Sbtx Skrevet 12. juni 2013 #1 Skrevet 12. juni 2013 Jeg er langtidssykemeldt pga jobbrelaterte stress og er nå under behandling.Etter avtale med NAV, tok jeg kontakt med arbeidsgiveren min og informerte at jeg tar ut ferie ukene 26 og 27 og at pga det, må han utbetale feriepenger til meg for disse to ukene.Han tok kontakt med NAV og sa at han er ikke enig at jeg tar ut ferie disse ukene og at han har ikke fått sist sykemeldingen min. Han meldt at jeg er på uanmeldt fravær!Jeg altid sender ut sykemeldingen min samme dag og NAV har allerede registret sykemeldingen min inni systemet.NAV fortalt meg at uansett hva han sier har jeg krav på feriepengene mine og han er nødt til å betale.Jeg vet at han prøver å ikke utbetale feriepengene til meg.Andre ansatte måtte henvise seg til fagforening eller Arbeidstilsynet for å få feriepengene deres utbetalt. Kan han slippe å utbetale feriepengene til meg pga at jeg er langtidssykemeldt eller pga at han er ikke enig med ferie?Hva gjør jeg nå?
Soon to be mum Skrevet 12. juni 2013 #2 Skrevet 12. juni 2013 Nei, han kan ikke nekte deg å få feriepengene dine. Dette er en del av din lønn, og er noe du har opparbeidet deg i løpet av fjoråret. Hvis han nekter å betale ut feriepengene dine ville jeg kontaktet fagforeningen for å få hjelp.
SpirenMin Skrevet 14. juni 2013 #3 Skrevet 14. juni 2013 Ferielovens § 11. Utbetaling av feriepenger (1) Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til. Deles ferien, skal feriepengene fordeles tilsvarende. Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie eller sammen med lønn for juni måned. Han kan ikke nekte å utbetale. Hvis du er organisert, gå til fagforeningen. Er du ikke organisert, ta kontakt med Arbeidstilsynet. PS Skjønner godt at man blir stressa med en sånn sjef Håper det løser seg til det beste for deg, og at du finner en annen jobb du kan gå til når du er frisk igjen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå