Gå til innhold

Episoder på skolen med sønnen min..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min går i 1.klasse og da han gikk i barnehagen så var det aldri noen problemer eller episoder som ble tatt opp med oss foreldre. Da han nå begynte på skolen i høst så har læreren ringt hjem sikkert 5-6 ganger for å fortelle oss om ting som har skjedd på skolen.

Noen av de er veldig uskyldige og ting vi prater om uten at det blåses opp som er stort problem. Ved et par anledninger så har de ikke kommer inn med en gang når det ringer inn fra friminuttet sa de har vært så opptatt i lek. Uakseptabelt selvfølgelig og vi har pratet om hvor viktig der er å gå rett inn etc. Så er det andre episoder hvor gutta har lekt "krig" med pinner og det liker heller ikke læreren. Så vi har pratet om konstruktiv lek.

Så har det vært et par episoder hvor de har gått for langt med en gutt i 2.klasse som har plager de mye. Han gutten plager de mye og så har tre 1.klassinger pønsket på planer og så gått til "angrep" på denne gutten. Han fikk konsekvenser hjemme som ingen TV på en uke og ingen elektroniske spill. Og pratet mye om det å respektere andre mennesker og angrep er aldri en bra måte å håndtere konflikter på.

Han forstår det og lover at det ikke skal skje igjen.

Og så ringer læreren igjen og sier at en lek med pinner gikk for langt hvor den ene parten begynte å gråte og sønnen min ikke tolket det som at han skulle slutte. Dette var mot bestevennen sin. Pratet mye om dette og spill etc ble tatt fra han frem til vi fikk gode tilbakemeldinger fra skolen. Så etter en mnd fikk han tilbake dette da skolen sa han var så god og snill og ingen problemer.

Så i går igjen så hadde 3 av disse guttene (inkludert min sønn) ertet en annen gutt med en bæsjesang med navnet hans så han begynte å gråte. Og de ga seg ikke. Læreren stoppet det og de sa unnskyld og pratet lenge med læreren. De lekte godt sammen på SFO senere på dagen så ingen "hard feelings". Men jeg ble sjokkert og så skuffet. Pratet lenge igjen og han var spak da jeg hentet for han skjønte de hadde gjort noe galt. Så nå er konsekvensen ingen spill på ubestemt tidspunkt, samt ingen venner hjem og han får heller ikke være med noen venner hjem. Han kan leke med vennene sine ute i gata men ikke hjem for å spille etc.

Gjør jeg noe rett her? Syns det er veldig vanskelig for virker jo ikke som han lærer? Når jeg prater med han så sier han skjønner at han han ertet får vondt inni seg og det ikke er hyggelig. Han sitter og ser i bakken når jeg sier konsekvensene og sier meg ikke imot engang siden han vet selv hva han har gjort.

Men er livredd at sønnen min blir en pøbel og at alle andre får igjennom skolen uten disse problemene? Jeg har prentet og prentet ang mobbing og respekt for andre mennesker. Lille gutten min som elsker dyr og insekter og gråter når en bille blir tråkket på men som kan erte andre til de gråter...?

Noen råd hos dere erfarne mødre?

Anonymous poster hash: 9535b...bbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser det ble veldig langt.. Ingen som orker?

Skrevet

Jeg synes vel det kun var et fåtall av de hendelsene som var verdt å ringe hjem om. Skal man ringe hver gang en unge kommer forsent inn fra et friminutt blir det mye ringing på læreren. 

De tingene som gjelder å erte andre er vel de som er verdt en telefon, synes jeg. Du får ikke gjort så mye annet enn å snakke med han og gjøre som du gjør.

Også verdt å huske på at unger er unger.

Anonymous poster hash: 9e1d1...e63
Skrevet

Er bare å ikke gi seg med å forklare slik som du har gjort. Kanskje ta fra han andre goder også, men det har du nå gjort med venner. Kanskje han blir sikkert lett revet med når kompisene begynner å erte. Kanskje invitere dem hjem og forklare de også det samme.

Anonymous poster hash: d98ab...540
Skrevet

Kan det tenkes at han lar seg rive med? At de andre guttene girer han opp? Sånn at han gjør ting han normalt ikke ville gjort?

Kan dere heller prøve å oppmuntre han til å bli venn med denne gutten de plager? Evt. Ringe til de andre foreldrene også, så kan foreldrene til de tre guttene samarbeide om å bli venn med han som blir plaget.

Anonymous poster hash: 7a85a...d7d

Skrevet

Takk for tilbakemeldingene. Han ene gutten som var med på det er naboen våres så jeg har pratet både med guttene sammen og med foreldrene hans. De skal gjøres som meg og ta bort goder og vi skal samarbeide litt om når disse kan komme tilbake. Skylander er nok borte for en god stund mens venner inne kommer nok tilbake hvis jeg får gode tilbakemeldinger fra læreren neste uke..

Angående ringing fra læreren så syns jeg også det blir i meste laget. En gang ringte hun og sa guttene hadde lekt gode mot onde og de ville ikke at de skulle gjøre det. Spurte om de hadde gjort det før og fikk svar at det hadde de ikke. Da lurer jeg på hvorfor de ringer.. Skal de ringe hver gang de gjør noe for første gang som de korrigerer..?

Skrevet

Kan det tenkes at han lar seg rive med? At de andre guttene girer han opp? Sånn at han gjør ting han normalt ikke ville gjort?

Kan dere heller prøve å oppmuntre han til å bli venn med denne gutten de plager? Evt. Ringe til de andre foreldrene også, så kan foreldrene til de tre guttene samarbeide om å bli venn med han som blir plaget.

Anonymous poster hash: 7a85a...d7d

Han de ertet i går var en av bestevennene hans.. :-/ De er veldig glad i hverandre og leker mesteparten av tiden helt supert sammen.. Så det er liksom ikke en hakkekylling her..

Skrevet

Jobber som lærer og er mamma:

Synes det er flott at læreren inviterer til dialog med dere foreldre mer en de oppsatte samtalene. Det virker som om læreren din har lav terskel for å ta kontakt - noe som er flott spør du meg.

Forøvrig så synes jeg ikke det finnes barn som er pøbler (voksne kan i mine øyne være pøbler). Regner med at gutten din må jobbe litt med sosialt samspill med andre. Det er lett at lek kommer ut av kontroll. Og det vet nok læreren din også. Hun ville bare helt sikkert at du skulle snakke med sønnen din om dette. Og det har du jo gjort...

Men han kommer sikkert i løpet av livet til å komme opp i situasjoner han ikke tolker riktig. Da er det jo flott at du som mor får en sjanse til å hjelpe han.

Anonymous poster hash: 0151b...f4c

Skrevet

Jeg synes for det første at det er veldig BRA at læreren ringer over "bagateller". Det gjør de i klassen til gutten min også og resultatet er at skolen har veldig lite/ingen mobbeproblematikk i forhold til de andre skolene i nærmiljøet. 

Har fått et par telefoner jeg også i løpet av årene han har gått der. Alt fra at han og bestevennen har kranglet, men ordnet opp, til snøballkasting. Jeg har i slike tilfeller pratet med han her hjemme, på samme måte som skolen har, men ikke straffet han noe utover dette. Forresten så ringer/mailer også læreren hjem hvis barnet har gjort noe fint, som f. eks å trøste noen som har slått seg o.l

Ps. Ofte ser man ikke resultatet av oppdragelsen før barna har blitt voksne, så fortvil ikke ;) Fortsett å snakk med gutten din/konsekvenser når han går over streken så skal du se at det blir noe utav han til slutt ;)

Skrevet

Hvorfor får de ikke leke "de gode mot de onde"? Det er da helt vanlige leker som barn har lekt til alle tider. Det er det samme som politi og røver, indianer og cowboy, sjørøvere osv.

Ellers synes jeg det er posetivt at skolen ringer ofte. Her ringer de aldri og har bare 30 minutter i uka som de tar imot telefoner. Da blir det veldig vansklig å få til noe godt samarbeid.

I forhold til ertingen/mobbingen og volden som gutten din driver med synes jeg det er veldig viktig at dere jobber med det. At han ikke protesterer eller komenterer straffen betyr ikke nødvendigvis at han skammer seg særlig for det han har gjort. Det kan like gjerne være at han bare vil ha det unnagjort. Ingen spill på ubestent tid tror jeg ikke er noen god straff. Han må jo vite hvor lenge straffen skal pågå. Nå kan han tolke det slik at han kan "være ekstra snill" en dag og så er alt tilbake til normalen eller at han likevell kan gjøre slemme ting siden han allerede blir straffet.

Jeg synes også dere burde ta en prat med de andre involverte foreldrene og se hvordan de oppfatter situasjonen, både de som er med på plagingen og de som blir utsatt for den.

Anonymous poster hash: 83a0c...93a
Skrevet

Hvorfor får de ikke leke "de gode mot de onde"? Det er da helt vanlige leker som barn har lekt til alle tider. Det er det samme som politi og røver, indianer og cowboy, sjørøvere osv.

Ellers synes jeg det er posetivt at skolen ringer ofte. Her ringer de aldri og har bare 30 minutter i uka som de tar imot telefoner. Da blir det veldig vansklig å få til noe godt samarbeid.

I forhold til ertingen/mobbingen og volden som gutten din driver med synes jeg det er veldig viktig at dere jobber med det. At han ikke protesterer eller komenterer straffen betyr ikke nødvendigvis at han skammer seg særlig for det han har gjort. Det kan like gjerne være at han bare vil ha det unnagjort. Ingen spill på ubestent tid tror jeg ikke er noen god straff. Han må jo vite hvor lenge straffen skal pågå. Nå kan han tolke det slik at han kan "være ekstra snill" en dag og så er alt tilbake til normalen eller at han likevell kan gjøre slemme ting siden han allerede blir straffet.

Jeg synes også dere burde ta en prat med de andre involverte foreldrene og se hvordan de oppfatter situasjonen, både de som er med på plagingen og de som blir utsatt for den.

Anonymous poster hash: 83a0c...93a

Læreren mener at slik lek ikke er konstruktiv lek.. Er jo enig men guttungene er jo 6 år. Men det er ikke min plass å kommentere hva som er lov eller ikke på skolen.

Jeg er glad for dialogen med skolen men skulle selvfølgelig ønske det kom noen positive telefoner også. Men får selvfølgelig høre de fine tingene på foreldresamtalene. :-)

Jeg har dialog med både de "utsatte" og de som er med på det. Og hvem det er varierer hele tiden. Noen ganger er det min sønn som blir ertet. Har aldri fått noe tlf angående det da men sønnen min forteller om ubehagelige opplevelser inni mellom.

Angående ingen spill på ubestemt tidspunkt så har jeg nå gått fra å ha en bestemt tid til å nå si at det faktisk ikke er slike goder før jeg får kun gode tilbakemeldinger. Så vi har en dialog både med læreren og sønnen min på dette. Han sier han forstår og at an angrer. Han skammer seg og gråter litt over at han ikke har vært en god venn.

Å miste spill en uke eller to bryr han seg ikke om så da kunne jeg like gjerne droppet den Kpnsekvensen. Syns skylander og andre tv-spill er en gode og ikke en nødvendighet og derfor får man ikke dette når man ikke fortjener det. Sånn er det.. Prater mye om å være god venn og at man skal støtte de som blir mobbet og ikke slenge seg med mobberne og han er så enig. Prater mye om hva som er rett og galt. Og så havner han i en ny episode på skolen.

Syns jeg har fått veldig fine tilbakemeldinger, så tusen takk alle sammen som har tatt seg tid til å svare. Han her er elstemann så vet ikke om dette er vanlige guttestreker. Som sagt har det aldri vært slike episoder i barnehagen. Tror nok overgangen til skole har noe å si. Første dag med ordentlig skole (2.skoledag) så kom han hjem med opprevet t-skjorte da en av de større gutta hadde sloss mot han. Så vet ikke om han føler han må hevde seg litt..

Skrevet

Jeg synes for det første at det er veldig BRA at læreren ringer over "bagateller". Det gjør de i klassen til gutten min også og resultatet er at skolen har veldig lite/ingen mobbeproblematikk i forhold til de andre skolene i nærmiljøet.

Har fått et par telefoner jeg også i løpet av årene han har gått der. Alt fra at han og bestevennen har kranglet, men ordnet opp, til snøballkasting. Jeg har i slike tilfeller pratet med han her hjemme, på samme måte som skolen har, men ikke straffet han noe utover dette. Forresten så ringer/mailer også læreren hjem hvis barnet har gjort noe fint, som f. eks å trøste noen som har slått seg o.l

Ps. Ofte ser man ikke resultatet av oppdragelsen før barna har blitt voksne, så fortvil ikke ;) Fortsett å snakk med gutten din/konsekvenser når han går over streken så skal du se at det blir noe utav han til slutt ;)

Tusen takk for flott og positivt svar! Jeg har vært så skuffet og trodd at sønnen min er mer håpløs enn alle andre. Godt å høre at ikke alle er forskrekket over oppførselen hans.. Han har så ekstremt mye empati mot dyr og insekter så blir mildt sagt sjokkert når han kan behandle mennesker slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...