og lykkelig samliv. Bra dere er enige om de viktige tingene i livet...

Vi valgte bindestrek da, fordi ingen ville gi seg (men ingen truet mes skilsmisse for det da...)

Skrevet

Jeg synes dere bør trekke lodd.

At noe er "vanligst" er ikke noe argument, spør du meg.

Hos oss ble det mitt etternavn, og ikke samboerens - mest fordi han ikke liker sitt eget navn..

Anonymous poster hash: 5f1e6...b6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...