Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #1 Skrevet 13. juni 2013 Har en, ja!! 4 åring som fremdeles bruker smokk når hun er sliten, lei seg og skal sove. Jeg VET at dette er ILLE og totalt unødvendig, men jeg får så dårlig samvittighet at jeg ikke klarer å si nei! Den såre gråten, de triste øynene, hun blir rett og slett helt utrolig knust om hun får nei til å bruke smokk. Jeg VET det er skadelig for tennene, jeg VeT det er dårlig for språket og jeg VET det er unødvendig og teit. Men jeg blir så lei meg og sår innvendig av å se at jenta mi lider så mye - for en smokk! Hjelp meg, jeg klarer ikke å si nei! Har ingen problemer med grenser eller regler, det er kun med dette, og det er fordi jeg ser hvor vondt det gjør for barnet. Har prøvd å være helt streng. Vi holdt på i 3 uker med masing, gråting, apati, sorg og sinne før vi gav opp. Anonymous poster hash: 75fb6...c75
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #2 Skrevet 13. juni 2013 Vet du hva, ikke vær for streng med deg selv eller henne ang dette. Det er så mye annet i verden å bekymre seg for. (Selv hadde jeg tommelen da jeg var liten, og DET er verre å avvenne en unge med:) Så lenge hun ikke har den så lenge hver dag at det skader tennene, ja, så pyttsann. Hva om du inkluderer deg selv i 'sluttingen'? Si at du også synes det er vanskelig og at dere kan 'slutte' sammen. Og klekk ut noen koselige planer dere skal gjøre sammen når hun har vært smokkefri for eksempel tre dager, en uke osv. Mine to var begge veldig avhengige, men det gikk over all forventning når de først sluttet. Lykke til! Anonymous poster hash: 62b8d...5ce
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #3 Skrevet 13. juni 2013 Da er beste medisin for dere begge to å bli kvitt denne smokken, sånn at det ikke finnes smokker i huset lenger og da er det ingenting å føle dårlig samvittighet for fordi det finnes ingen smokk! begynn å forbered jenta (og deg selv ) at smokken skal ut. Og hun skal få bli med på å bestemme hvordan dette gjøres. om den sendes til julenissen,kaptein sabeltann,mormor, prinsesse Kate eller whatever og at hun skal få en premie som hun virkelig ønsker seg når hun har gjort dette. det blir en sorgprosess for henne,men hun kommer helt sikkert over det til slutt.Og så neste gang hun ser på deg med såre øyne og sår gråt så VET du at det er ingenting du kan gjøre bortsett fra å trøste og minne henne på hva hun og du gjorde sammen med smokken. Lykek til , dette klarer du helt sikkert! Sett en dato og la det stå til! Anonymous poster hash: ac00f...44f
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #4 Skrevet 13. juni 2013 Finn ett tre og heng smokken i dette.. si at alle store barn gjør dette og at de da får et ønske oppfylt. .. gi en belønning etterpå og gi masse ros og si hvor stor og fliiiink han er. Anonymous poster hash: 4ad09...631
Strandloppa og lillebror Skrevet 13. juni 2013 #5 Skrevet 13. juni 2013 Jeg har en jente på straks 4 år. Hun får kun ha smokk ved sovetid om natten. Og vet du hva? Den skal hun få ha så lenge hun ønsker selv. Om morgenen legger vi de i en egen tøypose som ligger høyt i et skap. Og om kvelden henter vi de igjen. Det er hennes glede her i livet, og det kommer nok en tid hvor hun selv ikke ser behovet for smokken lenger.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #6 Skrevet 13. juni 2013 For det første: Det gjør ikke noe med tennene at hun fortsatt har smokk, ikke før hun begynner å få nye tenner. Så lenge du ikke lar henne bruke den mens hun prater, så går det nok fint med språket også. Unødvendig og teit; tja... Vi har vel alle unødvendige og teite vaner... Anbefaler å gi det litt tid. Forberede, og gi henne inntrykk av at det er hun som vil slutte før det er helt slutt. Prøv å få henne til å ville det selv, forklar at store jenter bruker ikke smokk, og lokk med belønning som "store jenter" kan få. Send smokkene til sabeltann, eller reis og besøk ham, og lever dem selv. Julenissen trenger også smokker har jeg hørt Lykke til Anonymous poster hash: 3a7f8...862
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #7 Skrevet 13. juni 2013 Bestikk henne Anonymous poster hash: 305bf...101
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #8 Skrevet 13. juni 2013 Takk for alle fine svar! Trodde jeg skulle bli helt slaktet het! Men vi har prøvd med belønning, det nytter ikke. "Vil heller ha smokk enn belønning" sier hun da. Vi har prøvd det meste føler jeg... Men hun blir så utrolig lei seg.. Hun er en tøff jente på andre måter, det er kun med dette at hun er ekstra sårbar.. Anonymous poster hash: 75fb6...c75
Gulljnta Skrevet 13. juni 2013 #9 Skrevet 13. juni 2013 Trodde 4åringen her i huset også var totalt avhengig av smokk, men etter noen dager var den glemt!
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #10 Skrevet 13. juni 2013 Min nevø hadde smokk til 5 års dagen! Min svigerinne måtte velge sine kamper da han var et krevende barn, og smokken var det siste de brydde seg om. (Når jeg mener krevende barn mener jeg at barnet tidlig fikk vilje av stål og den var urokkelig. Når han begynte på skolen gikk ting bedre heldigvis! Dette var tøffe foreldre med vanlige krav, ikke puselabber altså..) Uansett, ingenting galt med tannstillinga Jeg hadde smokk til 1,5 år og fikk den lengste tannreguleringsbehandlingen på skolen i den tid, var iallefall ikke utbredt smokkebruk som var skylden, min mor var streng på slikt Anonymous poster hash: e19c9...887
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #11 Skrevet 13. juni 2013 Vi planla sluttingen sammen. Hun slutta 2 mnd før hun var 4. Vi skulle henge de 2 siste smokkene i et tre sånn at "suttetrollene" kunne få de. Mannen sprang og tok en før vi skulle gå hjem igjen... Og så planla vi en "sutte-fest" der vi inviterte familie, hadde kaker og hun fikk tilogmed små gaver av tante/bestemor etc (var ikke planen det, da, men de synes det var koselig og ekstra stas). Da hadde vi en dag å se tilbake til. Tror vi hadde festen noen dager etter hun hadde slutta, for å feire det, liksom. Hun sleit ganske lenge med å få sove etter slutt, men spurte aldri etter smokken, den hadde "suttetrollene" fått :) Lykke til! Anonymous poster hash: e990b...af1
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #12 Skrevet 13. juni 2013 I følge to tannleger jeg har snakket med, skader det tannstillingen hvis man bruker smokk etter ca treårsalderen. Men det vil jo være noen som tåler det bedre enn andre. Uansett ser det ut som det er en enighet om at du skal legge den dårlige samvittigheten på hylla og tenke at noen svakheter må man da få ha:) første Annie. Anonymous poster hash: 62b8d...5ce
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #13 Skrevet 13. juni 2013 Jeg tok den bare vekk en dag etter å ha gitt beskjed på morgenen at nå er det slutt, nevnte det igjen ved middagsbordet og kveldsmaten.. Ble så klart hyling og skriking et par kvelder, men herregud. Klart han hadde fortsatt å mase om den om han visste vi hadde de i hus/vi syntes synd i han osv, men det gjorde vi ikke. Jeg kasta alle smokkene, ergo ingen mulighet for å gi etter. Ser ikke problemet, det er DU som har problemer med dette, neppe jenta di. Anonymous poster hash: 1e582...4c6
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #14 Skrevet 13. juni 2013 Jeg svarte at du kunne bestikke henne,nettopp fordi ALLE barn selger seg for rett belønning. Du må bare finne ut hva hun VIRKELIG ønsker seg. Så kjøper du det og forklarer at den er hennes om hun slutter med smikken. På den måten blir belønningen synlig og innen rekkevidde, noe som vil motivere henne til å slutte Eller bare fjern alle smokkene, send dem til Sabeltann eller si dere må gi dem til en baby dere kjenner.. Anonymous poster hash: 305bf...101
Caprica Skrevet 13. juni 2013 #15 Skrevet 13. juni 2013 I første omgang kan du jo begrense smokken til når hun skal sove, og så kegge den bort på morgenen et sted den ikke kan nås, som nevnt over her
Miamimom Skrevet 13. juni 2013 #16 Skrevet 13. juni 2013 Jeg vet ikke om jeg kjøper at du ikke har problemer med grenser og regler i noen andre tilfeller en dette, for med mindre det er en helt spesiell grunn symes jeg at hun burde sluttet for flere år siden. Jeg har selv aldri introdusert smokk til mine barn, så jeg er i andre enden av skalaen. . Vet jeg får motstand, de fleste elsker smokken her inne ;-)
Frigga Skrevet 13. juni 2013 #17 Skrevet 13. juni 2013 Vet du hva?! Jeg har til dags dato ikke hverken sett eller hørt om en konfirmant som bruker smokk! Ikke for å bagatellisere det du spør om, men hun vil slutte på et eller annet tidspunkt Ellers synes jeg du har fått mange gode innspill fra de over her. Personlig er jeg meget skeptisk til å ta smokkene så får hun bare takle det. Tenk for en sorg, tenk hvordan du ville følt om noen tok fra deg det beste du visste til hygge og trøst..... Jeg tenker hun er stor nok nå til at dere kan snakke sammen om dette og finne den løsningen som passer dere best. Det viktigste er at når beslutningen er tatt så er den tatt.....
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #18 Skrevet 13. juni 2013 Jeg klarer ikke å se problemet jeg. Hvorfor er det skadelig for språket å sove med smokk? Jeg er nazi på kosthold, sukker, synes ikke unger over 2,5 bør bruke bleie, eller at barn under 2 bør se TV (eller leke med tlf, fjernkontrollen etc), men akkurat det med smokk, som jeg ser så mange andre blir veldig provosert av, ser jeg bare ikke problemet med. Forskjell på om ungen går rundt med smokk hele tiden og om hun kun har den ved soving, syk og lei seg da. Å løpe rundt med smokken eller sitte i sandkassen med den hadde vært noe annet. Anonymous poster hash: 03229...aac
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 13. juni 2013 #19 Skrevet 13. juni 2013 Smør inn smokkene med noe som smaker vondt feks eddik.
Ikkesåallerværst Skrevet 14. juni 2013 #20 Skrevet 14. juni 2013 Mange svarer deg at ungene glemmer smokken etter oen dager, men du har jo prøvd å slutte i tre uker, og hun fortsatte å mase og gråte.. Så jeg forstår det er vanskelig! Vær likevel obs på at du med din dårlige samvittighet kan forsterke følelsen hennes av at dette er veldig trist, og at hun ikke glemmer smokken. Vår 3,5 åring var/er veldig avhengig. Han hadde ekstremt lyst på en playmoskute, og skulle få det når han sluttet. Det motiverte han en dag, men ikke lengre enn det. Vi ble enige om at han skulle slutte med smokk på dagen, og at det bare ble bestemt uansett om han ville eller ikke. Han skulle få sykkel på grunn av dette (han skulle uansett få det). Da gråt han etter smokken i et par dager, og gikk også inn på soverommet sitt og tok noen drag i smug. Nå harvhan den kun på natten, og jeg ser at den blir mindre viktig for ham. Når han blir fire har vi sagt at da er det slutt. Albert vårt er at der vi før kunne få han til å sitte stille og kose seg med smokk, er det nå full fres hele dagen med hopping, og bajaseri.
Gjest Sekretøsa Skrevet 14. juni 2013 #21 Skrevet 14. juni 2013 Jeg trodde det samme som deg, helt til jeg bestemte at nok var nok. Vi tok en konvolutt som vi tegnet på, og oppi der putta gutten smokken. Han sutta på den ene siste gang før han la den oppi og sendte den til dyreparken. Siden har han ikke spurt om den i det hele tatt
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #22 Skrevet 14. juni 2013 Jeg har problemer med å forstå at så mange ikke ser at vi har prøvd i 3!! Uker. Det var konstant gråting, klaging, apati og skriking om hverandre.. Og nei, jeg har ikke problemer med grenser generelt. Det er jo så enkelt at hun ikke er slik i noen andre situasjoner. Det er kun med smokken at hun er så, rett og slett lei seg. Normal trass, skriking og stahet takler jeg helt fint, men når barnet faktisk blir lei seg, fordi hun mister noe hun er glad i, noe som er kjært, nært og trygt, så gjør det vondt. Vi har prøvd å snakke om å gi bort smokken til kaptein sabeltann, men det er ingen interesse, selv om hun er STOR fan av han! Hi Anonymous poster hash: 75fb6...c75
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #23 Skrevet 14. juni 2013 Takk for alle fine svar! Trodde jeg skulle bli helt slaktet het! Men vi har prøvd med belønning, det nytter ikke. "Vil heller ha smokk enn belønning" sier hun da. Vi har prøvd det meste føler jeg... Men hun blir så utrolig lei seg.. Hun er en tøff jente på andre måter, det er kun med dette at hun er ekstra sårbar.. Anonymous poster hash: 75fb6...c75 Vet du hva, min store gutt var sånn. Jeg gruer med veldig, men så begynte vi ( han og jeg ') å planlegge hvordan vi skulle bli kvitt sutten. Han ville selv at den skulle kastes til endene. Ikke så miljøvennlig, men det gjorde vi;) . Han fikk beholde suttekluten. På vei hjem falt han i brennesle, så der kom første utfordring. Men det gikk bra! Og vet du hva, det tok to dager, så var sutten glemt! To uker senere lo han bare da vi fant en sutt under senga hans. Hopp i det! Går som regel bedre enn man tror;) Lykke til! Anonymous poster hash: dbe60...262
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #24 Skrevet 14. juni 2013 Jeg har skrevet to steder, at vi har prøvd. Vi prøvde i 3 uker, uten at det var antydning til at det ble bedre. Hi Anonymous poster hash: 75fb6...c75
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #25 Skrevet 14. juni 2013 Jeg har skrevet to steder, at vi har prøvd. Vi prøvde i 3 uker, uten at det var antydning til at det ble bedre. Hi Anonymous poster hash: 75fb6...c75 Ikke stress med det HI! Hun er heldig som ikke bruker tommelen, vet om en mann som først sluttet å sutte da han var i 20 åra. Og dette var en som utad var både tøff og skummel. Virket kjempeteit.... Smokken forsvinner når hun har funnet trygghet i noe annet, ta tiden til hjelp Anonymous poster hash: e19c9...887
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå