Gå til innhold

Noen her med flere enn 3 keisersnitt?


Bonanza

Anbefalte innlegg

 

Hei!

Jeg har to akutte snitt bak meg, og dermed ble nr 3 planlagt snitt. Jeg trodde jeg skulle føle meg "ferdig" m babyer nå, men jeg kunne gjerne fått en til om muligheten er der( ) . Søker man på nettet så ser det skummelt ut med flere snitt, og jeg gambler ikke med egen helse eller evt kommende babys helse heller. Hører så mye forskjellig, men fikk ingen restriksjoner på sykehuset ette nr 3. Snakket også kort med en lege som sa at at d ikke var noen øvre grense på antall ks lenger. Jeg nevnte så faren for livmorruptur, og han sa da at "man skal ikke ha rier nei". Så da setter de ks dato til 10-12 dager før termin mot de 7-10 de opererer med nå om d ikke er no spesiell fare.. Er d noen som kan fortelle om egne erfaringer og om det var veldig høy risiko for at noe farlig kunne oppstå ? Hva fikk dere av info og oppfølging gjennom svangerskapet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har "kun" hatt 3 ks jeg også, men har snakket med leger og undersøkt en del rundt dette med enda flere snitt. Dette er visstnok veldig individuelt fra kvinne til kvinne + at risikoen selvfølgelig uansett øker litt etter hvert ks. Ofte vil legene som utfører keisernittet kunne gi beskjed dersom livmorveggen ser tynn ut eller det er andre indikasjoner på at et evt. neste ks er ekstra risikabelt.

Så er det jo som du sier man bør ikke få så mye rier, så det er en fordel om man ikke bor så veldig langt fra sykehuset mot slutten av svangerskapet.

 

Synes du skal ta en prat med fastlege, jordmor eller en fødselslege. Det er viktig å føle seg trygg i et svangerskap og jeg regner med at det kommer til å dukke opp en ny liten baby hos deg :)



Anonymous poster hash: 44e1a...b09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har også "bare" 3 ks bak meg, men er nå gravid med tvillinger!

Før jeg ble gravid var jeg veldig opptatt av det samme som deg, at det ikke skulle være noe fare med å bli gravid igjen. 

Etter siste ks, fikk jeg heller ingen restriksjoner, og jeg spurte flere leger om det var greit å bli gravid igjen.

Livmora er en svært tøyelig muskel, og selv med noen arr, skal den klare å bære fram et barn. Men som tidligere nevnt, kan den kanskje ikke tåle så mye rier.

Men kjenner også til dem som har fått utført både 4 og 5 ks, og alt gått veldig bra! Regner med at legen som utfører ks vil si ifra om du ikke bør få flere barn - det ville jeg forventet!

Tror du fint kan få et barn til så lenge ingen har sagt det motsatte!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar jenter ;) . Veldig fint å lese om deres tanker og erfaringer. Jeg snakket jo meg en Gyn, sånn kjapt, som driver et privat helsesenter fo kvinner. Han fortalte at han hadde vært m på både 7 og 8 KS hos kvinner. Så mange skal ikke j ta :) , men max ett til. Jeg bor ikke så langt fra sykehus, ca. 20 minutter. Får dere tak i mer info så post d veldig gjerne her :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har hatt tre keisersnitt, og skal i september ha det fjerde. Har ikke noe særlig nytt å komme med, ut over det de andre har skrevet. Ut fra det jeg har forstått tas det individuelle vurderinger, avhengig av evt fødselskomplikasjoner man har hatt, samt tykkelsen/formen på livmoren, og om man har få/mange sammenvoksninger. Jeg har ikke fått noen begrensninger hittil (men nå er det stopp uansett). Ei venninne av meg fødte nettopp sitt tredje barn, andre keisersnitt. Hun fikk beskjed om at hun ikke burde få flere barn, da livmoren trolig ikke ville tåle det. 

 

En fødselslege som har hatt meg til kontroll, ble overrasket da han leste jeg hadde hatt tre keisersnitt, og var gravid med det fjerde barnet nå. Da sa han at i noen få tilfeller kan man oppleve at keisersnittsåret deler seg (glir fra hverandre) underveis i svangerskapet, og man plutselig hilser på barnet ut av såret. Antar han mente de ytre lagene. Jeg er ikke bekymret for det... vil tro det gjelder svært få..

 

Jeg har mange fagpersoner som følger meg opp grunnet andre forhold. Og ingen (andre) av disse har uttrykt noen bekymring fordi jeg alt har tre keisersnitt bak meg. Er nå 28 uker på vei, har ikke hatt noe ubehag eller problemer med arret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

jeg har fire ks bak meg og alle er tatt ila fire år. har termin 12 feb men regner med å bli tatt ca 12 jan om ikke litt før. nr 4 ble tatt 5 uker før termin.

alt har gått veldig bra de andre gangene. 1 og 2 var hastesnitt. 3 var planlagt men vannet gikk plutselig 4 uker før så ble en rolig opperasjon mem ikke til vanlig planlagt dato. nr 4 gikk veeeldig rolig for seg.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjenner at jeg ikke er SÅÅ redd for livmorruptur lenger, det er iallefall ikke overskyggende. Nå tenker jeg mest på reaksjonene rundt det at j Evt blir gravid m nr 4 ! (Dumme meg som bryr meg om slikt). Husker fastlegen min (kvinne med tre barn) spurte meg om jeg var ferdig m barn da minste her var nyfødt. Jeg svarte litt unnvikende sånn som" det er jo litt trist å tenke på å ikke oppleve dette igjen da... Legen svarte; "det kommer du ikke til å synes når de blir større, det er så mye styr!!" glemmer ikke den uttalelsen der, og i tillleg så blir det jo direkte flaut(mer enn vanlig) å gå til henne og fjerne spiralen når j vet hennes holdning . Kanskje j bare skal fjerne den selv hehehe!!! Og si at hun har gjor en dårlig jobb når hun satte den inn når j sitter der gravid(forhåpentligvis)... Litt kveldssurr fra meg hehehe! J

Hvordan går det med dere som er gravide etter deres 3 KS over her da? Har dere Hatt noen spesielle utfordringer i dette svangerskapet etter å ha hatt 3 el flere KS bak dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk hatt fem keisersnitt... Da jeg fikk nr 4, så sa legen at livmoren var tynn, og at de hadde vurdert sterilisering hvis de hadde visst det...

En del år etterpå, ble jeg gravid igjen, og var derfor meget bekymret..

En gynokolog sa da, at det var under riene det var bekymring, men at det ble jo planlagt at jeg ikke skulle ha, da barnet ble tatt et par uker før terminen..

Barnet var også på nesen fem kilo...

Alt gikk bra for seg, og etterpå så sa de at alt så fint ut der nede...

Gynokologen fortalte meg også at Rose Kennedy hadde hatt 11 snitt.... Så det er mulig...

Er det fare så tar de nok noen forholdsregler..

Jeg var så bekymret at jeg fikk kranglet meg til å ligge på føden en fjorten dager før snittet.... Dette viste seg jo å være helt unødvendig :)

Tror nok at muligheten for flere snitt nå er større grunnet andre måter å operere på :)

Og før, når de snittet fra navlen og ned, så tok de også det fjerde snittet hvis en ble gravid fortalte en jordmor til meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler erfaring og kunnskap "ønskersegtre" ;) . Du hadde mye interessant info på lager. :) :) . Godt å høre fortellinger om egenerfaring, for ute på nettet ellers leser man jo bare skremselspropaganda, worst case scenarios.

 

Hvor mange år er det mellom snittene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fire første ble unnagjort på sju år, men så gikk det sju til det siste:)

Synes også det er mye skremsel, men det kan selvfølgelig oppstå alvorlige komplikasjoner..

Men tenker at hvis en tar opp disse bekymringene med jordmor/lege, så tilrettelegger de vel slik at en i best mulig grad er trygg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fire første ble unnagjort på sju år, men så gikk det sju til det siste:)

Synes også det er mye skremsel, men det kan selvfølgelig oppstå alvorlige komplikasjoner..

Men tenker at hvis en tar opp disse bekymringene med jordmor/lege, så tilrettelegger de vel slik at en i best mulig grad er trygg:)

Ja klart at alle operasjoner innebærer en risiko, med størrelse mindre komplikasjoner. Alt har gått helt fint ift mine tre KS hittil, ingen infeksjoner og babyenevar vært superfriske med topp apgar score, selv de akutte (et haste og et krise snitt) har vært komplikasjonsfrie for små og store. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

De fire første ble unnagjort på sju år, men så gikk det sju til det siste:)

Synes også det er mye skremsel, men det kan selvfølgelig oppstå alvorlige komplikasjoner..

Men tenker at hvis en tar opp disse bekymringene med jordmor/lege, så tilrettelegger de vel slik at en i best mulig grad er trygg:)

Ja klart at alle operasjoner innebærer en risiko, med størrelse mindre komplikasjoner. Alt har gått helt fint ift mine tre KS hittil, ingen infeksjoner og babyenevar vært superfriske med topp apgar score, selv de akutte (et haste og et krise snitt) har vært komplikasjonsfrie for små og store. :)

Enig :)

Det er alltid fare for komplikasjoner... Men, det som er mest bekymringsfullt med det snittet, er vel ruptur under rier...

Men siden en skal ha planlagt keisersnitt uansett, så legges jo dette ofte 14 dager før termin for å unngå dette:)

Tror det meste går bra jeg...

Det viktigste er fortsatt å kunne kose seg under svangerskapet :)

Det vil aldri være noen garanti for noe uansett.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei igjen ! Jeg er fortsatt i tenkeboksen på om jeg tør prøve på nr 4, både pga eventuelle farer med flere enn 3 ks( er litt beroliget etter denne tråden da), men også pga kapasitet til 4 barn. Det er jo travelt fra før med 3 barn! Men har fryktelig lyst på en liten til altså... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...