Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #1 Skrevet 11. juni 2013 Jenta mi er 6 mnd. Fullammet fram til nå, men plutselig har jeg mistet melka? Vært veldig mye stress, sykdom og andre ting rundt meg som sannsynligvis har gjort det. Begynte å amme emne hver andre time døgnet rundt, men det har ikke hjulpet. Begynte med grøt, morgen og kveld, men hun sluker ei flaske med erstatning rett etter amming. Prøver å gi henne litt hver morgen og litt i løpet av dagen. Burde jeg holdt ut lengre, eller kan jeg si meg fornøyd siden jeg faktisk fikk fullammet i 6 mnd.? Virker som jeg har mistet næringa i melka. Hun hadde nesten ikke gått opp forrige kontroll, selv om jeg ammet så ofte. Anonym poster: c53fa4f79688d573e96105aaebf24756
Tarssan Skrevet 11. juni 2013 #2 Skrevet 11. juni 2013 Du har jo ammet i seks mnd, du har all grunn til å være stolt av deg selv. Synes det høres greit ut som du gjør det nå, med litt pupp så flaske. Hvis du synes det er for slitsom å holde på slik, så kan du med god samvittighet pakke inn puppen
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #3 Skrevet 11. juni 2013 Hun er 6 mnd, har dabbet av kraftig i veksten. Med andre ord: Hun er klar for fast føde! Har du begynt med grøt, brødbiter, frukt, middagsmat? For det bør du absolutt gjøre nå. Denne alderen er perfekt. Er hun i tillegg "sulten" etter en tid med kanskje litt lite mat går ofte også tilvenningen lettere. Ville heller gitt mer fast føde nå enn det enn å gi så mye MME. DU har vært flink og fullammet i 6 mnd. Det er mer enn nok til å gi de helsemessige fordelene man er ute etter. Nå gjelder det å introdusere annen mat, og spesielt slike ting som gluten, mens du fortsatt ammer litt i ny og ne. Ettersom morsmelka ser ut til å beskytte mot utvikling av matallergi. Behold brystmåltider som ikke er stress og som egner seg godt som kos eller å roe ned barnet. F.eks. "frokost" på senga så kanskje du får sove litt lenger (genialt! ), før dupp på dagen, og før leggetid. Nattmåltidet er ofte det siste barnet selv vil gi opp. Anonym poster: e1cb0b3954a93e6588b2166c4ed3844c
Tarssan Skrevet 11. juni 2013 #4 Skrevet 11. juni 2013 Ja en ting til. Jeg delammet mitt siste barn, hun fikk mest flaske men jeg syntes det var greit å kunne gi litt mm både for kosens skyld og fordi disse antistoffene som er i mm konsentrerer seg i melka når en har lite. Så det er en liten gevinst med å gi litt mm også.
Plutselig_gravid Skrevet 11. juni 2013 #5 Skrevet 11. juni 2013 Jeg mistet melken over natten da eldstemann var 6 mnd. Jeg ble akutt veldig syk og var syk i flere uker. Jeg prøvde etter noen uker å få melken tilbake. Jeg ga til slutt opp. melken kom aldri tilbake slik at det ble til måltider (kanskje 20 ml tilsammen i løpet av et døgn). Baby var veldig fornøyd med mme og grøt, mens jeg hadde dårlig samvittighet. Ser jeg tilbake nå så angrer jeg på at jeg prøvde så hardt. Jeg skulle kastet inn håndkle for lengst og heller slappet av med at han hadde det helt fint med alternativet til morsmelk.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #6 Skrevet 11. juni 2013 Hun har fått vondt i magen av mme og grøt, så vi måtte ta det veldig rolig. Derfor er jeg skeptisk til å begynne med både grøt og middagsmat med en gang. Ga henne flaske i natt når jeg la meg, kl 24. Ammet henne i natt kl 03 (enklere enn å lage mme) og da sov hun faktisk til 06.30! Aldri vært så uthvilt jeg! Ammet henne igjen da, altså 06.30, før vi stod opp kl 07.30. Kl 08 spiste hun en halv porsjon grøt og 60 ml mme. Mye roligere og fornøyd allerede. Hi Anonym poster: 8814d9d2374e85f2f6cc3aae3b5c1320
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #7 Skrevet 11. juni 2013 Vil ikke det lille som er igjen av melk forsvinne raskt om jeg bare ammer litt her og der? Hi Anonym poster: 8814d9d2374e85f2f6cc3aae3b5c1320
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #8 Skrevet 11. juni 2013 Vil ikke det lille som er igjen av melk forsvinne raskt om jeg bare ammer litt her og der? Hi Anonym poster: 8814d9d2374e85f2f6cc3aae3b5c1320 Nei da, produksjonen tilpasser seg etterspørselen! Det viktige er at du ikke holder opp helt i et døgn eller to. Da blir det tungt å komme igang igjen. Det er garantert ikke "tomt" nå heller, bare føles slik fordi du har veldig mye mindre melk nå enn før. Jeg har delammet mine to eldste, to-tre eller maks 4 ganger i døgnet, ved siden av fast føde, i totalt 18 mnd! Hvis babyen får vondt i magen av mat og MME bør du prøve en ny matvare i gangen til du finner ut av om det er noe spesielt hun ikke tåler, ja. Tåler hun MME bør hun også tåle melken i grøten. Var det glutenfri grøt? Og noen barn reagerer på grøt med banan i. Ellers må du ikke tenke så mye på porsjonsstørrelsene på grøtpakkene! Ikke stress med å prøve å stappe i babyen en såkalt hel porsjon grøt. De porsjonene er jo kjempestore! Man kan bli uvel av å være altfor stappmett også! Lurer på om disse prosjonene er tilpasset magemålet til barn som er vant med kjempestore flaskemåltider? Eller om produsentene oppgir store porsjoner for å lure oss til å lage unødvendig mye, slik at vi må kjøpe nye pakker hele tida? Jenta mi er 9 mnd og klarer fortsatt ikke mer enn en halv porsjon. Anonym poster: e1cb0b3954a93e6588b2166c4ed3844c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå