Gå til innhold

Hjelp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en dame på 34 år som tenkte begynne på skole til høsten.

Har samboer,en datter i barnehagealder og huslån og betjene. ;)

Hvilke rettigheter har jeg om jeg nå begynner som student igjen?

Har man noen i det hele tatt? Jeg tenker da på økonomisk støtte o.l?

Jeg er usikker på om jeg har studiekompetanse( skal prate med en veileder denne uken) og ønsker å komme inn på en linje på høgskole.

Tusen takk for svar. :)

Anonym poster: 517cbaf533f6b523c358cca7ecc32ea3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå gikk søknadsfristen til høgskolestudier ut i april, så med mindre du tar til takke med "hva som helst" og kaster deg over Restetorget i august, ville jeg heller satset på litt mer planlegging og søknad neste år.

Du har rett på studielån fra Lånekassen. Deler av dette omgjøres til stipend når du tar eksamen. Forsørgertillegg kan du ha rett på, men bare om din samboer tjener ganske dårlig eller ikke er barnets far. Dersom deres samlede inntekt blir veldig lav kan man i noen kommuner få redusert pris på barnehage. Det er ofte lurt å snakke med banken om muligheten for å bare betale renter på boliglånet over noen år, samt å skaffe seg en deltidsjobb. Du må regne med relativt stram økonomi.

Anonym poster: 7d17b692ea1c8c854d389645870b1a66

Skrevet

Hva med stipend,er det kun forbeholdt ungdommen? ;)

Jeg satser på en restplass til høsten og krysser selvsagt fingrene for at jeg får en plass på det studiet jeg ønsker aller mest. :)

Kan man gå gjennom NAV og få omskolering? (skal også prate med NAV,men tenkte nå bare spørre litt her ikveld) Hva må til for å eventuelt få dekket en omskolering?

Anonym poster: 517cbaf533f6b523c358cca7ecc32ea3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...