Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #1 Skrevet 13. juni 2013 Har en hanhund på snart 5 år. Sammen med oss verdens snilleste. Mn tåler ikke herjinger og styr og ståk. Da hyler og piper han og irettesetter den han mener er den "sterke" parten. Da mener je at dersom mannen og sønnen herjer så tar han mannen min i armen. Biter ikke, bare tar armen i munnen. Merker at han blir mer og mer intens med dette. Men det er en annen ting også. Når det kommer gjester bjeffer han fælt, vi har jobbet mye med dette men ikke klart å få han av med dette. Inn i mellom har jeg sett at han kan finne på og smånappe i gjestene. Ikke bite, men nappe. For et par dager siden hadde barnet her en kompis med hjem fra SFO. Denne et vandt til hunden vår. Hunden nappet han i hånda når vi kom inn, noe gutten også kommenterte. Hunden er oss voksne her veldig underdannig. Og farer sammen om vi snakker for hardt til han. Vi har aldri gjort hunden noe. Alle her er utrolig glad i han. Men denne oppførselen hans begynner å bekymre meg veldig. Yngste er egentlig i den alderen at han kan gå hjem alene fra skolen, men det tillater jeg ikke fordi hunden ikke hører på barnet. Hunden kan fint stikke ut og ikke høre på barnet når han blir ropt på. Når en av oss andre kommer til og roper så kommer han med en gang. Noen som skjønner hva denne klypingen er for noe? Usikker, hersking? Anonymous poster hash: 44ffb...0a9
Underveis --> Skrevet 13. juni 2013 #2 Skrevet 13. juni 2013 Når vi lekersloss så er dette helt umaturlig adferd for hunder. Han tror at pappa og sønn sloss på ordentlig, eller er i ferd med å begynne å sloss. Dermed forsøker han å skille de. Dette har ingenting med dominans e.l. å gjøre. Hvorfor han har begynt å klype barn og gjester vet jeg ikke, men dersom han stadig går rumdt og er redd for det han tolker som mulige konflikter, så kan det være årsaken. Jeg er sikker på at mange her med hund har opplevd at hunden blir urolig når man gir hverandre en god klem. Det er IKKE sjalusi, me bare fullstendig unaturlig hundeadferd. Dersom man har en eldre hund og to unghunder ser man at den eldre ofte er inne og skiller leken mellom de to yngste slik at det ikke utarter seg. Det er nok dette hunden din prøver på ;-)
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #3 Skrevet 13. juni 2013 ville nok sagt det er hersking ja... og kanskje er han ikke så underdannig dere voksne som dere tror heller, så lenge den kan ta mannen i armen... Ville trent mer lydighet.. småting i hverdagen, som å vente i gangen før dere ber den komme inn etter tur, la minsten gå ttur (lær minsten å gå med hunden så hunden går bak) La hunden vente på mat til sist osv.... Anonymous poster hash: 6b8e8...c37
Puma - sprekker snart! Skrevet 14. juni 2013 #4 Skrevet 14. juni 2013 Hunden stresser fordi han ikke har kontroll. Nappingen er et forsøk på å ta kontrollen. Dere skal ikke la han kontrollere, altså bør han avvises av alle parter. Ikke la han stoppe lekeslossing el annen aktivitet, da får han viljen sin. Vis han bort, bestemt og tydelig. Øv på at han alltid skal komme sist i køen i familen. Mennesker skal gå foran på tur, inn i et rom ol. Vær rolige og tålmodige, og ikke gi dere før han aksepterer deres kontroll. Belønn han da, når han gjør som dere vil. Hunden virker usikker slik du beskriver han, siden han reagerer på støy, mennesker og tilsnakk. En utrygg hund kan bli farlig, så det er viktig å gjøre han trygg på hierarkiet i familien og hans plass. Inkluder ungene i denne treningen, hunden trenger å falle til ro nederst på rangstigen.
energibomba Skrevet 14. juni 2013 #5 Skrevet 14. juni 2013 Vanskelig å si når en ikke kan se hunden og situasjonen og kropps språket på hunden, men herjing og lekeslossing er ikke bra spesielt ikke med barn til stede.. Overhalvparten av ulykker med hund gjelder barn i lek med familiens eller naboens hund. En klem oppfattest oftest som trussel på en hund, om den da ikke er blitt vant/ trent på dette. Nafsing og hopping kan bety mye.. Usikkerhet, dominans, lek, at den vil roe situasjonen. Det beste er å se hunden og situasjonen. Vanskelig å uttale seg hva det kan være uten å se. Men lydighet og fysisk/ mental trening og ikke minst få orden på rangen i flokken ( familien) hjelper som regel. Ta hele familien med på et bra dressurkurs. La barna få ta del i oppdragelsen med de voksnes hjelp. Hunden er" bare" hund og de er forskjellige. De trenger å bli opplært til å fungere bra i familien, og det er våres oppgave, ikke hunden sin. Håper dere får det til å fungere. Lykke til)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå