Gå til innhold

Skal skrive testament. Noen som har gjort det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har samboerkontrakt allerede. Tenkte vi skulle ordne med testament nå. Jeg har barn fra et tidligere forhold i tillegg til tre med samboeren min.

Hva er viktig å hugse på? Bør man bruke advokat?

Anonymous poster hash: cf71f...c90
Videoannonse
Annonse
Skrevet

lurt å bruke advokat.

Har ikke testament..

Anonymous poster hash: e2f09...506
Skrevet

*dytter*

Anonymous poster hash: cf71f...c90
Skrevet

Med mindre du har en formue på over fire millioner, er det egentlig meningsløst for deg å skrive testament. Det du etterlater deg vil gå til barna dine, likt delt.

Anonymous poster hash: 24ad2...b29
Skrevet

Les gjennom arveloven, særlig formkravene i kap VIII. Og om rett til arv og uskiftet bo for samboere i kap III A. Anbefaler å bruke advokat hvis du ikke har et minimum av juridisk kunnskap eller god evne til å lese deg opp.

Skrevet

Og at det er meningsløst er bare tull, selv om du har barn disponerer du fritt over 1/3 av det du etterlater deg.

Skrevet

Det er veldig viktig med testamente om dere er samboere. Du bør også diktere hva du ønsker skal skje med barnas formue om du dør mens de er små. Mitt råd (som arveavgiftskonsulent i Skatteetaten) er å være svært selektiv på advokaten du benytter, men å bruke advokat. Det er så mange som bruker mangfoldige tusener på advokathjelp, men ender opp meg masse avgift fordi advokatene prøver å være smarte. 

Les arveloven og arveavgiftsloven selv, det er ikke mye og sørg for at du forstår gangen i det dere sier. 

Ellers vil din samboer arve deg som ektefelle i og med at dere har felles barn. Han kan sitte i uskifte overfor deres felles barn, men MÅ skifte med ditt særkullsbarn dersom barnet ønsker dette. Det er også anbefalt. Ikke noe hokus pokus dette, men greit å ha det regulert. 

Anonymous poster hash: 86ec0...f69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...