Gå til innhold

Dette er virkelig til å bli psykotisk av....

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Urolige bein!!

Er nå 35 uker på vei, og har vært plaget med urolige bein siden ca uke 20..... Jeg har prøvd absolutt ALT som finnes av tips, råd og hjelp - men til ingen nytte... Eneste som hadde litt effekt var paralgin forte, men dette kan jeg ikke ta nå så nært termin....

Siste håp var akupunktur, som Jeg måtte gi opp da jeg fikk så kraftige blodtrykksfall av behandlingen...

Jeg sover kanskje 1-2 timer i døgnet, noen ganger ingenting - og kjenner at jeg har blitt rett og slett deprimert av hele dritten! Har også begynt å få angstanfall om nettene....

Får oppfølging på sykehuset, men er ikke noe mer de kan gjøre for meg nå. Eneste håpet jeg har der, er at de går med på å framskynde mitt planlagte ks fra én uke før termin, til to uker før. Da vet jeg hvertfall at jeg slipper 7 ekstra dager med dette helvetet, noe som er gull verdt for meg nå! De må da vel kunne si ja til dette....?? Tenker da også på at jeg skal ha noe overskudd etter barnet er født, og det bør da vel fødselslege ta hensyn til...?

Noen med innspill/erfaringer?

Endret av Miss Impatient
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er en medisinsk umulighet. Du hadde vært psykotisk for lenge siden om du faktisk sov så lite som du hevder å gjøre.

Men at du har søvnvansker tviler jeg ikke på, altså. Har du forsøkt sovemedisiner? Det finnes flere typer som er aktuelle for gravide, f.eks benzodiazepiner eller Imovane.

Anonymous poster hash: 2f00e...e16
Skrevet

Ingen med lignende erfaringer, mening om hvorvidt jeg til få tidligere ks, evt en mirakelkur?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Du har prøvd magnesium og ullsokker regner jeg med? Kjenner til frustrasjonen.. det er forferdelig!! Om de fremskynder fødsel vet jeg ikke noe om desverre

Men kan du ikke ta paralgin forte nå altså? Bare en halv på kvelden?

Skrevet

Du har sikkert prøvd magnesiumtilskudd?! Bare tenkte jeg skulle nevne det siden det hjalp meg enormt. Jeg tok to kapsler en til to timer før leggetid.. mendu har sikkert prøvd det siden du sier du har prøvd alt. Jeg føler veldig med deg.. det er helt forferdelig med urolige ben, og de som ikke har opplevd det greier ikke sette seg inn i hvd det er..

Prøv å tenke på at denne siste tiden bare er en nødvendig investering. Snart har du babyen din, og da vil mest sannsynlig bena dine roe seg! Det gjorde mine - betraktelig..

Anonymous poster hash: 1dbca...786

Skrevet

Ulltråd rundt ankelen? Vet det er helt uten logikk, men ei venninne påsto at det hjalp og tok den ikke av seg igjen før ungen var ute :) .

Skrevet

Mirakelkurer finnes nok ikke, men som sagt: Har du forsøkt sovemidler? Smertestillende? Det finnes ganske mye du kan bruke når fordelene oppveier ulempene.

(Og ja, jeg har erfaring med å få fremskyndet keisersnitt på grunn av problemer som lå hos meg, ikke hos barnet. To ganger).

Skrevet

Hvilken behandling er aktuell ved restless legs? 
Nye og store framskritt har medført at restless legs i dag kan behandles relativt effektivt. Valg av behandling er avhengig av graden av symptomer. 
1. Ikke-medikamentell behandling: 
Symptomene lindres av bevegelse. Også massasje av muskulaturen i beina kan hjelpe. God søvnhygiene er viktig. Unngå koffeinholdige drikker på kveldstid. Hold en stabil døgnrytme. 
2. Medikamentell behandling: 
Bruk av medikamenter er mest aktuelt hvis plagene er alvorlige. Jern-tilskudd kan ha god effekt, hvis det er tegn på mangel. Det anbefales å gi jerntilskudd ved ferritin-nivå under 50 (ferritin måles ved hjelp av en blodprøve som tas på fastlege-kontoret). 
Førstehåndspreparater ved restless legs er i dag medikamenter som stimulerer dopamin i hjernen (såkalte dopamin-agonister). Effekten er ofte svært god, og ved manglende effekt bør diagnosen restless legs revurderes. Det benyttes lave doser, og av den grunn sees få bivirkninger. Det finnes også alternativer til dopamin-agonister, hvis slik behandling ikke gir tilfredsstillende effekt.

Hvordan er prognosen ved restless legs? 
Restless legs regnes som nevrologisk lidelse som varer livet ut, men symptomene kan variere fra dag til dag. Selv om symptomene kan gi klart redusert livskvalitet, regner man med at restless legs ikke påvirker livslengden. Det har vært en diskusjon om medikamentene som benyttes kan miste effekt over tid. Dette er ikke avklart. De fleste pasientene opplever god effekt av behandlingen, og kan fungere normalt på arbeid og i sosiale sammenhenger

Anonymous poster hash: f3509...ef9
Skrevet

Takk for svar :-) Har nok prøvd både magnesium og ulltråd og alle kjente råd...

Du som nevner sovemedisin; dette skal man jo ikke ta under svangerskapet. Smertestillende ja, har som sagt tatt paralgin forte ved noen anledninger, men jeg får ikke dette av fødselslegen nå, siden hun mener det er for nært termin.

Håpe håpe håpe på fremskyndet ks, siden det sannsynligvis er siste håp om å slippe plagene noen dager før!

:-)

Skrevet

Du som nevner sovemedisin; dette skal man jo ikke ta under svangerskapet. Smertestillende ja, har som sagt tatt paralgin forte ved noen anledninger, men jeg får ikke dette av fødselslegen nå, siden hun mener det er for nært termin.

Det finnes absolutt sovemedisiner man kan ta som gravid. Mine er foreskrevet av fastlegen og dobbeltsjekket med to overleger på føden på Rikshospitalet. Mogadon og Imovane er de aktuelle preparatene for min del. Det medfører selvfølgelig visse risikoer, som medisiner flest, men de veier fordeler opp mot ulemper. Jeg har også fått "godkjent" inntil to paralgin forte daglig, selv om jeg tar langt mindre enn det nå.

Skrevet

Det finnes absolutt sovemedisiner man kan ta som gravid. Mine er foreskrevet av fastlegen og dobbeltsjekket med to overleger på føden på Rikshospitalet. Mogadon og Imovane er de aktuelle preparatene for min del. Det medfører selvfølgelig visse risikoer, som medisiner flest, men de veier fordeler opp mot ulemper. Jeg har også fått "godkjent" inntil to paralgin forte daglig, selv om jeg tar langt mindre enn det nå.

Hørtes merkelig ut... for både min fastlege, fødselslege og jordmor har hele tiden sagt at all sovemedisin er uaktuell under svangerskapet, pga alle skader det kan føre til hos fosteret... Så jeg får nok ikke dette uansett om jeg trygler ;-)

Skrevet

Det er ikke spesielt merkelig i det hele tatt. Jeg har lest meg ganske grundig opp på medikamentene jeg tar, sånn i tillegg til at de da er godkjent av landets fremste eksperter på svangerskap.

F.eks Mogadon, fra Relis (legemiddeldatabase): "Hovedinntrykket er at risikoen for fosterskader, i form av spesifikke strukturelle misdannelser eller misdannelser generelt, ikke vesentlig økes ved bruk av benzodiazepiner under graviditet. På grunn av begrenset dokumentasjon for de enkelte medikamentene, og farmakologisk påvirkning av nyfødte ved bruk av benzodiazepiner i siste trimester, foreslås at bruk av benzodiazepiner begrenses mest mulig under svangerskapet."

(http://relis.arnett.no/Utredning_Ekstern.aspx?Relis=3&S=2301)

Som sagt; en viss risiko er det med alle legemidler, men den er svært liten ved de aktuelle.

Skrevet

Urolige bein skyldes magnesium mangel.

Du kan spise så mange magnesium piller du bare vil, men det hjelper lite for kroppen klarer ikke å ta opp så mye magnesium oralt. Dessuten er det mye dårlige magnesium tilskudd å få kjøpt.

Eneste som hjelper er å smøre deg inn med magnesiumolje eller bade (evt fotbad) i epsom salt. Kanskje ikke så lurt å bade i havet siden det er så nære termin, men det kan også hjelpe.

Skrevet

Urolige bein skyldes magnesium mangel.

Du kan spise så mange magnesium piller du bare vil, men det hjelper lite for kroppen klarer ikke å ta opp så mye magnesium oralt. Dessuten er det mye dårlige magnesium tilskudd å få kjøpt.

Eneste som hjelper er å smøre deg inn med magnesiumolje eller bade (evt fotbad) i epsom salt. Kanskje ikke så lurt å bade i havet siden det er så nære termin, men det kan også hjelpe.

Takk for svar! Men det finnes mange andre årsaker enn magnesium mangel som kan føre til urolige bein; graviditeten i seg selv er en faktor, i tillegg kan det skyldes jernmangel, arvelighet, nevrologisk sykdom, diabetes, alkoholisme, røyking, kaffedrikking, bruk av diverse kvalmestillende medisiner, antidepressiva, m.m.... Så løsningen er nok ikke så enkel desverre :-(

Skrevet

Hva har du prøvd, da, Miss Impatient?

Lettere å evt komme med gode forslag når man vet hva du har forsøkt og i hvilke doser :)

Anonymous poster hash: 00150...192
Skrevet

Lettere å evt komme med gode forslag når man vet hva du har forsøkt og i hvilke doser :)

Har sjekket jernlageret, som er helt fint Tatt magnesiumtilskudd, opptil 600 mg for dag, sammen med B vitamin

Tøyd og strukket legger før sengetid

Ulltråd rundt anklene

Massasje

Varme omslag

Fotbad i iskaldt vann

Avslappingsteknikker

Kamille te

Kutte ned på sukker

Kuttte helt ut koffein

Orgasme!

Allergimedisin (søvndyssende)

Paralgin forte

Sobril

Såpestykke under madrass....

Skrevet

Har sjekket jernlageret, som er helt fint Tatt magnesiumtilskudd, opptil 600 mg for dag, sammen med B vitamin

Ulltråd rundt anklene

Massasje

Varme omslag

Fotbad i iskaldt vann

Avslappingsteknikker

Kamille te

Kutte ned på sukker

Kuttte helt ut koffein

Orgasme!

Paralgin forte

Sobril

He-he... det skal du ha... du har i hvert fall forsøkt! ;)

Det som slår meg er at du ikke har prøvd kalsium i tillegg til magnesium og B-vitaminene.

Den som virker best på meg er Korall Kalsium. Tar 2-4 hver kveld før jeg legger meg, sammen med en ekstra magnesiumtablett på 200 mg og 2-3 B-stress. Jeg tar det enten en halv time før jeg legger meg, eller når jeg legger meg. Hvis jeg har urolige bein tidligere på kvelden tar jeg en B-vitamin og en magnesium da, og så tar jeg også rett før jeg legger meg igjen.

Dette hjalp meg da ikke noe annet hjalp :)

Korall Kalsium får du på helsekosten. Min erfaring er at den er bedre enn de andre kalsiumproduktene, men det kan jo også være litt individuelt. Av magnesium så er det stor forskjell på hvor lett de ulike typene tas opp i kroppen. Shift SuperMagnesium er en av de som er mest lettopptakelige. Også helsekostprodukt.

Hvis du har blodtype B eller A så hold deg i tillegg helt unna tomater noen få dager.

Unngå også brus. Og har du blodtype B så hold deg helt unna peanøtter (også potetgull med peanøttolje!).

Jeg hadde "kontroll" på mine urolige ben i flere år, før de begynte på igjen. Da var det Korall Kalsium som ble redningen for meg i tillegg til økt dose B-vitaminer og magnesium. Tar jeg et magnesiumprodukt som ikke tas lett opp i kroppen får jeg urolige bein igjen med det samme, så gå for de beste.

Som en over her nevnte så er magnesiumoljen som noen helsekoster selger også veldig bra - men jeg trenger uansett å ta tabletter i tillegg. Men magnesiumoljen er super, så den ville jeg også ha prøvd :)

Ang. det at du fikk lavt blodtrykk av akupunktur.... da burde akupunktøren ha satt noen andre nåler i tillegg på deg, da ville du ha sluppet å få lavt blodtrykk. Det er nemlig noen punktkombinasjoner som hos noen kan senke blodtrykket, men om det ikke er nødvendig kan dette motvirkes med å sette 1-2 tilleggspunkter.

Skrevet

Hørtes merkelig ut... for både min fastlege, fødselslege og jordmor har hele tiden sagt at all sovemedisin er uaktuell under svangerskapet, pga alle skader det kan føre til hos fosteret... Så jeg får nok ikke dette uansett om jeg trygler ;-)

Nå har jeg ikke lest alt her, men jeg fikk Vallergan under svangerskapene mine pga søvnmangel. Sovnet jo ikke av dem, men ble trett og søvnig og det var enklere å finne søvnen selv når jeg i perioder måtte ta disse

Anonymous poster hash: c277d...e0a

Skrevet

Fikk Phenegran i begge mine svangerskap av legen på sykehuset.

Anonymous poster hash: e10d7...491

Skrevet

Lettere å evt komme med gode forslag når man vet hva du har forsøkt og i hvilke doser :)Anonymous poster hash: 00150...192

Ulltråd rundt anklene

Massasje

Varme omslag

Fotbad i iskaldt vann

Avslappingsteknikker

Kamille te

Kutte ned på sukker

Kuttte helt ut koffein

Orgasme!

Paralgin forte

Sobril

Rart at du ikke fått parkinson-medisin hvis du er så plaget? Trodde det var det vanligste når alt annet var prøvd ut. Det var det eneste som hjalp min venninne og hun tar det nå under andre graviditet også. Noen slags depotplaster hun setter på huden. Husker dessverre ikke navnet nå.

Anonymous poster hash: 7caf2...d34

Skrevet

Da jeg var innlagt siste del av svangerskapet mitt fikk jeg sovemedisiner. Er du sikker på du ikke får det?! Dette var på en obs-avdeling så jeg regner med at de viste hva de gjorde!

Anonymous poster hash: eaf13...49b

Skrevet

Nå har jeg ikke lest alt her, men jeg fikk Vallergan under svangerskapene mine pga søvnmangel. Sovnet jo ikke av dem, men ble trett og søvnig og det var enklere å finne søvnen selv når jeg i perioder måtte ta disse

Anonymous poster hash: c277d...e0a

Vallergan skal ikke taes i siste del av svangerskapet pga fare for nevrologisk skade på barnet.... Men takk :-)

Skrevet

Ulltråd rundt anklene

Massasje

Varme omslag

Fotbad i iskaldt vann

Avslappingsteknikker

Kamille te

Kutte ned på sukker

Kuttte helt ut koffein

Orgasme!

Paralgin forte

Sobril

He-he... det skal du ha... du har i hvert fall forsøkt! ;)

Det som slår meg er at du ikke har prøvd kalsium i tillegg til magnesium og B-vitaminene.

Den som virker best på meg er Korall Kalsium. Tar 2-4 hver kveld før jeg legger meg, sammen med en ekstra magnesiumtablett på 200 mg og 2-3 B-stress. Jeg tar det enten en halv time før jeg legger meg, eller når jeg legger meg. Hvis jeg har urolige bein tidligere på kvelden tar jeg en B-vitamin og en magnesium da, og så tar jeg også rett før jeg legger meg igjen.

Dette hjalp meg da ikke noe annet hjalp :)

Korall Kalsium får du på helsekosten. Min erfaring er at den er bedre enn de andre kalsiumproduktene, men det kan jo også være litt individuelt. Av magnesium så er det stor forskjell på hvor lett de ulike typene tas opp i kroppen. Shift SuperMagnesium er en av de som er mest lettopptakelige. Også helsekostprodukt.

Hvis du har blodtype B eller A så hold deg i tillegg helt unna tomater noen få dager.

Unngå også brus. Og har du blodtype B så hold deg helt unna peanøtter (også potetgull med peanøttolje!).

Jeg hadde "kontroll" på mine urolige ben i flere år, før de begynte på igjen. Da var det Korall Kalsium som ble redningen for meg i tillegg til økt dose B-vitaminer og magnesium. Tar jeg et magnesiumprodukt som ikke tas lett opp i kroppen får jeg urolige bein igjen med det samme, så gå for de beste.

Som en over her nevnte så er magnesiumoljen som noen helsekoster selger også veldig bra - men jeg trenger uansett å ta tabletter i tillegg. Men magnesiumoljen er super, så den ville jeg også ha prøvd :)

Ang. det at du fikk lavt blodtrykk av akupunktur.... da burde akupunktøren ha satt noen andre nåler i tillegg på deg, da ville du ha sluppet å få lavt blodtrykk. Det er nemlig noen punktkombinasjoner som hos noen kan senke blodtrykket, men om det ikke er nødvendig kan dette motvirkes med å sette 1-2 tilleggspunkter.

Takk for lang og grundig info :-) Jeg har derimot blitt fortalt at kalsium kun er mot leggkramper, og har null effekt på urolige bein.....?

Skrevet

Essensen er jo likevel at det finnes en hel mengde sovemedisiner gravide kan ta ved tilstrekkelig indikasjon.

Enten har du møtt udyktige leger, eller så tror ikke legene på deg og vurderer derfor at du ikke har tilstrekkelig indikasjon. Jeg har i så fall en viss forståelse for det, siden leger flest vil vite at ved 1-2 timer søvn i døgnet over lengre tid er man psykotisk for lengst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...