Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #1 Skrevet 11. juni 2013 Ektefellen til naboen har dødd. Vi bor ganske tett, men kjenner de ikke godt. Er det vanlig å sende blomster til begravelsen eller levere blomster på døren? Er det noe annet hyggelig jeg kan gjøre? Kan jeg feks gå bortom med en hjemmebakt kake, eller blir det "feil"? Anonymous poster hash: f53b7...de4
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #2 Skrevet 11. juni 2013 Jeg syntes det er hyggelig at du bryr deg. Jeg syntes ingen av delene er feil jeg, verken kake eller blomster :-) Gjør det som føles rett for deg, en super idé hvertfall :-) Anonymous poster hash: 9ceb8...de7
Gjest Hyacinth Bouquet Skrevet 11. juni 2013 #3 Skrevet 11. juni 2013 Mulig jeg er litt teit, men ville kanskje valgt noe annet enn kake. Men gjærbakst blir aldri feil, brød, rundstykker, boller, kanelkringle eller noe sånt synes jeg er veldig greit at du gir.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #4 Skrevet 11. juni 2013 Det var fint begge deler synes jeg Da faren til naboen døde (hadde kjent naboene i et halvt år, men de er de aller nærmeste og snakker ukentlig med de) ga jeg blomster hjem til de og møtte opp i kirken til begravelsen. Anonymous poster hash: 75f4a...801
Gjest Lagå Skrevet 11. juni 2013 #5 Skrevet 11. juni 2013 (endret) Vi sendte blomster til begravelsen når naboen vår døde, men nå kjente vi dem godt og var i begravelsen hans da Endret 11. juni 2013 av Anniepannie
soleia Skrevet 11. juni 2013 #6 Skrevet 11. juni 2013 Det er hyggelig å vise at du tenker på den som er vorte åleine. Då naboen min vart enkemann gjekk eg innom med eit heimebakt brød. Det vart han veldig glad for, for han hadde sakna kona sine heimelaga brød etter at ho vart sjuk. Det viktigaste er å vise at du bryr deg.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #7 Skrevet 11. juni 2013 Blomster er fint synes jeg. Mat blir litt for "nært" kanskje? Anonymous poster hash: b768f...153
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #8 Skrevet 11. juni 2013 Men så får de nok mye blomster hjem også, så det kan være greit med noe annet enn blomsterbuketter. Anonymous poster hash: e1eb2...9c2
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #9 Skrevet 11. juni 2013 Kake? Veldig spesielt... Anonymous poster hash: 7ef74...07e
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #10 Skrevet 11. juni 2013 Kake? Veldig spesielt... Anonymous poster hash: 7ef74...07e Har du noe annet forslag da? Var bare for å være hyggelig. Noe gjærbakst da, er det også for spesielt? Anonymous poster hash: f53b7...de4
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #11 Skrevet 11. juni 2013 Mulig jeg er litt teit, men ville kanskje valgt noe annet enn kake. Men gjærbakst blir aldri feil, brød, rundstykker, boller, kanelkringle eller noe sånt synes jeg er veldig greit at du gir. Ja gjærbakst er kanskje bedre.. Kake blir kanskje litt for mye "fest", mens gjærbakst er noe man kan "kose seg" med i sorgen. Anonymous poster hash: f53b7...de4
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #12 Skrevet 11. juni 2013 Blomster er fint synes jeg. Mat blir litt for "nært" kanskje? Anonymous poster hash: b768f...153 Ja det er det jeg lurer litt på... Anonymous poster hash: f53b7...de4
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #13 Skrevet 11. juni 2013 Men så får de nok mye blomster hjem også, så det kan være greit med noe annet enn blomsterbuketter. Anonymous poster hash: e1eb2...9c2 Ja og husker selv fra bestefaren min døde og jeg bodde hjemme, så var det liksom ikke så hyggelig med alle de fine blomsterbukettene som stod rundt og aldri ville visne. Jeg ønsket liksom å bli kvitt de etter hvert. Blomster fulle av sorg. Anonymous poster hash: f53b7...de4
beibilykke Skrevet 11. juni 2013 #14 Skrevet 11. juni 2013 Syns du absolutt bør sende bort en blomst på døren med et vakkert kort jeg.så kan du heller bake noe om noen uker å gå på besøk kanskje? Barndsoms bestevenninnen min sin far døde og da jeg hørte det gikk jeg i begravelsen og hadde med en blomst og et kort. Fikk ikke levert den eller lagt den på graven så meg og en annen venninne kjørte hjem til de og satt den utenfor døra! Kanksje litt "feigt" og ikke gi den personlig, men de visstehhvertfall at vi tenkte på de!
Dailis Skrevet 11. juni 2013 #15 Skrevet 11. juni 2013 Vet det er en del som ikke får spist skikkelig i sorgen, gå over med noe mat er sikkert lurt. Og blomster er vel nesten noe man skal levere en nabo i en slik situasjon. Godt folk bryr seg
NormaJean Skrevet 11. juni 2013 #16 Skrevet 11. juni 2013 Jeg liker ikke for mange blomster. Husker da søsteren min døde, huset var fylt til randen med blomster! Ble helt uvel! Men en nabo av mine foreldre ringte på og spurte om han kunne gjøre noe. Så han tømte og kastet fryseren som hadde gått istykker og kastet hageavfall som hadde blitt liggende etter at hun døde! Og det er det vi husker mest. Å få praktisk hjelp! (Veldig hyggelig med alle blomstene og hilsener, så ikke utakknemlig) Men mat og hjelp med ting var redningen
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #17 Skrevet 11. juni 2013 Vet det er en del som ikke får spist skikkelig i sorgen, gå over med noe mat er sikkert lurt. Og blomster er vel nesten noe man skal levere en nabo i en slik situasjon. Godt folk bryr seg Men skal man sende blomster til selve begravelsen (kirken) eller levere på døren hjemme? Anonymous poster hash: f53b7...de4
Dailis Skrevet 11. juni 2013 #18 Skrevet 11. juni 2013 Vet det er en del som ikke får spist skikkelig i sorgen, gå over med noe mat er sikkert lurt.Og blomster er vel nesten noe man skal levere en nabo i en slik situasjon.Godt folk bryr seg Men skal man sende blomster til selve begravelsen (kirken) eller levere på døren hjemme? Anonymous poster hash: f53b7...de4 Ville sendt hjem. I kirken er det kranser og blomster fra den avdødes nærmeste, jobb,evnt foreninger vedkommende har hatt en funksjon i, venner og slikt , stort sett.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #19 Skrevet 11. juni 2013 Da min mann døde fikk jeg blomster fra begge de nærmeste naboene, og de flagget på halv stang. Den ene luket langs hele hagemuren min - masse jobb - det bare gjorde hun uten å si noe, og det varmet veldig. Senere har de på begge sider hjulpet meg med masse praktisk. En nabo enger unna kom med gjærbakst og blomster. Alt dette var ting som varmet, og jeg syntes nesten alle sånne forsøk på å trøste eller vise omsorg var fine, og det er godt å vite at man har snille naboer som faktisk bryr seg litt. Så dine ideer var fine begge to, jeg synes godt du kan gjøre det. Og så er det sånn at den som har mistet sin livsledsager ikke alltid vet hva hun trenger hjelp til, eller ikke orker å be om hjelp. Så bare det at du kommer og sier - "du - er det ok at jeg bare klipper den plenen din nå, siden jeg akkurat er i gang med min egen" osv., eller evt. bare gjør det, er bedre enn at du sier at hun bare må si fra hvis hun trenger hjelp. Anonymous poster hash: a308c...81a
FrkKværner Skrevet 11. juni 2013 #20 Skrevet 11. juni 2013 Syntes både blomster og det å bake noe er en hyggelig tanke. Jeg ville også valgt noe gjærbakst. Noe som hun evt kan fryse om hun ønsker det f.eks rundstykker eller boller. Jeg syntes også det siste forslaget med å fysisk gjøre noe for henne om dere har mulighet til det, klippe gresset Tror vi alle setter pris på å bli sett i en slik tung tid :-)
Gjest ronja røverdatter Skrevet 11. juni 2013 #21 Skrevet 11. juni 2013 Jeg tror at jeg ville ha sendt blomster eller et kort i første omgang. Kanskje bare et kort, for det kan bli veldig mye blomster med en gang. Så ville jeg heller ha kommet med en oppmerksomhet om en stund, eller strukket ut en hjelpende hånd. Jeg ville ikke følt for å ha "fremmede" folk på døra med mat eller kaker den første tiden etter et dødsfall i familien. I den første hektiske tiden har man ofte nok med seg selv og vanligvis er man omgitt av de nærmeste og har nok med det. Men når begravelsen er over og stillheten senker seg og de rundt en er tilbake til normalen, da har man ofte mer glede av en blomst, en kake, en middagsporsjon, en kopp kaffe eller bare noen å prate med eller som kan hjelpe til med noen praktiske gjøremål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå