Gå til innhold

Hvor vanlig er det med fysisk avstraffelse i Jehovas Vitner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei lita jente i barnehagen til barnet mitt. hVER GANG hun blir irettesatt, begynner hun å slå seg selv i hodet og begynner med svært selvdestruktiv atferd. Er dette normalt, eller kan det tyde på vold i hjemmet?

Anonym poster: 5cafa08312769abf2520e53433681ecf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er utrolig vanskelig å gi noe fasit på. Men jeg drev mye på med dette da jeg var barn. Men jeg følte at jeg aldri ble hørt. Uansett om jeg hadde gjort noe galt eller ikke, fikk jeg skylden så hadde jeg gjort en feil å jeg måtte innrømme ting jeg ikke hadde gjort. Det endte da ofte opp med at jeg slo meg selv i hodet eller dengte hodet mitt i veggen/dører osv. Jeg fant også på å straffe meg selv ved å legge meg under sengen om kvelden, siden jeg hadde vært så "slem" og da følte jeg selv at jeg ikke fortjente å sove i en seng på natten. Det kunne bare komme av at jeg hadde svart min far frekt eller noe.

Ergo jeg fikk aldri si min mening hjemme. Min mening og forklaring telte aldri. Dette skapte mye frustrasjon inni meg og jeg tok det da ut på meg selv.

Jeg ble aldri slått hjemme, men jeg fikk ris på rumpa med en bjørkekvist når jeg ikke hørte etter osv. Vi var også på møter tre ganger i uken og vis jeg ikke var flink å sitte stille under disse møtene(som da varte opp til 2,5 time, og da til 20.30 på kvelden, noe som er sent for et barn i barnehagealder/tidlig skolealder), så måtte jeg sitte i skammekroken i kjelleren på møtelokalet.

Ja det var mye rart som foregikk i den sekten. Vet ikke hvordan det er der nå. Jeg gikk ut for 12 år siden. Hilsen x-jv.

Anonym poster: 460a1433127915de8fef212994721343

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Ikke vanlig overhodet. Kjenner ingen som utøver det.

Skrevet

Faren min er jehovas vitne å han har slått alle sine fire barn,å henviser til bibelen om at det er greit som straff.

Men hvor vanlig det er aner jeg ikke.

Skrevet

Jeg har en liten gutt som kan finne på slike ting i frustrasjon. Han har aldri fått noen fysisk straff, og likevel reagerer han med slik adferd hvis han blir veldig sint. Han har ikke nok språk til å forklare seg, eller gjøre rede for hva som er feil, så jeg tror rett og slett frustrasjonen tar litt overhånd.

Skrevet

Faren min er jehovas vitne å han har slått alle sine fire barn,å henviser til bibelen om at det er greit som straff.

Før var det faktisk ganske vanlig blant JV med fysisk avstraffelse, inntil barneloven kom med ny forbedring. Da måtte de slutte å straffe barna fysisk. Men de tolker bibelen dithen at man skal tukte barna fysisk vis det trengs for at de skal ære sin far og sin mor. Men nå i de senere år har de blitt mer forsiktig.

Skrevet

Jeg har slektninger som er med i JV. De praktiserte fysisk avsteaffelse av barna sine. Hvis barna gjorde noe foreldrene mente var galt fikk de ris på bar rumpe, det gikk også i knipsing og dasking på fingre/hender hvis de rørte noe de ikke skulle og saftige ørefiker. Det opphørte heldigvis da en annen slektning truet med å melde dem til BV. Barna er i dag voksne. To av dem er trygdede, et har alvorlige lærevansker og fjerdemann har hatt store psykiske problemer.

Man kan si mye stygt om flere trossamfunn, men jeg vil påstå at JV er den "slemmeste gutten i klassen".

Anonym poster: 2d18af258651f1172db7193d94262d12

Skrevet

Uansett så har sikkert dette barnet mye frustrasjon i seg. Det å være liten og vokse opp som JV er en svimlende spiral. Og du skjønner ikke at du har sittet på den rundt og rundt før du har klart å kommet deg ut av hele greine. Barna har så mange regler å forholde seg til at det nytter ikke å utvikle seg normalt sosialt i samfunnet.

Skrevet

Er du jehovas vitne selv?

Anonym poster: 07d58dd2a0dc730175ecbb331b3635ab

Skrevet

Glemte foresten å si at faren min også syns det er helt greit å rise en ettåring! :S

Jeg har hatt problemer med at ettåringen min slår og biter andre barn,å da mener faren min at å rise ettåringen hver gang han er stygg med andre så kommer gutten min til å slutte med sånt.

Helt sykt skremmende tankegang :S

Som sagt så prøver jeg ikke å si at alle jehovas vitner er sånn,jeg bare forteller min erfaring.

Skrevet

Vold blir da som regel utøvd uten at noen andre enn familien vet det?

Og barn er veldig lojale.

Skrevet

Før var det faktisk ganske vanlig blant JV med fysisk avstraffelse, inntil barneloven kom med ny forbedring. Da måtte de slutte å straffe barna fysisk. Men de tolker bibelen dithen at man skal tukte barna fysisk vis det trengs for at de skal ære sin far og sin mor. Men nå i de senere år har de blitt mer forsiktig.

Var ganske vanlig før i tiden med fysisk avstraffelse på barn .. Jehovas vitne eller ei.

Skrevet

Familien min gikk inn i jv når jeg var 7.... Har aldri opplevd fysisk avstraffelse, men vet at det skjedde med andre. En av eldstebrødrene tok midt under et møte med seg sin 2-3 år gamle datter inn på herredoen og ga henne ris. Han ble heldigvis kraftig irettesatt av en av menighetens eldre damer etter episoden.

Det å vokse opp som jv er krevende, som en over sier her mange regler, kan ikke være med på ditt, kan ikke være med på datt..... Mye vanskeligere å være barn enn voksen under dette regimet. Vil påstå at alle som kommer seg ut av det er mer eller mindre sosialt handikappede. Enkelte dager tenker jeg at barn burde slippe å vokse opp slik.

Hilsen ex- jv

Anonym poster: c751a97394466a7f5a566dfcec9375c6

Skrevet

Var ganske vanlig før i tiden med fysisk avstraffelse på barn .. Jehovas vitne eller ei.

Jo men dere ble kanskje ikke straffet fordi dere ikke orket å lese i bibelen akkurat der og da? Fordi dere ikke satt stille på møtene tre ganger i uka? Fordi dere lekte med barn som ikke var jv, noe du visste du ikke fikk lov til? Ja, helt absurde ting. Men det finnes jo aldri en grunn til å slå et barn. Er bare det at JV hadde/har merkelige grunner til å straffe barna.

Skrevet

Familien min gikk inn i jv når jeg var 7.... Har aldri opplevd fysisk avstraffelse, men vet at det skjedde med andre. En av eldstebrødrene tok midt under et møte med seg sin 2-3 år gamle datter inn på herredoen og ga henne ris. Han ble heldigvis kraftig irettesatt av en av menighetens eldre damer etter episoden.

Det å vokse opp som jv er krevende, som en over sier her mange regler, kan ikke være med på ditt, kan ikke være med på datt..... Mye vanskeligere å være barn enn voksen under dette regimet. Vil påstå at alle som kommer seg ut av det er mer eller mindre sosialt handikappede. Enkelte dager tenker jeg at barn burde slippe å vokse opp slik.

Hilsen ex- jv

Anonym poster: c751a97394466a7f5a566dfcec9375c6

Jeg husker ta jeg tenkte: " HVorfor måtte akkurat jeg bli født inn i denne familien"?. Jeg var et ulykkelig barn som hadde altfor mange problemstillinger å forholde meg til. Voksenproblemer som barn egentlig ikke skulle plages med. Men nå er jeg voksen, med egen familie, utdannelse, jobb og heldigvis oppegående selv om jeg må innrømme at jeg bitter over at barndommen ble tatt i fra meg og at jeg ble hjernevasket med alt mulig slags teorier om hvem som skulle dø og hvordan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...