Gå til innhold

Stimulering av babyen(langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere andre med deres små i løpet av dagen? Jeg har ei lita ei på snart 4 uker, og jeg er blitt så usikker på om jeg gjør nok med henne? Jeg snakker med henne når hun er våken, om ting vi skal og ting som skjer rundt oss og liknende, jeg synger en del, noe hun tydelig liker, hun ligger i armene mine eller ved siden av meg hvis jeg sitter i sofaen, når jeg gjør noe på kjøkkenet eller badet mens hun er våken har jeg henne i lekegrinda som jeg kan dra med meg, sånn at hun føler at hun er med på det som skjer. I tillegg øver vi på å ligge på magen på stellebordet en gang om dagen. Noen dager triller vi(etterhvert vil jeg det hver dag), eller vi drar på butikken eller besøker noen. Fornuften min sier at dette holder, hun er tross alt så lita at hun ikke får med seg så mye, men som usikker førstegangsmor er jeg blitt så usikker, bør jeg gjøre noe mer? Lese for henne, leke med leker? Noen ganger føler jeg at vi bare sitter stille og så får jeg dårlig samvittighet for det.

Noe annet jeg har tenkt på er dette med lyd. Hos oss står ofte tv eller radio på, jeg syns det er godt å ha på lyd mens samboer er på jobb. Er det dumt?

Det siste jeg lurer på er å få henne til å sove. Noen ganger får jeg ikke til å legge henne ned, det virker som at hun enten må ligge i fanget mitt eller bli trilla/rugget på for å få sove. Hvis jeg legger henne ned, skriker hun bare. Dette er bare på ettermiddag/kvelden, på natta og på morgen/formiddag sovner hun av seg selv. Gir jeg henne dårlige vaner hvis jeg lar henne sovne i armene mine, eventuelt vugger henne i vogna/lekegrinda?

Når jeg leser igjennom dette, virker jeg litt hysterisk, jeg ser det :) men jeg lurer på så mye og vil jo så gjerne det beste for jenta mi, så hvis noen vil dele av sine erfaringer uten å halshugge meg, blir jeg veldig glad :)

Anonymous poster hash: 593bd...689

Videoannonse
Annonse
Gjest Thunder Road
Skrevet

Høres ut som du gjør alt riktig, synes jeg :) Det er ikke bra de får alt for mye stimuli heller, og å lese og leke med leker kommer etterhvert :)

Det at hun må trilles eller være i fanget er helt normalt, og vil gå over etterhvert som hun blir større. Hun har jo ligget i magen og blitt rugget i 9 måneder, så hun trenger nærhet en stund enda. Gutten min er snart 5 måneder og holder på å lære å ligge å sove uten pupp/trilling/byssing :)

Skrevet

Lyd er bra, vask klær og kopper mens hun sover så hun blir vant til lyd.

Stimulereingen høres bra ut :)

Min sovner litt her og der, noen ganger i armene, i vognen eller vippestolen. Og under uroen om han er trøtt nok.

På kvelden legger vi han bare på rommet og da sovner han av seg selv. Prøver litt forskjellig for å få lengre søvnoeriode på dagen sammenhengende men det er ikke lett. Han sov mye mer hjemme før. Men, han sover masse på natten så klager ikke.

Skrevet

Tusen takk for trivelige svar, jenter! Godt å høre at jeg tenker riktig :)

Anonymous poster hash: 593bd...689

Skrevet

Gutten min er 4 uker i dag :)

Jeg synes du gjør alt riktig jeg. Radio er ikke noe problem og heller ikke tv, regner ikke med du plasserer henne forran tv for at hun skal se på. Lydene er ikke noe problem :)

Disse små lærer faktisk fort at dersom de gir fra seg en lyd så plukker mamma de opp igjen. Barna har faktisk ikke vondt av å ligge å skrike litt. Da snakker jeg ikke om panisk skriking osv jeg, det hører man jo fort forskjell på :)

Har oppdaget at etter 5-10 minutter med litt trasseskriking her så roer han seg ofte selv ned og sovner. Man må jo selvsagt da vise at man er der og vite at barnet ikke er sulten, gjort i bleia eller viser tegn til at det er noe annet som de plages med :)

Skrevet

Gutten min er 4 uker i dag :)

Jeg synes du gjør alt riktig jeg. Radio er ikke noe problem og heller ikke tv, regner ikke med du plasserer henne forran tv for at hun skal se på. Lydene er ikke noe problem :)

Disse små lærer faktisk fort at dersom de gir fra seg en lyd så plukker mamma de opp igjen. Barna har faktisk ikke vondt av å ligge å skrike litt. Da snakker jeg ikke om panisk skriking osv jeg, det hører man jo fort forskjell på :)

Har oppdaget at etter 5-10 minutter med litt trasseskriking her så roer han seg ofte selv ned og sovner. Man må jo selvsagt da vise at man er der og vite at barnet ikke er sulten, gjort i bleia eller viser tegn til at det er noe annet som de plages med :)

Du tuller???? Et barn på 4 uker har lært seg at mamma plukker ham opp hvis han skriker, noe du da mener ikke er bra, han er bortskjemt eller noe, så du lar ham skrike??? Et 4 uker gammelt barn har faktisk ikke begrep om trasseskriking. De har BEHOV for masse kos, nærhet og omtanke. Det er ikke bare bleier og mat som gjelder, men å ha mamma eller pappa inntil seg, trygghet og nærhet. Du må virkelig lese deg litt opp om det å være mamma. Spør om hjelp på helsestasjonen, dette høres IKKE bra ut. Man lar bare ikke en 4 uker gammel baby ligge å skrike. Heregud!!!

Anonymous poster hash: 3e41f...9f7

Skrevet

Gutten min er 4 uker i dag :)Jeg synes du gjør alt riktig jeg. Radio er ikke noe problem og heller ikke tv, regner ikke med du plasserer henne forran tv for at hun skal se på. Lydene er ikke noe problem :)Disse små lærer faktisk fort at dersom de gir fra seg en lyd så plukker mamma de opp igjen. Barna har faktisk ikke vondt av å ligge å skrike litt. Da snakker jeg ikke om panisk skriking osv jeg, det hører man jo fort forskjell på :)Har oppdaget at etter 5-10 minutter med litt trasseskriking her så roer han seg ofte selv ned og sovner. Man må jo selvsagt da vise at man er der og vite at barnet ikke er sulten, gjort i bleia eller viser tegn til at det er noe annet som de plages med :)

Du tuller???? Et barn på 4 uker har lært seg at mamma plukker ham opp hvis han skriker, noe du da mener ikke er bra, han er bortskjemt eller noe, så du lar ham skrike??? Et 4 uker gammelt barn har faktisk ikke begrep om trasseskriking. De har BEHOV for masse kos, nærhet og omtanke. Det er ikke bare bleier og mat som gjelder, men å ha mamma eller pappa inntil seg, trygghet og nærhet. Du må virkelig lese deg litt opp om det å være mamma. Spør om hjelp på helsestasjonen, dette høres IKKE bra ut. Man lar bare ikke en 4 uker gammel baby ligge å skrike. Heregud!!! Anonymous poster hash: 3e41f...9f7

Hvis du leser så skriver jeg ikke skikkelig skriking, mer klynking. Og faktisk så er det en jordmor som sa det til meg, men hun tok vel feil da???

Her inne får man jo beskjed om at alt er feil uansett hva man gjør, er ikke så lett da når man får beskjed om noe annet av fagpersoner.

Og hvor leste du at han ikke får masse nærhet og kos? Dette har kun vært i situasjoner hvor han har skullet/villet sove men ikke fikk roet seg skikkelig. Selvsagt har jeg tatt han opp og kost hvis han ikke roer seg etter kort tid.

Skrevet

Gutten min er 4 uker i dag :)Jeg synes du gjør alt riktig jeg. Radio er ikke noe problem og heller ikke tv, regner ikke med du plasserer henne forran tv for at hun skal se på. Lydene er ikke noe problem :)Disse små lærer faktisk fort at dersom de gir fra seg en lyd så plukker mamma de opp igjen. Barna har faktisk ikke vondt av å ligge å skrike litt. Da snakker jeg ikke om panisk skriking osv jeg, det hører man jo fort forskjell på :)Har oppdaget at etter 5-10 minutter med litt trasseskriking her så roer han seg ofte selv ned og sovner. Man må jo selvsagt da vise at man er der og vite at barnet ikke er sulten, gjort i bleia eller viser tegn til at det er noe annet som de plages med :)

Du tuller???? Et barn på 4 uker har lært seg at mamma plukker ham opp hvis han skriker, noe du da mener ikke er bra, han er bortskjemt eller noe, så du lar ham skrike??? Et 4 uker gammelt barn har faktisk ikke begrep om trasseskriking. De har BEHOV for masse kos, nærhet og omtanke. Det er ikke bare bleier og mat som gjelder, men å ha mamma eller pappa inntil seg, trygghet og nærhet. Du må virkelig lese deg litt opp om det å være mamma. Spør om hjelp på helsestasjonen, dette høres IKKE bra ut. Man lar bare ikke en 4 uker gammel baby ligge å skrike. Heregud!!! Anonymous poster hash: 3e41f...9f7

Hvis du leser så skriver jeg ikke skikkelig skriking, mer klynking. Og faktisk så er det en jordmor som sa det til meg, men hun tok vel feil da???

Her inne får man jo beskjed om at alt er feil uansett hva man gjør, er ikke så lett da når man får beskjed om noe annet av fagpersoner.

Og hvor leste du at han ikke får masse nærhet og kos? Dette har kun vært i situasjoner hvor han har skullet/villet sove men ikke fikk roet seg skikkelig. Selvsagt har jeg tatt han opp og kost hvis han ikke roer seg etter kort tid.

Vel, jeg har lest det du skrev og du brukte ordet skriking, opptil flere ganger. Denne jordmoren var kanskje litt eldre? Man trenger ikke vite alt for om man er jordmor. "Alle" oppegående mennesker som følger litt med vet at så små barn IKKE skal ligge for seg selv å skrike. Var det ikke skrike du mente, så skriv nå det da, og ikke ro slik etterpå.

Du skrev så bastant at barn ikke hadde vondt av å ligge å skrike litt, ikke noe mer rundt settingen som du ror deg bort med her. Det er faktisk ikke bra å komme med SÅ dårlige råd her inne. Kan være noen tror du har peiling å hører på deg. Uff!!

Skrevet

Stol på deg selv du! DU er den beste for barnet ditt, måten DU gjør ting på er helt sikkert god nok!

Ikke hør på alt av forum eller "fagpersoner" er mitt tips..

Gjør det du føler er rett, man må faktisk stole på seg selv som mor :)

Skrevet

En 4 uker gammel baby har ikke lært seg at dersom de skriker blir de tatt opp. Det betyr at de har et behov, enten trøst, nærhet eller kos. 5- 10 minutter med "trasseskriking" er faktisk ganske lenge... Det er nok mer motsatt, jo tidligere de blir tatt opp når de skriker, jo tryggere blir de og det blir mindre skriking.

Anonymous poster hash: 0de8f...c66

Skrevet (endret)

Ok, greit. Jeg trekker tilbake SKRIKING og skriver SMÅ KLYNKING istedet. For det hører vel alle forskjell på regner jeg med? Småklynker i noen minutter, altså da et lite klynk, stopper opp, et lite klynk til litt senere, og så tar jeg han opp hvis ikke han roer seg.

Når babyen skriker lar jeg heller ikke han bare ligge.

Og nei, jeg ror ikke, prøvde bare å forklare hva jeg mente.

Nei, jeg er ikke dårlig mamma, bare forferdelig dårlig på å ordlegge meg noen ganger.... Sorry :( :(

Endret av ♥Madam Mim♥
Skrevet

Men bare et lite spørsmål, hvorfor bysser du ikke han i søvn (eller andre ting som roer han) når han skal/vil sove? Det må da være bedre både for deg og barnet, enn at han ligger og skriker/klynker?

Anonymous poster hash: 0de8f...c66

Skrevet

Enig med deg madam mim, men du var litt uheldig med ordvalget. Litt småsuttring fra babyen, når man vet at det ikke er noe annet som plager, gjør ingenting. Flere babyer skriker til og med høyt og hjerteskjærende før de skal sove uansett hva man gjør.

Til deg hi, synes og det høres ut som om du har ting på stell, stol litt mer på deg selv, dette fixer du helt fint :)

Skrevet

Når en baby skriker er det aller siste desperate forsøk på å få oppmerksomheten den trenger. De sender ut masse stille signaler før det. Mimikk, søking med munn og hender, klynk/knirk osv. Men hvis mamma eller pappa ikke greier skjønne dette så må de etterhvert ty til skrik og vræl for at det skal gå opp et lys for disse foreldrene. Dette er ikke måten å få trygge, rolige og tålmodige barn på. Hvis barna må lære seg til å lage masse leven og styr for at mamma og pappa skal ta hintet om at de trenger noe, eller bare; hei, har du glemt meg? Så vil de kunne bli bråkete babyer som skriver mye, utrygge og utålmodige.

Skjønner ikke hvorfor det skal være så innmari vanskelig å skjønne signalene til sin engen baby? Det må jo nesten være at de bare ikke gidder?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...