Gå til innhold

Hvordan lage marshmellow foundant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har laget MMF og vil fortelle hvordan en gjør det? Stemmer det at den må stå i kjøleskapet i 24 timer før bruk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke latt min stå i 24timer før bruk og har aldri lest at man bør det noe sted heller. Jeg har brukt google for å finne oppskrift og har funnet flere, tror det var denne jeg brukte:

http://www.cacas.no/Oppskrift/47

Jeg har lagd den ca dobbelt og da har jeg hatt mer enn nok til å dekke kaka + pynt.

Skrevet

Min ble helt mislykka! var fin og ikke for klissete, men da jeg skulle skevle den ut hang det fast i alt!.. :-/ jaja, bedre lykke neste gang...

Skrevet

Tipper du enten har hatt for lite melis eller fett i, har ikke laget den så mange ganger, så er ingen ekspert jeg heller ;) Jeg har fått et tips om å bruke maisenna når jeg kjevler ut, det hjelper også.

Skrevet

Tipper du enten har hatt for lite melis eller fett i, har ikke laget den så mange ganger, så er ingen ekspert jeg heller ;) Jeg har fått et tips om å bruke maisenna når jeg kjevler ut, det hjelper også.

Først tok jeg for mye melis, da "deigen" ble seende ut som masse smuler.. tok mer marshmellows oppi og d ble det bedre, men kanskje jeg skulle hatt litt mer melis oppi?

Jeg brukte ikke matfett, da det er melkeallergi i familie og brukte margarin uten salt og melk. Kanskje den ikke var fet nok?

Men når en farger marshmellow fondanten blir  det ikke mer klissete pga. konditorfargen? er jo veske. skulle ha rød og da må det til en del dråper.

Skrevet

Her er hvordan jeg gjør det, og det har blitt vellykket hver eneste gang.

200 g marshmallows

2 ss vann

2 ss delfia fett, som er smeltet (det er kokosfett så ingen melkeprodukter i denne)

ca 500 g melis.

Poff opp marshmallowsen i mikroen sammen med vannet, tilsett fettet og rør inn melisen litt etter litt. Kna inn den siste melisen til fin konsistens. 

Skal du farge hele klumpen i en farge kan du ta i fargen før du tar i all melisen, men du må ikke bruke flytende konditorfarge for det ødelegger hele konsistensen. Du må bruke gelefarge, f.eks Wilton som du får kjøpt bl.a på Jernia.

Skrevet

Her er hvordan jeg gjør det, og det har blitt vellykket hver eneste gang.

200 g marshmallows

2 ss vann

2 ss delfia fett, som er smeltet (det er kokosfett så ingen melkeprodukter i denne)

ca 500 g melis.

Poff opp marshmallowsen i mikroen sammen med vannet, tilsett fettet og rør inn melisen litt etter litt. Kna inn den siste melisen til fin konsistens. 

Skal du farge hele klumpen i en farge kan du ta i fargen før du tar i all melisen, men du må ikke bruke flytende konditorfarge for det ødelegger hele konsistensen. Du må bruke gelefarge, f.eks Wilton som du får kjøpt bl.a på Jernia.

Takk! Feilen lå nok i at jeg brukte flytende konditorfarge :) Får ta meg en tur på Jernia :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...