Gå til innhold

Feriepenger, permisjon og lønn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går ut i permisjon 21. Juni, får jeg da feriepenger som vanlig? Eller er det noen rare beregninger og regler rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I år får du feriepenger som vanlig, de tjente du deg jo opp ifjor.

Men neste år blir en litt annen historie...

Anonymous poster hash: 712c5...2fc
Skrevet

Hva blir det neste år da? Får jeg ikke feriepenger av svangerskapspenger? Eller de pengene jeg har opprtjent hittil i år?

Skrevet

du får for de pengene du har tjent hittil i år og for de 14?? første ukene av perm. står på nav.no under foreldrepenger.

Skrevet

"Men neste år blir en litt annen historie..."

Det kommer helt an på hvem som betaler lønnen hennes i permisjonen det.

Hos meg var det arbeidsgiver som forskutterte, og da fikk jeg feriepenger som vanlig året etter (hadde da 100% lønn i permisjonen). Dersom det er NAV som betaler ut pengene blir det mindre feriepenger neste år.

(dette er forøvrig greit å finne ut av på forhånd så slipper man noen overraskelser).

I år får du helt sikkert pengene som normalt som anonym over her sier.

Anonymous poster hash: 48c61...7b4
Skrevet

Så med andre ord taper man en hel del penger på at NAV og ikke arbeidsgiver betaler ut svangerskapspengene.

Skrevet

Jeg får 12% i feriepenger av arbeidsgiver, men i permisjonen fikk jeg penger direkte fra nav og de gir bare drøye 10% feriepenger av de første tre månedene av permisjonen.

Så for meg ble det en del mindre feriepenger året etter at jeg fikk et februarbarn...

Men du vil jo til neste år ihvertfall få feriepenger for perioden frem til permisjonen fra arbeidsgiver, og om det er nav som betaler foreldrepengene direkte til deg vil du få feriepenger fra dem for de første 12/15 ukene av permisjonen.

Husk også at om det er nav som betaler foreldrepengene dine vil du ikke få noen feriepenger for den perioden av permisjonen din som kommer til neste år, så det vil påvirke feriepengene dine også i 2015.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Så med andre ord taper man en hel del penger på at NAV og ikke arbeidsgiver betaler ut svangerskapspengene.

Det stemmer. Bra for arbeidsgiver, dårlig for mor

Skrevet

Som regel.

Arbeidsgiver er ikke pliktig til å betale ut noe mer enn de faktisk får igjen fra nav, men de fleste gjør det. Så om arbeidsgiver betaler ut fulle feriepenger etter permisjonen lønner det seg at de forskutterer foreldrepengene når du er i permisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...