Gå til innhold

Dere som har barn som spiller et instrument

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte øver de, hvor lenge av gangen og hvor gamle er de?

Datteren min er 8 og har begynt å spille. Hun skal egentlig øve hver dag, men i praksis blir det sjelden mer enn 4-5 ganger i uka og nesten aldri mer enn 15 minutter. Er det mye mindre enn det alle andre får til eller er det omtrent der de fleste havner i praksiss? Jeg vil jo ikke mase så mye at det bare blir et ork heller.

Anonym poster: 7810a7a046fcc900fac20cce9195c9ed

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Mye i starten, og ikke fullt så ofte nå. Hun spiller i korps, og har fellesøving en gang i uka, og spilletime alene en gang. Ulempen nå er jo det fine Været som gjør at vi er ute til vi skal inn å sove, og da går det jo utover øvingen...

Skrevet

Spiller piano og øver hver dag. Hun er 6 år

Anonym poster: adf00b0af3ec15b490481b32d9ee71ed

Skrevet

Mye i starten, og ikke fullt så ofte nå. Hun spiller i korps, og har fellesøving en gang i uka, og spilletime alene en gang. Ulempen nå er jo det fine Været som gjør at vi er ute til vi skal inn å sove, og da går det jo utover øvingen...

Min spiller i orkester og har spilletime utenom det. Jeg tenkte på hvor mye de øvet hjemme i tillegg.

HI

Skrevet

Jeg har ingen barn selv som spiller enda, men jeg har vært instrumentallærer i kulturskole 2 år i denne omgangen og har vært det tidligere også. Jeg synes det er knallbra som du skriver at hun øver så mye som 4-5 ganger i uka. Det viktigste når hun er nybegynner er at hun holder det vedlike og øver på/husker det hun har lært på timen. Viktig at hun ikke mister spillegleden og interessen i startfasen. Jeg har elever som ikke har tid til å øve (de har både svømming og turn og alt mulig i tillegg) og heller ikke har foreldre som motiverer og viser interesse. Jeg har en som begynte i høst der mor aldri møtte opp sammen med ungen, så da vi tok ferie så visste jeg strengt tatt ikke hvem denne moren var, enda jeg sa at det var viktig for ungen at mor møtte opp og så hva vi drev på med på øvingene.

Lykke til videre for din datter - hun blir sikkert superflink! :D

Anonym poster: 2429543a73b1cdfd158a83d4d776452d

Skrevet

Jeg har ingen barn selv som spiller enda, men jeg har vært instrumentallærer i kulturskole 2 år i denne omgangen og har vært det tidligere også. Jeg synes det er knallbra som du skriver at hun øver så mye som 4-5 ganger i uka. Det viktigste når hun er nybegynner er at hun holder det vedlike og øver på/husker det hun har lært på timen. Viktig at hun ikke mister spillegleden og interessen i startfasen. Jeg har elever som ikke har tid til å øve (de har både svømming og turn og alt mulig i tillegg) og heller ikke har foreldre som motiverer og viser interesse. Jeg har en som begynte i høst der mor aldri møtte opp sammen med ungen, så da vi tok ferie så visste jeg strengt tatt ikke hvem denne moren var, enda jeg sa at det var viktig for ungen at mor møtte opp og så hva vi drev på med på øvingene.

Lykke til videre for din datter - hun blir sikkert superflink! :D

Anonym poster: 2429543a73b1cdfd158a83d4d776452d

Takk for svar.

Kjempeflink tviler jeg på at hun blir med tanke på morens musikalitet, men jeg håper hun kan ha glede av det lenge og ikke føle at hun får til tingene dårligere enn de andre.

HI

Skrevet

Hei, jeg er klarinettist og underviser i korps. Å øve 4-5 ganger i uken er veldig bra når man er 8 år, det eller viktigste er at det er lystbetont :-) Etterhvert kommer hun sikkert til å øve lengre om gangen, men 15 min er det man kan forvente både fysisk (ja, man blir sliten!) og konsentrasjonsmessig av en aspirant. Bedre litt, men ofte, enn to timer kvelden før spilletime!

Har hatt elever som har øvd mer og mange som har øvd (mye) mindre. De som holder ut lengst er de som synes det er gøy og utvikler seg sakte men sikkert.

Om du er bekymret for hennes fremgang er det bare å kontakte spillelæreren - de har gjerne tips til hvordan du kan hjelpe/hva barnet sliter med/hva det skal øves på - og de kjenner barnet. Vi er alle veldig glade for foreldre som bryr seg og involverer seg i barnets musikk :-)

Nå vet jeg ikke hva hun spiller, men et stalltips er å ha instrumentet liggende fremme og notene på stativet. Om hun spiller treblås er det tilstrekkelig å tørke instrumentet når hun har spilt og så sette instrumentet på et stativ (kjøpes på musikkbutikk). Messing er noe av det samme. Utrolig hvor mange som kommer på spilletime og ikke har øvd fordi instrumentet hadde blitt borte eller de glemte det.

Anonym poster: ff1148214a8d6b7e708cb56cf859c901

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Min spiller i orkester og har spilletime utenom det. Jeg tenkte på hvor mye de øvet hjemme i tillegg.

HI

Svarte vel på det og :) mye i starten. Lite nå. Og med lite mener jeg lite....Kanskje 2 ganger i uka, hvis jeg maser...

Skrevet

Hei, jeg er klarinettist og underviser i korps. Å øve 4-5 ganger i uken er veldig bra når man er 8 år, det eller viktigste er at det er lystbetont :-) Etterhvert kommer hun sikkert til å øve lengre om gangen, men 15 min er det man kan forvente både fysisk (ja, man blir sliten!) og konsentrasjonsmessig av en aspirant. Bedre litt, men ofte, enn to timer kvelden før spilletime!

Har hatt elever som har øvd mer og mange som har øvd (mye) mindre. De som holder ut lengst er de som synes det er gøy og utvikler seg sakte men sikkert.

Om du er bekymret for hennes fremgang er det bare å kontakte spillelæreren - de har gjerne tips til hvordan du kan hjelpe/hva barnet sliter med/hva det skal øves på - og de kjenner barnet. Vi er alle veldig glade for foreldre som bryr seg og involverer seg i barnets musikk :-)

Nå vet jeg ikke hva hun spiller, men et stalltips er å ha instrumentet liggende fremme og notene på stativet. Om hun spiller treblås er det tilstrekkelig å tørke instrumentet når hun har spilt og så sette instrumentet på et stativ (kjøpes på musikkbutikk). Messing er noe av det samme. Utrolig hvor mange som kommer på spilletime og ikke har øvd fordi instrumentet hadde blitt borte eller de glemte det.

Anonym poster: ff1148214a8d6b7e708cb56cf859c901

Hun spiller fiolin og den har fått fast plass i hylla i stua. Det var et lurt tips vi fikk tidlig. Det er mye lettere å gjøre leksen når man slipper å pakke opp og ned hver gang.

Spillelæreren tror jeg er flink med barn, men han er veldig forsiktig i uttalelsene sine og ikke i stand til å si noe negativt uansett hvor lite ungene har øvd eller hvor ille de spiller, derfor er det fint å få noen tips her inne. Selv er jeg totalt blank på musikkfronten så jeg har ingen egen erfaring å gå ut fra ;)

HI

Skrevet (endret)

Jeg spilte piano som barn og måtte øve 30 min hver dag. Min mor tok tiden :P

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Jeg spilte piano som barn og måtte øve 30 min hver dag. Min mor tok tiden :P

Samme her.. Spilte piano hos privatlærer og måtte øve sammen med min far i 30 min hver eneste dag..

Gjest Lagå
Skrevet

Jeg spilte fiolin som liten. I starten spilte jeg 15 min. daglig utenom lørdag og søndag. Så måtte jeg opp til 30 min. og deretter 1 time. Det siste året jeg spilte satte jeg på en cd med fiolinmusikk og satte meg på pcen i en time :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...