Gå til innhold

Herregud, jeg er nerd! - Eller muligens bare litt syk....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå kommet frem til at jeg muligens har et lite problem oppe i hodet mitt, og at det kanskje ikke helt fungerer som alle andre sitt.

Vi venter om ikke alt for lenge nr 1, og jeg syns jo selvfølgelig det er koselig å komme igang med å kjøpe inn litt ting, og planlegge osv, det er tross alt bare 2 mnd igjen hvis alt går som det skal.

(og fremeles så syns jeg at jeg er fullstendig normal)

Men så kom dette med behov for kontroll og organisering inn, og selvfølgelig ha en oversikt over hva vi har kjøpt, og hva vi mangler....

Jeg elsker Excel, og syns derfor det var naturlig å notere fortløpende inn her hva vi har kjøpt, og hva vi skal ha....

Dette viser jeg stolt frem til en veninne av meg i dag,(som kanskje ikke er sååå glad i excel som meg) og hun holder på å le seg ihjel.

Ok, det jeg har klart å lage er et fargekoordinert excelark, med egne faner på om det er klær, utstyr, utstyr som går på sikkerhet, og f.eks på soving / natt osv, samt kolonner med hva vi har av forskjellige klær i forskjellige størrelser.... :wacko:

Ja, jeg ser at dette er litt i overkant, men vær så snill, fortell meg at jeg ikke er den eneste i verden som har gjort dette.....

Og nei, jeg har ikke enganf fritidsproblemer eller er sykemeldt slik at man naturlig ville hatt litt ekstra tid til overs... :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er nok ikke den eneste i verden som har gjort dette, men i mitt hode, så er nok dette litt spesielt ;) du vil nok slakke av når babyen kommer, og du innser at det ikke går an å ha 100% kontroll til enhver tid ;)

Skrevet

Min venninne som hadde mye trøbbel med soving hos babyen laget sirlige excel-oversikter over babyens soving, våkentid, måltider osv. :) Tror ikke det hjalp så mye på sovinga da...

Anonymous poster hash: 4f428...fa8

Skrevet

Jeg er også listemenneske, som jeg kaller det. Lager lister for alt, gjerne i excel, slik at jeg kan gjøre utregninger på tvers av regneark osv. Det har kanskje å gjøre med at jeg ville ha vært ustrukturert uten listene mine - de gjør at jeg holder orden på alt. Noen klarer kanskje å holde orden på ting i hodet, og trenger det ikke?

Dessuten er det koselig å planlegge sånt til første babyen :-) kos deg med listene dine, du. Jeg synes ikke du er rar, men muligens er vi to av samme slaget her (nerd). ;)

Anonymous poster hash: 2d80e...5a8

Skrevet

Hahaha, jeg gjorde noe lignende med min nr 1. Men slikt hadde jeg mindre tid til etter at barnet kom. Og så kom nr 2, og jeg husker ikke lenger hva et excelark er...  :D Kjenn på kontrollen mens du har den! Jeg må innrømme at jeg gleder meg bittelitt til kjedelige pensjonistdager hvor jeg kan begynne å føre værdagbok... Hehehe

Anonymous poster hash: ad4ca...efd
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Og jeg som trodde jeg var teit som skrev ned klær i en bok for å slippe dobbelt opp. Litt nerd er du nok, nok til at mannen min ville digga deg ;-)

Skrevet

Jeg kjenner ingen som har gjort akkurat det, men tror alle har sine nerdesider. Skulle gjerne hatt ditt nerdetrekk, for jeg er ikke så veldig flink med økonomi, mest fordi jeg synes det er så grusomt kjedelig. 

Anonymous poster hash: 76962...da6
Skrevet

Folk som ikke trives med Excel selv vil aldri se verdien i dette og dermed latterliggjøre deg. En oversikt som dette kan være god å ha på forhånd, men etterhvert vil du nok erfare at den er verdiløs. Hvor mange bodyer du har er ikke så viktig, det er hvor mange du evt. mangler som er relevant, og det varierer voldsomt!

Min venninne skal ha i juli og har gjort mye av det samme som deg. Jeg er Excelnerd selv, og har ikke gjort det, men ser absolutt poenget. 

Anonymous poster hash: 7f539...295
Skrevet

Jeg kan ikke excel, men hadde jeg kunnet hadde jeg gjort det samme. Jeg har nemlig klønet til en lignende oversikt på Word, ved bruk av tekstbokser etc. Hadde vært mye mer praktisk å bare bruke ti minutter på å lære meg excel :P

(Jeg er dog sykmeldt, men tipper jeg hadde gjort det uansett - jeg er en listeperson!)

Skrevet

Hehe, godt å se at det er noen som har litt forståelse, og at jeg ikke er totalt bøtte gal :D

Og til deg over her, jeg har kontroll på hvor mange f.eks bodyer jeg har tenkt til å kjøpe, og når jeg har kommet opp på riktig antall, så forandrer kolonnen seg til å bli fiin og grønn, og viser at jeg har kommet i mål på det antallet ;)

Og jeg skal kanskje ikke her gå inn på det "psyke" excelarket jeg hadde til brylluppet vårt, det jeg driver på med nå er bare barnemat :P

Skrevet

Jeg synes ikke du er syk, men kanskje litt over kanten overivrig;-) men når det er sakt, jeg er et listemenneske selv. Men jeg er av den gamle typen som har ørtenfnørti post-it lapper på kjøleskap og i pengboken;-)

Helt normalt, men prøv å slippe kontrollen en liiiten smule når babyen din kommer;-)

Skrevet

Hehe, godt å se at det er noen som har litt forståelse, og at jeg ikke er totalt bøtte gal :D

Og til deg over her, jeg har kontroll på hvor mange f.eks bodyer jeg har tenkt til å kjøpe, og når jeg har kommet opp på riktig antall, så forandrer kolonnen seg til å bli fiin og grønn, og viser at jeg har kommet i mål på det antallet ;)

Og jeg skal kanskje ikke her gå inn på det "psyke" excelarket jeg hadde til brylluppet vårt, det jeg driver på med nå er bare barnemat :P

Oooh, forandrer den farge når det er riktig antall? Fantastisk! Tror jeg skal sette meg ned og lære meg excel i dag jeg!

Skrevet

Jeg hadde elsket å ha denne evnen. Du er i alle fall sikker på ikke å kjøpe for mye av noe.

Skrevet

Oooh, forandrer den farge når det er riktig antall? Fantastisk! Tror jeg skal sette meg ned og lære meg excel i dag jeg!

Ja, det er bare å legge inn min. - max antall også går dette helt av seg selv :)

Og det er lett, så kom igang og start å lære det!

Skrevet

Jeg digger det! Men så er jeg ingeniør og sikkert litt smånerd selv ;) Her på jobb er alle som kan excel til fingerspissene guruer ;)

Anonymous poster hash: f2808...2d0
Skrevet

Jeg elsker lister! Og jeg er ikke redd for å si det ;)

Her ligger f.eks pakkelister for alle slags type turer lagra. Så når vi skal på fotballcup neste uke er det bare å finne rett liste og pakke det som står der (hater å pakke).

Var fristet til å lage liste over hvor mye babyen spiste da hun måtte flaskes, men greide heldigvis å la være...

Skrevet

Jeg elsker lister! Og jeg er ikke redd for å si det ;)

Her ligger f.eks pakkelister for alle slags type turer lagra. Så når vi skal på fotballcup neste uke er det bare å finne rett liste og pakke det som står der (hater å pakke).

Var fristet til å lage liste over hvor mye babyen spiste da hun måtte flaskes, men greide heldigvis å la være...

He he, jeg har tenkt å veie babyen på kjøkkenvekta før og etter amming i begynnelsen for å ha kontroll på melkemengde :P

Skrevet

Er nok litt sært, men vi har alle våre sære sider ;) Jeg skulle gjerne hatt noe av organiserings evnen din, for jeg er et rotehue uten like!

Skrevet

Mannen min lager excelark, tabeller og oversikter til "nesten" alt. Helt supert det vel? Jeg derimot skriver gjerne lister på diverse ark, men de forsvinner som regel til slutt i rotet mitt.... ;)

Godt å få litt oversikt over ting og tang når man faktisk har tid til det. Når nurket kommer vil nok tid og rom flyte litt mer og lister og oversikter kanskje ikke ha samme prioritet.

ps. husk at klassikertabben for førstegangsforeldre er at man kjøper litt for mye klær(bodyer) den første tiden. De vokser jo så det formelig spruter disse nyklekkede :)

Skrevet

Det blir værre når ungen begynner i barnehagen. Da blir det ca en 20% stilling å holde listen oppdatert i forhold til rent/skittent, fravokst, ligger i barnehagen, gjenglemt hos bestemor og har flekk men kan brukes til maling. Gled deg ;)

Anonymous poster hash: 114a4...7a9
Skrevet

Haha, jeg bruker også excel til mye rart - ikke fordi jeg er nerd, men jeg er uhelbredelig kontrollfreak (kan som eksempel på dette fortelle at jeg under begge fødslene mine har tyna jordmor til å fortelle NÅR vi er ferdige og HVOR mange rier det var igjen - og hadde jeg hatt excel tilgjengelig skal du ikke se bort fra at jeg hadde tatt det i bruk der også :)).

Derimot vet jeg selv at det kan oppfattes som en smule sært, så å vise frem et slikt skjema til en venninne ville jeg nok neppe ha gjort.

Skrevet

Hehe dette var jo bare skjønt :)

Skrevet

Min mann elsker excel! Han lager lister og oversikter over ALT.

Vi spiller et spill sammen. Han har excellister over hvor han må gå i spillet for å få bedre utstyr. Hver del av utstyret har også prosenter på hvor ofte entype boss gir det og det. Dette er supernerdete!

Han lager nye budsjetter hver mnd i excel.

Han har laget budsjett og oversikt over alt av barneutstyr vi har og som vi mangler. Hvor mye vi sparer på å arve, hva man sparer på tilbud. Osv.

Hadde vi bodd i usa hadde han vært en sånn som drev med kuponger. Og han hadde hatt excelark med oversikt over kuponger og tilbud. Haha.

Skrevet

Jeg bruker ikke excel. Men lager lister over hva jeg har , hva jeg trenger/ planlegger å kjøpe. Legger inn når jeg vet akkurat hva jeg skal ha ( som skkurat type/merke/ farge/ pris etc) og når jeg har kjøpt det.

Jeg lager det før baby, før ferier, før jul, ukeshandlelister, månedshandlelister, gjøremålslister til juleforberedelser, selskaper osv osv osv. Har de på telefonen, iPad ol.

Elsker lister =D men trenger det og, vi blir snart 7 i huset.

Nå er det så lenge siden jeg har brukt excel, burde kanskje sette meg inn i det igjen, dette med farger ol virket kjekt ;)

Skrevet

Kunne gjort det samme, jeg ;)

*note to self: lær excell igjen!!!"

Anonymous poster hash: 06a02...55c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...