Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #26 Skrevet 10. juni 2013 Kanskje en sammenheng med at skandinavere har høyest forekomst av osteoporose? I mitt hjemland finnes det ikke noe ord for bekkenløsning, men de gravide klager over vonde bekken, stive bekken, gangsperre osv. Selv var jeg aldri plaget med det. Hvor kommer du fra? Anonym poster: c765024ef2544fbbdb0c75a76cf4ff76 Hun er fra et land som har lite respekt for gravide kvinner og de kan like gjerne jobbe som en esel selv om de er gravide. Plagene de har heter bekkenløsning du kan bare oversette ordet til dit språk så vil den få betydning av seg selv. Anonym poster: 7b751c91e688036931216e3e72468623
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 10. juni 2013 #27 Skrevet 10. juni 2013 Gråsonen er vel muslim? Og så vidt jeg vet (hvis det ikke bare er kulturelt betinget), blir gravide høyt aktet av muslimske menn. Jeg har i hvertfall virkelig fått nyte godt av det i mine to svangerskap At ikke alle muslimske land har like bra tilrettelegging mtp arbeidsrettigheter, sykemeldinger osv. som vi i norden, er en helt annen sak, og handler ikke om respekt.
Edelweis Skrevet 10. juni 2013 #28 Skrevet 10. juni 2013 uansett så gjør det jævlig vondt og er nesten uutholdelig å leve med. heldige meg skal få gå med dette smertehelvette i 5 mnd til :'(
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #29 Skrevet 10. juni 2013 Gråsonen er vel muslim? Og så vidt jeg vet (hvis det ikke bare er kulturelt betinget), blir gravide høyt aktet av muslimske menn. Jeg har i hvertfall virkelig fått nyte godt av det i mine to svangerskap At ikke alle muslimske land har like bra tilrettelegging mtp arbeidsrettigheter, sykemeldinger osv. som vi i norden, er en helt annen sak, og handler ikke om respekt. Hehe, ja, muslimske damer er jo kjent for å ha det flott her i verden. Anonym poster: c765024ef2544fbbdb0c75a76cf4ff76
Fruen i huset Skrevet 10. juni 2013 #30 Skrevet 10. juni 2013 Vel, jeg fikk bekkenløsning ETTER fødselen, og da fikk jeg jo allerede permisjonspenger, så tror ikke min diagnose var av økonomiske grunner akkurat... Jeg visste ikke engang at det gikk an å ha bekkenløsning når man ikke var gravid.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #31 Skrevet 10. juni 2013 Vel, jeg fikk bekkenløsning ETTER fødselen, og da fikk jeg jo allerede permisjonspenger, så tror ikke min diagnose var av økonomiske grunner akkurat... Jeg visste ikke engang at det gikk an å ha bekkenløsning når man ikke var gravid. Man kan faktisk gå med bekkenplager lenge etter fødselen. Jeg hadde dem over ett år etter fødselen. Anonym poster: 7b751c91e688036931216e3e72468623
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 11. juni 2013 #32 Skrevet 11. juni 2013 Gråsonen er vel muslim? Og så vidt jeg vet (hvis det ikke bare er kulturelt betinget), blir gravide høyt aktet av muslimske menn. Jeg har i hvertfall virkelig fått nyte godt av det i mine to svangerskap At ikke alle muslimske land har like bra tilrettelegging mtp arbeidsrettigheter, sykemeldinger osv. som vi i norden, er en helt annen sak, og handler ikke om respekt. Hehe, ja, muslimske damer er jo kjent for å ha det flott her i verden. Ja, mange av dem har faktisk det Anonym poster: c765024ef2544fbbdb0c75a76cf4ff76
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #33 Skrevet 11. juni 2013 På samme som hoftebrudd og osteoporose, tror jeg man er mer disponerte her i Svandinavia for å få bekkenløsning. Kan det ha noe med at vi er høyere enn befolkningen i middelhavet feks? De jeg kjenner som har hatt invalidiserende bekkenløsning har vært ganske høye faktisk... Det skal sies at jeg selv ikke er høy, men har hatt et svangerskap fra helvete pga bekkenløsning. Så høyden alene behøver ikke å bety noe. Jeg har gått gravid to ganger før, og aldri hatt slike plager. Jeg unner ikke min verste fiende et slikt svangerskap som jeg har hatt nå. Håper inderlig det går over etter fødsel, for jeg vil ha tilbake livet mitt igjen. Håper jeg kan gå turer med barnevogna uten et smertehelvete . Anonym poster: 2b378c5e9ee6145c2020d80b3dca212c
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #34 Skrevet 11. juni 2013 Jeg tror det også handler om at vi holder lenge ut i arbeid og er redde for å virke "pysette" under graviditet. Vi skal være sterke, flinke og skal jobbe og følge opp hjem på samme måte som under svangerskap. Vi jobber mye, mange har svært høy arbeidsbelastning langt ut i svangerskapet. Kontorsitting er absolutt ikke bra for bekkenet under svangerskap. I min lille bygd jobber det en fysioterapeut kun med gravide, og det er ikke tull når terapeuten må fysisk knekke opp bekkener for å få de til å kunne gå relativt normalt igjen. Anonym poster: bace88da3c8215562c2f9ce7a966882a
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #35 Skrevet 11. juni 2013 Norsk fenomen faktisk. Det finnes over hele verden HI. Blir fornærmet når du kommer her å sier at jeg innbilte meg de smertene jeg hadde i 7 måneder. Kan legge til at jeg ble lenka til rullestol en periode og resten av tiden brukte jeg krykker. Et år etter svangerskapet sliter jeg ennå og kan faktisk ikke gå uten en krykke å lene meg til. Samma om det blir kalt bekkenløsning, ryggplager eller hofteproblemer, men at gravide er plaget er det virkelig liv. Farmoren min som er 99 år idag sier at de hadde akkurat de samme bekken problemene på hennes tid, men da sa man ingen ting til legene, men beit tennene sammen. For det var faktisk ventet av gravide kvinner før at du holder kjeft om de plagene som er. Sånn er det fortsatt i de fleste land idag. Tydeligvis i Norge også siden du sitter på din høye hest og dømmer. Hilsen ei som lever i et smertehelvete og ikke klarer å være mor for sin sønn pga "bekkenløsning"! Anonym poster: f630bf928d85f5a3172c6ee645404195
Skautrollet Skrevet 11. juni 2013 #36 Skrevet 11. juni 2013 trur nok vi finner bekkenløsning i alle slags kulturer, men ikke alle som har like god kunnskap eller så god oppfølging i svangerskap som her i skandinavia og andre rike land. men jeg husker fra vest afrika en nabo dame som jeg ble godt kjent m det året vi bodde der som var plaget med smerter i bekkenet, dette var det femte barnet hennes. Heldigvis fikk hun god hjelp av moren og søstrene sine til å ta seg av hjemmet og de minste barna
Gjest sussie77 Skrevet 11. juni 2013 #37 Skrevet 11. juni 2013 Det tror jeg har mye med klima å gjøre...
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #38 Skrevet 11. juni 2013 Jeg tror det også handler om at vi holder lenge ut i arbeid og er redde for å virke "pysette" under graviditet. Vi skal være sterke, flinke og skal jobbe og følge opp hjem på samme måte som under svangerskap. Vi jobber mye, mange har svært høy arbeidsbelastning langt ut i svangerskapet. Kontorsitting er absolutt ikke bra for bekkenet under svangerskap. I min lille bygd jobber det en fysioterapeut kun med gravide, og det er ikke tull når terapeuten må fysisk knekke opp bekkener for å få de til å kunne gå relativt normalt igjen. Anonym poster: bace88da3c8215562c2f9ce7a966882a Holder lenge ut i arbeid???? Slik det virker her inne går man ut med sykemelding pga vondt i en finger. Eller vondt i viljen. Jeg tviler ikke på at bekkenløsning er kjempe vondt og at det er helt jævlig. Men ikke kom her å si at norske kvinner går lenge ut i arbeid Anonym poster: 5ff00954ef46c0512c64498f904c8629
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #39 Skrevet 11. juni 2013 At sykdomstilstander kan være lokalbetinget er ikke akkurat et nytt fenomen, det har først og fremst med genoverføringene, men andre faktorer som miljø kan også være avgjørendre. Mennesker fra skandinavia er blant annet mer resistente mot HIV viruset, men årsaken er ukjent. (De tror det kan ha sammenheng med klimaet, men dette er bare spekulasjoner.) På lik linje kan det være derfor det er mer bekkenløsning i Skandinavia, og det har tvilsomt noe med våre sykeordeninger å gjøre. (Man ville vell funnet på noe enklere enn å sitte i rullestol eller slepe seg etter krykker hvis man var ute etter "fridager"?!) Anonymous poster hash: f3f1a...303
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #40 Skrevet 11. juni 2013 He, he! Ganske frekk du! Jeg har også hørt at bekkenløsning er mest utbredt i Skandinavia, men at årsak er ukjent. Etter å ha vært invalid og sengeliggende med bekkenløsning to ganger tror jeg heller årsaken må ligge i arv/levesett/miljø etc og ikke i sykelønnsordningen. Jeg er ellers en person som aldri er syk, tar sjelden ut en eneste egenmeldingsdag i løpet av året. Alltid morsomt med de som sitter på sin høye hest og rakker ned på andre fordi de selv ikke har opplevd disse problemene. Gleder meg til du møter deg selv i døra en dag! Anonym poster: d8dc6fb797661b30fcd357782cff43f0 Oj, også så bitter a gitt! Les HI's innlegg igjen når dy har hisset deg ned litt. Er ganske sikker på at hun ikke mente å rakke ned på noen, bare gå igang en interessant debatt om et problematisk tema. Det ER en kjent sak at mange skryter på seg bekkenløsning for å bli sykemeldt, muligens ikke deg, men mange andre. Anonymous poster hash: 1b912...099
:)novemberbarn:) Skrevet 11. juni 2013 #41 Skrevet 11. juni 2013 Det kan jo hende at norske kvinner/jenter har mer bekkenløsning enn gravide i andre land. Kanskje det har noe med klima å gjøre? Jeg hadde bekkenløsning i mitt svangerskap. Det begynte i 6 eller 7 mnd. Begynte som isjiaslingende smerter i ryggen som gikk ned i benet. Jobbet i bhg og prøvde første halv sykemelding, men måtte sykemelde meg helt etter en liten stund. Smerter i rygg, bekken og innsiden av lårene. Var vanskelig å jobbe med det. Hadde virkelig ikke lyst til det, men når man gråter foran sjefen fordi man har så vondt, så er det ikke så lett. Og det er vanskelig å tilrettelegge for annet arbeid i en bhg. Dumt å uttale seg om dette før man har opplevd det selv. Det fins vel noen som "tror de er syke" straks de blir gravide. De kan ikke bære bæreposer en gang straks de har funnet ut at de er gravide. En graviditet er jo ikke en sykdom, men man kan bli sykemeldt av ulike årsaker i løpet av graviditeten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå