Gå til innhold

Skatten...deling av gjeldsrenter.. Hjeelp meg!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi valgte å ikke dele gjeldsrenter i år da vi gjorde det i fjor og han fikk 13 000 mer i baksmell!! Jeg hadde lite inntekt(kontantstøtte/litt jobb) Han har høyest lønn(800 000), ergo skulle man tro at han fikk skrive av disse rentene i + tegn..

Det førte til at jeg gikk fra 20 000 i pluss til 4000 i pluss.

Jeg har nettopp snakket med likningsmyndighetene og de sier det ikke er for sent å levere enda. Så jeg tenker å levere endrede likninger denne uka. Kunne endre 2011 også sa de.

De sa jeg måtte ha gjort noe feil i fjor, det skulle ha blitt mindre baksmell enn det det ble..

Men hvordan skal dette gjøres? Dele summen og sette summene på hvilken post? Skal de settes i + eller -???

Ja, er godt voksen men heeelt blank her :P

Anonymous poster hash: 1459e...16d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, huset står på begge men er oppført på min likning..

HI

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om.

Om du har lav inntekt og samboer har såpass høy inntekt at han toppskatter, vil det antagelig lønne seg å sette alle renter på ham.

Anonymous poster hash: 47569...19b
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke helt hva du mener, men dere bør gjøre som #3 sier og sette alle renter på mannen.

Anonymous poster hash: cfda4...745
Skrevet

Jeg har snakket med skatteetaten om dette, da vi fikk tips om det. Dette er STRENGT FORBUDT! De tok mange slike... pass på....dere SKAL dele.

Siden jeg har liten inntekt og huset står på min likning er fradragene satt på meg. Jeg måtte ha gjort noe feil i fjor da samboer fikk alle gjeldsrentene i minus!! Fatter ikke hvordan..

Er det så "enkelt å dele summen i 2, sette summen i post 3.3.1? Minus eller plusstegn foran??

Skrevet

Det er ikke forbudt i det hele tatt. Ektefeller og samboere som skatter sammen står fritt til å fordele fradragene som de lyster.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

At hva ikke var lov? Vi har da satt alt på mannen i alle år selv om vi eier 50/50? Skjønner ikke helt jeg heller...

Skrevet

At hva ikke var lov? Vi har da satt alt på mannen i alle år selv om vi eier 50/50? Skjønner ikke helt jeg heller...

Er ikke lov nei;) Jeg har ringt og spurt, tenkte de kunne hjelpe meg å sette alt over på mannen siden han tjente så mye. Dette er for UGIFTE altså, gifte kan gjøre som de vil :)

Skrevet

Det er ikke forbudt i det hele tatt. Ektefeller og samboere som skatter sammen står fritt til å fordele fradragene som de lyster.

Ring skattetaten da vel, ikke oppgi fødselsnr da, så de kan sjekke ;) Han sjekka meg :P Har meg mest sannsynlig huket av for sjekk..

For samboere, ikke gifte..

Skrevet

Hvis man har vært samboer i mer enn 2 år kan man likens sammen, kan man ikke?

Jeg førte ihvertfall all gjelda opp på meg selv denne gangen, i samråd med en på Skatteetaten. Merkelig hvis de anbefaler ting som er forbudt :P

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Er ikke lov nei;) Jeg har ringt og spurt, tenkte de kunne hjelpe meg å sette alt over på mannen siden han tjente så mye. Dette er for UGIFTE altså, gifte kan gjøre som de vil :)

Vi gjorde det før vi giftet oss og. Samme med eksen min, vi eide sammen men han fikk rentene. Banken som har hjulpet oss med det begge gangene...

Skrevet

Vi gjorde det før vi giftet oss og. Samme med eksen min, vi eide sammen men han fikk rentene. Banken som har hjulpet oss med det begge gangene...

Det er vel fordi huset sto på mannen... noe det ofte gjør... og så glemmer man å dele rentene og den som tjener mest(som regel mannen) får rentene.

Problemet er at JEG eier kontoen huslånet står på. Det er problemet. Skal vi klare å lure staten slik som dere gjorde må samboer lange seg egen konto og hele lånet må føres over på mannen, eller tinglyses på nytt sa skatteetaten. Huset måtte stå på en av oss, og i dette tilfellet var det meg som tjener dårlig..

Det er likevel ikke lov å ikke dele som samboere! Var en passe tørr type jeg snakka med ikke mye lystig i den samtalen :P

Skrevet

Meldepliktige samboere lignes også sammen. Om dere er samboere som ikke anses som meldepliktig, skjønner jeg virkelig ikke hva du spør om. Da skal du levere din ligning og han sin, de har ingenting med hverandre å gjøre.

Skrevet

Meldepliktige samboere lignes også sammen. Om dere er samboere som ikke anses som meldepliktig, skjønner jeg virkelig ikke hva du spør om. Da skal du levere din ligning og han sin, de har ingenting med hverandre å gjøre.

Jeg vet ikke hva du ikke forstår, men skatteetaten så at vi ikke hadde delt rentene når han sjekket. Og at vi var pliktige til det.

Problemet er at samboer gikk i minus i fjor pga av denne delingen som jeg visstnok har fått med meg skal være positivt for resultatet. Jeg har jo måttet gjort en gigafeil!! Skal det stå pluss eller minus foran summen i post 3.3.1 ?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er vel fordi huset sto på mannen... noe det ofte gjør... og så glemmer man å dele rentene og den som tjener mest(som regel mannen) får rentene.

Problemet er at JEG eier kontoen huslånet står på. Det er problemet. Skal vi klare å lure staten slik som dere gjorde må samboer lange seg egen konto og hele lånet må føres over på mannen, eller tinglyses på nytt sa skatteetaten. Huset måtte stå på en av oss, og i dette tilfellet var det meg som tjener dårlig..

Det er likevel ikke lov å ikke dele som samboere! Var en passe tørr type jeg snakka med ikke mye lystig i den samtalen :P

Nei. Huset sto på oss begge. Og banken ga oss råd om at rentene burde tilfalle mannen da jeg tjente såpass mye mindre enn han.

Nå har jeg ny mann, og banken sa det samme da. Huset sto også på oss begge da, og vi fikk samme beskjed. Så det er ingen som har lurt noen, vi har bare gjort det vi har blitt bedt om

Nå er vi gift, har kjøpt nytt hus hvor jeg eier lånet, men vi begge eier huset. Nå er alt ført opp på mannen siden han fortsatt er den som tjener best, pluss at jeg har alle fradrag for ungene.

Hvis dette er feil så har banken lurt oss, vi har ikke lurt skatteetaten hvertfall.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Fant en artikkel nå som sier at samboere kan dele dersom lånet står på begge. Så da har vi nok gjort alt rett. Hvem som eier selve kontoen er jo ikke viktig, poenget er hvem som eier lånet. Og står begge på lånet kan man gjøre som man vil

Skrevet

Fant en artikkel nå som sier at samboere kan dele dersom lånet står på begge. Så da har vi nok gjort alt rett. Hvem som eier selve kontoen er jo ikke viktig, poenget er hvem som eier lånet. Og står begge på lånet kan man gjøre som man vil

Kan du linke artikkelen? Jeg må jo ned på ligningskontoret å vise frem den! De driver jo med løgn ellers.. jeg fikk beskjed om å passe meg..

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Kan du linke artikkelen? Jeg må jo ned på ligningskontoret å vise frem den! De driver jo med løgn ellers.. jeg fikk beskjed om å passe meg..

Nå ble jeg brått i tvil. Hva er forskjellen på gjeldsrenter og rentefradrag da? Trodde det var samme sak...?

Uansett, her er den

www.dinepenger.no/regler/slik-deler-samboere-rentefradraget/10049649

Skrevet

Nå ble jeg brått i tvil. Hva er forskjellen på gjeldsrenter og rentefradrag da? Trodde det var samme sak...?

Uansett, her er den

www.dinepenger.no/regler/slik-deler-samboere-rentefradraget/10049649

Takk!!!

Skrevet

I denne artikkelen står det jo svart på hvitt at man skal dele de....??

Hvorfor er ikke gjelden og rentene ført på meg?
Spørsmålsstilleren over forteller at de har felles lån, men at det ikke er ført noe i selvangivelsen. Årsaken er at lånet ofte rapporteres på den som står som hovedkunde i bankens register. (Dette er likt som hos ektefeller.)

I disse tilfellene må rentefradrag flyttes fra den ene til den andre samboeren.

Helt likt vårt tilfelle, bare at jeg med minst inntekt er hovedkunde... og når man ikke deler, noe man skal, blir det veldig negativt for oss... 

Ser dere ordet  må ??

Problemet er at siden jeg er redd jeg gjorde feil i fjor er jeg redd for å gjøre feil i år...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, men man "må" dersom man ønsker å dele

Skrevet

Ja, men man "må" dersom man ønsker å dele

Vel, det var det skatteetaten ikke sa til meg :(En plikt. Jeg må visst ta kontakt igjen..

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det må du nesten da. Har eid hus i 10 år og har bare vært gift i 2 av de, og alltid gjort sånn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...