Gå til innhold

allemannsretten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi bor rett ved en svært populær tur vei.

turveien består av en grusvei som går "i ring" slik at folk kjører hit, parkerer bilen og går/jogger rundt og kommer tilbake til bilen sin. dette er ett naturskjønt område og jeg unner jo alle å bruke det som de ønsker, MEN så var det det med respekt for grunneier da...

det er litt vanskelig å forklare, men huset ligger ca 4-5 meter (disse meterene består av plen) fra grusveien. på den andre siden av grusveien har vi en "veiskulder" der biler kan parkeres (dersom vi får mange på besøk....) og denne veiskulderen er beplantet med "blomstereng" (markblomster) veiskulderen er 2-3 meter bred og skrår så ned mot en elv.

nå gikk nettopp en hel skoleklasse forbi (med lærer) og alle løp rett ut på veiskulderen og plukket/rev med seg alle blomstene mine!!!! det skjer også ofte at unger/ungdommer/voksne kommer syklende eller gående og faktisk går ned til elva for å bade! rett utenfor stuevinduene mine!!! der er MANGE flotte badeplasser langs denne elva... kunne de ikke valgt en som ikke er så nærme hus?

i tillegg har vi jo de vanlige problemene med at folk med hund og/eller hest lar dyrene drite på veien eller i grøfta (som jo blir i hagen min!) uten å plukke opp etter seg.

jeg tok dette opp med en lokal politiker og foreslo at kanskje kommunen kunne skilte litt bedre, eventuellt ta noe ansvar for vedlikehold av området (de reklamerer blandt annet for denne turløypa på turist kontoret) men fikk da beskjed om at her gjalt allemannsretten så dette måtte jeg bare leve med...

er jeg ei surmaga gammal kjerring når jeg da tusler ut på verandaen og ber folk om å være så snill å la hageblomstene mine være i fred, selv om de ser "ville" ut?

(ikke en eneste liljekonvall igjen....)

Anonym poster: a636d1159f308f4f5ed51b0a652cc8fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

glemte å si at veien som går forbi huset er privat. vi har selv ansvar for vedlikehold, tetting av hull, brøyting på vinteren osv... i vinter stor joggerene omtrent i kø og lurte på om vi kunne være så snille å brøyte litt jevnere for dem.....

Anonym poster: a636d1159f308f4f5ed51b0a652cc8fa

Skrevet

Dette er et vanlig problem. Veien eller stien kan hvem som helst bruke til å gå/jogge på. Det kan dere nok ikke gjøre noe med. Parkering langs veien kan også bli vansklig å forby så vidt jeg har forstått.

Når det gjelder enga kan dere nok påberope dere at den er å regne som innmark slik at det ikke er lov å gå der, men det kan nok ble vansklig å få folk til å respektere det. De fleste kommer nok til å "velge" å se på det som utmark. Det eneste jeg tror dere kan gjøre er å sette opp et gjerde eller en hekk som lager et fysisk skille mellom veien og enga.

Dere trenger imidlertid ikke å brøyte veien annet enn for dere selv eller på andre måter ta hensyn til de som vil gå/jogge der. Om komunen eller andre ønsker merking eller annen tilrettelegging kan dere motsette dere det.

Anonym poster: f7876cdefe661b0bdbd6e311c30f0beb

Skrevet

Jeg tror jeg ville plantet noe som ser mer "privat hage" ut enn blomstereng, eller satt ut et par krukker med blomster i som signaliserer at dette er del av noens hage. Sett gjerne også opp et skilt med "Det er hyggelig at dere går tur her, men la hageblomstene stå." Det er nok ikke så lett å forstå at blomsterengen på andre siden av veien for et hus er en del av noens hage.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...