Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #1 Skrevet 12. juni 2013 Hei folkens. Lurer på om noen har noen gode råd til meg, vi begynner å bli ganske desperate nå. Jenta mi er 17 måneder gammel og har stort sett vært veldig grei å legge. Da hun var mindre ammet jeg henne i søvn (tok maks ti minutter), og da vi sluttet med det rundt 11 månedersalder var det litt synging og stryking og i en halvtimes tid før hun var i dyp søvn. Vi har alltid sittet inne på rommet med henne til hun har sovnet, for hvis vi går ut så skriker hun bare. Dessuten har det jo egentlig vært en rolig og fin stund. Fram til nå... De siste par månedene er hun helt crazy, og leggingen er blitt en kamp som vi gruer oss til, både pappaen og jeg. Hun er stort sett trøtt og mett og fornøyd når vi går inn på soverommet, men så begynner hun å hyle med en gang vi kommer inn. Vi leser litt og synger litt før vi legger henne ned i senga, da er hun rolig, men så fort vi legger henne i senga begynner hun å tulle og fjase. Setter seg opp og er helt klar for å leke og prate. Vi legger henne ned igjen og stryker og sier rolig at hun må sove...mens hun bare vil tøyse. Så kommer det perioder hvor hun lukker øynene og ligger helt rolig, for så å plutselig bli lys våken igjen og klar for å leke. Peker mot døra og vil gå ut. Roper etter vann (noe hun stort sett får litt av). Hvis vi går ut begynner hun bare å hylskrike og reiser seg opp, uansett hvor mange ganger vi går inn igjen og legger henne ned... Hun blir jo stuuuptrøtt etterhvert, men nekter allikevel å legge seg. Leggingen tar nå som regel rundt to timer, og det er utrolig slitsomt. Vi begynner prosessen rundt 18.30 med håp om at hun skal sove til kl 19, men hun sovner sjeldent før 20.30. Våkner kl 6-7 dagen etter. Hun pleier å sove rundt halvannen time på dagtid, og jeg har sagt i barnehagen at hun ikke skal sove etter kl 14. Hun er jo trøtt på kvelden, så jeg tror ikke hun sover for sent på dagtid. Vi har hengt opp svart stoff utenpå gardinene, så det går ikke an å få det mørkere i rommet. Lyset slipper jo uansett inn mellom sprekkene..men jeg vet ikke om det er dette som er grunnen til at hun ikke vil sove. På dagtid er det jo også lyst, og da er det aldri noe problem å legge henne. Hun sovner på et par minutter på dagtid. Vi har også prøvd å legge oss ned med henne i dobbeltsenga på kvelden og late som vi skal sove alle sammen, men det hjelper ikke. Hun vil fortsatt bare leke og tulle, og skriker hvis hun ikke får lov til det. Nå er vi veldig lei og slitne, for kvelden blir veldig kort og jeg føler jeg ikke rekker å gjøre noe annet enn å rydde og ordne litt i huset etter at hun ENDELIG er i seng, og så er det brått sengetid for oss også...det blir liten tid til bok og film og avslapning og slike ting som vi voksne trenger. Jenta er stort sett blid som en sol hele dagen lang og er en "enkel" unge ellers, men akkurat leggingen gjør meg gal. Er det noen som har opplevd det samme og som har noen tips?? Å la henne stå og skrike alene er uaktuelt.. Jeg har lest boka "Sove uten gråt" og har prøvd ut noen tips der, men syns ikke jeg får det til. Anonymous poster hash: 1dca1...efc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå