Gå til innhold

Når far har permisjon, hvem står opp med barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når mor skal på jobb, og barnet står opp kl 04-05?

Anonym poster: 1c20a9e8129a8b6bd3d18141b71a53a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far selvfølgelig.

Skrevet

Hos deg er det tydeligvis mor, men ikke skjønner jeg at du finner deg i det. Er en selvfølge at den som er hjemme i permisjon også tar barnet om natta eller hvis ungen bestemmer seg for å stå opp i ukristelig tid.

Skrevet

Det irriterer vettet av meg og han oppfører seg som en drittunge på morgenen, og det er han som er i perm!!

Finner meg i det? Bare vet ikke hvordan få han til å forstå at det er hans jobb når han er i perm, slik som at jeg var oppe en gang i halvtimen-timen å ammet i nesten 6 mnd og sleit med en som hadde lakenskrekk.

Nå sover barnet men står opp veldig tidlig...

Det ender bare i roping og krangling når jeg spør om han kan ta barnet så jeg får den siste timen før jeg skal på jobb.

Det frustrerer meg også voldsomt at han sovner lett og sover tungt, jeg er gravid 13+ og er oppe å tisser 1-4 ganger om natten og sovner ikke med en gang jeg legger meg og sover lett og våkner av ingenting.

Dette vet han men jeg legger meg så tidlig som mulig for å få mer søvn så er det jeg som skal opp, ikke han som skal legge seg tidligere...

Blææææææ!

Skrevet

Jeg hørte om noen der helsesøster måtte forklare for far at det ble for mye for mor med jobb og nattevåk.

Anonym poster: 854e06fa154046719b24aab1d370b84f

Skrevet

Ofte meg som tar opp minste i femtida. Men da har far hatt nattevåk. Når jeg var i perm, stod han opp, mens jeg sov til han dro på jobb halv sju. Han sover uansett nesten aldri lengre enn til 7.00, hverdag som helg.

Skrevet

Og du har latt denne slubberten smelle deg på tjukka enda en gang?

Er det mulig.....

Anonym poster: 7ebc3c275b7923dea2164956b44d2fc8

Skrevet

Eeh, far selvfølgelig!

Skrevet

Neste gang du må opp så tidlig når han har perm sier du søtt til ham når han står opp at du gleder deg til neste permisjon, siden du nå ser at det er ingen selvfølge at den som har permisjon står opp og du da skal kose deg i sengen når han skal passe barn og jobb ;)

Anonym poster: 7616d877cf033d907bcc2df56e642780

Skrevet

Er det mulig.....

Han er verdens beste far, men han er en skikkelig nattedust! Han er nærmest perfekt ellers og det er jeg vanvittig glad for, men ingen personer og ingen forhold er perfekte og dette er vår torn...

Jeg trenger tips for å få han til å se at jeg heller ikke synes det er kult å stå opp tidlig eller styre med baby hele natten slik som jeg gjorde i min perm. Nattegretten/morgengretten er det han er...

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Du må snakke med ham på dagen når han er våken, og gjerne i normalt godt humør. Spør om han virkelig mener det er din jobb å ta ungen fra kl fem på morgenen, når du skal på jobb resten av dagen og i tillegg er gravid!! Og hvorfor han da ikke tok ungen selv på morgenen når du hadde perm, ettersom han oppfører seg som om det var det normale. Om han ikke selv innser hvor utrolig egoistisk det er? Om han har tenkt på hva det gjør med resten av din arbeidsdag, og hva det får deg til å føle? At du bare er en tjener som skal serve ham? Og at slik er det faktisk er slik det er å ha små barn. Og si til ham at du ikke ønsker et svar her og nå, bare at han skal tenke på det et par dager, og så gi deg et svar når han er klar for å stå for konsekvensene av svaret.

Skrevet

Far! Han har jo mulighet til å sove når baby sover formiddagslur og det har ikke du. Spør han: Hvem sto opp når du gikk på jobb? Hvorfor gjorde du det slik? Få han til å reflektere over det selv i stedet for å beordre han.

Anonym poster: c95fd0196b2f58c77905f9e3ed72a5e5

Skrevet

Far! Han har jo mulighet til å sove når baby sover formiddagslur og det har ikke du. Spør han: Hvem sto opp når du gikk på jobb? Hvorfor gjorde du det slik? Få han til å reflektere over det selv i stedet for å beordre han.

Men han tør ikke å legge seg for å sove på dagen fordi han er redd han ikke våkner når baby våkner i vogna igjen. Han sover så tungt...

Baby sover lur i vogna i yttergangen med babycall på, i sengen sover h*n bare dårlig på dagtid så det er ikke noe vits, da går h*n bare glipp av søvn...

Han sover like tungt på nettene så jeg må vekke han hvis baby våkner...

Skrevet

Er det mulig.....

Han er verdens beste far, men han er en skikkelig nattedust! Han er nærmest perfekt ellers og det er jeg vanvittig glad for, men ingen personer og ingen forhold er perfekte og dette er vår torn...

Jeg trenger tips for å få han til å se at jeg heller ikke synes det er kult å stå opp tidlig eller styre med baby hele natten slik som jeg gjorde i min perm. Nattegretten/morgengretten er det han er...

Som jeg skulle sagt det selv. Har dessverre ingen råd til deg, men følger gjerne med på denne tråden - da far skal begynne sin permisjon snart..

Anonym poster: b26c6873f79122111d6432ca0cb75710

Skrevet

Men han tør ikke å legge seg for å sove på dagen fordi han er redd han ikke våkner når baby våkner i vogna igjen. Han sover så tungt...

Baby sover lur i vogna i yttergangen med babycall på, i sengen sover h*n bare dårlig på dagtid så det er ikke noe vits, da går h*n bare glipp av søvn...

Han sover like tungt på nettene så jeg må vekke han hvis baby våkner...

Dette er jo bare tull! Så da kan far aldri ha barnet alene fordi han sover så tungt? Hva om du må reise bort, eller blir syk?

Nei far våkner av baby når han vet han må. Beklager at jeg høres streng ut nå, blir bare litt oppgitt over teite unnskyldninger fra menn.

Anonym poster: 3a4aa9fcf28703be21615550fae8f2c5

Skrevet

Hos oss sto vi opp med barna hver andre dag mens far var i permisjon. Den som ikke sto opp med dem om morgenen sto opp når de våknet om natten. Gjorde det samme på slutten av mors permisjon. Tidligere måtte mor oftere opp for å amme men la seg da igjen.

Anonym poster: 5e4d1133c207c42977f21252d65cc4de

Skrevet

Min mann er som din, ufattelig natt-/morgengretten! Var som å lese om oss.

Jeg har bare funnet ut at det beste er at jeg står opp med barna. Jeg blir ikke grinete hverken mot far eller ungene selv om jeg må opp.

Så tar jeg tidlig kveld da, og det blir lite voksenliv. Men det er min måte å takle dette på.

Han er som en stor unge når det gjelder å være morgengretten, og har ingen tro på bedring, for jeg har vært sammen med fyren i 7 år...

Anonym poster: b597ad530eea49d6b0b93a3c55b289a0

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Om barnet våknet så tidlig hadde vi nok byttet litt på det.

Det blir veldig lange dager om man skal starte kl 4 hver dag.

Men når han er i permisjon og du i tillegg gravid er det jo naturlig at han tar største delen av byrden da.

Mener han at det er greit at du må stå opp så tidlig og gå på jobb hver dag? Hva sier han om saken på dagtid når han ikke er trøtt da?

Skrevet

Om barnet våknet så tidlig hadde vi nok byttet litt på det.

Det blir veldig lange dager om man skal starte kl 4 hver dag.

Men når han er i permisjon og du i tillegg gravid er det jo naturlig at han tar største delen av byrden da.

Mener han at det er greit at du må stå opp så tidlig og gå på jobb hver dag? Hva sier han om saken på dagtid når han ikke er trøtt da?

Han er flink med de på dagtid og går gjerne ut med de på ettermiddagen så jeg kan gå i dusjen, (godt for bekkenet) og da er de gjerne ute i en time, bruker å prøve å røve til meg en femminutter da men så er det jo andre ting som skal gjøres, middag for eksempel.

Jeg går å legger meg tidlig og har ikke hatt kveld på gudene vet hvor lenge, det føles som all work, no play. Men jeg gjør det jo fordi jeg trenger denne søvnen og med baby som knapt har sovet siden h*n kom så trengs det sårt.

Han mener at fordi han tar de med ut på ettermiddagen når det skal lages middag og jeg får litt "avslappningstid" og jeg går å legger meg tidlig så trenger ikke han å legge seg tidlig for å stå opp.

Han er kjempegod egentlig altså jeg er veldig heldig, det er bare natten og tidlig morgen han ikke er noe god på.

Han har vel rett da, får bare starte dagen rundt 04, og legge meg når eldste er lagt.

Skrevet

Vi har byttet på uavhengig av jobb/permisjon. Det viktigste er at vi fordeler søvnmengden noenlunde likt mellom oss. Jeg trenger mer søvn, så jeg får mer søvn også. Når dama er gravid kreves det enda mer av faren, det tar på kroppen og det er viktig å ta litt hensyn til det.

Skrevet

Her var det ofte sånn at ungen våknet i 4-5-tida men da var hun egentlig ikke klar for dagen. Da kunne hun styre en times tid og så sovne igjen. Som regel var jeg også våken samtidig, ettersom vi lå på samme rom og kanskje ble det litt pupp til slutt. Når frøkna endelig sovna igjen var det straks på tide for meg å stå opp og gå på jobb... Mens pappaen slumret videre i senga. Jeg prøvde å legge meg på et annet rom innimellom men det var ikke noen stor suksess.

Når jeg var i permisjon var det en selvfølge at jeg tok både nattevåk og sto opp tidlig med storebror. Men mannen gikk på jobb før 6 så det var uansett sjelden vi sto opp før ham. Da hoppet jeg rett tilbake i senga når snuppa tok sin første lur i 9-tida.

Anonym poster: fe5dfe8ec31b137c3a4c1bbf1d5ca38c

Skrevet

Nå må jeg bare spørre her, det er ikke for å være ekkel på noe vis. Men altså, far har permisjon. LIkevel, du står opp med barnet, du drar på jobb, du lager middag, og du legger barnet? Stemmer det? Og du er gravid, med vondt bekken.

Hva gjør far egentlig?

Skrevet

Så neste gang du har permisjon så er det forventet han kommer hjem fra jobb og tar seg av middag og husarbeid.

Hva er hans oppgave nå når han har permisjon?

Anonymous poster hash: 7616d...780
Skrevet

Nå må jeg bare spørre her, det er ikke for å være ekkel på noe vis. Men altså, far har permisjon. LIkevel, du står opp med barnet, du drar på jobb, du lager middag, og du legger barnet? Stemmer det? Og du er gravid, med vondt bekken.

Hva gjør far egentlig?

Han vasker hus, vasker klær, støvsuger og gjør slikt som bekkenet mitt ikke liker, leker med 5 åringen, spiller fotball med 5 åringen, er ute med barna, legger stortsett størstemann siden jeg legger minstemann. Han er kjempegod, men en nattdust... (jeg er heldig!) Men vi blir ikke enige om morgenen, får forslå annenhver dag da? Kanskje det blir en grei ordning? :)

Anonymous poster hash: 1c20a...3a9

Skrevet

Hva gjør far egentlig?

Han vasker hus, vasker klær, støvsuger og gjør slikt som bekkenet mitt ikke liker, leker med 5 åringen, spiller fotball med 5 åringen, er ute med barna, legger stortsett størstemann siden jeg legger minstemann. Han er kjempegod, men en nattdust... (jeg er heldig!) Men vi blir ikke enige om morgenen, får forslå annenhver dag da? Kanskje det blir en grei ordning? :)

Anonymous poster hash: 1c20a...3a9

Det er godt å høre at han bidrar såpass. Det første innlegget gjorde at jeg fikk inntrykk av en slabbedask som satt på sofaen ;) Du får si til han at du kommer itl å vekke han når minsten våkner, så de kan stå opp sammen og du kan sove en time til. Minn han gjerne på det kvelden før dere legger dere (og avtal det hele på dagtid). Og da gjør du det også - vekker han og får han opp uten sure miner (det får han love å holde seg for god til). Om du ikke får sove igjen etterpå kan du i alle fall ligge og slappe av, lese en bok eller bare kroe deg under dyna og tenke at du ikke trenger å stå opp enda. Så kan du heller stå opp med barnet en dag eller to i uka. Resten er hans, synes jeg. Sånn er det å være i permisjon, det er en fulltidsjobb og vel så det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...